Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydruki

Od 1996 roku Foto-Kurier jest
jedynym polskim przedstawicielem
panelu fotograficznego
Europejskiego Stowarzyszenia
Technik Audio-Wizualnych EISA

foto-kurier.pl
Internet

Canon EF-S 10-18 mm f/4,5-5,6 IS STM vs. Tokina AT-X 116 PRO DX II AF 11-16 mm f/2,8 - TEST Foto-Kurier 3/15

Szerokokątne obiektywy dają duże możliwości fotografowania. Można przy ich pomocy z powodzeniem fotografować architekturę, krajobrazy, plenery, jak również nadawać ciekawe przerysowania. Jednak zdarza się często, że przy szerokich kątach rozdzielczość nie jest ich najmocniejszą stroną. Jak jest w tym przypadku? Zapraszamy do lektury testu.

 

Canon EOS 7D Mark II + Canon EF-S 10-18 mm f/4,5-5,6 IS STM. Par. eksp. 1/50 s; ISO 100; f/4,5; f=10 mm

Canon EOS 7D Mark II + Canon EF-S 10-18 mm f/4,5-5,6 IS STM.
Par. eksp. 1/50 s; ISO 100; f/4,5; f=10 mm 
fot. p. Borys.

 

Niemal każdy producent obiektywów ma w swojej ofercie szerokokątne zoomy. W wydaniu FK 8/2011 testowaliśmy cztery modele: Canona 10-22 mm, Nikkora 10-24 mm i dwie Sigmy: 8-16 mm i 10-20 mm. Od tamtej pory pojawiły się nowe modele, m.in: Tokina AT-X 116 PRO DX II AF 11-16 mm f/2,8 [1] (1/2012) i najnowsza AT-X PRO DX 11-20 mm (12/2014) f/2,8 oraz Canon EF-S 10-18 mm f/4,5-5,6 IS STM [2] (5/2014). Pod nieobecność najnowszej Tokiny zapraszamy do porównania dwóch pozostałych obiektywów.

 

Canon EF-S 10-18 mm f/4,5-5,6 IS STM vs. Tokina AT-X 116 PRO DX II AF 11-16 mm f/2,8 - TEST Foto-Kurier 3/15

  fot. p. Borys. 


Mechanika i ergonomia

Testowane obiektywy są podobne do siebie biorąc pod uwagę zakres ogniskowych. Na tym jednak podobieństwa się kończą. Canon jest mniejszy (75×72 mm) od Tokiny (89,2×84 mm) i przy tym o ponad połowę lżejszy – 240 g/550 g. Takie wymiary i waga Tokiny spowodowane są głównie dużym otworem względnym w całym zakresie ogniskowych – f/2,8. 10-18 mm Canona nie jest zbyt jasnym obiektywem i ma zmienne światło f/4,5-5,6. Ponadto Canon ma bagnet wykonany z tworzywa sztucznego [3] a Tokina metalowy [4], co również ma wpływ na wagę obiektywów.

 

Canon EF-S 10-18 mm f/4,5-5,6 IS STM vs. Tokina AT-X 116 PRO DX II AF 11-16 mm f/2,8 - TEST Foto-Kurier 3/15

   fot. p. Borys.

 

Oba modele mają po dwa, karbowane, gumowane pierścienie: ustawiania ostrości (7 mm Canon [5], 19 mm Tokina [6]) i zmiany ogniskowej (22 mm Canon [7], 15 mm Tokin [8]). Na tubusie Canona są dwa przełączniki: jeden do zmiany działania systemu ustawiania ostrości (AF/MF), drugi do włączania i wyłączania stabilizacji [9].

 

Canon EF-S 10-18 mm

   fot. p. Borys.

W Tokinie nie ma żadnych przełączników: obiektyw nie ma stabilizacji, a przełączanie AF/MF wykonuje się poprzez przesuwanie pierścienia [10]. Jest to dość archaiczna metoda. Poza tym, że sposób ten uniemożliwia doostrzanie w trybie AF, to podczas zmiany z AF na MF ruch przesunięcia jest gwałtowny, co może spowodować zmianę wartości na jaką była ustawiona ostrość. W EF-S 10-18 mm możliwe jest doostrzanie podczas pracy z autofocusem.

 Canon EF-S 10-18 mm f/4,5-5,6 IS STM vs. Tokina AT-X 116 PRO DX II AF 11-16 mm f/2,8 - TEST Foto-Kurier 3/15

Przesunięcie pierścienia w tył powoduje przestawienie obiektywu w tryb ręcznego ustawiania ostrości.   fot. p. Borys.

 

Pierścienie ostrości w obu przypadkach obracają się płynnie. Kiedy obrót pierścienia dojdzie do minimalnej lub maksymalnej granicy w Tokinie zatrzymuje się on. W Canonie obraca się w kółko bez napotkania nawet najmniejszego oporu na granicznych wartościach (co nie jest dobrym rozwiązaniem). Na tubusie Tokiny znajduje się jeszcze skala odległości wyrażona w metrach i stopach [11].

 

Canon EF-S 10-18 mm f/4,5-5,6 IS STM vs. Tokina AT-X 116 PRO DX II AF 11-16 mm f/2,8 - TEST Foto-Kurier 3/15

  fot. p. Borys. 

ciąg dalszy artykułu na następnej stronie...


 
data dodania: 13-02-2018
 
godzina dodania: 17:10
 
odsłon: 293
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Fotograficzny BenQ SW271 matryca 27" IPS 4K z HDR i Delta E≤2 - test z Foto-Kuriera nr 11/2017
fotografia
TEST Fujifilm X-T20 najlepszy konsumencki bezlusterkowiec, zdobywca nagrody EISA 2017-2018
fotografia
TEST EIZO ColorEdge CG2730 - pierwszy 27-calowy model nowej linii CG - pełny TEST z Foto-Kuriera 8-9/2017
fotografia
Test Epson EH-TW9300W - najlepszy projektor kina domowego EISA 2017-2018 - TEST z Foto-Kuriera 8-9/17
fotografia
Fujifilm Instax Square SQ10 - cyfrówka Full HD z kwadratowym filmem - pełny test Fujifilm Instax SQ10 z Foto-Kuriera 7/2017
fotografia
Test Olympusa M.Zuiko ED 12–100 mm f/4 IS PRO - pełny TEST z Foto-Kuriera 8-9/2017
fotografia
Sony α6500, czyli „bogatsza” wersja pogromcy lustrzanek - test z Foto-Kuriera 6/2017
fotografia
Sony A9 - nowy standard w fotografii sportowej i nie tylko - TEST z Foto-Kuriera 7/2017 [zdjęcia do pobrania]
fotografia
Duże możliwości w małym korpusie – test OM-D E-M10 Mark II - Pełna wersja artykułu z Foto-Kuriera 10/2015
fotografia
Jakość = PRO - OLYMPUS M.Zuiko Digital 40-150 mm f/2,8 ED PRO. Pełny TEST z FK 12/2014
fotografia
Małe korpusy duże możliwości: Canon EOS 1300D, Nikon D3400, Pentax K-S2 - TEST z Foto-Kuriera 12/2016
fotografia
Z Pentax’em u Instax’a, czyli jak PENTAX KP rejestruje premierę Fujifilm SQ 10, mini test
fotografia
TEST: Sony A6300 jeszcze szybsza wersja pogromcy lustrzanek - artykuł ukazał się w Foto-Kurierze 6/2016


 

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |   Opieka techniczna: Technix

Usługi programistyczne