Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydrukuj
zdjęcie

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

Sucha strona fotografii czyli Noritsu D705 w praktyce

ciąg dalszy...

F-K: Czy jest Pan zadowolony z przejścia z maszyny „mokrej” na maszynę „suchą”? Na czym polega różnica w korzystaniu z tych dwóch technologii?  Jakie są największe plusy, a jakie minusy procesu „suchego” w odniesieniu do „mokrej” technologii?
J.P.:
Jestem bardzo zadowolony. Jedyny minus to wyższe ceny papieru i tuszy w przeliczeniu na jedno zdjęcie w stosunku do metody srebrowej. Chociaż trzeba przyznać, że kiedy kupowaliśmy maszynę (ok. 2 lat temu) to koszt odbitki 10×15 cm wynosił 40 gr, a obecnie jest to niespełna 30 gr. Ale trzeba też pamiętać, że papiery halogenosrebrowe systematycznie drożeją i pewnie w niedługim czasie ten problem, tzn. różnica w kosztach przestanie istnieć. Największe plusy urządzenia to wygoda obsługi – zdjęcia można produkować natychmiast po włączenia maszyny. Niskie jest też zużycie energii elektrycznej. Nie ma problemów z regeneracją chemii, gdyż po prostu jej tu nie ma. Przez wiele lat pracowaliśmy na DLabie Agfy i naprawdę robiliśmy dużo odbitek. Obrabialiśmy po kilkaset filmów dziennie, ale te czasy się już dawno skończyły. Gdy 2 lata temu kupiliśmy D705 myśleliśmy, że będziemy początkowo używać obu maszyn. D705 miał służyć do wydruków ekspresowych, a DLab do tych zleceń, na których realizację klient mógł poczekać np. 24 godziny. I przez pół roku tak działaliśmy. Tylko po pół roku zrezygnowaliśmy z tego wariantu i zostaliśmy tylko przy Noritsu D705, gdyż klienci, którzy dostawali odbitki z obu źródeł przychodzili ze zdjęciami z DLaba i chcieli mieć zdjęcia o jakości z Noritsu. Tych uwag było coraz więcej i dlatego obecnie używamy tylko modelu D705. Niestety DLab Agfy, za który w 2002 roku dałem około 1 milion złotych, próchnieje w piwnicy.

 

Sucha strona fotografii czyli Noritsu D705 w praktyce


F-K: Czy wprowadzenie maszyny suchej spowodowało konieczność zmiany cen usług, ich wzrostu? Czy też pozostały na tym samym poziomie?
J.P.:
Zdecydowaliśmy się na podniesienie ceny o 17 groszy na usługę ekspresową wykonaną na Noritsu, a na odbitki 10×15 cm z DLAbu pozostawiliśmy na poprzednim poziomie (92 gr.). Ale pomimo tej różnicy klienci wybierali odbitki z Noritsu. Obecnie odbitka z maszyny suchej 10×15 cm kosztuje od 49 gr do 1,09 zł w zależności o terminu i od ilości zamawianych zdjęć.

F-K: Czy dużo zleceń przyjmowanych jest za pośrednictwem internetu?
J.P.: Różnie to wygląda i zależy od grupy wiekowej zamawiającego. Młodsi klienci częściej korzystają z aplikacji mobilnych i internetowych, a klient dojrzalszy wiekowo korzysta z kiosków lub przychodzi i zleca usługi bezpośrednio.

F-K: Jak Pan ocenia pracę oraz proces produkcji zdjęć na Noritsu D-705? Czy jakość zdjęć jest porównywalna z metodą wykorzystującą materiały na bazie halogenków srebra?
J.P.:
Bardzo dobrze – Noritsu ma lata doświadczeń w procesie przygotowania plików do druku. Swojego czasu większość laboratoriów Kodak Express pracowała na maszynach tej firmy. Jakość najlepiej ocenić samemu porównując zdjęcia zrobione w dwóch technikach. A moim zdaniem wydruk z maszyny suchej jest o niebo lepszy od tych uzyskiwanych w technologii srebrowej. Technologia suchych wydruków to novum, do którego się trzeba przyzwyczaić, a gdy nauczymy się z niej korzystać to stwierdzimy, że wydruk tego typu jest najlepszym z tych, które można obecnie uzyskać. Z drugiej strony technologia ta jest wręcz bezlitosna dla błędów fotografujących.

 

 

Noritsu D705 Green
Dla rozszerzających swoją działalność i dla nowych użytkowników
Podobnie jak w innych suchych maszynach NORITSU, D705 umożliwia drukowanie na papierach z roli (jednostronnie) oraz na papierach ciętych (jedno i dwustronnie). Dlatego nadaje się zarówno do produkcji doskonałej jakości zdjęć, jak i do wytwarzania innych produktów fotograficznych o wartości dodanej. Na D705 można wykonywać zdjęcia o różnych formatach, począwszy od 9×9 cm przez 25×30 cm do 25×61 cm, a ewentualnie także w formacie panoramicznym 25×171 cm. Zdjęcia na papierach ciętych wykonywane są do formatu A4. Arkusze papieru podawane do podajnika pojedynczych arkuszy mogą być jedno lub dwustronne (do fotoksiążek).

Maszyna ma dodatkowy, zewnętrzny magazyn na papier w rolce [1]. Korzystanie z niego, umożliwia wygodne i efektywne wykorzystanie możliwości maszyny, dzięki jednoczesnemu załadowaniu jednego papieru do maszyny i drugiego do magazynu zewnętrznego [2]. Istnieje możliwość „spięcia” dwóch i więcej maszyn D705 tworząc konfigurację, przy której będą pracowały w tandemie, produkując zdjęcia w podwójnej (wielokrotnej) prędkości – do 1300 zdjęć na godzinę w formacie 10×15 cm. Maszyna D705 standardowo pracuje w rozdzielczości 720 dpi, którą np. przy pracach profesjonalnych można zwiększyć aż do 1440 dpi.
 


F-K: Nie ma urządzeń bez wad, czy Noritsu D-705 ma jakieś?
J.P.: Tak jak już mówiłem mogłyby być nieco tańsze materiały eksploatacyjne, a pod względem technicznym to przydałoby się  automatyczne wykrywanie zatkanych dysz. Pamiętajmy, że urządzenie musi mieć odpowiednią wilgotność środowiska, w którym pracuje. W tym przypadku jest to 40% (red. zgodnie ze specyfikacją maszyny) i myśląc o dobrym funkcjonowaniu dysz musimy o to zadbać [3].

 

Sucha strona fotografii czyli Noritsu D705 w praktyce


F-K: Jakie były pierwsze reakcje Pana klientów na zdjęcia z maszyny Noritsu D-705 – czy zauważyli oni różnicę między zdjęciami wykonanymi w jednej lub drugiej technologii?
J.P.: Często słyszymy słowa uznania. Klienci zadowoleni są ze świadczonych przez nas usług i wracają do nas z kolejnymi zleceniami, więc jeśli można mówić o różnicy w odbiorze jakościowym to jest to różnica zdecydowanie na plus.

F-K: W Ostrołęce działa Ostrołęckie Towarzystwo Fotograficzne. Domyślam się, że osoby należące do niego są pana klientami. Czy dla nich zmiana technologii miała jakieś znaczenie?
J.P.: Wielu z nich już wcześniej drukowało zdjęcia na drukarkach atramentowych uważając tę technologię za lepszą od srebrowej. Tak więc pojawienie się maszyny Noritsu w naszym zakładzie przyjęli z zadowoleniem, a to ważne gdyż jest to zaawansowana i wymagająca grupa fotografów. Choć trzeba przyznać, że wielu z nich przyzwyczaiło się do odpowiedniego korygowania zdjęć na potrzeby wykonywania powiększeń z zastosowaniem technologii „mokrej”. Przy metodzie „suchej” nie muszą już robić tego typu zabiegów. Trzeba pamiętać jednak, że przy właściwym przygotowaniu zdjęć do wydruku jest niezbędny dobrze skalibrowany monitor. A przy okazji kalibracji warto wspomnieć, że maszyna sucha D-705 nie wymaga dodatkowej kalibracji barwnej.

 

Wybrane dane techniczne Noritsu D705 Green
Typ
Fotograficzna maszyna atramentowa do zdjęć na papierze w rolkach i na papierach ciętych w ryzach, z opcją druku dwustronnego dla papierów ciętych. Maszyna wykonuje zdjęcia, fotoksiażki, okładki fotoksiążek, zaproszenia, wizytówki, karty pocztowe (wszystko dwustronnie lub jednostronnie) i wiele innych produktów z zakresu małej poligrafii.
Pliki wejściowe*
Pliki cyfrowe w formatach JPEG, TIFF, PNG, RAW DNG i S/W, CN i Cu i z materiałów refleksyjnych po ich digitalizacji za pomocą opcjonalnych skanerów
Szerokości papieru,
długość odbitek
102, 127, 152, 203 i 254 mm; od 8.9 cm do 175,7 cm (z użyciem komputera RIP PC – opcja – standard w Polsce)
Formaty zdjęć
(wymiary nominalne)** 
Dla zdjęć na papierze z roli od 9×13 cm do 25,4×174 cm *1; Dla zdjęć na papierze ciętym (jedno i dwustronnym) od 10 x 20 cm do A4 (21× 29,7 cm)
Format maksymalny zdjęć
(wymiar nominalny)** 
Zdjęcia panoramiczne 25,4 x 174 cm *1
Wydajność produkcyjna
(nominalna)** 
650 zdjęć/h 10×15 cm przy rozdzielczości720 dpi; 195 zdjęć/h 25×30 cm przy rozdzielczości 720 dpi
System druku 
Piezo-inkjet technology; 4 colours with dot size manipulation (DSM)
Rozdzielczość (do wyboru) 720×720 dpi lub 1440×1440 dpi
Informacje dodatkowe 
Papier w rolkach o szerokości do 254 mm (10 cali), ładowany z zewnętrznego magazynka i wewnętrznego zasobnika na rolkę papieru; Deck papieru z podciśnieniowym przysysaniem papieru i łatwymi do utrzymania w czystości absorberami – łatwo wyjmowanymi do mycia pod bieżącą wodą; Opcjonalny sorter na 8 zleceń z wizualizacją przerywanego zlecenia, zlecenia ekspresowego itp.; Zdjęcia na papierze ciętym jedno i dwustronne, z podajnika papieru w ryzie.
Przestrzeń zajmowana przez maszynę i waga urządzenia
Powierzchnia netto ok. 0,35 m²; obszar pracy ze strefą obsługi, co najmniej 2,5m² Masa własna maszyny, bez papieru ok. 100 kg
Zasilanie
230 V AC socket outlet / 16 A
Kompatybilne urządzenia systemowe (opcjonalne)
Skanery Noritsu- Modele LS-600, LS-1100, HS-1800; RIP *1 – PC (Raster Image Processor); „High Photo Transfer „ terminal klienta/ Fotokiosk i oprogramowanie dla zakładu, do przetwarzania zleceń z terminali/ Fotokiosków
Inne
Łatwa obsługa maszyny z poziomu oprogramowania EZ Controller (w języku polskim) i z instrukcją użytkowania w języku polskim, łatwo modernizowany komputer stacji roboczej dostosowany do aktualnych wymagań rynkowych; podobnie komputer RIP PC, dostępny zdalnie. Możliwość serwisowania komputerów i oprogramowania on-line zdalnie bez konieczności wizyty serwisu w zakładzie
* Czytniki mediów cyfrowych w komputerach EZ Controller lub w kompatybilnych terminalach fotokiosków HPT obecnie instalowanych do komputerów (charakterystyka, parametry, wydajność, obecna specyfikacja urządzenia- czytnika zawarte są każdorazowo w specyfikacji dostarczonego urządzenia).

** Dane maszyny, wielkości formatów zdjęć, wydajność i inne charakterystyki urządzenia każdorazowo zawarte są w specyfikacji urządzenia dostarczanej wraz z urządzeniem. Urządzenia dostarczane do różnych krajów mogą się różnić między sobą wyposażeniem i oprogramowaniem, i mogą odbiegać od powyższej specyfikacji obowiązującej dla urządzeń dostarczanych przez dystrybutora w Polsce.

*1 Maksymalna długość odbitek wynosi 175.7 cm przy użyciu opcjonalnego komputera RIP-PC, w przeciwnym wypadku, maksymalna długość odbitek wynosi 60 cm.
Łatwo dostępne kartridże z tuszem. Mogą być wymieniane podczas pracy maszyny, bez konieczności zatrzymywania produkcji.
Płyta transportu papieru wyposażona w łatwo wyjmowane absorbery tuszu. Łatwo je umyć pod bieżącą wodą.
Zewnętrzny magazyn papieru, dołączany z przodu maszyny.

 


F-K: Czy dzięki Noritsu D-705 może pan oferować  nowe produkty i usługi? Jak one zostały przyjęte przez klientów i jak pan ich o nich informuje i czy ma pan jakieś „złote gwiazdy” wśród oferowanych nowych usług/produktów? Co najlepiej się przyjęło na rynku?
J.P.: Tak jak już wspomnieliśmy wcześniej maszyna stwarza wręcz nieograniczone możliwości realizacji zleceń, a jedną z nowych dobrze przyjętych „złotych gwiazd” jest wydruk fotoksiążek.


ciąg dalszy artykułu na następnej stronie...


 
data dodania: 12-05-2017
 
godzina dodania: 09:20
 
odsłon: 10932
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Dla ochłody "Magia Północy" - wywiad z Dariuszem Bruhnke, pogromcą zorzy polarnej z Foto-Kuriera 10/20 - w wersji dla każde
fotografia
Foto-Kurier na weekend: Florian Schulz - najlepszy fotograf środowiska naturalnego. Wywiad z Foto-Kuriera nr 3/2011
fotografia
Fotografia reklamowa - Arek Kempka - wywiad - pełna wersja z Foto-Kuriera 2/2013; Foto-Kurier na weekend
fotografia
Karol Nienartowicz - Krajobraz górski - wywiad z Foto-Kuriera 4/22 - na weekend
fotografia
Foto-Kurier na weekend - ABC mistrzowskiego krajobrazu: Marek Biegalski - artykuł z Foto-Kuriera 4-5/20
fotografia
Czarek Sokołowski fotograf „demokracji”, czyli o ważnych sprawach obiektywnie, artykuł z FK 12/20
fotografia
Fotografia to pasja, która pozwala mi żyć - wywiad z Jerzym Kośnikiem z Foto-Kuriera 8/96
fotografia
Fujifilm optymistycznie patrzy w pszyszłość - wywiad z Tomaszem Taberskim o działaniach firmy w dobie pandemii
fotografia
Foto-Kurier na weekend: Fotografuje najszybsze samoloty świata - artykuł z Foto-Kuriera 1/11
fotografia
Fotograf do zadań specjalnych - Marek Arcimowicz - pełny artykuł z Foto-Kuriera 7/18, czyli Foto-Kurier na weekend
fotografia
Zbigniew Staszyszyn - "Na szczycie był przed Alpinistami" - wywiad z Foto-Kuriera 6/1996
fotografia
"Na szczycie był przed Alpinistami II" - ciąg dalszy wywiadu ze Zbigniewem Staszyszynem - pełny tekst z Foto-Kuriera 7/96


 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2024. (0.111) / 0.100

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |