Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydruki

Od 1996 roku Foto-Kurier jest
jedynym polskim przedstawicielem
panelu fotograficznego
Europejskiego Stowarzyszenia
Technik Audio-Wizualnych EISA

foto-kurier.pl
Internet

Ostre 35 mm porównujemy: f/1,8 vs. f/1,8 vs. f/1,4

W 2014 roku, a dokładnie 7 stycznia pojawiła się nowa „trzydziestkapiątka” Nikkora o jasności f/1,8. Obiektyw ten może być ciekawą alternatywą dla Nikkora 35 mm f/1,4 jak i „cropowego” obiektywu AF-S DX Nikkor 35 mm f/1,8G. Testujemy zatem dwie „trzydziestkipiątki” f/1,8 odnosząc się do testowanego wcześniej jaśniejszego kolegi (35 mm f/1,4).

fot. Piotr Borys

 

W artykule skupiamy się głównie na teście dwóch obiektywów: AF-S Nikkor 35 mm f/1,8G ED [1] i AF-S DX Nikkor 35mm f/1,8G [2]. Jasne szerokokątne obiektywy dedykowane do pełnoklatkowych aparatów testowaliśmy w FK 3/ 2013. Wśród nich znalazł się m.in. Nikkor 35 mm f/1,4. Tam gdzie to będzie możliwe będziemy się do niego odnosić. Nowy pełnoklatkowy Nikkor (AF-S 35 mm f/1,8G ED) może być też podpięty do aparatu niepełnoklatkowego, co uczyni go bezpośrednim konkurentem dla testowanego modelu DX (AF-S DX Nikkor 35 mm f/1,8G). Zatem porównamy ze sobą również te dwa modele.

 

Mechanika i ergonomia
AF-S 35 mm f/1,8G ED miał premierę w styczniu tego roku i jest to pierwsza pełnoklatkową „trzydziestkąpiątką” Nikkora o jasności f/1,8. AF-S DX Nikkor 35 mm f/1,8G to obiektyw z 2009 roku, jednak cały czas cieszący się dużym zainteresowaniem wśród „cropowych Nikoniarzy”. Obudowy testowanych modeli zostały wykonane z tworzyw sztucznych (tak jak jaśniejszy Nikkor 35 mm f/1,4). Nowy model [1] jest mniejszy i lżejszy od jaśniejszego kolegi (f/1,4), ale większy i cięższy od „cropowego” modelu [2] (patrz tabela na końcu tekstu). Podczas zmiany płaszczyzny ostrości obiektywy nie zmieniają swoich wymiarów.

Soczewki przesuwają się wewnątrz obudowy. Ponadto mają one metalowe bagnety mocujące [3], przełączniki ustawiania ostrości (automatyczny M/ A; ręczny M) [4] oraz karbowane pierścienie do ręcznego ustawiania ostrości. W Nikkorze AF-S 35 mm f/1,8G ED jest on bardzo szeroki jak na obiektyw takich wymiarów [5]. Ma on aż 29 mm (większy Nikkor 35 mm f/1,4 ma węższy pierścień – 24 mm). W modelu AF-S DX Nikkor 35 mm f/1,8G pierścień ten ma jedynie 14 mm szerokości, z czego 9 mm jest karbowane [6].


Kąt obrotu pierścieni w obu obiektywach to ok. 110° [7] co przy małej głębi ostrości nie jest dużym zakresem. Mógłby być nawet dwukrotnie większy i by to nie przeszkadzało. Byłby wtedy bardziej precyzyjny. Pierścienie obracają się jednak bardzo płynnie bez żadnych przeskoków, przy minimalnej i maksymalnej granicy ustawiania ostrości napotkamy lekki opór. Co ważne: w trybie AF możliwe jest tzw. ręczne doostrzanie.
W Nikkorze AF-S 35 mm f/1,8G ED na tubusie jest jeszcze skala odległości [8] (wyrażona w metrach i stopach) oraz znaczniki głębi ostrości [9] (dla wartości przysłony f/16). W AF-S DX Nikkor 35 mm f/1,8G niestety jej nie ma.
Sama praca obiektywów jest przyjemna, odbywa się niemal bezgłośnie. Jest to niewątpliwie zasługa zastosowanego w nich silnika wspomagającego system autofocusu Silent Wave Motor (SWM). Dzięki temu ostrość ustawiana jest również szybko.
Obiektywy użytkuje się bardzo dobrze, jednak subiektywne wrażenie jest takie, że model AF-S DX Nikkor 35 mm mógłby być troszeczkę większy. Z jednej strony jest kompaktowy, z drugiej, gdyby był większy, wygodniej by się go użytkowało.
W zestawie z obiektywami oprócz dekielków, przedniego i tylnego, dostaniemy w obu przypadkach osłonę przeciwsłoneczną oraz miękki futerał. Za mechanikę i ergonomię AF-S DX Nikkor 35 mm f/ 1,8G otrzymuje 5,75 punktuAF-S DX Nikkor 35 mm f/1,8G – 5,25 punktu.

ciąg dalszy artykułu na następnej stronie...


 
data dodania: 09-03-2017
 
godzina dodania: 13:23
 
odsłon: 2967
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Olympus na każdą okazję – od szerokiego kąta 17 mm f/1,2 po krótkie tele 45 mm f/1,2 - TEST Olympus Foto-Kurier 6/18
fotografia
X-T2+GFX50S= X-H1 czyli kolejny wytrzymały bezlusterkowiec Fujifilm - TEST Fujifilm X-H1 Foto-Kurier 6/18
fotografia
Szeroki profesjonalista bez kompromisów, Nikkor AF-S 14–24 mm f/2,8G ED - test Foto-Kurier1-2/2016 - artykuł na weekend
fotografia
Panasonic LUMIX GX8 (test) 4K, Post Focus i podwójny system stabilizacji - pełny artykuł z Foto-Kuriera 3/2016
fotografia
Jasne szerokie kąty - test z Foto-Kuriera 11/13 AF Nikkor 28 mm f/2,8D; AF-S Nikkor 28 mm f/1,8G; Sigma 28 mm f/1,8 EX DG A
fotografia
Mały, ergonomiczny korpus filmujący w 4K Olympus OM-D E-M10 III - pełny TEST Foto-Kurier 4/18
fotografia
Megazoom Tamron 18–400 mm f/3,5–6, Di II VC HLD - TEST Foto-Kurier 7/17
fotografia
Nikon D5500 mały, a taki wielki - TEST z Foto-Kuriera 3/2015 - zdjęcia do pobrania
fotografia
Canon EF-S 10-18 mm f/4,5-5,6 IS STM vs. Tokina AT-X 116 PRO DX II AF 11-16 mm f/2,8 - TEST Foto-Kurier 3/15
fotografia
Fotograficzny BenQ SW271 matryca 27" IPS 4K z HDR i Delta E≤2 - test z Foto-Kuriera nr 11/2017
fotografia
TEST Fujifilm X-T20 najlepszy konsumencki bezlusterkowiec, zdobywca nagrody EISA 2017-2018
fotografia
TEST EIZO ColorEdge CG2730 - pierwszy 27-calowy model nowej linii CG - pełny TEST z Foto-Kuriera 8-9/2017
fotografia
Test Epson EH-TW9300W - najlepszy projektor kina domowego EISA 2017-2018 - TEST z Foto-Kuriera 8-9/17
fotografia
Fujifilm Instax Square SQ10 - cyfrówka Full HD z kwadratowym filmem - pełny test Fujifilm Instax SQ10 z Foto-Kuriera 7/2017
fotografia
Test Olympusa M.Zuiko ED 12–100 mm f/4 IS PRO - pełny TEST z Foto-Kuriera 8-9/2017
fotografia
Sony α6500, czyli „bogatsza” wersja pogromcy lustrzanek - test z Foto-Kuriera 6/2017


Zdjęcie miesiąca
Październik 2018
zdjęcie miesiąca
© fot. MARIUSZ ŚWIECH
 

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |