Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydrukuj
zdjęcie

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

Canon EF-S 10-18 mm f/4,5-5,6 IS STM vs. Tokina AT-X 116 PRO DX II AF 11-16 mm f/2,8 - TEST Foto-Kurier 3/15

ciąg dalszy...


Przy zmianie ogniskowej zewnętrzne wymiary Canona zmieniają się, najbardziej wysunięty jest przy 10 mm, najmniej przy 16 mm. Obiektyw Tokiny nie zmienia wymiarów, choć przednie grupy soczewek przesuwają się. Na szczęście ani mocowanie filtra, ani przednia soczewka (w obu przypadkach) nie rotują, dzięki temu możemy skuteczniej używać różnego rodzaju filtry, np. połówkowe, polaryzacyjne itp. W Canonie średnica mocowania to 67 mm, a w Tokinie 77 mm.

Ustawianie ostrości w Canonie jest całkowicie bezgłośne i błyskawiczne. Dzieje się tak dzięki zastosowaniu silnika autofocusu STM. Spisuje się on bardzo dobrze. W Tokinie zastosowano silnik starego typu, przez co AF działa zdecydowanie wolniej i dość wyraźnie go słychać. Nie jest to obiektyw do fotografowania sportu i nie jest niezbędny błyskawiczny AF, ale na tle bezpośredniej konkurencji wypada pod tym względem słabiej.

Tokina sprawia wrażenie masywnej, solidnie wykonanej konstrukcji czego nie można powiedzieć o „plastikowym” Canonie. Mimo tego w obu modelach nie widać, aby któraś z okładzin odchodziła czy wycierała się. Ale tak naprawdę dopiero po dłuższym użytkowaniu będzie to można stwierdzić finalnie.

W komplecie z obiektywem Tokiny, oprócz dekielków otrzymamy osłonę przeciwsłoneczną. Canon niestety przyzwyczaił nas do tego, że osłonę musimy dokupić oddzielnie.

Za mechanikę i ergonomię oba obiektywy otrzymują po 5 punktów.

 

Zdjęcie przedstawia makietę stanu wojennego wykonaną z klocków Lego. Duży otwór względny Tokiny (f/2,8) powoduje, że nie musimy używać skrajnie wysokich czułości ISO oraz statywu by uzyskać nieporuszone ujęcie.  Dodatkowo możemy zminimalizować głębię ostrości wydobywając tym samym interesujące nas motywy. W tym przypadku są to „ZOMO-wcy” przy koksowniku.

Zdjęcie przedstawia makietę stanu wojennego wykonaną z klocków Lego. Duży otwór względny Tokiny (f/2,8) powoduje, że nie musimy używać skrajnie wysokich czułości ISO oraz statywu by uzyskać nieporuszone ujęcie.  Dodatkowo możemy zminimalizować głębię ostrości wydobywając tym samym interesujące nas motywy. W tym przypadku są to „ZOMO-wcy” przy koksowniku. Canon EOS 7D Mark II + Tokina AT-X 116 PRO DX II AF 11-16 mm f/2,8. Par. eksp.: 1/30 s; ISO 1000; f/2,8; f=16 mm.   fot. p. Borys.


Pomiary

Obiektywy testowaliśmy z cyfrową lustrzanką wyposażoną w 20-milionową matrycę – Canonem EOS 7D Mark II. Pomiarów dokonaliśmy w studiu. Badając dystorsję i rozdzielczość, fotografowaliśmy zmodyfikowaną tablicę Vuzort-Sigma, a winietowanie ocenialiśmy na podstawie równomiernie oświetlonej białej tablicy. Wyniki testu przedstawiamy w dalszej części artykułu. Pomiary rozdzielczości wykonaliśmy dla środka kadru i brzegów.  Oprócz wykresu z wynikami rozdzielczości przedstawiamy również wykres MTF (udostępniony przez producenta). Pod kątem „zdjęć pod światło” sprawdzaliśmy obiektywy w studiu, gdzie 600 watowa lampa ustawiona była tuż za rogiem kadru.

Stabilizacja

Jak wspomnieliśmy Canon wyposażony został w system stabilizacji. Sprawdziliśmy jaka jest jego skuteczność kierując się zasadą: czas naświetlania (wyrażony w sekundach) powinien być odwrotnością długości ogniskowej (wyrażonej w milimetrach). Ustawiliśmy ogniskową 18 mm, czas na 1/20 s i wykonywaliśmy zdjęcia z włączoną stabilizacją wydłużając czas naświetlania. W większości przypadków ostre ujęcia Canonem udało się nam wykonać z czasem 0,3 s, czyli o 2 i 2/3 EV dłuższym od wymaganego przy tej długości ogniskowej. Producent podaje, że stabilizacja w Canonie jest na poziomie 4 EV, nam ciężko było uzyskać 3 EV. Tokina nie ma systemu stabilizacji.

 

Lekki i kompaktowy Canon 10-18 mm bardzo dobrze sprawdza się podczas spacerów fotograficznych. Nie jest zbyt ciężki i dobrze pracuje pod światło.

Lekki i kompaktowy Canon 10-18 mm bardzo dobrze sprawdza się podczas spacerów fotograficznych. Nie jest zbyt ciężki i dobrze pracuje pod światło. Canon EOS 7D Mark II + Canon EF-S 10-18 mm f/4,5-5,6 IS STM. Par. eksp.: 1/500 s; ISO 200;f/5,6; f=18 mm.   fot. p. Borys.


 

Więcej w Foto-Kurierze 3/2015
Całe wydanie można przejrzeć tutaj

 

Pełna treść artykułu jest również dostępna na zasadach przedstawionych poniżej.

 

Osoby, które mają wykupioną prenumeratę z dostępem do e-wydań mają dostęp również do wszystkich płatnych artykułów na www.foto-kurier.pl


Wniesienie opłaty umożliwia Ci
pełny dostęp do danego artykułu przez 2 dni.
Zabrania się kopiowania i rozpowszechniania
tekstów i materiałów ilustracyjnych.

Zamawiany artykuł zawiera:
Liczba zdjęć: 15 ; Liczba tabel i ilustracji: 6 ;
Liczba znaków: 15060

Wybierz formę płatności



ciąg dalszy artykułu na następnej stronie...


 
data dodania: 13-02-2018
 
godzina dodania: 17:10
 
odsłon: 6472
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
fotografia
Test Tamrona 50-400 mm f/4,5-6,3 Di III VC VXD - super telezoom - pełny test z Foto-Kuriera 8-9/23
fotografia
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
fotografia
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i  prawie jak R6 Mark II
fotografia
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
fotografia
Samyang AF 24 mm f/2,8 FE - budżetowy, kompaktowy, jasny, szeroki kąt z mocowaniem Sony - test z Foto-Kuriera 3/23
fotografia
Panasonic LUMIX S5 II X, wzmocniony i  pełnoklatkowy, jeszcze lepiej filmujący brat S5 II, Foto-Kurier na weekend
fotografia
Test Samsunga ViewFinity S8 - 32" dla kreatywnych i wymagających, w dobrej cenie - test z Foto-Kuriera 4/23
fotografia
Test drukarki Canon SELPHY CP1500 - do szybkich wydruków fotograficznych, artykuł z Foto-Kuriera 1-2/23
fotografia
Panasonic LUMIX S5 II - test, szybszy, skuteczniejszy, z hybrydowym AF z detekcją fazy
fotografia
Nikon Z 30 test, z matrycą APS-C dla vlogujących i fotografujących - test z Foto-Kuriera 10/22
fotografia
Street, portret, reportaż i dzikie zwierzęta, uniwersalny Nikkor Z 24–70 mm f/4 S, test z Foto-Kuriera 5/21
fotografia
Tamron 11–20 mm f/2,8 Di III-A RXD,105 stopni w jasnym obiektywie do Sony, test z Foto-Kuriera 6-7/21


 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2024. (0.087) / 0.078

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |