Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydrukuj
zdjęcie

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

Canon EF-S 10-18 mm f/4,5-5,6 IS STM vs. Tokina AT-X 116 PRO DX II AF 11-16 mm f/2,8 - TEST Foto-Kurier 3/15

Szerokokątne obiektywy dają duże możliwości fotografowania. Można przy ich pomocy z powodzeniem fotografować architekturę, krajobrazy, plenery, jak również nadawać ciekawe przerysowania. Jednak zdarza się często, że przy szerokich kątach rozdzielczość nie jest ich najmocniejszą stroną. Jak jest w tym przypadku? Zapraszamy do lektury testu.

 

Canon EOS 7D Mark II + Canon EF-S 10-18 mm f/4,5-5,6 IS STM. Par. eksp. 1/50 s; ISO 100; f/4,5; f=10 mm

Canon EOS 7D Mark II + Canon EF-S 10-18 mm f/4,5-5,6 IS STM.
Par. eksp. 1/50 s; ISO 100; f/4,5; f=10 mm 
fot. p. Borys.

 

Niemal każdy producent obiektywów ma w swojej ofercie szerokokątne zoomy. W wydaniu FK 8/2011 testowaliśmy cztery modele: Canona 10-22 mm, Nikkora 10-24 mm i dwie Sigmy: 8-16 mm i 10-20 mm. Od tamtej pory pojawiły się nowe modele, m.in: Tokina AT-X 116 PRO DX II AF 11-16 mm f/2,8 [1] (1/2012) i najnowsza AT-X PRO DX 11-20 mm (12/2014) f/2,8 oraz Canon EF-S 10-18 mm f/4,5-5,6 IS STM [2] (5/2014). Pod nieobecność najnowszej Tokiny zapraszamy do porównania dwóch pozostałych obiektywów.

 

Canon EF-S 10-18 mm f/4,5-5,6 IS STM vs. Tokina AT-X 116 PRO DX II AF 11-16 mm f/2,8 - TEST Foto-Kurier 3/15

  fot. p. Borys. 


Mechanika i ergonomia

Testowane obiektywy są podobne do siebie biorąc pod uwagę zakres ogniskowych. Na tym jednak podobieństwa się kończą. Canon jest mniejszy (75×72 mm) od Tokiny (89,2×84 mm) i przy tym o ponad połowę lżejszy – 240 g/550 g. Takie wymiary i waga Tokiny spowodowane są głównie dużym otworem względnym w całym zakresie ogniskowych – f/2,8. 10-18 mm Canona nie jest zbyt jasnym obiektywem i ma zmienne światło f/4,5-5,6. Ponadto Canon ma bagnet wykonany z tworzywa sztucznego [3] a Tokina metalowy [4], co również ma wpływ na wagę obiektywów.

 

Canon EF-S 10-18 mm f/4,5-5,6 IS STM vs. Tokina AT-X 116 PRO DX II AF 11-16 mm f/2,8 - TEST Foto-Kurier 3/15

   fot. p. Borys.

 

Oba modele mają po dwa, karbowane, gumowane pierścienie: ustawiania ostrości (7 mm Canon [5], 19 mm Tokina [6]) i zmiany ogniskowej (22 mm Canon [7], 15 mm Tokin [8]). Na tubusie Canona są dwa przełączniki: jeden do zmiany działania systemu ustawiania ostrości (AF/MF), drugi do włączania i wyłączania stabilizacji [9].

 

Canon EF-S 10-18 mm

   fot. p. Borys.

W Tokinie nie ma żadnych przełączników: obiektyw nie ma stabilizacji, a przełączanie AF/MF wykonuje się poprzez przesuwanie pierścienia [10]. Jest to dość archaiczna metoda. Poza tym, że sposób ten uniemożliwia doostrzanie w trybie AF, to podczas zmiany z AF na MF ruch przesunięcia jest gwałtowny, co może spowodować zmianę wartości na jaką była ustawiona ostrość. W EF-S 10-18 mm możliwe jest doostrzanie podczas pracy z autofocusem.

 Canon EF-S 10-18 mm f/4,5-5,6 IS STM vs. Tokina AT-X 116 PRO DX II AF 11-16 mm f/2,8 - TEST Foto-Kurier 3/15

Przesunięcie pierścienia w tył powoduje przestawienie obiektywu w tryb ręcznego ustawiania ostrości.   fot. p. Borys.

 

Pierścienie ostrości w obu przypadkach obracają się płynnie. Kiedy obrót pierścienia dojdzie do minimalnej lub maksymalnej granicy w Tokinie zatrzymuje się on. W Canonie obraca się w kółko bez napotkania nawet najmniejszego oporu na granicznych wartościach (co nie jest dobrym rozwiązaniem). Na tubusie Tokiny znajduje się jeszcze skala odległości wyrażona w metrach i stopach [11].

 

Canon EF-S 10-18 mm f/4,5-5,6 IS STM vs. Tokina AT-X 116 PRO DX II AF 11-16 mm f/2,8 - TEST Foto-Kurier 3/15

  fot. p. Borys. 

ciąg dalszy artykułu na następnej stronie...


 
data dodania: 13-02-2018
 
godzina dodania: 17:10
 
odsłon: 6436
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
fotografia
Test Tamrona 50-400 mm f/4,5-6,3 Di III VC VXD - super telezoom - pełny test z Foto-Kuriera 8-9/23
fotografia
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
fotografia
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i  prawie jak R6 Mark II
fotografia
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
fotografia
Samyang AF 24 mm f/2,8 FE - budżetowy, kompaktowy, jasny, szeroki kąt z mocowaniem Sony - test z Foto-Kuriera 3/23
fotografia
Panasonic LUMIX S5 II X, wzmocniony i  pełnoklatkowy, jeszcze lepiej filmujący brat S5 II, Foto-Kurier na weekend
fotografia
Test Samsunga ViewFinity S8 - 32" dla kreatywnych i wymagających, w dobrej cenie - test z Foto-Kuriera 4/23
fotografia
Test drukarki Canon SELPHY CP1500 - do szybkich wydruków fotograficznych, artykuł z Foto-Kuriera 1-2/23
fotografia
Panasonic LUMIX S5 II - test, szybszy, skuteczniejszy, z hybrydowym AF z detekcją fazy
fotografia
Nikon Z 30 test, z matrycą APS-C dla vlogujących i fotografujących - test z Foto-Kuriera 10/22
fotografia
Street, portret, reportaż i dzikie zwierzęta, uniwersalny Nikkor Z 24–70 mm f/4 S, test z Foto-Kuriera 5/21
fotografia
Tamron 11–20 mm f/2,8 Di III-A RXD,105 stopni w jasnym obiektywie do Sony, test z Foto-Kuriera 6-7/21


Zdjęcie miesiąca
Marzec 2024
zdjęcie miesiąca
© fot. Maria Galimska
 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2024. (0.101) / 0.084

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |