testowe Czas naświetlania
Autor wystawy: Bogusław Florian Skok
Do kiedy: 31.03.2013 Miejsce prezentacji: Galeria im. Sleńdzińskich Ulica: Legionowa 2 , Miasto: Białystok, Fizjologiczny próg percepcji ludzkiego oka jest wyznaczony przez CZAS około jednej dziesiątej sekundy. Tyle mniej więcej trwa wrażenie obrazu na siatkówce ludzkiego oka. To trwanie określmy jako MOMENT. Współczesna fotografia, pozostając pod wpływem Bressonowskiej teorii DECYDUJĄCEGO MOMENTU, próbuje na różne sposoby POŁĄCZYĆ CHWILĘ Z TRWANIEM. Wernisaż: 15.03.2013 (piątek), godz. 18 Jednak we fotografii zawsze mamy do czynienia z CZASEM NAŚWIETLANIA, który jest jedną ze składowych ekspozycji. Fotografia jest zawsze obrazem zamrożonego CZASU. Aż do końca XIX wieku CZAS NAŚWIETLANIA trwał około trzech sekund. Obecnie technologia umożliwia wykonywanie fotografii w tak małych częściach sekundy, że ograniczona fizjologią ludzka percepcja nie jest ich w stanie zarejestrować jako upływu CZASU. Niemniej jest to CZAS, TRWANIE, PROCES uchwycony na materiale światłoczułym jako pozór MOMEMTU. Niedoskonałości aparatury fotograficznej, ustawienia parametrów ekspozycji, mogą skutkować pojawianiem się zjawisk, takich jak na przykład ROZMYCIA, PORUSZENIA, które nowicjusza, dążącego do uzyskania krystalicznie zamrożonego na odbitce MOMENTU, skłaniają do natychmiastowego odrzucenia fotografii. Dla świadomego fotografa mogą jednak być STATYCZNĄ MANIFESTACJĄ CZASU, ruchem i bezruchem jednocześnie. Tę paradoksalną koniunkcję możemy właśnie zobaczyć w fotografiach Bogusława Skoka, które ujmują PROCESY a nie MOMENTY. Inaczej zatem niż Henri Cartier-Bresson, Bogusław Skok skłania się ku wyborowi DECYDUJĄCEGO CZASU. Nie obawiając się PORUSZEŃ i ROZMYĆ, kpi on niejako z fotograficznego puryzmu dążącego do uzyskania doskonałego preparatu zawierającego MOMENT i daje nam ODCZUĆ CZAS, jaki był potrzebny do wykonania fotografii. Szczególną formę i wyraz ma seria fotografii odwróconych ODBIĆ i REFLEKSÓW na wodzie. Tutaj mamy do czynienia ze zwielokrotnionym zapośredniczeniem pierwotnych obrazów. Między przedmiotem a materiałem światłoczułym Bogusław Skok stawia lustro wody, potęgując wrażenie PROCESU, jaki został utrwalony na odbitce fotograficznej. Wszelako jest on przecież tym, co fotograf naprawdę widzi. Jest zarejestrowaną WIZJĄ obserwowanej rzeczy, która zawsze ISTNIEJE W CZASIE i W CZASIE SIĘ JAWI, nigdy w MOMENCIE, który, będąc abstrakcją, we fotografii może służyć jedynie jako konwencja językowa, którą określamy to, co zobaczyliśmy i zarejestrowaliśmy na materiale światłoczułym. OBRAZ, który zawiera w sobie widoczny CZAS, a nie upozorowany MOMENT, pretenduje do tego, aby przestać być tylko obrazem i staje się SYMBOLEM." dr Mirosław Miniszewski Bogusław Florian Skok (rocznik 1965 roku) jest fotoreporterrm i dokumentalistą. Fotografuje zawodowo od dwóch dekad, od czternastu lat związany jest z Kurierem Porannym. Należy do Związku Polskich Artystów Fotografików i Fotoklubu RP. data dodania: 15-03-2013
godzina dodania: 19:00
powrót na stronę główną »
Zobacz także:Albumy do lamusa: aż 86% osób - według raportu firmy Epson - ma albumy ze zdjęciami, do których… nie zagląda
Wygraj 2500 euro w EISA MAESTRO 2024 - konkurs „Sport i gry” tylko do 8 maja Zapraszamy do wzięcia udziału w konkursie EISA MAESTRO 2024 - "Sport i gry". Główna nagroda wynosi 1500 euro + 1000 euro w głosowaniu na Facebooku. Żeby wziąć udział w konkursie wystarczy wgrać do serwisu foto-kurier.pl do zakładki zdjęcia seryjne/EISA MAESTRO 2024 pliki o dłuższym boku maksymalnie 1200 pikseli (waga maks. 2 MB). Przy korzystaniu z Photoshopa zdjęcia najlepiej zapisać jako „Zapisz dla internetu” („Save for web”). TAMRON 11-20 mm f/2,8 Di III-A RXD pierwszy z mocowaniem CANON RF - wkrótce na rynku 23 kwietnia 2024 r. Tamron, jeden z czołowych producentów optyki do różnorodnych zastosowań, ogłosił opracowanie pierwszego obiektywu TAMRON z mocowaniem CANON RF. Jest to Tamron 11-20 mm f/2,8 Di III-A RXD (Model B060), ultraszerokokątny obiektyw zmiennoogniskowy do aparatów bezlusterkowych wyposażonych w matryce typu APS-C. Test Panasonica LUMIX S 28-200 mm f/4–7,1 MACRO O.I.S. 22 lutego 2024 r. Panasonic zaprezentował obiektyw LUMIX S 28-200 mm f/4-7,1 MACRO O.I.S. oparty na standardzie mocowania L-Mount. Zaprojektowany został z największą dbałością o każdy szczegół, zarówno pod względem optycznym, jak i mechanicznym. LUMIX S 28-200 mm jest najmniejszym i najlżejszym na świecie obiektywem typu superzoom nie tylko dla kreatywnych podróżujących. Jest to pierwszy w serii LUMIX S obiektyw z tak szerokim zakresem ogniskowych. W marcu obiektyw trafił do redakcji... Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |