Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydruki

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

foto-kurier.pl
Internet

TEST: Jasne pięćdziesiątki Canon 50 mm, Nikkor 50 mm, Sigma 50 mm, Sony 50 mm - test z Foto-Kuriera 7/13

„Pięćdziesiątka” to standardowy obiektyw wybierany przez bardzo wiele osób nie tylko korzystających z lustrzanek pełnoklatkowych, ale także i z „cropów”. Z tego powodu postanowiliśmy wykonać test porównawczy 4 obiektywów ze światłem f/1,4 – Canon EF 50 mm f/1,4 USM , AF-S Nikkor 50 mm f/1,4G, Sigma 50 mm f/1,4 EX DG HSM i Sony Zeiss Planar T* 50 mm, f/1,4, ZA SSM – oraz jednego Nikkor AF-S 50 mm f/1,8G. Zapraszamy do lektury.

 

TEST: Jasne pięćdziesiątki Canon, Nikkor, Sigma, Sony - test z Foto-Kuriera 7/13

 

Wygląd zewnętrzny, mechanika i ergonomia

Standardowe obiektywy (z ogniskową 50 mm), tak jak napisaliśmy we wstępie, to bardzo popularne „szkła” nie tylko wśród posiadaczy „pełnych klatek”. Dzieje się tak dlatego, bo oprócz tego, że konstrukcje te są przeważnie bardzo solidne i zwarte (niezależnie od producenta), to po podpięciu ich do aparatów z matrycami typu crop kąt widzenia zawęża się. Tworzy się wtedy standardowy portretowy zestaw. Przetestowaliśmy je z pełnoklatkowymi aparatami biorąc pod uwagę zachowanie ich po podpięciu do „cropów”.
Każdy z testowanej piątki ma metalowy bagnet mocujący, karbowany pierścień do ręcznego ustawiania ostrości oraz przełącznik zmiany rodzaju ustawiania ostrości – ręczny/automatyczny AF/MF (patrz zdjęcia obok). Wspomniany pierścień, w każdym z testowanych obiektywów jest różnej szerokości (o tym piszemy w dalszej części), „chodzi” płynnie z odpowiednim oporem bez żadnych przeskoków. Również wspólna cechą jest to, że kiedy obrót pierścienia „dojdzie” do minimalnej lub maksymalnej granicy ustawiania ostrości napotykamy wyraźny opór.
Ponadto, każdy z testowanej piątki obiektywów możemy doostrzyć. Oznacza to, że podczas pracy z włączonym autofocusem, po ustawieniu ostrości możemy ręcznie zmienić punkt ostrości obracając pierścień na obiektywie.
Żaden z testowanych obiektywów nie ma stabilizacji. Jednak duży otwór względny (f/1,4–f/1,8), z powodzeniem rekompensuje jej brak.

 
Canon EF 50 mm f/1,4 USM

 

jasne_piecdziesiatki


EF 50mm f/1,4 USM to jedyna konstrukcja Canona o takiej ogniskowej i zarazem jasności f/1,4. 20-letnia konstrukcja (premiera 06.2013 r.) nie doczekała się następcy. Pewnie dlatego, że jest to wciąż pożądany obiektyw wśród „Canonowców”.
Wymiary i waga obiektywu nie są duże, mianowicie 73,8×50,5 mm i 290 g. Te parametry czynią go, obok Nikkora 50 mm f/1,4, najmniejszą konstrukcją z testowanych ze światłem f/1,4. Zestaw z Canonem 5D Mark II waży ok. 1,2 kg. Nie jest lekki, ale to głównie zasługa ciężkiego korpusu.
Obiektyw ma niezbyt szeroki, ale wygodny w użyciu, 13-milimetrowy pierścień ustawiania ostrości. 11 mm pokryte jest karbowaną gumą.

 

jasne_piecdziesiatki

 

Przednia soczewka w Canonie 50 mm f/1,4, podczas ustawiania ostrości, zmienia swoje położenie zmieniając jednocześnie wymiary obiektywu. Przy minimalnej odległości ustawiania ostrości obiektyw powiększa swoją wysokość o ok. 8 mm.

W „pięćdziesiątce” f/1,4 zastosowano ultradźwiękowy silnik autofocusu USM. Dzięki temu ustawianie ostrości nie zabiera czasu, a do tego odbywa się to niemal bezgłośnie.
Obiektyw ten nie jest „Elką”, ale i tak to solidna konstrukcją. Za mechanikę i ergonomię otrzymuje 5,25 punktu.


AF-S Nikkor 50 mm f/1,4G

 

jasne_piecdziesiatki

 

AF-S Nikkor 50 mm f/1,4G to pierwsza „pięćdziesiątka” Nikkora z silnikiem autofocusu AF-S. Konstrukcja ta miała premierę we wrześniu 2008 r. Niewielkie wymiary, 73,5×54,2 mm, sprawiają, że zaliczamy go obok testowanych Canona i Nikkora f/1,8 do kompaktowych konstrukcji. Waga obiektywu jest identyczna jak Canona – 290 g. Z pełnoklatkowym Nikonem D600 waży poniżej 1,2 kg. Tak więc, jeśli dla kogoś zestaw ten może być zbyt ciężki, do dłuższej pracy to pretensje trzeba mieć do wagi „puszki”, a nie „szkła”.
Obiektyw ma 15-milimetrowy pierścień ustawiania ostrości, z czego 10 mm jest karbowane. Mimo że jest wąski używa się go wygodnie, komfortowo i nie przysparza powodów do narzekań.

 

jasne_piecdziesiatki

 

Podczas ustawiania ostrości przednia soczewka Nikkora 50 mm f/1,4 zmienia swoje położenie. Nie wysuwa się jednak poza obręb tubusu, przez co nie zmienia przy tym wysokości obiektywu.
W Nikkorze 50 mm f/1,4 zastosowano silnik autofocusu SWM (Silent Wave Motor). Dzięki niemu ostrość ustawiana jest nie dość że szybko, to jeszcze bardzo cicho.

Reasumując, AF-S Nikkor 50 mm f/1,4G to zwarta konstrukcja, przyjemnie się z nią pracuje. Za mechanikę i ergonomię otrzymuje, tak jak Canon 50 mm f/1,4, 5,25 punktu.

 

ciąg dalszy artykułu na następnej stronie...


 
data dodania: 27-03-2019
 
godzina dodania: 15:06
 
odsłon: 1083
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
TEST: Sony A7 II „drugie wcielenie pełnej klatki” - test z Foto-Kuriera 3/2015
fotografia
TEST: 40 milionów w Olympusie OM-D E-M5 Mark II czyli nowe wcielenie udanego protoplasty - test Foto-Kurier 3/15
fotografia
Epson SureColor SC-S80610 - czyli najtańsze wydruki fotograficzne - TEST Foto-Kurier 11/18
fotografia
Olympus na każdą okazję – od szerokiego kąta 17 mm f/1,2 po krótkie tele 45 mm f/1,2 - TEST Olympus Foto-Kurier 6/18
fotografia
Sharp 8K TV LV-70X500E - nowy wymiar fotograficznej ostrości - TEST Foto-Kurier 5/2018
fotografia
TEST: Najlepszy w historii aparat systemu Mikro 4/3 – Olympus OMD E-M1 - TEST Foto-Kurier 10/13
fotografia
Test GorillaPod 5K kit - lekki, poręczny, idealny nie tylko dla posiadaczy lustrzanek - Foto-Kurier 3/18
fotografia
X-T2+GFX50S= X-H1 czyli kolejny wytrzymały bezlusterkowiec Fujifilm - TEST Fujifilm X-H1 Foto-Kurier 6/18
fotografia
Szeroki profesjonalista bez kompromisów, Nikkor AF-S 14–24 mm f/2,8G ED - test Foto-Kurier1-2/2016 - artykuł na weekend
fotografia
Panasonic LUMIX GX8 (test) 4K, Post Focus i podwójny system stabilizacji - pełny artykuł z Foto-Kuriera 3/2016
fotografia
Jasne szerokie kąty - test z Foto-Kuriera 11/13 AF Nikkor 28 mm f/2,8D; AF-S Nikkor 28 mm f/1,8G; Sigma 28 mm f/1,8 EX DG A


 

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |