Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydrukuj
zdjęcie

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

Test Olympusa M.Zuiko ED 12–100 mm f/4 IS PRO - pełny TEST z Foto-Kuriera 8-9/2017

Olympus M.Zuiko ED 12–100 mm, jak cała linia z serii PRO, ma być solidną konstrukcją o dobrych parametrach optycznych. Ponadto uniwersalny zakres ogniskowych, stałe światło w całym zakresie ogniskowych i stabilizacja obrazu czynią go bardzo interesującym modelem. Przedstawiamy test Olympus M.Zuiko ED 12–100 mm, który organizacja EISA wybrała najlepszym zoomem do kompaktowych aparatów systemowych 2017–2018.

 

Skuteczny system stabilizacji obiektywu plus szeroki kąt (12 mm) umożliwiają wykonanie dynamicznych, ostrych i przerysowanych ujęć.

Skuteczny system stabilizacji obiektywu plus szeroki kąt (12 mm) umożliwiają wykonanie dynamicznych, ostrych i przerysowanych ujęć. Olympus OM-D E-M1 II + M.Zuiko 12–100 mm f/4. Par. eksp.: 1/30 s; ISO 400; f/4; f=12 mm

 

Linia obiektywów serii PRO zadebiutowała na początku września 2013 roku przy okazji premiery Olympusa OM-D E-M1 modelem M.Zuiko Digital 12–40 mm f/2,8 ED PRO. Zaprezentowany na targach Photokina 2016 obiektyw M.Zuiko ED 12–100 mm IS PRO ma również szeroki kąt zaczynający się od ogniskowej 12 mm, ale jego maksymalna ogniskowa (100 mm) i stabilizacja obrazu czynią go obiektywem bardzo interesującym i uniwersalnym.

Mechanika i ergonomia

M.Zuiko ED 12–100 mm IS PRO to zoom o największej krotności z całej linii PRO wynoszącej 8,3×. Wymiary obiektywu wynoszą 77,5×116,5 mm, a waga 561 g. Biorąc pod uwagę zakres ogniskowych, stałą jasność i stabilizację obrazu to wymiary i waga nie wydają się być zbyt duże. 12-100 mm f/4 jest uszczelniony, ma zwartą obudowę wykonaną ze stopu metalu, nie ma luzów, wykonany jest solidnie. Zaczyna się metalowym bagnetem mocującym [1] otaczającym czarny, wykonany z tworzywa sztucznego pierścień, na którym umieszczone są styki.

 

Obiektyw uniwersalny M.Zuiko ED 12–100 mm f/4 IS PRO - TEST z Foto-Kuriera 8-9/2017

 

Tuż za mocowaniem statywowym jest przycisk L-Fn [2], któremu z poziomu aparatu możemy przypisać jedną z kilkunastu funkcji (blokowanie ekspozycji, wybór punktu AF, zmiana formatu JPEG/RAW, itp.), oraz przełącznik włączający i wyłączający stabilizację [3].

 

Obiektyw uniwersalny M.Zuiko ED 12–100 mm f/4 IS PRO - TEST z Foto-Kuriera 8-9/2017

 

Po drugiej stronie tubusu są mało widoczne informacje o bryzgoszczelności (splash proof) oraz o zakresie ustawiania ostrości (0,15 m/0,49ft – ∞) [4]. Obiektyw ma dwa metalowe, karbowane pierścienie: 34-milimetrowy do zmiany ogniskowej (kąt obrotu od 12 mm do 100 mm to 90°) [5] i 20-milimetrowy do ustawiania ostrości w trybach AF+M i MF [6] (17 mm jest pokryte prostym radekowaniem). Przełączenie pomiędzy trybami AF+M i MF wykonuje się poprzez przesuwanie pierścienia przód/tył wzdłuż tubusu [7].

 

Obiektyw uniwersalny M.Zuiko ED 12–100 mm f/4 IS PRO - TEST z Foto-Kuriera 8-9/2017

 

Trzeba pamiętać o tym, że podczas przełączania w tryb MF ostrość zostanie przeniesiona na taką odległość, na jaką będzie ustawiony pierścień, mimo ówczesnego ustawiania ostrości poprzez system AF (nawet jeśli w trybie AF będziemy doostrzali). Uważajmy podczas wkładania i wyjmowania obiektywu z torby transportowej, pierścień może się wtedy przesunąć samoczynnie w pozycję M i możemy być zaskoczeni, że system AF nie działa.
Kąt obrotu tego pierścienia to 100°. Mógłby być on zdecydowanie większy. W trybie MF widoczna jest skala ostrości wyrażona w metrach i stopach [8]. Obiektyw kończy się nierotującym mocowaniem filtrów o średnicy 72 mm [9]. Podczas zmiany ogniskowej przednia soczewka wysuwa się (o 43 mm przy 100 mm), ale również nie rotuje, więc z powodzeniem można stosować filtry (np. połówkowe).
System AF M.Zuiko 12–100 mm PRO działa bardzo sprawnie, i co ważne, bardzo rzadko się myli. Dodatkowo działa bardzo cicho, niemal bezszelestnie.

 

Obiektyw uniwersalny M.Zuiko ED 12–100 mm f/4 IS PRO - TEST z Foto-Kuriera 8-9/2017

 

ciąg dalszy artykułu na następnej stronie...






 
data dodania: 01-11-2017
 
godzina dodania: 00:05
 
odsłon: 8845
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
fotografia
Test Tamrona 50-400 mm f/4,5-6,3 Di III VC VXD - super telezoom - pełny test z Foto-Kuriera 8-9/23
fotografia
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
fotografia
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i  prawie jak R6 Mark II
fotografia
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
fotografia
Samyang AF 24 mm f/2,8 FE - budżetowy, kompaktowy, jasny, szeroki kąt z mocowaniem Sony - test z Foto-Kuriera 3/23
fotografia
Panasonic LUMIX S5 II X, wzmocniony i  pełnoklatkowy, jeszcze lepiej filmujący brat S5 II, Foto-Kurier na weekend
fotografia
Test Samsunga ViewFinity S8 - 32" dla kreatywnych i wymagających, w dobrej cenie - test z Foto-Kuriera 4/23
fotografia
Test drukarki Canon SELPHY CP1500 - do szybkich wydruków fotograficznych, artykuł z Foto-Kuriera 1-2/23
fotografia
Panasonic LUMIX S5 II - test, szybszy, skuteczniejszy, z hybrydowym AF z detekcją fazy
fotografia
Nikon Z 30 test, z matrycą APS-C dla vlogujących i fotografujących - test z Foto-Kuriera 10/22
fotografia
Street, portret, reportaż i dzikie zwierzęta, uniwersalny Nikkor Z 24–70 mm f/4 S, test z Foto-Kuriera 5/21
fotografia
Tamron 11–20 mm f/2,8 Di III-A RXD,105 stopni w jasnym obiektywie do Sony, test z Foto-Kuriera 6-7/21


 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2024. (0.118) / 0.104

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |