Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydrukuj
zdjęcie

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

Jak zmieniłem Canona na Nikona?

ciąg dalszy...

 

K.P.: Jak to możliwe, żeby autor I edycji książki Canon EOS System, posiadacz praktycznie wszystkich obiektywów klasy L, oryginalnego osprzętu do systemu EOS firmy Canon pewnego dnia przesiadł się na sprzęt Nikona?
J.B.: Sam zadaję sobie to pytanie i żadna odpowiedź nie jest jednoznaczna. Rozumiem swoje ówczesne motywy, ale nikogo nie namawiałbym na taki krok. Zmiana systemu jest kosztowna i nigdy nie jest bezbolesna. Trzeba nauczyć się odmiennej logiki sterowania aparatem, odtworzyć linię obiektywów i akcesoriów. Pamiętam dwa podstawowe czynniki, które popchnęły mnie w objęcia Nikona; obydwa były negatywne, czyli związane bardziej z niezadowoleniem z tego, jak cyfrowe lustrzanki Canona sprawowały się w zawodowej fotografii, niż z ewidentnej doskonałości rozwiązań alternatywnych. Po pierwsze reportaże i fotografia „eventowa” wymagały wtedy częstego użycia flesza, a Canon dawał bardzo duży rozrzut naświetlenia błyskiem, nie mówiąc już o bardzo niekonsekwentnym balansie bieli. Moim ostatnim Canonem był model EOS-1D MkII i do dziś pamiętam nieustanną walkę o dobre naświetlenie fleszem, powodującą konieczność sprawdzania co chwilę zdjęć na tylnym ekranie LCD; kilka klatek było OK, po czym nagle, bez powodu, aparat mocno „przewalał”. Wprowadzałem więc korekcję błysku „na minus” i kiedy wydawało się, że wszystko jest w porządku, następowała klatka niedoświetlona. To była nieprzyjemna zabawa w kotka i myszkę. Dało się z tym żyć, tylko to życie było trudne. Kroplą, która przepełniła czarę goryczy, był jednak inny element systemu EOS: obiektywy superszerokokątne.
W 2004 roku robiłem zdjęcia luksusowych biur w centrum Warszawy używając głównie obiektywu do korekcji perspektywy TS-E 25 mm f/3,5L oraz zooma 16-35 mm f/2,8L; obydwa zaliczane były do najwyższej ligi profesjonalnej optyki Canona. Mimo że fotografowałem ze statywu, podnosiłem lustro przed każdym zdjęciem i przymykałem przysłonę do optymalnej wartości, jakość obrazu na brzegach była kiepska: brak absolutnej ostrości plus „rozwarstwienie” kolorów, będące wynikiem aberracji chromatycznej. Należy jeszcze pamiętać, że EOS-1D Mk II to aparat o matrycy niepełnoklatkowej, a zatem „nie widzi” samych brzegów obrazu rzucanego przez obiektyw. Strach pomyśleć, jak te zdjęcia wyglądałyby na matrycy pełnoklatkowej. Następnie przetestowałem pozostałe profesjonalne superszerokokątne obiektywy Canona, jakie posiadałem, lub do których miałem dostęp (14 mm f/2,8L, 24 mm f/1,4L, 17-40 mm f/4L) i doszedłem do wniosku, że żaden nie zapewnia na cyfrze tej samej jakości, jaką dawały na filmie. Wyszło na to, że rozwiązań optymalnych do wykonywanych przeze mnie zleceń muszę szukać poza systemem Canona. Były jeszcze inne irytujące drobiazgi, mające wpływ na moją decyzję, ale te dwa powody wydają się najważniejsze.

 

Stadnina w Okuniewie. Zdjęcie dla Klubu Jeździeckiego „Dworek”. Nikon D2x, AF-S DX Zoom-Nikkor 12-24 mm f/4G IF-ED

Stadnina w Okuniewie. Zdjęcie dla Klubu Jeździeckiego „Dworek”.
Nikon D2x, AF-S DX Zoom-Nikkor 12-24 mm f/4G IF-ED

Gołębi taniec. Nikon D700, Tamron AF 28-300 mm f/3,5-6,3 XR Di VC LD Aspherical (IF) Macro.

Gołębi taniec.
Nikon D700, Tamron AF 28-300 mm f/3,5-6,3 XR Di VC LD Aspherical (IF) Macro.

Piegus i Pasterka. Psie zabawy na Polach Mokotowskich w Warszawie. Nikon D3, AF-S VR Zoom-Nikkor 70-200 mm f/2,8G IF-ED

Piegus i Pasterka. Psie zabawy na Polach Mokotowskich w Warszawie.
Nikon D3, AF-S VR Zoom-Nikkor 70-200 mm f/2,8G IF-ED

K.P.: Jeśli jesteśmy już przy książce Canona, to pamiętam, jak robiliśmy jej okładkę. Są na niej aparaty, obiektywy klasy L i akcesoria. Wśród tych ostatnich jest jedno nietypowe. Nie tylko osoby nie znające dobrze tematu, ale nawet pewni znawcy systemu Canona insynuowali, że na zdjęciu między oryginalnymi obiektywami i aparatami znajduje się… pudełko z maszynką do golenia. Czy możesz to potwierdzić lub temu zaprzeczyć?
J.B.: Dopiero teraz się od Ciebie dowiaduję, że istniały wątpliwości co do „tożsamości” tego elementu akcesoriów. Nigdy nie pozwoliłbym sobie na umieszczenie na zdjęciu przedmiotu wprowadzającego w błąd. Tylko osoby, które nigdy nie widziały oryginalnej matówki Canona w pudełku, mogły pomylić ją z golarką. W firmowym przezroczystym pudełku znajdują się matówka i pęseta do jej wymiany. I to właśnie było na okładce (patrz zdjęcie na str. 32). Koniec, kropka.

 

Wymienna matówka do Canona EOS

Wymienna matówka do Canona EOS

Budynek Daimler-Chrysler w Warszawie. Klient: Vertano Real Estate. Canon EOS 20D, Sigma 15 mm f/2,8 EX DG Fisheye.

Budynek Daimler-Chrysler w Warszawie. Klient: Vertano Real Estate.
Canon EOS 20D, Sigma 15 mm f/2,8 EX DG Fisheye.

Pałac Staszica w Warszawie. Klient: Polska Agencja Fotografów „Forum”. Pentax LX, Pentax SMC P-A 16 mm f/2,8 Fisheye, skan z materiału odwracalnego.

Pałac Staszica w Warszawie. Klient: Polska Agencja Fotografów „Forum”.
Pentax LX, Pentax SMC P-A 16 mm f/2,8 Fisheye, skan z materiału odwracalnego.

 

ciąg dalszy artykułu na następnej stronie...


 
data dodania: 31-01-2010
 
godzina dodania: 23:59
 
odsłon: 50350
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Dla ochłody "Magia Północy" - wywiad z Dariuszem Bruhnke, pogromcą zorzy polarnej z Foto-Kuriera 10/20 - w wersji dla każde
fotografia
Foto-Kurier na weekend: Florian Schulz - najlepszy fotograf środowiska naturalnego. Wywiad z Foto-Kuriera nr 3/2011
fotografia
Fotografia reklamowa - Arek Kempka - wywiad - pełna wersja z Foto-Kuriera 2/2013; Foto-Kurier na weekend
fotografia
Karol Nienartowicz - Krajobraz górski - wywiad z Foto-Kuriera 4/22 - na weekend
fotografia
Foto-Kurier na weekend - ABC mistrzowskiego krajobrazu: Marek Biegalski - artykuł z Foto-Kuriera 4-5/20
fotografia
Czarek Sokołowski fotograf „demokracji”, czyli o ważnych sprawach obiektywnie, artykuł z FK 12/20
fotografia
Fotografia to pasja, która pozwala mi żyć - wywiad z Jerzym Kośnikiem z Foto-Kuriera 8/96
fotografia
Fujifilm optymistycznie patrzy w pszyszłość - wywiad z Tomaszem Taberskim o działaniach firmy w dobie pandemii
fotografia
Foto-Kurier na weekend: Fotografuje najszybsze samoloty świata - artykuł z Foto-Kuriera 1/11
fotografia
Fotograf do zadań specjalnych - Marek Arcimowicz - pełny artykuł z Foto-Kuriera 7/18, czyli Foto-Kurier na weekend
fotografia
Zbigniew Staszyszyn - "Na szczycie był przed Alpinistami" - wywiad z Foto-Kuriera 6/1996
fotografia
"Na szczycie był przed Alpinistami II" - ciąg dalszy wywiadu ze Zbigniewem Staszyszynem - pełny tekst z Foto-Kuriera 7/96


Zdjęcie miesiąca
Kwiecień 2024
zdjęcie miesiąca
© fot. Zbigniew Nojek
 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2024. (0.167) / 0.158

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |