Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydruki

Od 1996 roku Foto-Kurier jest
jedynym polskim przedstawicielem
panelu fotograficznego
Europejskiego Stowarzyszenia
Technik Audio-Wizualnych EISA

foto-kurier.pl
Internet

Ostre 35 mm porównujemy: f/1,8 vs. f/1,8 vs. f/1,4

W 2014 roku, a dokładnie 7 stycznia pojawiła się nowa „trzydziestkapiątka” Nikkora o jasności f/1,8. Obiektyw ten może być ciekawą alternatywą dla Nikkora 35 mm f/1,4 jak i „cropowego” obiektywu AF-S DX Nikkor 35 mm f/1,8G. Testujemy zatem dwie „trzydziestkipiątki” f/1,8 odnosząc się do testowanego wcześniej jaśniejszego kolegi (35 mm f/1,4).

fot. Piotr Borys

 

W artykule skupiamy się głównie na teście dwóch obiektywów: AF-S Nikkor 35 mm f/1,8G ED [1] i AF-S DX Nikkor 35mm f/1,8G [2]. Jasne szerokokątne obiektywy dedykowane do pełnoklatkowych aparatów testowaliśmy w FK 3/ 2013. Wśród nich znalazł się m.in. Nikkor 35 mm f/1,4. Tam gdzie to będzie możliwe będziemy się do niego odnosić. Nowy pełnoklatkowy Nikkor (AF-S 35 mm f/1,8G ED) może być też podpięty do aparatu niepełnoklatkowego, co uczyni go bezpośrednim konkurentem dla testowanego modelu DX (AF-S DX Nikkor 35 mm f/1,8G). Zatem porównamy ze sobą również te dwa modele.

 

Mechanika i ergonomia
AF-S 35 mm f/1,8G ED miał premierę w styczniu tego roku i jest to pierwsza pełnoklatkową „trzydziestkąpiątką” Nikkora o jasności f/1,8. AF-S DX Nikkor 35 mm f/1,8G to obiektyw z 2009 roku, jednak cały czas cieszący się dużym zainteresowaniem wśród „cropowych Nikoniarzy”. Obudowy testowanych modeli zostały wykonane z tworzyw sztucznych (tak jak jaśniejszy Nikkor 35 mm f/1,4). Nowy model [1] jest mniejszy i lżejszy od jaśniejszego kolegi (f/1,4), ale większy i cięższy od „cropowego” modelu [2] (patrz tabela na końcu tekstu). Podczas zmiany płaszczyzny ostrości obiektywy nie zmieniają swoich wymiarów.

Soczewki przesuwają się wewnątrz obudowy. Ponadto mają one metalowe bagnety mocujące [3], przełączniki ustawiania ostrości (automatyczny M/ A; ręczny M) [4] oraz karbowane pierścienie do ręcznego ustawiania ostrości. W Nikkorze AF-S 35 mm f/1,8G ED jest on bardzo szeroki jak na obiektyw takich wymiarów [5]. Ma on aż 29 mm (większy Nikkor 35 mm f/1,4 ma węższy pierścień – 24 mm). W modelu AF-S DX Nikkor 35 mm f/1,8G pierścień ten ma jedynie 14 mm szerokości, z czego 9 mm jest karbowane [6].


Kąt obrotu pierścieni w obu obiektywach to ok. 110° [7] co przy małej głębi ostrości nie jest dużym zakresem. Mógłby być nawet dwukrotnie większy i by to nie przeszkadzało. Byłby wtedy bardziej precyzyjny. Pierścienie obracają się jednak bardzo płynnie bez żadnych przeskoków, przy minimalnej i maksymalnej granicy ustawiania ostrości napotkamy lekki opór. Co ważne: w trybie AF możliwe jest tzw. ręczne doostrzanie.
W Nikkorze AF-S 35 mm f/1,8G ED na tubusie jest jeszcze skala odległości [8] (wyrażona w metrach i stopach) oraz znaczniki głębi ostrości [9] (dla wartości przysłony f/16). W AF-S DX Nikkor 35 mm f/1,8G niestety jej nie ma.
Sama praca obiektywów jest przyjemna, odbywa się niemal bezgłośnie. Jest to niewątpliwie zasługa zastosowanego w nich silnika wspomagającego system autofocusu Silent Wave Motor (SWM). Dzięki temu ostrość ustawiana jest również szybko.
Obiektywy użytkuje się bardzo dobrze, jednak subiektywne wrażenie jest takie, że model AF-S DX Nikkor 35 mm mógłby być troszeczkę większy. Z jednej strony jest kompaktowy, z drugiej, gdyby był większy, wygodniej by się go użytkowało.
W zestawie z obiektywami oprócz dekielków, przedniego i tylnego, dostaniemy w obu przypadkach osłonę przeciwsłoneczną oraz miękki futerał. Za mechanikę i ergonomię AF-S DX Nikkor 35 mm f/ 1,8G otrzymuje 5,75 punktuAF-S DX Nikkor 35 mm f/1,8G – 5,25 punktu.

ciąg dalszy artykułu na następnej stronie...


 
data dodania: 09-03-2017
 
godzina dodania: 13:23
 
odsłon: 1470
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Sony A9 - nowy standard w fotografii sportowej i nie tylko - TEST z Foto-Kuriera 7/2017 [zdjęcia do pobrania]
fotografia
Duże możliwości w małym korpusie – test OM-D E-M10 Mark II - Pełna wersja artykułu z Foto-Kuriera 10/2015
fotografia
Jakość = PRO - OLYMPUS M.Zuiko Digital 40-150 mm f/2,8 ED PRO. Pełny TEST z FK 12/2014
fotografia
Małe korpusy duże możliwości Canon EOS 1300D Nikon D3400 Pentax K-S2 - TEST z Foto-Kuriera 12/2016
fotografia
Z Pentax’em u Instax’a, czyli jak PENTAX KP rejestruje premierę Fujifilm SQ 10, mini test
fotografia
TEST: Sony A6300 jeszcze szybsza wersja pogromcy lustrzanek - artykuł ukazał się w Foto-Kurierze 6/2016
fotografia
Test EIZO ColorEdge CS2420, zdrowe oczy i wspomnienia bliskie oryginału - pełna wersja artykułu z FK 11/2016
fotografia
Pierwsza lustrzanka - Canon EOS 1200D czy Nikon D3300. Pełny test z Foto-Kuriera 5/2014
fotografia
Fotograficzny Samsung czyli kropka kwantowa i HDR w służbie obrazu - test Samsunga SUHD 55" Smart TV KS9000
fotografia
Fotograficzny BenQ czyli 27-calowy monitor QHD z trybem B&W ( test BENQ SW2700PT) - pełna wersja artykułu z FK 10/2016


Zdjęcie miesiąca
Wrzesień 2017
zdjęcie miesiąca
© fot. Adam Kot
 

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |   Opieka techniczna: Technix

Usługi programistyczne