Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydruki

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

foto-kurier.pl
Internet

Foto-Kurier na weekend: Tomek Sikora - wywiad z Foto-Kuriera 12/18

ciąg dalszy...

 

67 Kampania Powstrzymać przemoc domową 1997

67 Kampania Powstrzymać przemoc domową 1997; fot. Tomek Sikora

 

F-K: Jesteś autorem międzynarodowych kampanii reklamowych dla Hoteli Sheraton, Intercontinental, Singapore Airlines, Reebok. Dla kogo zrealizowałeś swoją pierwszą, dużą kampanię reklamową? Towarzyszył Ci wtedy stres czy ekscytacja?
T.S.:
Stres i ekscytacja zawsze towarzyszyły mi w realizacji nawet najmniejszego zlecenia. Były źródłem adrenaliny, która pozwalała zrobić rzeczy niemożliwe.
Pierwsza była kampania dla hoteli Sheraton. Miałem wolną rękę. Mogłem pójść na łatwiznę kontynuując obowiązujący schemat fotografowania hotelowych pokoi, lobby, restauracji. Ale właśnie to była ta wymarzona sytuacja, kiedy fotograf nie odtwarza pomysłu dyrektora artystycznego tylko staje się nim sam. Zrezygnowałem ze stylu „katalowego” na rzecz oddania atmosfery miejsca.

F-K: Co jest dla Ciebie najbardziej inspirujące fotograficznie?
T.S.:
Inspiracją jest życie i jego momenty. To może byś rozbita szklanka z sokiem pomidorowym na białym dywanie we własnym domu, tłum cudownych ludzi w manifestacji KOD, promienie słońca przebijające się przez złote jesienne liście, wspaniała konwersacja, świetny film czy cudowna muzyka. Wszystko zależy od nas, co w danym momencie nas poruszy na tyle, aby oczyścić swoją głowę i wejść w świat własnej fantazji.

 

Levis Red Tab 1998

Levis Red Tab 1998; fot. Tomek Sikora

 

F-K: W 2002 roku powołałeś do życia, wraz z Andrzejem Świetlikiem, Galerię Bezdomną promującą w wielu miastach fotografię niezależną? Czy możesz przybliżyć tę ideę naszym Czytelnikom? Co dzisiaj zostało z tej niezwykle popularnej swojego czasu fotograficznej zabawy? Czy jest jeszcze szansa na jej kontynuację?
T.S.:
Galeria Bezdomna była pomysłem idealnym w czasach, kiedy galerii fotograficznych było niewiele, a ilość fotografów rosła w niezwykłym tempie. Prosta i skuteczna idea opierająca się na zasadach Hide Parku w Londynie, gdzie każdy mógł wejść na drabinę i wyrecytować zgromadzonej publice swój wiersz. W naszej postkomunistycznej rzeczywistości nastąpił wysyp starych opustoszałych fabryk, budynków. Idealne miejsce, aby w tej scenerii pojawili się na tydzień miłośnicy fotografii, powiesili swoje zdjęcia nie ocenzurowane, podpisali je, zaprosili swoich gości na wernisaż, zapewnili poczęstunek i pilnowali wystawy. Zorganizowaliśmy 100 wystaw w 10 lat na 5 kontynentach nie ponoszącżadnych kosztów.
Dziś portale fotograficzne i liczne konkursy skupiły wokół siebie fotografów. Tyle, że artyści nie mają kontaktu ze sobą, nie mogą popatrzeć sobie w oczy i porozmawiać.
Nadzieja pozostaje w festiwalach fotografii. W tym roku zadebiutował Foto Camp Marka Arcimowicza. Trzy doby spotkań, rozmów, warsztatów i muzyki. To było wspaniale. Prosimy o więcej

 

Jan Wolek 1980

Jan Wolek 1980; fot. Tomek Sikora

 

F-K: Kogo jest najtrudniej fotografować?
T.S.:
Najtrudniej jest fotografować kogoś, kto sobie tego nie życzy, kto się boi aparatu czy człowieka , który za nim stoi. Trzeba mocno pracować, aby przełamać brak zaufania i zrobić wszystko, aby osoba fotografowana poczuła się współtwórcą zdjęcia.

F-K: W 2009 roku, nakładem wydawnictwa ZNAK ukazał się album „Tomek Sikora światłoczuły” zawierający wiele zdjęć oraz liczne anegdoty? Co zainspirowało Cię do stworzenia tego dzieła i jak doszło do jego powstania?
T.S.:
Skoro tyle lat fotografuję, to dlaczego zachować plon moich działań w postaci zdjęć i anegdot dla siebie? Warto się dzielić doświadczeniem chociażby po to, aby podnieść na duchu tych o małej wierze w siebie.

F-K: Zazwyczaj to Ty robisz komuś zdjęcie. A jak czujesz się będąc fotografowanym?
T.S.:
Nie mam z tym żadnego problemu bo wiem jak ważny jest udział fotografowanego w końcowym efekcie projektu. Ważne jest, aby fotograf o tym wiedział i potrafił wprowadzić mnie w swój pomysł wykorzystując wszystkie moje umiejętności. Najlepszym przykładem niech będzie relacja reżyser – aktor.

 

Krajobraz po bitwie 2018

Krajobraz po bitwie 2018; fot. Tomek Sikora

 

Alicja w krainie czarów 1979

Alicja w krainie czarów 1979; fot. Tomek Sikora

 

F-K: Jakie masz nastawienie do fotografii mobilnej?
T.S.:
Bardzo pozytywne. Takie jak dostęp do tanich kamer filmowych. W obu przypadkach dane jest niemal każdemu zetknięcie się z do niedawna jeszcze tak elitarnymi dyscyplinami. Żaden talent nie przepadnie.

F-K: Wywiad ten ukaże się tuż przed Świętami Bożego Narodzenia. Czy w ramach gwiazdkowego prezentu możesz przekazać naszym Czytelnikom kilka rad mogących pomóc im odnaleźć się w fotograficznym gąszczu i zrealizować się?
T.S.:
Rada chyba najważniejsza, bawcie się jak dziecko – bez ograniczeń, eksperymentujcie. Opanowanie szerokiego warsztatu umożliwi Wam łatwe zrealizowanie każdego pomysłu. Nie inspirujcie się czyimiś pracami. Róbcie po swojemu kierując się intuicją. Sukcesem niech będzie fakt, że robicie to co kochacie. Kariera jest sprawą drugorzędną, zależną w dużej mierze od szczęścia i wielu innych okoliczności. Najważniejszą jest radość płynąca z pasji, a tej nikt Wam nie odbierze.

 

TTV 2017

TTV 2017; fot. Tomek Sikora

 

ciąg dalszy artykułu na następnej stronie...


 
data dodania: 08-11-2019
 
godzina dodania: 11:30
 
odsłon: 670
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Foto-Kurier na weekend: Bartosz Jastal - fotografia ślubna na najwyższym poziomie - pełny artykuł z Foto-Kuriera 5/09
fotografia
Foto-Kurier na weekend: Tomasz Michniewicz - Człowiek to nie eksponat - artykuł Foto-Kurier 6/18
fotografia
Jacek Bonecki - Jak fotografować samochody w konflikcie z „Cywilizacją misiów” - artykuł F-K 12/05
fotografia
Fotoland Pawła Halamy, czyli o miłości od pierwszego filmu - artykuł Foto-Kurier 4/19
fotografia
Foto-M Wonder Photo Shop w południowej Polsce, czyli salon fotograficzny z oknami do ziemi - artykuł Foto-Kurier 3/19
fotografia
Wonder Photo Shop Foto-Eka - laboratorium przyszłości - artykuł z Foto-Kuriera 1-2/2019
fotografia
Fotografia zwierząt, nowe kształty i kody QR czyli trendy w fotografii nagrobkowej - pełny artykuł Foto-Kurier 12/18
fotografia
Foto-Kurier na weekend: Fotografia architektury. Wielcy mistrzowie - Rui Morais de Sousa - wywiad z  Foto-Kuriera 10/13
fotografia
Foto-Kurier na weekend: przypominamy sylwetkę Raya Collinsa - fotografa, który m.in. zorganizował wystawę na plaży
fotografia
Ciekawe miejsca świata: Laos - spokojnie i bez pośpiechu - pełny artykuł Foto-Kurier 5/13
fotografia
Grażyna Nelec, fotografia ślubna i nie tylko, czyli Noritsu Green II, zielony gwarant sukcesu. Wywiad z Foto-Kuriera 4/17
fotografia
Fotografia Panoramiczna, Marek Czarnecki i pięć fotograficznych Oskarów - wywiad z Foto-Kuriera 5/13
fotografia
Foto-Kurier na weekend: Fotografia reklamowa czyli perfekcyjne lanie wody. Artykuł z Foto-Kuriera 2/13
fotografia
Prawda o Noritsu w Polsce zielony gwarant sukcesu II. Wywiad z Foto-Kuriera 7/2017


Zdjęcie miesiąca
Grudzień 2019
zdjęcie miesiąca
 

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |