Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydruki

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

foto-kurier.pl
Internet

Jakość = PRO - OLYMPUS M.Zuiko Digital 40-150 mm f/2,8 ED PRO. Pełny TEST z FK 12/2014

Seria PRO obiektywów Olympusa charakteryzuje się wysoką wydajnością optyczną, odpornością na kurz i zachlapania oraz stosunkowo niedużymi wymiarami i wagą (w stosunku do obiektywów lustrzankowych). Do naszej redakcji trafił najnowszy obiektyw z tej serii – M.Zuiko Digital 40-150 mm f/2,8 ED PRO. Sprawdzamy czy kolejny obiektyw serii PRO jest warty tego przedrostka.

 

M.Zuiko 40-150 mm PRO charakteryzuje się bardzo dobra rozdzielczością i celnym systemem AF. Olympus OM-D E-M1 M.Zuiko Digital  12-40 mm f/2,8 ED PRO; Par. eksp.: 1/125 sISO 400 f/2,8f=150 mm

M.Zuiko 40-150 mm PRO charakteryzuje się bardzo dobra rozdzielczością i celnym systemem AF. Olympus OM-D E-M1 + M.Zuiko Digital 40-150 mm f/2,8 ED PRO. Par. eksp.: 1/125 s; ISO 400; f/2,8; f=150 mm. fot. P. Borys

 

Linia obiektywów serii PRO zadebiutowała na początku września 2013 roku podczas premiery Olympusa OM-D E-M1. Był to M.Zuiko Digital 12-40 mm f/2,8 ED PRO. Zaprezentowany na tegorocznych targach Photokina M.Zuiko Digital 40-150 mm f/2,8 ED PRO jest idealnym uzupełnieniem 12-40 mm, oraz zapowiadanych M. Zuiko Digital ED 7-14 mm f/2,8 PRO i M.Zuiko Digital ED 300 mm f/4.

Mechanika i ergonomia

40-150 mm f/2,8 PRO jest największym obiektywem w systemie Mikro 4/3, ma wymiary 79×160 mm, waży 750 g (bez stopki statywowej). Biorąc pod uwagę zakres ogniskowych i jasność (f/2,8) to nie jest to duży obiektyw. Dla przykładu obiektywy do lustrzanek o zakresie 70-200 mm są szersze i dłuższe). M.Zuiko 40-150 mm PRO jest uszczelniony, ma zwartą obudowę wykonaną ze stopu metalu, nie ma luzów, wykonany jest solidnie. Zaczyna się, również metalowym, bagnetem mocującym [1]. Oprócz standardowych styków znajdziemy na nim dwa nowe [2]. Jeden z nich wykorzystywany jest do pracy z konwerterem 1,4×, drugi może znajdzie zastosowanie w kolejnych korpusach Olympusa.

 

Jakość = PRO - M.Zuiko Digital 40-150 mm f/2,8 ED PRO

fot. P. Borys


Na obiektywie jest zdejmowane mocowanie statywowe [3], które po zwolnieniu blokady możemy obracać o 360°. W ustawianiu mocowania dla poszczególnych pozycji aparatu ułatwią znaczniki na obiektywie rozmieszczone co 90° [4]. Aby zdjąć mocowanie należy odpiąć obiektyw od korpusu. Nie jest to idealne rozwiązanie. W większości tego typu mocowań możemy zdjąć je z obiektywu bez konieczności odpinania go od korpusu. Jest to szybsze, wygodniejsze i zabezpiecza przed zanieczyszczeniem obiektywu i matrycy podczas wymiany. Tuż za mocowaniem statywowym jest przycisk L-Fn [5], któremu z poziomu aparatu możemy przypisać jedną z kilkunastu funkcji (blokowanie ekspozycji, wybór punktu AF, zmiana formatu JPEG/RAW, itp.). Obiektyw ma dwa metalowe, karbowane pierścienie. 40-milimetrowy [6] służy do zmiany ogniskowej, 20-milimetrowy [7] do ustawiania ostrości w trybach AF+M i MF. Wykonuje się to poprzez przesuwanie pierścienia przód/tył wzdłuż tubusu. Trzeba pamiętać o tym, że podczas przełączania w tryb MF ostrość zostanie przeniesiona na taką odległość, na jaką będzie ustawiony pierścień, mimo ówczesnego ustawiania ostrości poprzez system AF (nawet jeśli w trybie AF będziemy doostrzali). Kąt obrotu obu pierścieni to 90° [8]. W przypadku ustawiania ostrości kąt ten mógłby być zdecydowanie większy. W trybie MF widoczna jest skala ostrości wyrażona w metrach i stopach [9]. ­Obiektyw kończy się mocowaniem filtrów o średnicy 72 mm [10]. Przednia soczewka nie rotuje więc z powodzeniem można stosować filtry (np. połówkowe).

 

Jakość = PRO - M.Zuiko Digital 40-150 mm f/2,8 ED PRO


System AF M.Zuiko 40-150 mm PRO działa bardzo sprawnie, i co ważne, bardzo rzadko się myli. Dodatkowo działa bardzo cicho, niemal bezszelestnie.

 

ciąg dalszy artykułu na następnej stronie...


 
data dodania: 14-06-2017
 
godzina dodania: 17:00
 
odsłon: 3957
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Epson SureColor SC-S80610 - czyli najtańsze wydruki fotograficzne - TEST Foto-Kurier 11/18
fotografia
Olympus na każdą okazję – od szerokiego kąta 17 mm f/1,2 po krótkie tele 45 mm f/1,2 - TEST Olympus Foto-Kurier 6/18
fotografia
Sharp 8K TV LV-70X500E - nowy wymiar fotograficznej ostrości - TEST Foto-Kurier 5/2018
fotografia
TEST: Najlepszy w historii aparat systemu Mikro 4/3 – Olympus OMD E-M1 - TEST Foto-Kurier 10/13
fotografia
Test GorillaPod 5K kit - lekki, poręczny, idealny nie tylko dla posiadaczy lustrzanek - Foto-Kurier 3/18
fotografia
X-T2+GFX50S= X-H1 czyli kolejny wytrzymały bezlusterkowiec Fujifilm - TEST Fujifilm X-H1 Foto-Kurier 6/18
fotografia
Szeroki profesjonalista bez kompromisów, Nikkor AF-S 14–24 mm f/2,8G ED - test Foto-Kurier1-2/2016 - artykuł na weekend
fotografia
Panasonic LUMIX GX8 (test) 4K, Post Focus i podwójny system stabilizacji - pełny artykuł z Foto-Kuriera 3/2016
fotografia
Jasne szerokie kąty - test z Foto-Kuriera 11/13 AF Nikkor 28 mm f/2,8D; AF-S Nikkor 28 mm f/1,8G; Sigma 28 mm f/1,8 EX DG A
fotografia
Mały, ergonomiczny korpus filmujący w 4K Olympus OM-D E-M10 III - pełny TEST Foto-Kurier 4/18
fotografia
Megazoom Tamron 18–400 mm f/3,5–6, Di II VC HLD - TEST Foto-Kurier 7/17
fotografia
Nikon D5500 mały, a taki wielki - TEST z Foto-Kuriera 3/2015 - zdjęcia do pobrania
fotografia
Canon EF-S 10-18 mm f/4,5-5,6 IS STM vs. Tokina AT-X 116 PRO DX II AF 11-16 mm f/2,8 - TEST Foto-Kurier 3/15


Zdjęcie miesiąca
Grudzień 2018
zdjęcie miesiąca
© fot. Jacek Świercz
 

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |