Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydruki

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

foto-kurier.pl
Internet

Canon EF-S 10-18 mm f/4,5-5,6 IS STM vs. Tokina AT-X 116 PRO DX II AF 11-16 mm f/2,8 - TEST Foto-Kurier 3/15

Szerokokątne obiektywy dają duże możliwości fotografowania. Można przy ich pomocy z powodzeniem fotografować architekturę, krajobrazy, plenery, jak również nadawać ciekawe przerysowania. Jednak zdarza się często, że przy szerokich kątach rozdzielczość nie jest ich najmocniejszą stroną. Jak jest w tym przypadku? Zapraszamy do lektury testu.

 

Canon EOS 7D Mark II + Canon EF-S 10-18 mm f/4,5-5,6 IS STM. Par. eksp. 1/50 s; ISO 100; f/4,5; f=10 mm

Canon EOS 7D Mark II + Canon EF-S 10-18 mm f/4,5-5,6 IS STM.
Par. eksp. 1/50 s; ISO 100; f/4,5; f=10 mm 
fot. p. Borys.

 

Niemal każdy producent obiektywów ma w swojej ofercie szerokokątne zoomy. W wydaniu FK 8/2011 testowaliśmy cztery modele: Canona 10-22 mm, Nikkora 10-24 mm i dwie Sigmy: 8-16 mm i 10-20 mm. Od tamtej pory pojawiły się nowe modele, m.in: Tokina AT-X 116 PRO DX II AF 11-16 mm f/2,8 [1] (1/2012) i najnowsza AT-X PRO DX 11-20 mm (12/2014) f/2,8 oraz Canon EF-S 10-18 mm f/4,5-5,6 IS STM [2] (5/2014). Pod nieobecność najnowszej Tokiny zapraszamy do porównania dwóch pozostałych obiektywów.

 

Canon EF-S 10-18 mm f/4,5-5,6 IS STM vs. Tokina AT-X 116 PRO DX II AF 11-16 mm f/2,8 - TEST Foto-Kurier 3/15

  fot. p. Borys. 


Mechanika i ergonomia

Testowane obiektywy są podobne do siebie biorąc pod uwagę zakres ogniskowych. Na tym jednak podobieństwa się kończą. Canon jest mniejszy (75×72 mm) od Tokiny (89,2×84 mm) i przy tym o ponad połowę lżejszy – 240 g/550 g. Takie wymiary i waga Tokiny spowodowane są głównie dużym otworem względnym w całym zakresie ogniskowych – f/2,8. 10-18 mm Canona nie jest zbyt jasnym obiektywem i ma zmienne światło f/4,5-5,6. Ponadto Canon ma bagnet wykonany z tworzywa sztucznego [3] a Tokina metalowy [4], co również ma wpływ na wagę obiektywów.

 

Canon EF-S 10-18 mm f/4,5-5,6 IS STM vs. Tokina AT-X 116 PRO DX II AF 11-16 mm f/2,8 - TEST Foto-Kurier 3/15

   fot. p. Borys.

 

Oba modele mają po dwa, karbowane, gumowane pierścienie: ustawiania ostrości (7 mm Canon [5], 19 mm Tokina [6]) i zmiany ogniskowej (22 mm Canon [7], 15 mm Tokin [8]). Na tubusie Canona są dwa przełączniki: jeden do zmiany działania systemu ustawiania ostrości (AF/MF), drugi do włączania i wyłączania stabilizacji [9].

 

Canon EF-S 10-18 mm

   fot. p. Borys.

W Tokinie nie ma żadnych przełączników: obiektyw nie ma stabilizacji, a przełączanie AF/MF wykonuje się poprzez przesuwanie pierścienia [10]. Jest to dość archaiczna metoda. Poza tym, że sposób ten uniemożliwia doostrzanie w trybie AF, to podczas zmiany z AF na MF ruch przesunięcia jest gwałtowny, co może spowodować zmianę wartości na jaką była ustawiona ostrość. W EF-S 10-18 mm możliwe jest doostrzanie podczas pracy z autofocusem.

 Canon EF-S 10-18 mm f/4,5-5,6 IS STM vs. Tokina AT-X 116 PRO DX II AF 11-16 mm f/2,8 - TEST Foto-Kurier 3/15

Przesunięcie pierścienia w tył powoduje przestawienie obiektywu w tryb ręcznego ustawiania ostrości.   fot. p. Borys.

 

Pierścienie ostrości w obu przypadkach obracają się płynnie. Kiedy obrót pierścienia dojdzie do minimalnej lub maksymalnej granicy w Tokinie zatrzymuje się on. W Canonie obraca się w kółko bez napotkania nawet najmniejszego oporu na granicznych wartościach (co nie jest dobrym rozwiązaniem). Na tubusie Tokiny znajduje się jeszcze skala odległości wyrażona w metrach i stopach [11].

 

Canon EF-S 10-18 mm f/4,5-5,6 IS STM vs. Tokina AT-X 116 PRO DX II AF 11-16 mm f/2,8 - TEST Foto-Kurier 3/15

  fot. p. Borys. 

ciąg dalszy artykułu na następnej stronie...


 
data dodania: 13-02-2018
 
godzina dodania: 17:10
 
odsłon: 1942
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
TEST: Najlepszy w historii aparat systemu Mikro 4/3 – Olympus OMD E-M1 - TEST Foto-Kurier 10/13
fotografia
Test GorillaPod 5K kit - lekki, poręczny, idealny nie tylko dla posiadaczy lustrzanek - Foto-Kurier 3/18
fotografia
Olympus na każdą okazję – od szerokiego kąta 17 mm f/1,2 po krótkie tele 45 mm f/1,2 - TEST Olympus Foto-Kurier 6/18
fotografia
X-T2+GFX50S= X-H1 czyli kolejny wytrzymały bezlusterkowiec Fujifilm - TEST Fujifilm X-H1 Foto-Kurier 6/18
fotografia
Szeroki profesjonalista bez kompromisów, Nikkor AF-S 14–24 mm f/2,8G ED - test Foto-Kurier1-2/2016 - artykuł na weekend
fotografia
Panasonic LUMIX GX8 (test) 4K, Post Focus i podwójny system stabilizacji - pełny artykuł z Foto-Kuriera 3/2016
fotografia
Jasne szerokie kąty - test z Foto-Kuriera 11/13 AF Nikkor 28 mm f/2,8D; AF-S Nikkor 28 mm f/1,8G; Sigma 28 mm f/1,8 EX DG A
fotografia
Mały, ergonomiczny korpus filmujący w 4K Olympus OM-D E-M10 III - pełny TEST Foto-Kurier 4/18
fotografia
Megazoom Tamron 18–400 mm f/3,5–6, Di II VC HLD - TEST Foto-Kurier 7/17
fotografia
Nikon D5500 mały, a taki wielki - TEST z Foto-Kuriera 3/2015 - zdjęcia do pobrania
fotografia
Fotograficzny BenQ SW271 matryca 27" IPS 4K z HDR i Delta E≤2 - test z Foto-Kuriera nr 11/2017
fotografia
TEST Fujifilm X-T20 najlepszy konsumencki bezlusterkowiec, zdobywca nagrody EISA 2017-2018
fotografia
TEST EIZO ColorEdge CG2730 - pierwszy 27-calowy model nowej linii CG - pełny TEST z Foto-Kuriera 8-9/2017
fotografia
Test Epson EH-TW9300W - najlepszy projektor kina domowego EISA 2017-2018 - TEST z Foto-Kuriera 8-9/17


Zdjęcie miesiąca
Listopad 2018
zdjęcie miesiąca
© fot. Paweł Biernat
 

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |