Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydruki

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

foto-kurier.pl
Internet

Panasonic LUMIX GX8 (test) 4K, Post Focus i podwójny system stabilizacji - pełny artykuł z Foto-Kuriera 3/2016

6 lipca 2015 r. firma Panasonic zaprezentowała aparat LUMIX DMC-GX8, najnowszy model bezlusterkowca rodziny LUMIX GX. Aparat ten, jako jeden z pierwszych, został wyposażony w najnowszą technologię rejestracji obrazu w rozdzielczości 4K oraz, jako pierwszy, w podwójny układ stabilizacji obrazu (Dual I.S.) oraz system Post Focus.

 

Ergonomia i estetyka wykonania


Seria LUMIX GX słynie z kompaktowej i eleganckiej stylistyki. LUMIX DMC-GX8, doskonale wpisuje się swoim wyglądem w wygląd serii. Jego korpus zbudowany został ze stopu magnezu, dzięki czemu jest lekki, a jednocześnie solidny i wytrzymały.  Dzięki odporności na zachlapanie i kurz, uzyskanej przez dokładne uszczelnienie poszczególnych części korpusu, możliwe jest fotografowanie za jego pomocą w ekstremalnych warunkach. Po prawej stronie aparatu znajduje się sporych wymiarów, dobrze wyprofilowany uchwyt, który poprawia ułożenie aparatu w dłoni. Jest on dużo bardziej komfortowy niż ten zastosowany w Fujifilm X-Pro2. Aparat dobrze w leży w ręce i dopiero założenie obiektywu o dużej ogniskowej może sprawić, że osoba o dużych dłoniach może czuć dyskomfort z korzystania z aparatu.
Ciekawym rozwiązaniem zwiększającym zakres kontroli użytkownika nad ustawieniami aparatu LUMIX DMC-GX8 są dwa praktyczne pokrętła umieszczone: w górnej części korpusu [1] i wokół spustu migawki [2], których działanie można dostosować do indywidualnych potrzeb. Pokrętła służą zasadniczo do ustawiania przysłony i czasu otwarcia migawki, ale system Dial Operation Switch umożliwia zmianę ich przeznaczenia. Łącznie można indywidualnie zaprogramować działanie 13 przycisków funkcyjnych co sprawia, że możemy przystosować działanie aparatu do indywidualnych upodobań fotografującego. Za estetyka wykonania przyznajemy 6 pkt, a za ergonomia 5,5.

 

 

Intuicyjność obsługi


Aparat jest dość intuicyjny w obsłudze. Znający system obsługi aparatów LUMIX nie będą mieli z nim większych problemów pod względem obsługi. Pozostałe osoby będą musiały się przyzwyczaić, ale nie będzie to proces dość uciążliwy. W zdecydowanej większości aspektów aparat jest dość intuicyjny w obsłudze i instrukcja obsługi nie powinna być potrzebna. W wielu przypadkach obok wyboru danej funkcji pojawia się też krótkie wyjaśnienie jej działania co jest bardzo pomocne. Szybkie dotarcie do funkcji umożliwia Q.menu [3] oraz ekran dotykowy. Ogólnie za intuicyjność obsługi przyznajemy 5,75 puntu.

 

Możliwości fotograficzne


Jako pierwszy aparat systemu mikro 4/3, GX8 wyposażono, w najnowszą matrycę Digital Live MOS o rozdzielczości 20,3 mln pikseli. Pomimo wzrostu rozdzielczości matrycy (np. w stosunku do GX7) ilość szumów rejestrowana na zdjęciach wykonanych przy słabym oświetleniu jest niewielka, a wyższy poziom nasycenia światłem umożliwia uzyskanie lepszej dokładności w odwzorowaniu obrazu oraz jego szerszego zakresu dynamicznego. Dużą przy tym zasługę ma nowy procesor obrazowy Venus Engine. Jego nowe algorytmy umożliwiają wyeliminowanie obszarów zaszumienia, które dawniej były trudne do wykrycia, a ostateczny efekt jego pracy widoczny na zarejestrowanym zdjęciu jest maksymalnie zbliżony do tego, który fotograf zobaczył w elektronicznym wizjerze aparatu.

 

Precyzję i ostrość odwzorowanych obrazów uzyskano m.in. dzięki wyposażeniu GX-8 w pierwszy na świecie podwójny układ stabilizacji obrazu (DUAL I.S.). Dzięki współdziałaniu zespołów stabilizacji obrazu optycznej w obiektywie i matrycy w korpusie możliwa jest korekta nawet znacznego drżenia ręki, a zdjęcia ― zarówno panoramiczne, jak i wykonywane za pomocą obiektywy o długiej ogniskowej oraz przy słabym oświetleniu ― nie są poruszone. Fotografujący z ręki w ciemnych miejscach docenią bez wątpienia tę funkcję.
Czterordzeniowy procesor obrazu Venus Engine umożliwia szybkie przetwarzanie obrazu z częstotliwością do 8 kl./s (AFS) / 6 kl./s ( w trybie AFC), ułatwiając tym samym uzyskanie precyzyjnych i ostrych ujęć szybko poruszających się obiektów. Procesor obrazowy jest na tyle szybki, że bez trudu poprawia także odwzorowanie kolorów, dzięki analizie każdej klatki z uwzględnieniem nie tylko samego koloru, ale także nasycenia i jaskrawości. Aparat LUMIX DMC-GX8 zapewnia również lepsze odzwierciedlenie faktury („Natural Texture Expression”), dzięki znacznie poprawionej czułości, rozdzielczości, odwzorowaniu kolorów i gradacji. Aparat ma też tryb filmu poklatkowego / animacji poklatkowej. Stosując migawkę elektroniczną możemy wykorzystać jej minimalny czas otwarcia wynoszący 1/16 000 s, a migawka mechaniczna umożliwia nam wykorzystanie czasu otwarcia do 1/8000 s. Możemy dobierać indywidualnie balans bieli z zakresu ISO 2500 – ISO 10 000 z krokiem co 100K. Oczywiście są też dedykowane tryby balansu bieli i tryb automatyczny.

 

ciąg dalszy artykułu na następnej stronie...


 
data dodania: 18-07-2018
 
godzina dodania: 15:50
 
odsłon: 3935
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
TEST: Epson SureLab D700, czyli drukarka o możliwościach ekonomicznego minilabu - test z Foto-Kuriera 3/15
fotografia
TEST Epsona SC-F500, czyli 24 cale nowych sublimacyjnych możliwości - pełny test z Foto-Kuriera 12/19
fotografia
TEST Fujifilm X-T3 - trzecie wcielenie flagowca Fujifilm - test z Foto-Kuriera 5/19
fotografia
TEST: Nikon Z 50 pierwszy - bezlusterkowiec Nikona z matrycą APS-C - test z Foto-Kuriera 12/19
fotografia
TEST: Canon EOS RP - niewielki, pełnoklatkowy bezlusterkowiec - test z Foto-Kuriera 5/19
fotografia
TEST: Panasonic FZ1000 II kompaktowy superzoom z 1-calową matrycą - test z Foto-Kuriera 6/19
fotografia
TEST: Uniwersalny zoom ze stabilizacją - Tamron 35–150 mm f/2,8–4 DI VC OSD TEST FK 8-9/2019
fotografia
TEST: Mniejszy brat wielkiego brata, czyli Nikon Z 7 - pełny test z Foto-Kuriera 10/18
fotografia
TEST Nikon Z 6 - przystępniejszy cenowo bezlusterkowiec Nikona - pełny test z Foto-Kuriera 1-2/19
fotografia
Test EIZO ColorEdge CS2420, zdrowe oczy i wspomnienia bliskie oryginału - pełna wersja artykułu z FK 11/2016
fotografia
Jasny, szerokokątny - TEST Tamron 17–28 mm f/2,8 Di III RXD - pełny artykuł z  Foto-Kuriera 7/2019
fotografia
TEST: Nikkor Z 24–70 mm f/2,8 S i przegląd standardowych zoomów - TEST Foto-Kurier 7/19
fotografia
TEST SONY A7R III czyli szybszy, z 42-milionową matrycą i filmujący w 4K - test Foto-Kurier 11/18
fotografia
Canon EOS 80D - najlepsza europejska lustrzanka - pełny TEST Foto-Kurier 8-9/16
fotografia
TEST: Jeden do wszystkiego Nikkor 18-300 mm f/3,5-5,6G ED VR - pełny test z Foto-Kuriera 11/12
fotografia
TEST Fujifilm Frontier DE100 - nowa odsłona profesjonalnego druku - pełny Test z Foto-Kuriera 7/19
fotografia
TEST: Uniwersalny zoom Nikkor AF-S 28–300 mm f/3,5-5,6G ED VR - pełny test Foto-Kurier 10/10
fotografia
TEST: Sony A7 II „drugie wcielenie pełnej klatki” - test z Foto-Kuriera 3/2015


Zdjęcie miesiąca
Styczeń 2020
zdjęcie miesiąca
© fot. Jan Siemiński
 

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |