Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydrukuj
zdjęcie

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

Jak wybrać monitor do edycji zdjęć i filmów - pełny artykuł z Foto-Kuriera 10/2015

ciąg dalszy...

 

Monitor EIZO CG248-4K

 

Monitor EIZO CG248-4K o przekątnej 23,8" i natywnej rozdzielczości UHD 4K (3840 x 2160)

Rozdzielczość matrycy – rozdzielczość jest kolejnym z czynników, które brane są pod uwagę przy wyborze monitora. Do tej pory logiczne było, iż im większy jest ekran, tym większa jego rozdzielczość. W przypadku technologii 4K zmieniło się podejście do problemu i pojawił się nowy parametr: „gęstość obrazu”. O co chodzi z tym 4K? Upraszczając sprawę, „4K” oznacza, że w poziomie wyświetlanych jest około czterech tysięcy pikseli. I tak, w niektórych monitorach matryce mają rozdzielczość 4096×2160. Ta rozdzielczość nosi nazwę „DCI-4K”, a popularnie nazywana jest „pełnym 4K”. Drugi standard bardziej rozpowszechniony to tzw. UHD (3840×2160) – rozdzielczość w tym przypadku jest dwukrotnie większa niż Full HD. Im większa rozdzielczość, tym większa gęstość pikseli, a w efekcie tym większa szczegółowość obrazu.


Więcej informacji o 4K można znaleźć w Bazie Wiedzy na stronie eizo. pl
www.eizo.pl/baza-wiedzy/kupowac-nie-kupowac-rozwiaz-swoje-problemy-z-wyswietlaniem-obrazu-dzieki-monitorom-4k-eizo/
Wybierając monitor warto  również zwrócić uwagę na: zakres możliwości regulacji obrazu z menu OSD, ilość i rodzaj złączy sygnałowych  (patrz dalej), dodatkowe funkcje, ergonomię, długość gwarancji  (patrz dalej) i warunki serwisu. A na koniec rzecz, od której w zasadzie powinniśmy byli rozpocząć – kalibracja.


27-calowy monitor EIZO CS270 z funkcją PIVOT

 

27-calowy monitor EIZO CS270 z funkcją PIVOT i kalibratorem zewnętrznym o rozdzielczości 2560 x 1440 i proporcjach ekranu 16:9

Co z tą kalibracją?

O konieczności kalibrowania monitorów nie będziemy nikogo przekonywać, przyjmijmy to jako aksjomat. Pytanie, czy wystarczająca jest kalibracja programowa czy jednak warto kalibrować monitor sprzętowo? Jeśli chodzi o zastosowania biurowo – domowe, kalibracja programowa rzeczywiście bywa wystarczająca, jednak w przypadku prac graficznych standardem jest kalibracja sprzętowa.

Wyjaśnijmy zatem, co to jest kalibracja. Kalibracja polega na takiej regulacji monitora, aby wyświetlał on obraz o zadanych parametrach jasności, temperatury punktu bieli oraz gradacji odcieni (gamma). W przypadku kalibracji programowej, którą można wykonać praktycznie na wszystkich monitorach czy laptopach (z różnym skutkiem), zmiany są przeprowadzane w oparciu o kartę graficzną komputera. Natomiast kalibracja sprzętowa wprowadza zmiany w elektronice samego monitora, przez co regulacje są bardziej precyzyjne.

 

Spyder 5

 


Podczas kalibracji monitora tworzony jest profil barwny (profil ICC). Jest to zbiór danych opisujących, w jaki sposób dane urządzenie reprodukuje kolory, zapisany w pliku o rozszerzeniu .icc. Informacje zawarte w plikach z profilami barwnymi wykorzystywane są przez system zarządzania barwą niejako do „tłumaczenia” oprogramowaniu edycyjnemu, jakich kolorów ma użyć do wyświetlenia na monitorze np. zdjęcia stworzonego aparatem cyfrowym. Dokładnie do tego samego celu służą profile barwne papierów fotograficznych czy atramentów – umożliwiają systemowi CMS (Color Management System) symulację na ekranie monitora kolorów uzyskanych na wydruku. Posiadając profile barwne urządzeń wpiętych do jednego systemu kolorów umożliwiamy prawidłową komunikację, co skutkuje poprawnym odzwierciedleniem kolorów.

 

 

 

Szczegółowe informacje na temat kalibracji i profilowania znaleźć można w Bazie Wiedzy EIZO:
www.eizo.pl/baza-wiedzy/kalibracja-oraz-profilowanie-monitora/

ciąg dalszy artykułu na następnej stronie...


 
data dodania: 18-04-2016
 
godzina dodania: 16:15
 
odsłon: 33845
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Prawo w fotografii: Ochrona wizerunku i zasady jego rozpowszechniania - artykuł z Foto-Kuriera 6/14
fotografia
Prawo w fotografii: Dozwolony użytek czyli co i gdzie wolno wieszać - artykuł z Foto-Kuriera 5/14
fotografia
Warsztaty Photoshopa: Wyrównujemy oświetlenie - artykuł z Foto-Kuriera 3/16
fotografia
Znak wodny, czyli fotografowanie zabezpieczeń banknotów - artykuł z Foto-Kuriera 3/99
fotografia
CEWE Fotoksiążka jako Kronika Roczna - kupon promocyjny dla Czytelników Foto-Kuriera!
fotografia
Licencje oraz wykorzystanie zdjęć z banków fotografii - artykuł z Foto-Kuriera 12/12
fotografia
Foto-Kurier na weekend: Perfekcyjne makro tanim kosztem – światło zastane – artykuł z FK 10/13
fotografia
Klauzule informacyjne na gruncie RODO - zakres i przykładowa treść klauzuli - artykuł z Foto-Kuriera 10/18
fotografia
Foto-Kurier na weekend: Sposób na „zimowe safari” - pełny artykuł z Foto-Kuriera 3/10
fotografia
Internetowe banki zdjęć - między nami a regulaminem - artykuł z Foto-Kuriera 4/15
fotografia
Najczęstsze błędy w umowach związanych z prawem autorskim - artykuł z Foto-Kuriera 3/15
fotografia
Mem internetowy fenomen, a zarazem przedmiot prawa autorskiego - artykuł Foto-Kurier 1-2/19
fotografia
Przebieranki na stadionie czyli kilka słów o statusie fotoreporterów - artykuł Foto-Kurier 8-9/17


Zdjęcie miesiąca
Marzec 2024
zdjęcie miesiąca
© fot. Halina Kubiak
 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2024. (0.118) / 0.104

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |