Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydruki

Od 1996 roku Foto-Kurier jest
jedynym polskim przedstawicielem
panelu fotograficznego
Europejskiego Stowarzyszenia
Technik Audio-Wizualnych EISA

foto-kurier.pl
Internet

Jakość = PRO - OLYMPUS M.Zuiko Digital 40-150 mm f/2,8 ED PRO. Pełny TEST z FK 12/2014

Seria PRO obiektywów Olympusa charakteryzuje się wysoką wydajnością optyczną, odpornością na kurz i zachlapania oraz stosunkowo niedużymi wymiarami i wagą (w stosunku do obiektywów lustrzankowych). Do naszej redakcji trafił najnowszy obiektyw z tej serii – M.Zuiko Digital 40-150 mm f/2,8 ED PRO. Sprawdzamy czy kolejny obiektyw serii PRO jest warty tego przedrostka.

 

M.Zuiko 40-150 mm PRO charakteryzuje się bardzo dobra rozdzielczością i celnym systemem AF. Olympus OM-D E-M1 M.Zuiko Digital  12-40 mm f/2,8 ED PRO; Par. eksp.: 1/125 sISO 400 f/2,8f=150 mm

M.Zuiko 40-150 mm PRO charakteryzuje się bardzo dobra rozdzielczością i celnym systemem AF. Olympus OM-D E-M1 + M.Zuiko Digital 40-150 mm f/2,8 ED PRO. Par. eksp.: 1/125 s; ISO 400; f/2,8; f=150 mm. fot. P. Borys

 

Linia obiektywów serii PRO zadebiutowała na początku września 2013 roku podczas premiery Olympusa OM-D E-M1. Był to M.Zuiko Digital 12-40 mm f/2,8 ED PRO. Zaprezentowany na tegorocznych targach Photokina M.Zuiko Digital 40-150 mm f/2,8 ED PRO jest idealnym uzupełnieniem 12-40 mm, oraz zapowiadanych M. Zuiko Digital ED 7-14 mm f/2,8 PRO i M.Zuiko Digital ED 300 mm f/4.

Mechanika i ergonomia

40-150 mm f/2,8 PRO jest największym obiektywem w systemie Mikro 4/3, ma wymiary 79×160 mm, waży 750 g (bez stopki statywowej). Biorąc pod uwagę zakres ogniskowych i jasność (f/2,8) to nie jest to duży obiektyw. Dla przykładu obiektywy do lustrzanek o zakresie 70-200 mm są szersze i dłuższe). M.Zuiko 40-150 mm PRO jest uszczelniony, ma zwartą obudowę wykonaną ze stopu metalu, nie ma luzów, wykonany jest solidnie. Zaczyna się, również metalowym, bagnetem mocującym [1]. Oprócz standardowych styków znajdziemy na nim dwa nowe [2]. Jeden z nich wykorzystywany jest do pracy z konwerterem 1,4×, drugi może znajdzie zastosowanie w kolejnych korpusach Olympusa.

 

Jakość = PRO - M.Zuiko Digital 40-150 mm f/2,8 ED PRO

fot. P. Borys


Na obiektywie jest zdejmowane mocowanie statywowe [3], które po zwolnieniu blokady możemy obracać o 360°. W ustawianiu mocowania dla poszczególnych pozycji aparatu ułatwią znaczniki na obiektywie rozmieszczone co 90° [4]. Aby zdjąć mocowanie należy odpiąć obiektyw od korpusu. Nie jest to idealne rozwiązanie. W większości tego typu mocowań możemy zdjąć je z obiektywu bez konieczności odpinania go od korpusu. Jest to szybsze, wygodniejsze i zabezpiecza przed zanieczyszczeniem obiektywu i matrycy podczas wymiany. Tuż za mocowaniem statywowym jest przycisk L-Fn [5], któremu z poziomu aparatu możemy przypisać jedną z kilkunastu funkcji (blokowanie ekspozycji, wybór punktu AF, zmiana formatu JPEG/RAW, itp.). Obiektyw ma dwa metalowe, karbowane pierścienie. 40-milimetrowy [6] służy do zmiany ogniskowej, 20-milimetrowy [7] do ustawiania ostrości w trybach AF+M i MF. Wykonuje się to poprzez przesuwanie pierścienia przód/tył wzdłuż tubusu. Trzeba pamiętać o tym, że podczas przełączania w tryb MF ostrość zostanie przeniesiona na taką odległość, na jaką będzie ustawiony pierścień, mimo ówczesnego ustawiania ostrości poprzez system AF (nawet jeśli w trybie AF będziemy doostrzali). Kąt obrotu obu pierścieni to 90° [8]. W przypadku ustawiania ostrości kąt ten mógłby być zdecydowanie większy. W trybie MF widoczna jest skala ostrości wyrażona w metrach i stopach [9]. ­Obiektyw kończy się mocowaniem filtrów o średnicy 72 mm [10]. Przednia soczewka nie rotuje więc z powodzeniem można stosować filtry (np. połówkowe).

 

Jakość = PRO - M.Zuiko Digital 40-150 mm f/2,8 ED PRO


System AF M.Zuiko 40-150 mm PRO działa bardzo sprawnie, i co ważne, bardzo rzadko się myli. Dodatkowo działa bardzo cicho, niemal bezszelestnie.

 

ciąg dalszy artykułu na następnej stronie...


 
data dodania: 14-06-2017
 
godzina dodania: 17:00
 
odsłon: 2245
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
TEST EIZO ColorEdge CG2730 - pierwszy 27-calowy model nowej linii CG - pełny TEST z Foto-Kuriera 8-9/2017
fotografia
Test Epson EH-TW9300W - najlepszy projektor kina domowego EISA 2017-2018 - TEST z Foto-Kuriera 8-9/17
fotografia
Fujifilm Instax Square SQ10 - cyfrówka Full HD z kwadratowym filmem - pełny test Fujifilm Instax SQ10 z Foto-Kuriera 7/2017
fotografia
Test Olympusa M.Zuiko ED 12–100 mm f/4 IS PRO - pełny TEST z Foto-Kuriera 8-9/2017
fotografia
Sony α6500, czyli „bogatsza” wersja pogromcy lustrzanek - test z Foto-Kuriera 6/2017
fotografia
Sony A9 - nowy standard w fotografii sportowej i nie tylko - TEST z Foto-Kuriera 7/2017 [zdjęcia do pobrania]
fotografia
Duże możliwości w małym korpusie – test OM-D E-M10 Mark II - Pełna wersja artykułu z Foto-Kuriera 10/2015
fotografia
Małe korpusy duże możliwości Canon EOS 1300D Nikon D3400 Pentax K-S2 - TEST z Foto-Kuriera 12/2016
fotografia
Z Pentax’em u Instax’a, czyli jak PENTAX KP rejestruje premierę Fujifilm SQ 10, mini test
fotografia
TEST: Sony A6300 jeszcze szybsza wersja pogromcy lustrzanek - artykuł ukazał się w Foto-Kurierze 6/2016
fotografia
Test EIZO ColorEdge CS2420, zdrowe oczy i wspomnienia bliskie oryginału - pełna wersja artykułu z FK 11/2016
fotografia
Pierwsza lustrzanka - Canon EOS 1200D czy Nikon D3300. Pełny test z Foto-Kuriera 5/2014


Zdjęcie miesiąca
Listopad 2017
zdjęcie miesiąca
© fot. MARIUSZ ŚWIECH
 

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |   Opieka techniczna: Technix

Usługi programistyczne