Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydruki

Od 1996 roku Foto-Kurier jest
jedynym polskim przedstawicielem
panelu fotograficznego
Europejskiego Stowarzyszenia
Technik Audio-Wizualnych EISA

foto-kurier.pl
Internet

Panasonic GH5 - sprawdzamy przyczyny sukcesu rynkowego - TEST Foto-Kurier 8-9/17

Kiedy podczas Photokiny 2016 zapowiedziano premierę Panasonica GH5 na początek roku 2017 (4 stycznia) większość z kilkuset zgromadzonych na sali dziennikarzy z całego świata wiedziała już, że będzie to model skazany na sukces. Z niecierpliwością świat fotograficzny, a filmowy w szczególności czekał na rynkowy debiut GH5, który okazał się, jak pisaliśmy już wielokrotnie, sukcesem nie tylko na naszym rynku. Wielokrotnie opisywaliśmy ten model pod różnymi względami. W końcu przyszedł czas na jego pełny test. Aparat otrzymał prestiżową nagrodę EISA 2017–2018.

 

Panasonic GH5 + LEICA DG SUMMILUX 15 mm f1,7. Par. eksp.: 1/1000 s; ISO 200; f/5; f=15 mm

Panasonic GH5 + LEICA DG SUMMILUX 15 mm f1,7. Par. eksp.: 1/1000 s; ISO 200; f/5; f=15 m; fot. K. Patrycy

 

Od zewnątrz, ergonomia i estetyka

LUMIX G to systemowy bezlusterkowiec, którego budowa opiera się na standardzie Mikro Cztery Trzecie i z tego faktu wynikają jego końcowe wymiary, poręczność i niewielka waga (725 g z akumulatorem i kartą SD). Korpus GH5 wykonano ze stopu magnezu, szkielet przedni i tylny wykonany jest z odlewu ciśnieniowego. Sam aparat jest odporny nie tylko na bryzgającą wodę i kurz, ale również na niskie temperatury, aż do –10°C. Po wielu latach eksperymentowania Panasonic postawił na sprawdzone standardy estetyczne i cała jego powłoka pokryta jest albo imitującą skórę gumowaną okładziną poprawiającą uchwyt w dłoni, albo też ciepłym w dotyku, czarnym, delikatnie zmatowionym lakierem proszkowym. Całość łącznie z zaślepkami sprawia solidne wrażenie, którego nie zmąciło nawet zakręcane gniazdo synchronizacji z zewnętrzną lampą błyskową, którego zaślepka przy nieco roztargnionym fotografie może się zgubić [1].

 

Panasonic GH5 - sprawdzamy przyczyny sukcesu rynkowego - TEST Foto-Kurier 8-9/17

 

W górnej części korpusu umieszczono, z prawej strony wizjera elektronicznego, solidnie wykonane pokrętło zmiany trybów pracy, a z lewej analogiczne tylko o ok. 50% mniejsze pokrętło wyboru m.in. częstotliwości fotografowania, samowyzwalacza, poklatkowej ekspozycji i trybu 6K PHOTO [1A]. Na górną część korpusu są też wyciągnięte przyciski funkcyjne umożliwiające szybką zmianę balansu bieli, wybór ISO, kompensację ekspozycji oraz przycisk funkcyjny Fn1 [2], któremu, podobnie jak i pozostałym (razem możemy zmienić przypisaną funkcję aż 20-tu przyciskom) przyciskom funkcyjnym rozlokowanym również w tylnej części korpusu, można przypisać wiele funkcji zgodnie z indywidualnymi potrzebami fotografującego.

 

Panasonic GH5 - sprawdzamy przyczyny sukcesu rynkowego - TEST Foto-Kurier 8-9/17

 

W górnej części korpusu znajdziemy też dwa pokrętła, które pomogą nam w szybkiej zmianie parametrów ekspozycji. Oprócz tego na uwagę zasługuje też, po raz pierwszy wykorzystany w aparatach LUMIX G  poruszający się we wszystkich kierunkach joystick umożliwiający bardziej intuicyjną i wszechstronną obsługę aparatu [3]. Niestety przy niektórych tłumaczeniach opisów funkcji polski język okazał się na tyle ułomny, ze konieczne jest przełączenie na bardziej jednoznaczny np. j. angielski i to jest drobna uwaga co do intuicyjności obsługi aparatu.

 

Panasonic GH5 - sprawdzamy przyczyny sukcesu rynkowego - TEST Foto-Kurier 8-9/17

 

W komforcie korzystania z aparatu pomoże nam też, zamocowany na przegubie, dotykowy 3,2 calowy (7,62 cm) ekran typu TFT LCD o proporcjach 3:2 i rozdzielczości 1620 tys. punktów (RGBW). Zastosowano w nim strukturę pikseli RGB (czerwony-zielony-niebieski) w połączeniu z pikselami białymi dla uzyskania jeszcze lepszej widoczności w nasłonecznionych miejscach na zewnątrz. Być może gdyby zastosowano technologię OLED do budowy wyświetlacza to by łatwiej było uzyskać zgodność kolorystyczną między wizjerem, a ekranem, a tak z założenia pewne różnice będą występować z racji zastosowania innej technologii wyświetlania obrazu w wizjerze OLED i na ekranie LCD TFT. Za intuicyjność obsługi przyznajemy 5,75 punktu, a za ergonomię i estetykę wykonania przyznajemy po 6 punktów.

 

Panasonic GH5 + LEICA DG 12–60 mm f/2,8–4. Par. eksp.: 1/6 s; ISO 3200; f/4; f=60 mm. fot. K. Patrycy

Panasonic GH5 + LEICA DG 12–60 mm f/2,8–4. Par. eksp.: 1/6 s; ISO 3200; f/4; f=60 mm. fot. K. Patrycy

 

Możliwości fotograficzne

Panasonic LUMIX GH5 ma nową matrycę Digital Live MOS i procesor obrazu Venus Engine, co umożliwiło uzyskanie najwyższej, jak dotąd, jakości obrazu w historii aparatów cyfrowych LUMIX G. Nowa matryca MOS umożliwia lepsze odwzorowanie szczegółów nie tylko dzięki zwiększeniu rozdzielczości z 16,05 mln pikseli (w GH4) do 20,3 mln pikseli, ale i dzięki wyeliminowaniu filtra niskoprzepustowego.
Większa moc obliczeniowa procesora obrazowego sprawiła, że możliwe okazało się wykorzystanie technologii Multipixel Luminance Generation, dzięki której można uzyskać wyraźne i ostre obrazy przy użyciu 9 razy większego obszaru informacji o pikselach branych pod uwagę w trakcie procesu „odgadywania informacji o obrazie”, co zapewnia dokładniejszą reprodukcję szczegółów. Ponadto w technologii Intelligent Detail Processing każdy piksel jest analizowany pod kątem tego, czy znajduje się w części obrazu, która jest płaska, czy stanowi detal albo krawędź zdjęcia. Następnie każdy piksel przetwarzany jest w sposób optymalny dla wykrytej charakterystyki. Daje to efekt w postaci bardzo dokładnych, ale też naturalnie opisanych obrazów o precyzyjnie odwzorowanych szczegółach z eliminacją fałszywych kolorów na krawędziach. Z kolei zastosowana technologia Three Dimensional Colour Control umożliwia wykrycie nie tylko odcienia i nasycenia, ale także informacji o jasności obrazu. Umożliwia optymalną kontrolę kolorystyczną w zależności od wartości każdego z tych parametrów. Zapewnia to bogactwo reprodukowanych barw, od najciemniejszych do najjaśniejszych fragmentów obrazu.

ciąg dalszy artykułu na następnej stronie...


 
data dodania: 06-08-2018
 
godzina dodania: 16:08
 
odsłon: 842
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Szeroki profesjonalista bez kompromisów, Nikkor AF-S 14–24 mm f/2,8G ED - test Foto-Kurier1-2/2016 - artykuł na weekend
fotografia
Panasonic LUMIX GX8 (test) 4K, Post Focus i podwójny system stabilizacji - pełny artykuł z Foto-Kuriera 3/2016
fotografia
Jasne szerokie kąty - test z Foto-Kuriera 11/13 AF Nikkor 28 mm f/2,8D; AF-S Nikkor 28 mm f/1,8G; Sigma 28 mm f/1,8 EX DG A
fotografia
Mały, ergonomiczny korpus filmujący w 4K Olympus OM-D E-M10 III - pełny TEST Foto-Kurier 4/18
fotografia
Megazoom Tamron 18–400 mm f/3,5–6, Di II VC HLD - TEST Foto-Kurier 7/17
fotografia
Nikon D5500 mały, a taki wielki - TEST z Foto-Kuriera 3/2015 - zdjęcia do pobrania
fotografia
Canon EF-S 10-18 mm f/4,5-5,6 IS STM vs. Tokina AT-X 116 PRO DX II AF 11-16 mm f/2,8 - TEST Foto-Kurier 3/15
fotografia
Fotograficzny BenQ SW271 matryca 27" IPS 4K z HDR i Delta E≤2 - test z Foto-Kuriera nr 11/2017
fotografia
TEST Fujifilm X-T20 najlepszy konsumencki bezlusterkowiec, zdobywca nagrody EISA 2017-2018
fotografia
TEST EIZO ColorEdge CG2730 - pierwszy 27-calowy model nowej linii CG - pełny TEST z Foto-Kuriera 8-9/2017
fotografia
Test Epson EH-TW9300W - najlepszy projektor kina domowego EISA 2017-2018 - TEST z Foto-Kuriera 8-9/17
fotografia
Fujifilm Instax Square SQ10 - cyfrówka Full HD z kwadratowym filmem - pełny test Fujifilm Instax SQ10 z Foto-Kuriera 7/2017
fotografia
Test Olympusa M.Zuiko ED 12–100 mm f/4 IS PRO - pełny TEST z Foto-Kuriera 8-9/2017
fotografia
Sony α6500, czyli „bogatsza” wersja pogromcy lustrzanek - test z Foto-Kuriera 6/2017
fotografia
Sony A9 - nowy standard w fotografii sportowej i nie tylko - TEST z Foto-Kuriera 7/2017 [zdjęcia do pobrania]
fotografia
Duże możliwości w małym korpusie – test OM-D E-M10 Mark II - Pełna wersja artykułu z Foto-Kuriera 10/2015


Zdjęcie miesiąca
Październik 2018
zdjęcie miesiąca
© fot. Wiesław Jucha


Zeiss Otus 100 mm f/1,4 - czy okaże się prawdą?

Jak podaje japoński serwis
Nokishita, firma Zeiss przygotowuje się do premiery nowego obiektywu z serii Otus. ma być to stałoogniskowa "setka" o jasności f/1,4 - Zeiss Otus 100 mm f/1,4.
więcej
 

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |