Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydruki

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

foto-kurier.pl
Internet

Fotografia uliczna i nie... - wywiad miesiąca z Foto-Kuriera 5/12

Zdolny portrecista, autor ulicznych reportaży, nie boi się wejść w tłum, żeby zdobyć to jedyne zdjęcie. Rozmawiamy o jego pasji i miłości do zdjęć, które od dłuższego czasu udostępnia również na stronie lkasprzycki.foto-kurier.pl.

 

04.08.10, Warszawa, Krakowskie Przedmieście, przed pałacem prezydenckim, obrońcy krzyża.  Ciekawostka: odległość 79 cm. Wejście w tłum nie pozwoliło mi na ogniskową 35 mm więc trzeba było użyć szerszego kąta.

fot. Łukasz Kasprzycki. 04.08.10, Warszawa, Krakowskie Przedmieście, przed pałacem prezydenckim, obrońcy krzyża. Ciekawostka: odległość 79 cm. Wejście w tłum nie pozwoliło mi na ogniskową 35 mm więc trzeba było użyć szerszego kąta.

 

Foto-Kurier: Jak robić dobre zdjęcia reportażowe?
Łukasz Kasprzycki:
Wow! Takie pytanie na początek... Nie wiem jak robić dobre zdjęcia reportażowe. Czy moje prace to dobre zdjęcia reportażowe? Wiem tylko, że trzeba poczuć otoczenie. Śmiech, zabawa, łzy, rozpacz, obojętność, nienawiść, życzliwe spojrzenie, wyczucie dobrego momentu – wydaje mi się, że to są rzeczy, które pozwolą na to, aby uchwycić ten właściwy moment. Trzeba obserwować. Choć przypadek w dobrym zdjęciu też się zdarza i nie wyklucza go z grona „tych właściwych” kadrów.

 

Łukasz Kasprzycki
Łukasz Kasprzycki
Fotografia od 2003 r. stała się częścią mnie, chociaż kłócimy się ze sobą jak stare dobre małżeństwo. Człowiek i szukanie opowieści o nim są tematem głównym, przez co nawet zwykłe zdjęcia z wakacji zamieniają się w krótki reportaż... Fotografia = zabawa + to coś niedoścignionego...

 

 

F.K.: Czy rejestrowanie pełnych emocji kadrów wiązało się z niebezpieczeństwem czy groźbami np. rozbicia sprzętu?
Ł. K.:
Oczywiście, że tak. Wchodząc w tłum ludzi z szerokokątnym obiektywem nigdy nie wiadomo, co może się przytrafić. Choć jeżeli jest to zgrabna „stałka” to jakoś mniej drażni niż duży Nikkor 24–70 mm f/2,8, ale to i tak rosyjska ruletka. Zastrzyk adrenaliny jest momentalny i sprawia, że idzie się dalej, a z opracowanym tematem w głowie jest już dużo łatwiej ogarnąć całe otoczenie. Miałem sytuację, gdzie machano mi ręką przed obiektywem, jak też takie, gdzie w moim kierunku leciały epitety lub insynuacje, że jestem z Faktu, Wyborczej czy TVN. Zdarzyła się nawet ręka machająca pochodnią. Wielkie zdziwienie na twarzach pojawiało się gdy, mówiłem, że zdjęcia robię dla siebie. Jednak więcej miałem sytuacji, gdy po powiedzeniu „Dzień dobry, czy mogę zrobić zdjęcie?”, otrzymywałem ciepły uśmiech i pozwolenie.

 

10.04.2011, Krakowskie Przedmieście, Warszawa. Zgrabna, ładnie rysująca i ostra 35 sprawdza się idealnie do takich portretów w reportażu.

fot. Łukasz Kasprzycki. 10.04.2011, Krakowskie Przedmieście, Warszawa. Zgrabna, ładnie rysująca i ostra 35 sprawdza się idealnie do takich portretów w reportażu.

 

F.K.: Skoro już jesteśmy przy sprzęcie to: czym fotografujesz?
Ł. K.:
Aktualnie fotografuję Nikonem D700, ale swoją przygodę z fotografią zaczynałem od Zenita TTL. Na tym aparacie pierwszą rolkę filmu zrobiłem bez działającego światłomierza (bo nie było włożonej baterii), przy zerowej wiedzy na temat fotografowania. Ku mojemu zdziwieniu zdjęcia wyszły. Później już udało mi się zdobyć brakujący element i aparat miło pomagał mi w robieniu kolejnych ujęć. Gdy mój brat kupił sobie Nikona F65 to mu go podbierałem (z czasem ten analog stał się moją własnością). Dokupiłem sobie do niego Nikkora AF 50 mm f/1,8D i taki zestaw był dla mnie jak lizak dla dziecka. Oczywiście był czas, kiedy nie miałem własnego aparatu i było wtedy ciężko, ale z pomocą (a raczej z wolnym sprzętem do użyczenia) przyszli moi znajomi. Miałem przyjemność fotografować Minoltą X700, Minoltą Dynax 7, ale też Canonem A70, Nikonem D50, Canonem EOS 350D czy 400D. Z ciekawostek: pierwsza fala poważniejszej fascynacji i chęci robienia zdjęć przypadły na sprzęt Canon MV630 czyli cyfrową kamerę, którą oprócz filmowania można było robić zdjęcia. Wreszcie przyszedł czas na własny aparat i był to Nikon D80. Teraz, tak jak pisałem, fotografuję D700 i z pomocą przychodzą mi cztery obiektywy ze stajni Nikkora: 24–70/2,8G, wspomniany wcześniej Nikkor 50/1,8, i jeszcze dwa stałoogniskowe 85/1,8D i 35/1,8G (bardzo lubię połączenie pełnej klatki i 35/1,8). Komplet zamyka niezniszczalna lampa SB-800.

 

Pierwszy dzień wiosny nad wisłą 21.03.2010. „Szkło” które lubię 85 mm f/1,8. Umożliwia uzyskanie ostrego obrazu od f/2,2, a przy dobraniu odpowiedniej odległości od „obiektu” względem przysłony plastyka obrazu zaskakuje za każdym razem.

fot. Łukasz Kasprzycki. Pierwszy dzień wiosny nad wisłą 21.03.2010. „Szkło” które lubię 85 mm f/1,8. Umożliwia uzyskanie ostrego obrazu od f/2,2, a przy dobraniu odpowiedniej odległości od „obiektu” względem przysłony plastyka obrazu zaskakuje za każdym razem.

 

F.K.: A jaki byłby dla Ciebie sprzęt marzeń?
Ł. K.:
Sprzęt marzeń, heh… taki, który się nie psuje od użytkowania. A tak poważniej…to, co aktualnie mam jest tym czego chciałem, czyli można nazwać to sprzętem marzeń (co nie znaczy, że czasem po głowie nie chodzi mi jakieś 70–200/2,8).

 

EuroPride 17.07.10 - Warszawa, ten Pan przeszedł przez całą paradę na sam jej początek cały czas trzymając uniesiony w górze „slogan”.

fot. Łukasz Kasprzycki. EuroPride 17.07.10 - Warszawa, ten Pan przeszedł przez całą paradę na sam jej początek cały czas trzymając uniesiony w górze „slogan”.

ciąg dalszy artykułu na następnej stronie...


 
data dodania: 28-03-2018
 
godzina dodania: 13:37
 
odsłon: 4968
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Foto-Kurier na weekend: Bartosz Jastal - fotografia ślubna na najwyższym poziomie - pełny artykuł z Foto-Kuriera 5/09
fotografia
Foto-Kurier na weekend: Tomasz Michniewicz - Człowiek to nie eksponat - artykuł Foto-Kurier 6/18
fotografia
Jacek Bonecki - Jak fotografować samochody w konflikcie z „Cywilizacją misiów” - artykuł F-K 12/05
fotografia
Fotoland Pawła Halamy, czyli o miłości od pierwszego filmu - artykuł Foto-Kurier 4/19
fotografia
Foto-M Wonder Photo Shop w południowej Polsce, czyli salon fotograficzny z oknami do ziemi - artykuł Foto-Kurier 3/19
fotografia
Wonder Photo Shop Foto-Eka - laboratorium przyszłości - artykuł z Foto-Kuriera 1-2/2019
fotografia
Fotografia zwierząt, nowe kształty i kody QR czyli trendy w fotografii nagrobkowej - pełny artykuł Foto-Kurier 12/18
fotografia
Foto-Kurier na weekend: Fotografia architektury. Wielcy mistrzowie - Rui Morais de Sousa - wywiad z  Foto-Kuriera 10/13
fotografia
Foto-Kurier na weekend: przypominamy sylwetkę Raya Collinsa - fotografa, który m.in. zorganizował wystawę na plaży
fotografia
Ciekawe miejsca świata: Laos - spokojnie i bez pośpiechu - pełny artykuł Foto-Kurier 5/13
fotografia
Grażyna Nelec, fotografia ślubna i nie tylko, czyli Noritsu Green II, zielony gwarant sukcesu. Wywiad z Foto-Kuriera 4/17
fotografia
Fotografia Panoramiczna, Marek Czarnecki i pięć fotograficznych Oskarów - wywiad z Foto-Kuriera 5/13
fotografia
Foto-Kurier na weekend: Fotografia reklamowa czyli perfekcyjne lanie wody. Artykuł z Foto-Kuriera 2/13
fotografia
Prawda o Noritsu w Polsce zielony gwarant sukcesu II. Wywiad z Foto-Kuriera 7/2017


Zdjęcie miesiąca
Grudzień 2019
zdjęcie miesiąca
© fot. Jacek Świercz
 

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |