Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydruki

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

foto-kurier.pl
Internet

Sony FE 12-24 mm f/4 G - 122° na „pełnej klatce” - test Foto-Kurier 5/18

TEST: FE 12-24 mm f/4 G to obiektyw unikalny, jedyny w portfolio Sony z tak szerokim kątem widzenia (122°). Dzięki ogniskowej 12 mm daje on bardzo duże możliwości kreatywne. Sprawdziliśmy go podczas testu w redakcyjnym laboratorium. Zapraszamy do zapoznania się z wynikami testu.

Sony FE 12-24 mm f/4 G - 122° na „pełnej klatce” - test Foto-Kurier 5/18

fot. K. Patrycy

 

Mechanika i ergonomia

Sony FE 12-24 mm f/4 G, zaprezentowany 17 maja 2017 roku, to, tak jak napisaliśmy we wstępie, unikalny obiektyw pełnoklatkowy. Analogiczny obiektyw ma też Sigma i Canon (w przypadku tego drugiego jest to nieco szerszy kąt widzenia 11-24 mm, od 126°). Ogniskowa 12 mm przy „pełnej klatce” to kąt, z którym możemy wykonać niekonwencjonalne kadry o oryginalnych przerysowaniach. Testowany zoom nie jest obiektywem lekkim, ale tak duże soczewki muszą ważyć (565 g). Z drugiej strony biorąc do porównania modele konkurentów (Canon EF 11-24 mm f/4L USM – 1180 g; Nikkor AF-S 14-24 mm f/2,8G ED – 970 g; Sigma A 12-24 mm f/4 DG HSM – 1150 g), to Sony jest od nich o połowę lżejszy. Sony to zoom pełnoklatkowy o stałej jasności f/4 w całym zakresie ogniskowych. Obiektyw jest znacznie mniejszy od konkurentów (87×117 mm, patrz tabela str. 56)
Sony 12–24 mm nie ma wbudowanego systemu stabilizacji optycznej, gdyż korpusy aparatów Sony mają wbudowaną stabilizację matrycy.

 

Sony FE 12-24 mm f/4 G - 122° na „pełnej klatce” - test Foto-Kurier 5/18

 

Testowany obiektyw ma bagnet mocujący wykonany ze stopu metalu [1], dwa, karbowane, gumowane pierścienie (ustawiania ostrości [2] i zmiany ogniskowej [3]) oraz wbudowaną na stałe osłonę przeciwsłoneczną [4]. Na tubusie Sony znajdują się jeszcze: przycisk blokady ostrości [5] oraz przełącznik trybu ostrości [6].
Wspomniane pierścienie poruszają się płynnie, szerszy (27 mm) do zmiany ogniskowej stawia większy opór niż 17-milimetrowy do ustawiania ostrości. Podczas ostrzenia ręcznego pierścień nie stawia żadnego oporu po osiągnięciu minimalnej i maksymalnej odległości ustawienia ostrości. W wizjerze aparatu i na jego ekranie LCD jest wyświetlany pasek, na którym widać gdzie w danej chwili ostrość jest ustawiona. Sony FE 12-24 mm f/4 G nie ma możliwości doostrzania po ustawieniu ostrości przez system AF.

 

Sony FE 12-24 mm f/4 G - 122° na „pełnej klatce” - test Foto-Kurier 5/18

 

Przy zmianie ogniskowej zewnętrzne wymiary obiektywów nie zmieniają się, choć przednie grupy soczewek przesuwają się. Obiektyw nie ma gwintu mocującego filtry na przedniej części tubusu.
FE 12-24 mm f/4 G jest wyposażony w silnik DDSSM (Direct Drive Super Sonic Wave Motor) umożliwiający szybkie, ciche i dokładne działanie systemu AF. Podczas testu obiektyw nie miał problemów z poprawnym ogniskowaniem. Minimalna odległość ustawiania ostrości wynosi 28 cm.

 

Wnętrze jednego z rzymskich sklepów. Mimo szerokiego kąta obiektyw dobrze radzi sobie z rozdzielczością również na brzegach kadru.fot. K. Patrycy

Wnętrze jednego z rzymskich sklepów. Mimo szerokiego kąta obiektyw dobrze radzi sobie z rozdzielczością również na brzegach kadru. Sony A7 III + FE 12-24 mm f/4 G. Par. eksp.: 1/25 s; ISO 800; f/5,6; f=12 mm

fot. K. Patrycy

ciąg dalszy artykułu na następnej stronie...


 
data dodania: 08-10-2018
 
godzina dodania: 15:14
 
odsłon: 3050
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
TEST Nikon Z 6 - przystępniejszy cenowo bezlusterkowiec Nikona - test Foto-Kurier 1-2/19
fotografia
Jasny, szerokokątny - TEST Tamron 17–28 mm f/2,8 Di III RXD - artykuł Foto-Kurier 7/2019
fotografia
TEST: Nikkor Z 24–70 mm f/2,8 S i przegląd standardowych zoomów - TEST Foto-Kurier 7/19
fotografia
TEST SONY A7R III czyli szybszy, z 42-milionową matrycą i filmujący w 4K - test Foto-Kurier 11/18
fotografia
Canon EOS 80D - najlepsza europejska lustrzanka - pełny TEST Foto-Kurier 8-9/16
fotografia
TEST Fujifilm Frontier DE100 - nowa odsłona profesjonalnego druku - pełny Test z Foto-Kuriera 7/19
fotografia
TEST: Uniwersalny zoom Nikkor AF-S 28–300 mm f/3,5-5,6G ED VR - pełny test Foto-Kurier 10/10
fotografia
TEST: Sony A7 II „drugie wcielenie pełnej klatki” - test z Foto-Kuriera 3/2015
fotografia
TEST: 40 milionów w Olympusie OM-D E-M5 Mark II czyli nowe wcielenie udanego protoplasty - test Foto-Kurier 3/15
fotografia
TEST: Jasne pięćdziesiątki Canon 50 mm, Nikkor 50 mm, Sigma 50 mm, Sony 50 mm - test z Foto-Kuriera 7/13
fotografia
Epson SureColor SC-S80610 - czyli najtańsze wydruki fotograficzne - TEST Foto-Kurier 11/18
fotografia
Olympus na każdą okazję – od szerokiego kąta 17 mm f/1,2 po krótkie tele 45 mm f/1,2 - TEST Olympus Foto-Kurier 6/18
fotografia
Sharp 8K TV LV-70X500E - nowy wymiar fotograficznej ostrości - TEST Foto-Kurier 5/2018
fotografia
TEST: Najlepszy w historii aparat systemu Mikro 4/3 – Olympus OMD E-M1 - TEST Foto-Kurier 10/13


Zdjęcie miesiąca
Październik 2019
zdjęcie miesiąca
© fot. Bogna Jadżyn
 

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |