Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydrukuj
zdjęcie

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

Digiskoping część I - pełna wersja artykułu z Foto Kuriera 01/2008

Poruszamy temat, który na zachodzie Europy jest od lat szeroko omawiany i komentowany przez osoby fotografujące przyrodę, a w szczególności ptaki. Mowa o fotografowaniu aparatem cyfrowym uzbrojonym w lunetę, czyli o digiskopingu.

Digiskoping

 

Są dwa główne nurty fotografowania przez lunetę. Pierwszy, to wykorzystanie lunety (bez okularu) jako obiektywu do korpusu lustrzanki (poprzez fotoadapter, czyli pierścień pośredni z układem optycznym w środku). Fotograficzni puryści twierdzą, że tego sposobu nie można nazwać digiskopingiem, gdyż jest to zwykła fotografia cyfrowa z lunetą zamiast obiektywu.

Drugi sposób polega na wykorzystaniu całej lunety (body + okular) oraz cyfrowego aparatu kompaktowego z własnym obiektywem typu zoom, który przyłożony w osi optycznej do okularu lunety rejestruje obraz będący ilorazem powiększeń lunety i obiektywu cyfrowego aparatu kompaktowego. W takim przypadku ogniskowe, jakimi dysponujemy, sięgają kilku tysięcy milimetrów! W rezultacie daje to ekstremalne powiększenia obiektów znajdujących się w dużej odległości od fotografującego. Ma to kapitalne znaczenie przy fotografowaniu ptaków z dużych odległości, bez konieczności ich płoszenia i niepokojenia.

 

Digiskoping

Nikon D80; f=500 mm; t=1/250 s; f/6,7; ISO 400

 

Digiskoping

Nikon F5, f=200 mm, film FujiX-Tra 400

Po wstępnym zapoznaniu się z tematem odwiedziłem w Gdańsku jedną z firm zajmujących się dystrybucją i sprzedażą lornetek i lunet obserwacyjnych, aby samodzielnie przetestować takie lunety (różnych producentów) do celów fotograficznych. Wybrałem do prób dwie lunety Ecotone (różnej wielkości i z dwóch różnych pułapów cenowych) oraz popularną w krajach Europy Zachodniej lunetę obserwacyjną firmy Kowa. Obie lunety Ecotone ze szkłami fluorytowymi i z powłokami antyrefleksyjnymi, zapewniającymi najwyższą możliwą jakość obrazu. Ich koszt 3000–5000 zł potraktowałem jako wysoki standard europejski. W skład rozważanej ceny wchodzi body lunety, przystawka fotograficzna do korpusu lustrzanki (z własnym układem optycznym), okular zmiennoogniskowy 20–60×. W markowej lunecie Kowa, aby utrzymać założoną cenę w okolicy 5000 zł, musiałem wybrać model ze szkłami optycznymi o średnicy obiektywu 82 mm (czyli najwyższej możliwej). Pominąłem lunety najbardziej liczących się firm ze względu na ich wysoką cenę, nierzadko przekraczającą 8000 zł. Dla przykładu Kowa TSN 823 ze szkłami fluorytowymi kosztuje z okularem 20–60× aż 7143 zł + przystawka fotograficzna za 877 zł!

 

Telephoto Lens Support 293 (Manfrotto)

Telephoto Lens Support 293 (Manfrotto)

 

Do zdjęć używałem stabilnie zamontowanych na szynie Telephoto lens support (Manfrotto – patrz zdjęcie) korpusów lunet, firmowych przystawek foto do nich i body lustrzanki cyfrowej Nikon D80. Całość zamontowana na stabilnym statywie z głowicą wideo. Dodatkowo stabilizowana workiem-rękawem, ważącym ok. 7 kg. Spust migawki zwalniany był za pomocą elektronicznego wężyka spustowego z tego samego miejsca, w złych warunkach oświetleniowych (z przerwami, bowiem cały czas padał deszcz). Najpierw wykonałem zdjęcia lunetami Ecotone i Kowa o średnicach obiektywów 80 i 82 mm. Potem lunetą Ecotone o średnicy obiektywu 100 mm.

60mm

SP-100

Wyżej stronie zdjęcie wykonane Nikonem F-5 z „tradycyjnym” obiektywem 60 mm. Niżej fragment sfotografowany Nikonem D80 z lunetą Ecotone SP-100 (szkła fluorytowe) i przystawką fotograficzną. Odlegość ok. 75 m, dzień pochmurny. Par eksp.: ekw. czułości ISO 800, t=1/200 s.

ciąg dalszy artykułu na następnej stronie...






 
data dodania: 17-10-2009
 
godzina dodania: 14:37
 
odsłon: 25183
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Prawo w fotografii: Ochrona wizerunku i zasady jego rozpowszechniania - artykuł z Foto-Kuriera 6/14
fotografia
Prawo w fotografii: Dozwolony użytek czyli co i gdzie wolno wieszać - artykuł z Foto-Kuriera 5/14
fotografia
Warsztaty Photoshopa: Wyrównujemy oświetlenie - artykuł z Foto-Kuriera 3/16
fotografia
Znak wodny, czyli fotografowanie zabezpieczeń banknotów - artykuł z Foto-Kuriera 3/99
fotografia
CEWE Fotoksiążka jako Kronika Roczna - kupon promocyjny dla Czytelników Foto-Kuriera!
fotografia
Licencje oraz wykorzystanie zdjęć z banków fotografii - artykuł z Foto-Kuriera 12/12
fotografia
Foto-Kurier na weekend: Perfekcyjne makro tanim kosztem – światło zastane – artykuł z FK 10/13
fotografia
Klauzule informacyjne na gruncie RODO - zakres i przykładowa treść klauzuli - artykuł z Foto-Kuriera 10/18
fotografia
Foto-Kurier na weekend: Sposób na „zimowe safari” - pełny artykuł z Foto-Kuriera 3/10
fotografia
Internetowe banki zdjęć - między nami a regulaminem - artykuł z Foto-Kuriera 4/15
fotografia
Najczęstsze błędy w umowach związanych z prawem autorskim - artykuł z Foto-Kuriera 3/15
fotografia
Mem internetowy fenomen, a zarazem przedmiot prawa autorskiego - artykuł Foto-Kurier 1-2/19
fotografia
Przebieranki na stadionie czyli kilka słów o statusie fotoreporterów - artykuł Foto-Kurier 8-9/17


Zdjęcie miesiąca
Marzec 2024
zdjęcie miesiąca
© fot. Maria Galimska
 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2024. (0.103) / 0.090

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |