Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydrukuj
zdjęcie

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

Digiskoping część II - pełna wersja artykułu z Foto Kuriera 2/2008

Dzisiaj zajmiemy się zagadnieniem właściwego digiscopingu, czyli fotografowaniem przez okular lunety cyfrowym aparatem kompaktowym z własnym obiektywem zmiennoogniskowym.

Digiskoping część II

 

Ten sposób fotografowania wymyślił Malezyjczyk Laurence Poh w 1999 roku, kiedy to wpadł na pomysł, żeby przyłożyć swój kompakt cyfrowy do okularu lunety. Zdjęcia, które powstały, miały na tyle dobrą jakość, że Laurence  nagłośnił ten pomysł, zyskując przydomek „ojca digiscopingu”. W chwili obecnej  na świecie zdjęcia przyrody  wykonuje w ten sposób  kilkaset tysięcy osób, przede wszystkim obserwujących ptaki. Fotografują oni, używając za relatywnie niewielkie pieniądze sprzętu o długościach ogniskowych zarezerwowanych kiedyś wyłącznie dla zawodowców.

 

Zestaw do digiskopingu: kompakt cyfrowy (w tym przypadku Nikon Coolpix 5000), luneta i statyw.

Zestaw do digiskopingu: kompakt cyfrowy (w tym przypadku Nikon Coolpix 5000), luneta i statyw.

 

Aparat cyfrowy bowiem z obiektywem 38–155 mm (dla formatu 35 mm) w połączeniu z lunetą o okularze powiększającym 50× oferuje nam zestaw o długości ogniskowej 1900 do 7750 mm. Dla porównania: aparat analogowy z długim obiektywem maksymalnie osiąga 1000 mm, a zestaw ten wagą znacznie przekracza 10 kg! Różnice powiększeń sięgają więc kilkuset procent. Oczywiście bardzo długie ogniskowe zwielokrotniają aberrację chromatyczną lunet. Spada wtedy rozdzielczość, zmniejsza się jasność obrazu, pojawia się efekt winietowania. Praktycznie do celów fotograficznych powinniśmy korzystać tylko ze środkowej części obrazu. Przy ekstremalnych zbliżeniach jest to zresztą miejsce, w którym najczęściej umieszczamy obiekt, nastawiając na niego ostrość.

 

Sposób łączenia kompaktu cyfrowego z lunetą. W tym przypadku użyto pierścienia pośredniego od złączki mikroskopowej do Zenita i Praktiki.

Sposób łączenia kompaktu cyfrowego z lunetą. W tym przypadku użyto pierścienia pośredniego od złączki mikroskopowej do Zenita i Praktiki.

Sposób łączenia kompaktu cyfrowego z lunetą. W tym przypadku użyto pierścienia pośredniego od złączki mikroskopowej do Zenita i Praktiki.

Sposób łączenia kompaktu cyfrowego z lunetą. W tym przypadku użyto pierścienia pośredniego od złączki mikroskopowej do Zenita i Praktiki.

Sposób łączenia kompaktu cyfrowego z lunetą. W tym przypadku użyto pierścienia pośredniego od złączki mikroskopowej do Zenita i Praktiki.

 

Fotograficzni puryści uznają technikę digiskopingu za gorszą jakościowo. Jednak  większości osób fotografujących w ten sposób nie zależy na powiększeniach przekraczających format 13×18 cm. Tym bardziej,  że producenci lunet „wychodzą ze skóry”, by maksymalnie poprawić jakość obrazu. Stosuje się niskodyspersyjne szkła w układzie optycznym i coraz lepsze powłoki przeciwodblaskowe na soczewkach. Do digiskopingu używane są lunety o jak największej średnicy obiektywu, aby jasność obrazu była zadowalająca, z reguły są to średnice 77–100 mm.

 

ciąg dalszy artykułu na następnej stronie...






 
data dodania: 16-10-2009
 
godzina dodania: 15:06
 
odsłon: 26598
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

10-03-2013 11:35
Wkrótce , fotograf będzie zbędny...zostawimy aparat w lesie na noc a rankiem odbierzemy gotowe fotki, zwierzyna sama w ramach autoreklamy się sfotografuje...
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Prawo w fotografii: Ochrona wizerunku i zasady jego rozpowszechniania - artykuł z Foto-Kuriera 6/14
fotografia
Prawo w fotografii: Dozwolony użytek czyli co i gdzie wolno wieszać - artykuł z Foto-Kuriera 5/14
fotografia
Warsztaty Photoshopa: Wyrównujemy oświetlenie - artykuł z Foto-Kuriera 3/16
fotografia
Znak wodny, czyli fotografowanie zabezpieczeń banknotów - artykuł z Foto-Kuriera 3/99
fotografia
CEWE Fotoksiążka jako Kronika Roczna - kupon promocyjny dla Czytelników Foto-Kuriera!
fotografia
Licencje oraz wykorzystanie zdjęć z banków fotografii - artykuł z Foto-Kuriera 12/12
fotografia
Foto-Kurier na weekend: Perfekcyjne makro tanim kosztem – światło zastane – artykuł z FK 10/13
fotografia
Klauzule informacyjne na gruncie RODO - zakres i przykładowa treść klauzuli - artykuł z Foto-Kuriera 10/18
fotografia
Foto-Kurier na weekend: Sposób na „zimowe safari” - pełny artykuł z Foto-Kuriera 3/10
fotografia
Internetowe banki zdjęć - między nami a regulaminem - artykuł z Foto-Kuriera 4/15
fotografia
Najczęstsze błędy w umowach związanych z prawem autorskim - artykuł z Foto-Kuriera 3/15
fotografia
Mem internetowy fenomen, a zarazem przedmiot prawa autorskiego - artykuł Foto-Kurier 1-2/19
fotografia
Przebieranki na stadionie czyli kilka słów o statusie fotoreporterów - artykuł Foto-Kurier 8-9/17


 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2024. (0.144) / 0.128

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |