Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydrukuj
zdjęcie

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

PhotoPoland - kolejny przystanek

Już 17 września 2008 w Rosji rozpocznie się wystawa Joanny Zastróżnej w ramach projektu PhotoPoland. Prace polskiej artystki będzie można podziwiać w Muzeum Historii Fotografii w Sankt Petersburgu do 24 października. 

PhotoPoland...
 
to projekt promujący najnowszą polską fotografię poza granicami Polski. Został on stworzony i jest prowadzony przez Fundację Edukacji Wizualnej, głównego organizatora Fotofestiwalu – Międzynarodowego Festiwalu Fotografii w oraz Instytut Adama Mickiewicza, przy współpracy z grupą międzynarodowych kuratorów. Podczas Międzynarodowego Festiwalu Fotografii zagraniczni kuratorzy uczestniczyli w przeglądu portfolio i rozmowach z 15 polskimi artystami. Reprezentanci festiwali i instytucji zajmujących się fotografią z Hiszpanii, Brazylii, USA, Meksyku, Rosji, Grecji, Izraela oraz Wielkiej Brytanii zobowiązali się do wybrania jednego z prezentujących się fotografów. Efektem tych spotkań są wystawy 7 z nich – Mikołaja Grospierra, Przemysława Pokryckiego, Konrada Pustoły, Szymona Rogińskiego, Joanny Zastróżnej oraz duetu Weroniki Łodzińskiej i Andrzeja Kramarza – prezentowane na festiwalach i w galeriach na całym świecie. Dodatkowo w celach promocyjnych wydane zostały katalogi indywidualne każdego z artystów w nakładzie łącznym 6000 sztuk. 

zageszczenie2

Joanna Zastróżna - cykl: Zagęszczanie

O projekcie..

Projekt PhotoPoland po raz pierwszy został zorganizowany podczas Międzynarodowego Festiwalu Fotografii w Łodzi. Wszelkie festiwale z założenia są miejscem spotkań i wymiany doświadczeń. Tym razem postanowiono skorzystać z tego i ułatwić takie spotkania kuratorom i fotografom. Reprezentanci międzynarodowych instytucji fotograficznych z całego świata spotkali się z wybranymi wcześniej artystami polskimi. Ci, podczas kilkudziesięciominutowych rozmów mieli szansę na zaprezentowanie swojego portfolio, doświadczeń i planów. Cel tych spotkań od początku był jasny: każdy z kuratorów typuje jednego artystę, którego wystawę chciałby widzieć w swoim kraju. Rezultatem tych spotkań są wystawy oraz seria albumów fotograficznych. Nie można jednak pominąć efektu, mniej może spektakularnego, ale równie istotnego: sieci kontaktów, jaka wytworzyły się pomiędzy polskimi fotografami i kuratorami.

zageszczenie2

Joanna Zastróżna - cykl: Zagęszczanie

Photopoland nie jest zatem „obrazem polskiej fotografii współczesnej”, ale raczej subiektywnym wyborem kilku specjalistów. Bez wątpienia jednak specjaliści ci wybrali nazwiska wyjątkowo ważne dla współczesnej polskiej fotografii. 

Podróż prac i artystów rozpoczęła się w kwietniu 2008 roku. Po prezentacji fotografii Przemysława Pokryckiego w Huston, duetu Weroniki Łodzińskiej i Andrzeja Kramarza w Salonikach oraz Szymona Rogińskiego w Tel Awiwie nadszedł czas na wystawę w sanktpetersburskim Muzeum Historii Fotografii. Wystawa Asi Zastróżnej „Zagęszczanie”, otwarta 19 września potrwa do ostatnich dni października. Wyboru tego projektu dokonała kuratorka Irina Tchmyreva, która o pracach artystki pisze, że są „odzwierciedleniem współczesnych tendencji, wśród których znajdują się: gra z kolorami, łączenie fotografii artystycznej i komercyjnej (…) oraz różnych znaków, co daje świadectwo globalizacji kulturalnej przestrzeni i jej stopniowej digitalizacji.” Wszystkie te tendencje widoczne były w pracach artystki już od jej debiutanckiego, dyplomowego projektu „Buba” – nawiązującego zarówno do tradycji portretu w malarstwie jak i do polskiej fotografii inscenizowanej. W kolejnych „Messenger”, „nr 2” i „nr 3” Zastróżna podąża tą samą ścieżką. Zdjęcie, kolor, gest, znak (także litery) traktuje jako wstępne tworzywo, które przekształca w symbol i metaforę. Jednym z ważnych elementów obu tych projektów stanowi ciało ludzkie. Podobnie w „Zagęszczaniu”, które jest naturalnym następstwem poprzednich projektów. Tu jednak ciało przestaje być lirycznym znakiem. Przygniata swoim naturalizmem i dosłownością. Jest odpersonalizowane, czasami pokawałkowane. Człowiek na tych zdjęciach jest przede wszystkim ciałem nacechowanym pierwotnością, a ciało jest materią, której możliwości i wytrzymałość da się zbadać.  

Trudno powiedzieć ile w tym zamierzonego przekazu artystycznego, ponieważ Asia, choć bardzo konsekwentnie, pracuje instynktownie, impulsywnie i spontanicznie. Czasami zdaje się mówić, że nie ma znaczenia temat, ważny jest sposób pokazania przedmiotu, a czasami wydaje odkrywać archetypiczne prawdy o człowieku. Na polskiej scenie fotograficznej jest bez wątpienia postacią wyjątkową i przede wszystkim, pozostającą poza wszelkimi klasyfikacjami. Trudno nawet nazwać ją „fotografem”. Ukończyła wydział malarstwa na Akadami Sztuk Pięknych w Gdańsku, malarstwo i grafika są ważną częścią jej pracy artystycznej w ogóle i przede wszystkim mają od początku duży wpływ na jej pracę fotograficzną.  Gra kolorami, symbolami i metaforami, wykorzystanie ciała jako materii twórczej, inscenizacja oraz malarskie opracowanie negatywów, które pozwala na uzyskanie ekspresyjnego obrazu – to elementy stylu fotograficznego, z którego najbardziej znana jest artystka i którego realizacją jest także cykl „Zagęszczanie”. Przylgnął do Zastróżnej jako jej artystyczna etykieta, jednak ona sama już od paru lat próbuje go przełamać. Znakiem tego jest jeden z ostatnich projektów „Maroko” – kilkustopniowy zapis podróży do islamskiego kraju, ale także portrety czy zdjęcia zamieszczane w blogu lalala.lu. 

Marta Szymańska



 
data dodania: 13-09-2008
 
godzina dodania: 00:11
 
odsłon: 5221
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Our world is beautiful - czwarta edycja prestiżowego konkursu CEWE Photo Award
fotografia
Foto-Kurier na weekend: Ostatni lot ATLANTIS’a, czyli jak fotografować promy kosmiczne - artykuł z FK 6/11
fotografia
Streetowy kalendarz Pirelli - Pełna wersja artykułu z Foto-Kuriera 1/2013


 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2024. (0.099) / 0.085

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |