Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydruki

Od 1996 roku Foto-Kurier jest
jedynym polskim przedstawicielem
panelu fotograficznego
Europejskiego Stowarzyszenia
Technik Audio-Wizualnych EISA

foto-kurier.pl
Internet

Jak fotografować drobne ptaki w czasie lotu?

Ludzi (w tym fotografów) od dawna fascynowała ptasia umiejętność latania. Te duże, poruszające się w powietrzu stosunkowo wolno, są łatwym celem dla fotografa dysponującego długim teleobiektywem. Trochę gorzej przedstawia się sprawa fotografowania ptasiej drobnicy.

Zdjęcia małych lotników wykonywane były najpierw w okolicach karmnika, potem w upatrzonych miejscach w terenie. Występują tam ­„zaprzyjaźnione” grubodzioby, dzwońce, szczygły i szpaki. Ponieważ trwa między nimi nieustanny konflikt o teren i dostęp do pokarmu – ciągle wybuchają sprzeczki i wzajemne przeganianie się. Gdy wybucha awantura, łatwo przewidzieć moment, kiedy ptaki wzbiją się w powietrze.



zbliżenie lecącego dzwońca


Najłatwiej fotografuje się start (znane miejsce ustawienia ostrości) i dolot do miejsca, na które wstępnie nastawiliśmy ostrość naszego teleobiektywu. Ptaki manifestują chęć lotu, oddając chwilę wcześniej kał. Stąd powiedzenie sokolników „Każdy ptaszek po zesraniu (sic!) zaraz myśli o lataniu”. Przed startem, u małych ptaków występuje drobienie nogami i charakterystyczne przykucnięcie przed wybiciem się w powietrze. Dlatego fotografowanie ptaszków startujących z roślin jest znacznie łatwiejsze niż z ziemi, bowiem gałązka nieco amortyzuje wybicie się w górę, opóźniając o ułamek sekundy start pierzastego modela. To z reguły wystarcza do wcześniejszego wciśnięcia spustu aparatu fotograficznego.



wyścigi dzwońców o dominację w stadzie



Przy makroskali fotografowania i przy papierowej głębi ostrości (teleobiektyw!), żaden autofocus nie nadąży z nastawianiem ostrości na mały, szybki obiekt. Wobec tego należy go wyłączyć i ręcznie ustawić ostrość (ze względu na różnice szybkości lotu) na punkt około 20 cm przed ptakiem startującym i ok. pół metra przed ptakiem lądującym.



sikorka bogatka



Następnie albo wykonać (z wyprzedzeniem) serię zdjęć, albo próbować ręcznie wyzwolić migawkę o tyle wcześniej, by uchwycić ptaka w miejscu nastawionej ostrości. Oczywiście, o udanym zdjęciu decydują nie tylko wyraźne szczegóły, ale też poza, w której zamroziliśmy ptaka w kadrze. Ideałem jest sytuacja, gdy model jest oświetlony słońcem od tyłu (pióra rozpostartych skrzydeł ukazują swoją półprzezroczystą strukturę), a z przodu doświetlony albo lampą błyskową, albo za pomocą ekranu rozjaśniającego (na moim przykładzie – biała ściana budynku dobrze odbijająca światło słoneczne). Oczywiście, wymagany jest odpowiednio krótki czas naświetlania, by zamrozić lub ukazać w sposób wyraźny szczegóły budowy fotografowanego ptaka. Natomiast w czasie powietrznych gonitw i bijatyk niewielkie nieostrości są nawet pożądane, dodając zdjęciu dynamiki.



dzwońce-powietrzna awantura



Ten typ fotografii, ze względu na astronomiczną liczbę nieudanych zdjęć, wymaga stosowania aparatów cyfrowych. Zaryzykuję: na każde 100 zdjęć tylko jedno jest satysfakcjonujące! Przy fotografowaniu na filmach doprowadziłoby to fotografującego do ruiny finansowej. A tak – nic nie kosztuje!

ciąg dalszy artykułu na następnej stronie...


 
data dodania: 27-04-2018
 
godzina dodania: 16:20
 
odsłon: 14562
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

10-03-2013 11:30
Fantastyczne zdjęcia...ale i mozolna praca
13-01-2013 23:23
Niesamowite!!!!
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Perfekcyjne makro tanim kosztem – światło zastane - pełny artykuł Foto-Kurier 11/13
fotografia
Foto-Kurier na weekend: Poranek z żurawiami czyli jak fotografować dziką przyrodę - tekst Foto-Kurier 1-2/15
fotografia
Autoryzacja zdjęć w świetle przepisów prawa - artykuł z Foto-Kuriera 12/2017
fotografia
Skradzione zdjęcie działania krok po kroku - artykuł z Foto-Kuriera 1-2/2014
fotografia
Wynagrodzenie autorskie pięć najważniejszych zasad - artykuł z Foto-Kuriera nr 11/17
fotografia
Dwaj autorzy, jedna fotografia czyli kilka słów o utworze współautorskim
fotografia
Foto-Kurier na weekend: Sekrety fotografii podwodnej - pełny artykuł z Foto-Kuriera 7/2015
fotografia
Warsztaty Photoshopa: Masowa poprawa zdjęć. Pełny artykuł z Foto-Kuriera 9/2009
fotografia
Warsztaty Photoshopa - Korekta tonalna część II. Pełny artykuł z Foto-Kuriera 8/2009
fotografia
Warsztaty Photoshopa - Maski część III WYOSTRZANIE. Pełny artykuł z Foto-Kuriera 6/2009.


Zdjęcie miesiąca
Sierpień 2018
zdjęcie miesiąca
 

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |