testowe Jutro będzie lepiej
Autor wystawy: Tadeusz Rolke
Do kiedy: 27.04.2013 Miejsce prezentacji: Galeria Le Guern Ulica: Widok 8 , Miasto: 00-023 Warszawa, Jutro będzie lepiej przedstawia Polskę początku lat dziewięćdziesiątych, sfotografowaną przez Tadeusza Rolke. Okres ten był czasem przemian, w którym współistniały dwa porządki: funkcjonująca jeszcze stara kultura z czasów PRL, oraz przychodzące nowe życie, budzące entuzjazm i otwierające szanse. Wernisaż: 22.02.2013 (piatek), godz. 19 Wystawa jest propozycją, jedną z możliwych, napisania historii tego czasu choć bliskiego od dzisiaj, doświadczonego przez większość z nas, to jednak dokonanego. Polska transformacja ustrojowa, której twarzą są zmieniające się często rządy, szalejąca inflacja, papierowe prawo gospodarcze oraz wielkie i nieoczekiwane kariery od czinkciarza do biznesmena, pokazana tu zostaje przez pryzmat zmieniającej się kultury materialnej, ikonosfery miasta, symptomatycznych zjawisk przejściowych oraz nowych bohaterów kultury wizualnej. Handel na łóżkach polowych i z bagażnika samochodu, pojawiające się coraz śmielej reklamy w przestrzeni publicznej, ulice zapełniające się polonezami oraz wszelkiego rodzaju budki i przyczepy kempingowe tworzą charakterystyczny, łatwo rozpoznawalny pejzaż miejski tamtych czasów. Wśród zdjęć, budujących obraz zaradności i rozwoju, odnajdziemy także gorzki komentarz polityczny i społeczny: rosnące dysproporcje majątkowe, odchodzące pomniki oraz wykluczone społecznie osoby starsze, których nowe, lepsze jutro już niekoniecznie obejmie. Przedstawione na wystawie fotografie mają różny status. Ponad połowa z nich stanowi zdjęcia wykonane prywatnie, poza ramami zleceń. Uchwycone spontanicznie, przedstawiane zjawiska wydają się jeszcze żywe, jakby wczorajsze. Dopiero historyczny status tych obrazów, wykonanych w większości między 1990 a 1992 rokiem, uświadamia nam, że mamy do czynienia z czymś, czego już nie ma. Prezentowany zbiór zawiera także zdjęcia powstałe na zamówienie zlecenia magazynów niemieckich, żywo zainteresowanych sprawą polską. Cykl Kobiety Przełomu przypomina kobiety aktywne w polityce, działaczki, bizneswomen oraz gwiazdy show-biznesu. Inne, jak seria zdjęć Elżbiety Ficowskiej z 1990 roku, powstały bez intencji uchwycenia swojego czasu, zostały zaś włączone jako pozostające w pośrednim związku z wystawą. W tym wypadku, głównymi elementami mówiącymi są drugi plan oraz detal. Większość zdjęć z archiwum Tadeusza Rolke z początku lat dziewięćdziesiątych zdradza zainteresowanie lokalnymi fenomenami i przemijającymi śladami poprzedniej epoki. Nie znajdziemy tu zdjęć wielobranżowych delikatesów, zagranicznych restauracji typu fast-food, sprzętu elektronicznego czy modnego wówczas designu, a więc głównych obiektów pożądania lat dziewięćdziesiątych. Taki obraz tłumaczy się biografią autora: fotografa-kosmopolity, który w czasach PRLu wielokrotnie podróżował do Europy Zachodniej, a w latach siedemdziesiątych mieszkał w Hamburgu. Ponad dwadzieścia lat później, kultura masowa i dostępność towarów w gospodarce wolnorynkowej nie były już dla niego zaskoczeniem. Tadeusz Rolke (rocznik 1929) studiował historię. W 1951 roku zostaje uwięziony za rzekomy udział w "stowarzyszeniu antypaństwowym". W 1955 roku zaczął intensywnie fotografować. Wkrótce potem został przyjęty do ZPAF - u. Pracował dla tygodnika "Stolica", później w miesięczniku "Polska". W 1970 roku osiedlił się w Niemczech i publikował w czasopismach : Stern, Der Spiegel, Die Zeit, ART i innych. W Hamburgu zrealizował cykl "Fischmarkt". Dokumentował miejscowe życie artystyczne. W latach 80 - tych wrócił do Polski. Wystawiał w Starej Galerii ZPAF w Warszawie, współpracował z prasą niemiecką. W latach 90 - tych wystawiał w CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie, BWA Bielsko - Biała, Wilnie i Bratysławie. Jest członkiem Rady Artystycznej ZPAF. data dodania: 21-02-2013
godzina dodania: 09:07
powrót na stronę główną »
Zobacz także:Albumy do lamusa: aż 86% osób - według raportu firmy Epson - ma albumy ze zdjęciami, do których… nie zagląda
Fotorozmowy - papiery MAXIMA, Frontiery, fotografia halogenosrebrowa Fujifilm to koncern mający w swojej ofercie m.in. produkty z zakresu medycyny, poligrafii jak i fotografii. Te ostatnie są oczywiście dla nas najważniejsze, ale i te z dziedzin medycyny, jak chociażby cyfrowe aparaty rentgenowskie, czy też wszelkiego rodzaju urządzenia drukujące nie mogą być dla fotografa profesjonalnego, a nawet entuzjasty fotograficznego obojętne. Coraz częściej mamy do czynienia z wydrukami cyfrowymi, ale w dalszym ciągu te tradycyjne, bazujące na materiałach światłoczułych, są nadal niezwykle ważne w portfolio sprzedażowym firmy Fujifilm. Szansa na dwucyfrowy wzrost sprzedaży Bazując na danych publikowanych w raportach CIPA (Camera & Imaging Product Association, patrz wykres), ogłoszonych 1 kwietnia 2024 roku, można powiedzieć, że na świecie w 2023 r. sprzedano ok. 7,72 mln aparatów cyfrowych, z czego aż 5,99 miliona stanowiły aparaty z wymienną optyką (bezlusterkowce i lustrzanki), ale co ważniejsze, rozpatrując japoński rok finansowy (od marca do marca) jest realna szansa na dwucyfrowy wzrost sprzedaży. SIGMA 18-50 mm f/2,8 DC DN | Contemporary, pierwszy obiektyw Sigmy z mocowaniem Canon RF 23 kwietnia 2024 r. SIGMA Corporation poinformowała, w tym samym dniu co Tamron, o poszerzeniu oferty obiektywów do aparatów bezlusterkowych, o obiektywy z mocowanie Canon RF. Pierwszym, dostępnym z tym mocowaniem, będzie SIGMA 18-50 mm f/2,8 DC DN | Contemporary. Sigma prezentuje również nazwy pięciu kolejnych obiektywów z tym mocowaniem. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |