Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydruki

Od 1996 roku Foto-Kurier jest
jedynym polskim przedstawicielem
panelu fotograficznego
Europejskiego Stowarzyszenia
Technik Audio-Wizualnych EISA

foto-kurier.pl
Internet

Digiskoping część I - pełna wersja artykułu z Foto Kuriera 01/2008

Poruszamy temat, który na zachodzie Europy jest od lat szeroko omawiany i komentowany przez osoby fotografujące przyrodę, a w szczególności ptaki. Mowa o fotografowaniu aparatem cyfrowym uzbrojonym w lunetę, czyli o digiskopingu.

Digiskoping

 

Są dwa główne nurty fotografowania przez lunetę. Pierwszy, to wykorzystanie lunety (bez okularu) jako obiektywu do korpusu lustrzanki (poprzez fotoadapter, czyli pierścień pośredni z układem optycznym w środku). Fotograficzni puryści twierdzą, że tego sposobu nie można nazwać digiskopingiem, gdyż jest to zwykła fotografia cyfrowa z lunetą zamiast obiektywu.

Drugi sposób polega na wykorzystaniu całej lunety (body + okular) oraz cyfrowego aparatu kompaktowego z własnym obiektywem typu zoom, który przyłożony w osi optycznej do okularu lunety rejestruje obraz będący ilorazem powiększeń lunety i obiektywu cyfrowego aparatu kompaktowego. W takim przypadku ogniskowe, jakimi dysponujemy, sięgają kilku tysięcy milimetrów! W rezultacie daje to ekstremalne powiększenia obiektów znajdujących się w dużej odległości od fotografującego. Ma to kapitalne znaczenie przy fotografowaniu ptaków z dużych odległości, bez konieczności ich płoszenia i niepokojenia.

 

Digiskoping

Nikon D80; f=500 mm; t=1/250 s; f/6,7; ISO 400

 

Digiskoping

Nikon F5, f=200 mm, film FujiX-Tra 400

Po wstępnym zapoznaniu się z tematem odwiedziłem w Gdańsku jedną z firm zajmujących się dystrybucją i sprzedażą lornetek i lunet obserwacyjnych, aby samodzielnie przetestować takie lunety (różnych producentów) do celów fotograficznych. Wybrałem do prób dwie lunety Ecotone (różnej wielkości i z dwóch różnych pułapów cenowych) oraz popularną w krajach Europy Zachodniej lunetę obserwacyjną firmy Kowa. Obie lunety Ecotone ze szkłami fluorytowymi i z powłokami antyrefleksyjnymi, zapewniającymi najwyższą możliwą jakość obrazu. Ich koszt 3000–5000 zł potraktowałem jako wysoki standard europejski. W skład rozważanej ceny wchodzi body lunety, przystawka fotograficzna do korpusu lustrzanki (z własnym układem optycznym), okular zmiennoogniskowy 20–60×. W markowej lunecie Kowa, aby utrzymać założoną cenę w okolicy 5000 zł, musiałem wybrać model ze szkłami optycznymi o średnicy obiektywu 82 mm (czyli najwyższej możliwej). Pominąłem lunety najbardziej liczących się firm ze względu na ich wysoką cenę, nierzadko przekraczającą 8000 zł. Dla przykładu Kowa TSN 823 ze szkłami fluorytowymi kosztuje z okularem 20–60× aż 7143 zł + przystawka fotograficzna za 877 zł!

 

Telephoto Lens Support 293 (Manfrotto)

Telephoto Lens Support 293 (Manfrotto)

 

Do zdjęć używałem stabilnie zamontowanych na szynie Telephoto lens support (Manfrotto – patrz zdjęcie) korpusów lunet, firmowych przystawek foto do nich i body lustrzanki cyfrowej Nikon D80. Całość zamontowana na stabilnym statywie z głowicą wideo. Dodatkowo stabilizowana workiem-rękawem, ważącym ok. 7 kg. Spust migawki zwalniany był za pomocą elektronicznego wężyka spustowego z tego samego miejsca, w złych warunkach oświetleniowych (z przerwami, bowiem cały czas padał deszcz). Najpierw wykonałem zdjęcia lunetami Ecotone i Kowa o średnicach obiektywów 80 i 82 mm. Potem lunetą Ecotone o średnicy obiektywu 100 mm.

60mm

SP-100

Wyżej stronie zdjęcie wykonane Nikonem F-5 z „tradycyjnym” obiektywem 60 mm. Niżej fragment sfotografowany Nikonem D80 z lunetą Ecotone SP-100 (szkła fluorytowe) i przystawką fotograficzną. Odlegość ok. 75 m, dzień pochmurny. Par eksp.: ekw. czułości ISO 800, t=1/200 s.

ciąg dalszy artykułu na następnej stronie...


 
data dodania: 17-10-2009
 
godzina dodania: 14:37
 
odsłon: 19413
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Foto-Kurier na weekend: Sekrety fotografii podwodnej - pełny artykuł z Foto-Kuriera 7/2015
fotografia
Warsztaty Photoshopa: Masowa poprawa zdjęć. Pełny artykuł z Foto-Kuriera 9/2009
fotografia
Warsztaty Photoshopa - Korekta tonalna część II. Pełny artykuł z Foto-Kuriera 8/2009
fotografia
Warsztaty Photoshopa - Maski część III WYOSTRZANIE. Pełny artykuł z Foto-Kuriera 6/2009.
fotografia
Warsztaty Photoshopa: Jak wykorzystać maski przy edycji zdjęć? Pełny artykuł z Foto-Kuriera 4/2009
fotografia
Fotografujemy w kuchni, czyli zdjęcia ze smakiem - inspiracje do I etapu Ligi Foto-Kuriera 2017
fotografia
Cofnięcie zgody na rozpowszechnianie wizerunku - prawo modela, problem fotografa


Zdjęcie miesiąca
Wrzesień 2017
zdjęcie miesiąca
 

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |   Opieka techniczna: Technix

Usługi programistyczne