Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydrukuj
zdjęcie

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

Fotografia studyjna - wywiad miesiąca: Agnieszka i Dagmar Łosowscy

ciąg dalszy...

 

Laura Raab – aktorka, grudzień 2016, sesja 8-godzinna, 10 zdjęć, 5 stylizacji i zmian oświetlenia. Do sesji użyto 6 lamp błyskowych punktowych Hensel (wszystkie z soczewkami fresnela + wrota).

Laura Raab – aktorka, grudzień 2016, sesja 8-godzinna, 10 zdjęć, 5 stylizacji i zmian oświetlenia. Do sesji użyto 6 lamp błyskowych punktowych Hensel (wszystkie z soczewkami fresnela + wrota). Fot. Agnieszka i Dagmar Łosowscy ADStudio

 

F-K: Czy w dzisiejszych czasach łatwo jest prowadzić fotograficzny biznes i co by państwo poradzili rozpoczynającym przygodę z fotografią komercyjną?
ADStudio:
Prowadzenie laboratorium fotograficznego to niełatwy kawałek chleba. To, niestety, nie lata 90., gdzie ustawiały się kolejki, aby oddać filmy do wywołania. I naprawdę każdy ten film, często kilka, z wakacji wywoływał, robił odbitki. Pamiętam dreszcz emocji, kiedy się szło odebrać zdjęcia – nie wiadomo przecież było, co się odbierze…
Teraz każdy ma zdjęcia w komputerze albo i telefonie i rzadko kiedy te zdjęcia zostają przelane na papier. A szkoda... To zupełnie co innego oglądać zdjęcia „na żywo”, a nie na ekranie. Sama raz do roku robię fotoalbum rodzinny z wydarzeniami ostatniego roku – jeden zostawiam sobie, a drugi daję moim Rodzicom w prezencie. Łatwiej i przyjemniej jest wyjąć album z szafki i zasiąść wspólnie do oglądania, niż włączyć w tym celu komputer. No i fotoalbum nam nie zniknie, tak jak czasem dzieje się z folderem zdjęć podczas awarii komputera…
Klientów w laboratorium jest sporo, szczególnie przed Świętami, Walentynkami – ale wykonują oni przeważnie pojedyncze odbitki do ramek, albo kilka zdjęć z telefonu.
Szczęśliwie nasze laboratorium zostało stworzone z myślą o fotografach profesjonalnych – a fotografowie zawodowi wykonują i prawdopodobnie zawsze będą wykonywać odbitki, fotoalbumy, aby oddać swoim klientom coś namacalnego, a nie tylko pendrive z plikami.
Co byśmy poradzili osobom, które chcą „wbić się” na rynek fotograficzny…? Chodzą mi po głowie dwie rady – sprzeczne ze sobą... Można, tak jak my, fotografować to, co lubimy, jednocześnie idąc w jakość, wyższą cenę i znaleźć sobie niszę – my staramy się w inny sposób fotografować kobiety w ciąży – w stylu ­glamour, ważna jest dla nas gra świateł i cieni, ale zdajemy sobie sprawę, że przez wysoką cenę i małą ilość przekazywanych klientowi fotografii (czasem obróbka jednej fotografii trwa kilka godzin) nie każdy skusi się na sesję u nas.
Można także, i znamy wiele osób, którym się to udało – wejść w trend – np. tak obecnie modną fotografię noworodkową z różnymi gadżetami typu czapeczka, wiaderko… albo fotografia ślubna w stylu reportersko – amerykańskim. Inna sprawa, czy to będzie styl, z którym będzie się dany fotograf identyfikował, czy taka fotografia będzie mu sprawiała radość, dawała satysfakcję…?
Myślę, że każdy powinien robić to, co lubi najbardziej i jeśli będzie w tym dobry, to na pewno znajdzie grupę odbiorców – choć pewnie będzie się to wiązało z aktywnym szukaniem klientów. Bo dzisiaj fotograf nie jest tylko fotografem, ale musi tez być marketingowcem, aby umiał siebie i swoje zdjęcia sprzedać…

 

Backstage z sesji Martin Hugh Henley,  makijaż – Sylwia Ostrowska.

Backstage z sesji Martin Hugh Henley,  makijaż – Sylwia Ostrowska. Fot. Agnieszka i Dagmar Łosowscy ADStudio

 

F-K: Ile kosztuje przykadowa sesja fotograficzna?
ADStudio:
Ceny sesji zdjęciowych są dość zróżnicowane. Pełna oferta znajduje się na naszej stronie, a najpopularniejsza sesja 3-godzinna, w wyniku której klient otrzymuje 6 zdjęć wynosi 2100 zł netto.

 

 Starspot 3000
Starspot 3000
HENSEL STARSPOT 3000 Fresnel Spot jest efektową lampą umożliwiającą zmianę kąta padania wiązki światła. Urządzenie daje bardzo dużą elastyczność operowania światłem i jego mocą. Lampa ta jest najmniejszym spotem Fresnela firmy Hensel dzięki czemu może być używana w stosunkowo niewielkich pomieszczeniach. Ma dużą gamę akcesoriów dodatkowych, dzięki którym jego możliwości stają się jeszcze większe.
 

 

F-K: Jakim aparatem państwo fotografują? Czy macie swoje ulubione obiektywy i co jest na wyposażeniu państwa studia?
ADStudio:
W studio fotografujemy Hasselbladem H6D-100C – świetny aparat – duża matryca 100 mln pikseli, szybkie przesyłanie ogromnych zdjęć do komputera podczas sesji, precyzyjnie działająca funkcja True Focus . Ulubiony obiektyw – chyba 150 mm – przy niskiej wartości przysłony papierowa głębia ostrości, niesamowita plastyka, piękne portrety… Za to najczęściej używany – zoom 50–110 mm.

 

 Hasselblad H6D-100C
Hasselblad H6D-100C
Agnieszka i Dagmar Łosowscy po premierze Hasselblada H6D-100C (6.04.2016 r.) postanowili kontynuować z nim swoją fotograficzną przygodę. H6D ma matrycę typu CMOS o rozdzielczości 100 mln pikseli (11 600×8700 pikseli) i wielkości 53,4×40 mm. Możemy korzystać z czasów otwarcia migawki od 1/2000 s do 60 s (w zależności od obiektywu). H6D-100c dobiera nominalne wartości ekwiwalentu czułości z zakresu ISO 64 – ISO 12 800. Obraz zapisywany jest na kartach CFast lub SD, a tethering możliwy jest zarówno z poziomu komputerów Mac jak i PC. Aparat nagrywa wideo w 4K oraz ma: Wi-Fi, Mini HDMI, złącze USB 3.0 typu C oraz 3-calowy, dotykowy ekran LCD typu TFT o rozdzielczości 920 tys. punktów. Rejestrowany plik RAW 3FR ma wielkość nawet 145 MB.
 

 

Wyposażyliśmy studio w dość nietypowy sprzęt, na tyle trudny do obsługi i delikatny, że całkowicie zaprzestaliśmy wynajmowania studia na sesje innym fotografom. Używamy dwóch systemów oświetlenia – ze światłem ciągłym Dedolight, z błyskowym – Hensel. Lampy Hensela to najczęściej punktowe fresnele – w różnych rozmiarach od 11 do 30 cm, beauty dishe, stripy, projektory gobo – podłączane do generatorów Tria  3000AS. Lubimy precyzyjnie świecić i czasem do jednego portretu używamy kilkunastu lamp. Często zdarza się nam mieszać światło pilotujące Hensela z halogenami Dedolight – dzięki temu, że piloty w punktowcach Hensela mają moc 650 W. Prawie zawsze ciężki aparat (3,7 kg) spoczywa na solidnym statywie kolumnowym Foba, który mimo wagi ok 100 kg jest bajecznie wygodny w użyciu. Aparat na bieżąco przesyła zdjęcia do komputera – Imac 5K, 27" – gdzie oceniamy niuanse, możemy łatwo wychwycić nieprawidłowości oświetlenia, pokazać klientowi wyniki i na bieżąco korygować przebieg sesji. Praca w studiu jest niesamowicie wciągająca – szczególnie z ludźmi – trzeba znaleźć złoty środek pomiędzy ustawianiem oświetlenia, korygowaniem elementów na planie, zmianami wyglądu, ubioru modela, kontrolą parametrów ekspozycji, realizacją planu sesji. Klient ani przez chwilę nie może poczuć się osaczony lub zapomniany – trzeba podtrzymywać kontakt i często pokazywać wyniki pracy na ekranie komputera. Dwoje fotografów to idealny team – każde z nas może chwycić aparat i wykonać zdjęcie, każde może rozmawiać z modelem, przekazywać mu sugestie, poprawiać. Oboje mamy podobny gust i zauważamy te same niedoskonałości. Inaczej jest w zespole fotograf – asystent. Klient - model najczęściej ufa fotografowi i od niego oczekuje wskazówek, skupienia, traktując asystenta jak powietrze lub odczuwa przy nim skrępowanie. Ciężko te zależności wytłumaczyć pokrótce – cieszymy się, że nasz sposób pracy działa, pozwala nawiązać więź z modelem i daje dobre zdjęciowo efekty.

 

Katarzyna, czerwiec 2016, 3-osobowa 8-godzinna sesja, 30 zdjęć. Do sesji użyto 5 lamp błyskowych Hensel (3 z soczewkami fresnela + wrota, 2 z softboxami 40×180 cm).

Katarzyna, czerwiec 2016, 3-osobowa 8-godzinna sesja, 30 zdjęć. Do sesji użyto 5 lamp błyskowych Hensel (3 z soczewkami fresnela + wrota, 2 z softboxami 40×180 cm). Fot. Agnieszka i Dagmar Łosowscy ADStudio

 

Podczas reportażu lub w plenerze pracujemy Canonami. Moje ulubione obiektywy to 200 mm f/2 – przy portretach w plenerze, a na reportażu 50 mm ze światłem f/1,2 i 24 mm f/1,4. Przynajmniej ich najczęściej używam. Dagmar lubi 200 mm – tego używa też przy wykonywaniu fotoreportażu i 85 mm f/1,2.

 

ciąg dalszy artykułu na następnej stronie...


 
data dodania: 16-03-2018
 
godzina dodania: 18:16
 
odsłon: 18970
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Dla ochłody "Magia Północy" - wywiad z Dariuszem Bruhnke, pogromcą zorzy polarnej z Foto-Kuriera 10/20 - w wersji dla każde
fotografia
Foto-Kurier na weekend: Florian Schulz - najlepszy fotograf środowiska naturalnego. Wywiad z Foto-Kuriera nr 3/2011
fotografia
Fotografia reklamowa - Arek Kempka - wywiad - pełna wersja z Foto-Kuriera 2/2013; Foto-Kurier na weekend
fotografia
Karol Nienartowicz - Krajobraz górski - wywiad z Foto-Kuriera 4/22 - na weekend
fotografia
Foto-Kurier na weekend - ABC mistrzowskiego krajobrazu: Marek Biegalski - artykuł z Foto-Kuriera 4-5/20
fotografia
Czarek Sokołowski fotograf „demokracji”, czyli o ważnych sprawach obiektywnie, artykuł z FK 12/20
fotografia
Fotografia to pasja, która pozwala mi żyć - wywiad z Jerzym Kośnikiem z Foto-Kuriera 8/96
fotografia
Fujifilm optymistycznie patrzy w pszyszłość - wywiad z Tomaszem Taberskim o działaniach firmy w dobie pandemii
fotografia
Foto-Kurier na weekend: Fotografuje najszybsze samoloty świata - artykuł z Foto-Kuriera 1/11
fotografia
Fotograf do zadań specjalnych - Marek Arcimowicz - pełny artykuł z Foto-Kuriera 7/18, czyli Foto-Kurier na weekend
fotografia
Zbigniew Staszyszyn - "Na szczycie był przed Alpinistami" - wywiad z Foto-Kuriera 6/1996
fotografia
"Na szczycie był przed Alpinistami II" - ciąg dalszy wywiadu ze Zbigniewem Staszyszynem - pełny tekst z Foto-Kuriera 7/96


Zdjęcie miesiąca
Kwiecień 2024
zdjęcie miesiąca
© fot. Halina Kubiak
 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2024. (0.115) / 0.101

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |