Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydruki

Od 1996 roku Foto-Kurier jest
jedynym polskim przedstawicielem
panelu fotograficznego
Europejskiego Stowarzyszenia
Technik Audio-Wizualnych EISA

foto-kurier.pl
Internet

Nikkor 85 mm f/1,8G i Nikkor 85 mm f/1,4G - test z Foto-Kuriera 1-2/2014

Niemal każdy posiadacz lustrzanki wcześniej czy później zastanawia się nad kupnem jasnego, typowo portretowego obiektywu. Najczęściej ma on ogniskową 85 mm oraz jasność f/1,2; f/1,4 lub f/1,8. Który z nich wybrać? Czy jaśniejszy obiektyw wart jest swojej ceny?

Nikkor 85 mm f/1,8 jest bardzo dobrym narzędziem do wykonywania portretowych zdjęć. Przy „pełnej dziurze” umożliwia wydobycie fotografowanej osoby z tła ładnie rozmywając je zarówno przed jak i za płaszczyzna ostrości. Kształt bokeh jest regularny, bliski kołu, mimo tego, że Nikkor 85 mm f/1,8 ma tylko 7 listków przysłony.

fot. Piotr Borys

 

 

 

AF-S Nikkor 85 mm f/1,8G
Obiektyw ten to kolejna, druga wersja osiemdziesiątki piątki Nikkora ze światłem f/1,8. Pierwsza ukazała się w 1994 roku. Był to AF 85 mm f/ 1,8D [1]. Testowany model, AF-S 85 mm f/1,8G [2] to konstrukcja ze stycznia 2012 roku, której korpus został wykonany z tworzyw sztucznych. Nowy model jest nieco większy od poprzednika (71,5×58,5 mm model z 1994 r.) i zdecydowanie mniejszy od testowanego, jaśniejszego kolegi. Podczas zmiany płaszczyzny ostrości nie zmienia on swoich wymiarów. Soczewki przesuwają się wewnątrz obudowy. Waga obiektywu to 350 g (poprzedni waży 380 g), co w połączeniu z zawansowanym korpusem Nikona D800 daje wagę niecałe 1,4 kg. Duża waga to jednak główna zasługa korpusu, a nie obiektywu.
Obiektyw ma karbowany pierścień ustawiania ostrości [3] i przełącznik ustawiania ostrości [4] (automatyczny M/ A; ręczny M). W trybie AF możliwe jest ręczne doostrzanie. Pierścień ten obraca się płynnie, przy minimalnej i maksymalnej granicy ustawiania ostrości napotkamy lekki opór. Kąt obrotu ustawiania ostrości to ok. 100° [5], co przy małej głębi ostrości nie jest dużym obszarem. Mógłby być nawet dwukrotnie większy. Na tubusie jest jeszcze skala odległości (wyrażona w metrach i stopach) [6] oraz znaczniki głębi ostrości. Niestety jedynie dla wartości przysłony f/16 [7].
Nikkor AF-S 85 mm f/1,8G ma silnik Silent Wave Motor (SWM), wspomagający system AF. Dzięki temu ostrość w trybie AF ustawiana jest niemal bezszelestnie, a do tego, jak na portretowy obiektyw, bardzo szybko.
85 mm f/1,8 dostępny jest wraz z osłoną przeciwsłoneczną. Za mechanikę i ergonomię Nikkor 85 mm f/1,8 otrzymuje 5,75 punktu.

AF-S Nikkor 85 mm f/1,4G


AF-S Nikkor 85 mm f/ 1,4G [A] miał premierę w sierpniu 2010 roku i jest to trzecia „osiemdziesiątka piątka” Nikkora o takim otworze względnym, ale pierwsza z silnikiem SWM. Model ten wykonany został ze stopów magnezu i jest nieco większy i cięższy od testowanego obok obiektywu. Większy otwór względny, większej średnicy soczewki, większa ilość zastosowanych elementów optycznych oraz materiał z jakiego został wykonany zrobiły swoje. Waga stabilnego zestawu Nikkor 85 mm f/ 1,4 i Nikon D800 to około 1,6 kg. Mięśnie odczują to przy dłuższym użytkowaniu.
AF-S Nikkor 85 mm f/1,4G ma przełącznik ustawiania ostrości
[B] (M/A; M) oraz karbowany pierścień ustawiania ostrości (2 mm szerszy od „ciemniejszego” kolegi”) [C]. Tak jak w testowanym obok modelu kąt obrotu ustawiania ostrości powinien być dużo większy (ma on ok. 100° [D]), a wtedy ostrość w trybie ręcznym lub podczas ­doostrzania można byłoby ustawić precyzyjniej. Na obiektywie widnieje duża literka „N” [E]. Oznacza to, że zastosowano w nim powłoki Nano Crystal Coat (powłoki przeciwod­blaskowe, patrz str. 96). Na tubusie, tak jak w testowanym obok obiektywie, jest jeszcze skala odległości (wyrażona w metrach i stopach) [F] oraz znaczniki głębi ostrości. Niestety również tylko dla wartości przysłony
f/16
[G].

ciąg dalszy artykułu na następnej stronie...


 
data dodania: 16-03-2017
 
godzina dodania: 16:08
 
odsłon: 1994
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
TEST EIZO ColorEdge CG2730 - pierwszy 27-calowy model nowej linii CG - pełny TEST z Foto-Kuriera 8-9/2017
fotografia
Test Epson EH-TW9300W - najlepszy projektor kina domowego EISA 2017-2018 - TEST z Foto-Kuriera 8-9/17
fotografia
Fujifilm Instax Square SQ10 - cyfrówka Full HD z kwadratowym filmem - pełny test Fujifilm Instax SQ10 z Foto-Kuriera 7/2017
fotografia
Test Olympusa M.Zuiko ED 12–100 mm f/4 IS PRO - pełny TEST z Foto-Kuriera 8-9/2017
fotografia
Sony α6500, czyli „bogatsza” wersja pogromcy lustrzanek - test z Foto-Kuriera 6/2017
fotografia
Sony A9 - nowy standard w fotografii sportowej i nie tylko - TEST z Foto-Kuriera 7/2017 [zdjęcia do pobrania]
fotografia
Duże możliwości w małym korpusie – test OM-D E-M10 Mark II - Pełna wersja artykułu z Foto-Kuriera 10/2015
fotografia
Jakość = PRO - OLYMPUS M.Zuiko Digital 40-150 mm f/2,8 ED PRO. Pełny TEST z FK 12/2014
fotografia
Małe korpusy duże możliwości Canon EOS 1300D Nikon D3400 Pentax K-S2 - TEST z Foto-Kuriera 12/2016
fotografia
Z Pentax’em u Instax’a, czyli jak PENTAX KP rejestruje premierę Fujifilm SQ 10, mini test
fotografia
TEST: Sony A6300 jeszcze szybsza wersja pogromcy lustrzanek - artykuł ukazał się w Foto-Kurierze 6/2016
fotografia
Test EIZO ColorEdge CS2420, zdrowe oczy i wspomnienia bliskie oryginału - pełna wersja artykułu z FK 11/2016
fotografia
Pierwsza lustrzanka - Canon EOS 1200D czy Nikon D3300. Pełny test z Foto-Kuriera 5/2014


Zdjęcie miesiąca
Listopad 2017
zdjęcie miesiąca
© fot. Wojciech Nowak
 

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |   Opieka techniczna: Technix

Usługi programistyczne