Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydrukuj
zdjęcie

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

Test Olympusa M.Zuiko ED 12–100 mm f/4 IS PRO - pełny TEST z Foto-Kuriera 8-9/2017

ciąg dalszy...


Stabilizacja

Testowany obiektyw ma optyczny system stabilizacji, który sprawdziliśmy kierując się zasadą: czas naświetlania (wyrażony w sekundach) powinien być odwrotnością długości ogniskowej (wyrażonej w milimetrach). W większości przypadków przy ogniskowej 100 mm ostre ujęcia udało się nam wykonać nawet z czasem 1/8 s [10]. Przy czasie dłuższym też zdarzało się wykonać nieporuszone ujęcia, jednak były one w mniejszości. Skuteczność stabilizacji tego modelu oceniamy na 4 EV.

 

Obiektyw ma bardzo skuteczny system stabilizacji sięgający 4 EV. Oba zdjęcia wykonane zostały przy czasie 1/8 s z wyłączoną i włączoną stabilizacją.

Obiektyw ma bardzo skuteczny system stabilizacji sięgający 4 EV. Oba zdjęcia wykonane zostały przy czasie 1/8 s z wyłączoną i włączoną stabilizacją.

 

M.Zuiko ED 12–100 mm IS PRO 12–100 mm f/2,8 PRO sprzedawany jest w komplecie z wykonaną z tworzywa sztucznego osłoną przeciwsłoneczną, dekielkami zakrywającymi oraz z miękkim futerałem. Za mechanikę i ergonomię przyznajemy 5,75 punktu.

Optyka

 

Obiektyw uniwersalny M.Zuiko ED 12–100 mm f/4 IS PRO - TEST z Foto-Kuriera 8-9/2017

 

Układ optyczny obiektywu składa się aż z 17 elementów rozmieszczonych w 11 grupach. Wśród nich jest dość spora liczba elementów specjalnych: 4 soczewki wykonane ze szkła niskodyspersyjnego ED, jedna ze szkła o podwyższonym współczynniku załamania (HR), 2 elementy o wysokim współczynniku załamania (Super HR), 3 asferyczne i jedna soczewka podwójnie asferyczna (DSA) [11]. Ponadto zastosowano powłoki  Z Coating Nano. Wewnątrz obiektywu znajdziemy 7-listkową przysłonę, którą możemy domknąć do wartości f/22 [12]. W dalszej części sprawdzamy, czy rozdzielczość, kontrast, aberrację i dystorsję.

 

7-listkowa przysłona obiektywu wystarczy, by na zdjęciach uzyskać przyjemny dla oka bokeh.fot. K. Patrycy

7-listkowa przysłona obiektywu wystarczy, by na zdjęciach uzyskać przyjemny dla oka bokeh.      fot. K. Patrycy


Pomiary

Obiektyw testowaliśmy z Olympusem OM-D E-M1 Mark II z 20,4-milionową matrycą. Pomiarów dokonaliśmy w studiu. Badając dystorsję i rozdzielczość, fotografowaliśmy zmodyfikowaną tablicę Vuzort-Sigma, a winietowanie ocenialiśmy na podstawie równomiernie oświetlonej białej tablicy. Pomiary rozdzielczości wykonaliśmy dla środka kadru i brzegów, a pod kątem „zdjęć pod światło” sprawdzaliśmy obiektywy w studiu, gdzie 600-watowa lampa ustawiona była tuż za rogiem kadru Wyniki testu przedstawiamy w dalszej części artykułu.

Rozdzielczość

Rozdzielczość M.Zuiko ED 12–100 mm IS PRO z 20,4-milionową matrycą Olympusa OM-D E-M1 Mark II jest na bardzo dobrym poziomie w całym zakresie badanych przysłon (f/4–f/11). Jest to 60–65 linii/mm [13]. Jedynie na brzegach kadru przy skrajnych ogniskowych i przymkniętej przysłonie o 3 EV spada do 55 linii/mm, ale to i tak jest bardzo dobry wynik.

 

Rozdzielczość obiektywu jest na bardzo dobrym poziomie w całym zakresie badanych przysłon (f/4–f/11).

Rozdzielczość obiektywu jest na bardzo dobrym poziomie w całym zakresie badanych przysłon (f/4–f/11).

 

Za rozdzielczość przy przysłonie minimalnej (f/4) M.Zuiko 12–100 mm PRO otrzymuje 5,34 punktu, a przy przysłonie optymalnej (f/11 – przymknięta o 3 EV) przyznajemy obiektywowi 5,3 punktu.

Winietowanie

Winietowanie w M.Zuiko ED 12–100 mm IS PRO najbardziej widoczne jest przy skrajnych ogniskowych i pełnym otworze przysłony. To, że jest tam najbardziej widoczne nie oznacza że jest duże. W obu przypadkach rogi są ciemniejsze w stosunek do środka kadru o 1 EV. Przymykając przysłonę zmniejszamy winietowanie i przy f/5,6 jest już w praktyce niewidoczne, Przy ogniskowych 35 mm i 70 mm winietowanie jest praktycznie niezauważalne.
M.Zuiko 12–100 mm f/4 ED PRO za winietowanie  otrzymuje 5,5 punktu.

 

Przykład kadrów ze skrajnymi wartościami ogniskowej. fot. K. Patrycy

Przykład kadrów ze skrajnymi wartościami ogniskowej. fot. K. Patrycy



Pod światło

Podczas prób pod światło w studiu mało widoczny blik, bliżej źródła światła, pojawił się przy ogniskowej 12 mm i przysłonie f/4. Przy 35 mm i przysłonie f/6 pojawił się mało widoczny blik po przeciwnej stronie kadru niż światło. Przymykając przysłonę bardziej stawał się on wyraźniejszy. Po wydłużeniu ogniskowej (70 mm, 100 mm) bliki zanikały całkowicie. W plenerze było podobnie, na zdjęciach pod „ostre” słońce po przymknięciu przysłony na szerokim kącie widać było bliki po przeciwnej stronie kadru. Za zdjęcia pod światło przyznajemy 5,5 punktu.

 

Fotografując pod słońce trzeba się liczyć ze sporadycznym „blikowaniem”.

Fotografując pod słońce trzeba się liczyć ze sporadycznym „blikowaniem”.

 

ciąg dalszy artykułu na następnej stronie...






 
data dodania: 01-11-2017
 
godzina dodania: 00:05
 
odsłon: 8847
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
fotografia
Test Tamrona 50-400 mm f/4,5-6,3 Di III VC VXD - super telezoom - pełny test z Foto-Kuriera 8-9/23
fotografia
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
fotografia
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i  prawie jak R6 Mark II
fotografia
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
fotografia
Samyang AF 24 mm f/2,8 FE - budżetowy, kompaktowy, jasny, szeroki kąt z mocowaniem Sony - test z Foto-Kuriera 3/23
fotografia
Panasonic LUMIX S5 II X, wzmocniony i  pełnoklatkowy, jeszcze lepiej filmujący brat S5 II, Foto-Kurier na weekend
fotografia
Test Samsunga ViewFinity S8 - 32" dla kreatywnych i wymagających, w dobrej cenie - test z Foto-Kuriera 4/23
fotografia
Test drukarki Canon SELPHY CP1500 - do szybkich wydruków fotograficznych, artykuł z Foto-Kuriera 1-2/23
fotografia
Panasonic LUMIX S5 II - test, szybszy, skuteczniejszy, z hybrydowym AF z detekcją fazy
fotografia
Nikon Z 30 test, z matrycą APS-C dla vlogujących i fotografujących - test z Foto-Kuriera 10/22
fotografia
Street, portret, reportaż i dzikie zwierzęta, uniwersalny Nikkor Z 24–70 mm f/4 S, test z Foto-Kuriera 5/21
fotografia
Tamron 11–20 mm f/2,8 Di III-A RXD,105 stopni w jasnym obiektywie do Sony, test z Foto-Kuriera 6-7/21


 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2024. (0.140) / 0.123

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |