Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydruki

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

WYSZUKIWANIE

Sony FE 12-24 mm f/4 G - 122° na „pełnej klatce” - test Foto-Kurier 5/18

TEST: FE 12-24 mm f/4 G to obiektyw unikalny, jedyny w portfolio Sony z tak szerokim kątem widzenia (122°). Dzięki ogniskowej 12 mm daje on bardzo duże możliwości kreatywne. Sprawdziliśmy go podczas testu w redakcyjnym laboratorium. Zapraszamy do zapoznania się z wynikami testu.

Sony FE 12-24 mm f/4 G - 122° na „pełnej klatce” - test Foto-Kurier 5/18

fot. K. Patrycy

 

Mechanika i ergonomia

Sony FE 12-24 mm f/4 G, zaprezentowany 17 maja 2017 roku, to, tak jak napisaliśmy we wstępie, unikalny obiektyw pełnoklatkowy. Analogiczny obiektyw ma też Sigma i Canon (w przypadku tego drugiego jest to nieco szerszy kąt widzenia 11-24 mm, od 126°). Ogniskowa 12 mm przy „pełnej klatce” to kąt, z którym możemy wykonać niekonwencjonalne kadry o oryginalnych przerysowaniach. Testowany zoom nie jest obiektywem lekkim, ale tak duże soczewki muszą ważyć (565 g). Z drugiej strony biorąc do porównania modele konkurentów (Canon EF 11-24 mm f/4L USM – 1180 g; Nikkor AF-S 14-24 mm f/2,8G ED – 970 g; Sigma A 12-24 mm f/4 DG HSM – 1150 g), to Sony jest od nich o połowę lżejszy. Sony to zoom pełnoklatkowy o stałej jasności f/4 w całym zakresie ogniskowych. Obiektyw jest znacznie mniejszy od konkurentów (87×117 mm, patrz tabela str. 56)
Sony 12–24 mm nie ma wbudowanego systemu stabilizacji optycznej, gdyż korpusy aparatów Sony mają wbudowaną stabilizację matrycy.

 

Sony FE 12-24 mm f/4 G - 122° na „pełnej klatce” - test Foto-Kurier 5/18

 

Testowany obiektyw ma bagnet mocujący wykonany ze stopu metalu [1], dwa, karbowane, gumowane pierścienie (ustawiania ostrości [2] i zmiany ogniskowej [3]) oraz wbudowaną na stałe osłonę przeciwsłoneczną [4]. Na tubusie Sony znajdują się jeszcze: przycisk blokady ostrości [5] oraz przełącznik trybu ostrości [6].
Wspomniane pierścienie poruszają się płynnie, szerszy (27 mm) do zmiany ogniskowej stawia większy opór niż 17-milimetrowy do ustawiania ostrości. Podczas ostrzenia ręcznego pierścień nie stawia żadnego oporu po osiągnięciu minimalnej i maksymalnej odległości ustawienia ostrości. W wizjerze aparatu i na jego ekranie LCD jest wyświetlany pasek, na którym widać gdzie w danej chwili ostrość jest ustawiona. Sony FE 12-24 mm f/4 G nie ma możliwości doostrzania po ustawieniu ostrości przez system AF.

 

Sony FE 12-24 mm f/4 G - 122° na „pełnej klatce” - test Foto-Kurier 5/18

 

Przy zmianie ogniskowej zewnętrzne wymiary obiektywów nie zmieniają się, choć przednie grupy soczewek przesuwają się. Obiektyw nie ma gwintu mocującego filtry na przedniej części tubusu.
FE 12-24 mm f/4 G jest wyposażony w silnik DDSSM (Direct Drive Super Sonic Wave Motor) umożliwiający szybkie, ciche i dokładne działanie systemu AF. Podczas testu obiektyw nie miał problemów z poprawnym ogniskowaniem. Minimalna odległość ustawiania ostrości wynosi 28 cm.

 

Wnętrze jednego z rzymskich sklepów. Mimo szerokiego kąta obiektyw dobrze radzi sobie z rozdzielczością również na brzegach kadru.fot. K. Patrycy

Wnętrze jednego z rzymskich sklepów. Mimo szerokiego kąta obiektyw dobrze radzi sobie z rozdzielczością również na brzegach kadru. Sony A7 III + FE 12-24 mm f/4 G. Par. eksp.: 1/25 s; ISO 800; f/5,6; f=12 mm

fot. K. Patrycy

ciąg dalszy artykułu na następnej stronie...


 
data dodania: 08-10-2018
 
godzina dodania: 15:14
 
odsłon: 4424
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
TEST Fujifilm X-T3 - trzecie wcielenie flagowca Fujifilm - test z Foto-Kuriera 5/19
fotografia
Ostry telezoom TEST Tamron 70–180 mm f/2,8 Di III VXD - TEST z Foto-Kuriera 6-7/2020
fotografia
TEST Nikon D7500 - rozwój uhonorowany nagrodą EISA - TEST z Foto-Kuriera 8-9/17
fotografia
TEST M.Zuiko Digital 7–14 mm f/2,8ED PRO - superszeroki zoooom - test z FK 1-2/2016
fotografia
TEST Epson SC-P7500 Spectro - 12 kolorów dla kreatywnego i wymagającego fotografa - TEST z FK 3/20
fotografia
Ponad 100° na pełnej klatce - TEST Tamron SP 15- 30 mm f/2,8 Di VC USD vs. Canon z Foto-Kuriera 6/15
fotografia
TEST Nikkor Z 14–30 mm f/4 S - szerokokątny zoom bez dystorsji - test z Foto-Kuriera 8-9/19
fotografia
Nikkor Z 85 mm f/1,8 S, nie tylko portretowy - test z Foto-Kuriera 10/19
fotografia
TEST: Epson SureLab D700, czyli drukarka o możliwościach ekonomicznego minilabu - test z Foto-Kuriera 3/15
fotografia
TEST Epsona SC-F500, czyli 24 cale nowych sublimacyjnych możliwości - pełny test z Foto-Kuriera 12/19
fotografia
TEST: Nikon Z 50, pierwszy bezlusterkowiec Nikona z matrycą APS-C - test z Foto-Kuriera 12/19
fotografia
TEST: Canon EOS RP - niewielki, pełnoklatkowy bezlusterkowiec - test z Foto-Kuriera 5/19
fotografia
TEST: Panasonic FZ1000 II kompaktowy superzoom z 1-calową matrycą - test z Foto-Kuriera 6/19
fotografia
TEST: Uniwersalny zoom ze stabilizacją - Tamron 35–150 mm f/2,8–4 DI VC OSD TEST FK 8-9/2019


Zdjęcie miesiąca
Październik 2020
zdjęcie miesiąca
© fot. Halina Kubiak
 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2020. (0.139)

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |