Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydruki

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

foto-kurier.pl
Internet

Wydanie archiwalne: Foto-Kurier 3/2019

ok�adka czasopisma Foto Kurier



złap lub kliknij na róg strony 
Spis treści 3/2019
OD REDAKCJI
str. 3
NAJLEPSZE Z NAJLEPSZYCH
str. 6
Najlepsze z najlepszych - styczeń
str. 6
Konkurs „Najlepsze z najlepszych” jest skierowany do użytkowników serwisu foto-kurier.pl.

wi�cej
CO W TRAWIE PSTRYKA
str. 14
Imaging Edge
str. 14
Nikon A1000
str. 16
KONKURS
str. 24
Pięcioro Polaków w finale SWPA 2019
str. 24
World Photography Organisation ogłosiło listę finalistów konkursów otwartego i młodzieżowego Sony World Photography Awards 2019. Wśród autorów najlepszych pojedynczych zdjęć...

wi�cej
WYWIAD MIESIĄCA
str. 28
Tomasz Tomaszewski
str. 28
W ramach cyklu „Druga strona obiektywu” o decydującym momencie, fotografii zaangażowanej i pracy dla National Geographic rozmawiamy z Tomaszem...

wi�cej
TEST
str. 44
Panasonic S1 - jeden dzień z pełnym kadrem bez kompromisów
str. 44
Pełnoklatkowa matryca o rozdzielczości 24,2 miliona pikseli, podwójna stabilizacja obrazu dla zdjęć i filmów oraz wizjer elektroniczny RVF (Real View Finder) typu OLED...

wi�cej
TEST
str. 54
Pucharowe tele Sony 400 mm f/2,8 G Master
str. 54
Sony 400 mm f/2,8 G Master to długo wyczekiwany przez zwolenników marki Sony stałoogniskowy superteleobiektyw o dużym otworze przysłony. Jest to jedna z najlżejszych...

wi�cej
LIGA FOTO-KURIERA
str. 66
Drzewo
str. 66
Tematem pierwszego z etapów Ligi Foto-Kuriera 2019 jest „Drzewo”. Okazał się on inspirujący do stworzenia wielu oryginalnych zdjęć. Najciekawsze 30 z nadesłanych...

wi�cej
PORADY
str. 79
Tryby ekspozycji dla kreatywnie fotografujących
str. 79
Jak i po co ręcznie dobierać czas czy przysłonę? Czym są preselekcje i co oznaczają tajemnicze symbole P, A, S i M na pokrętle sterowania naszego aparatu? W którymś...

wi�cej
KONKURS
str. 84
Zdjęcie z cieniem
str. 84
W tym numerze przedstawiamy wyniki kolejnej edycji konkursu organizowanego przez KAF. Tym razem jego tematem było „Zdjęcie z cieniem”. Jury konkursu spośród...

wi�cej
PORADY
str. 86
Czy można wykorzystać fotografię, której autora nie znamy?
str. 86
Jednym z podstawowych praw każdego twórcy jest prawo do autorstwa. W konsekwencji, osoby korzystające z utworu zobowiązane są do każdorazowego podania imienia...

wi�cej
RECENZJE
str. 89
40 lat minęło
str. 89
Wojciech Prażmowski „Portret wewnętrzny“. Czytelnia sztuki, Gliwice; wystawa czynna: 14.02. – 21.04.2019.

wi�cej
Jak wyciągnąć modelkę w plener
str. 89
Sonia Szóstak „Fortune Teller Told Me” Galeria Leica, Warszawa, wystawa czynna: 15.02 - 06.04.2019

wi�cej
FOTOROZMOWY
str. 90
Foto-M Wonder Photo Shop
str. 90
Foto-M Wonder Photo Shop w południowej Polsce, czyli salon fotograficzny z oknami do ziemi

wi�cej





Tomasz Tomaszewski

Tomasz Tomaszewski


W ramach cyklu „Druga strona obiektywu” o decydującym momencie, fotografii zaangażowanej i pracy dla National Geographic rozmawiamy z Tomaszem Tomaszewskim – polskim fotografem o światowej sławie.

 

Foto-Kurier: Tomasz Tomaszewski dziś, to doktor Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Jest Pan członkiem Związku Polskich Artystów Fotografików, agencji Visum Archiv w Hamburgu, agencji National Geographic Creative w Waszyngtonie oraz American Society of Media Photographers, ale nie zawsze tak było. Jakie były początki Pańskiej fotograficznej przygody? Od czego się to wszystko zaczęło?
 T.T.:
Mam wrażenie, że już wiele razy powtarzałem tę historię w różnych wcześniejszych wywiadach. Mogę ją oczywiście i tutaj również zacytować. Studiowałem fizykę, a moim najbliższym przyjacielem był chłopak o znamionach geniusza, z którym któregoś dnia rozmawiałem o teorii czasu. I on, aby poprzeć swoje koncepcje pokazał mi książkę z fotografiami. To była książka Adama Bujaka, z jego czarno-białymi, bardzo dobrymi fotografiami obrzędów katolickich. Oglądając te zdjęcia doznałem wstrząsu, ponieważ, chociaż sporo czytałem, to nie widziałem zdjęć. Widzenie jest zjawiskiem bardzo skomplikowanym. Ono jest uzależnione od wiedzy oraz wiary człowieka w kodeks wartości. Generalnie chyba widzimy to, co chcemy zobaczyć, więc ja po prostu nie mając świadomości, że fotografia występuje w przyrodzie, nie widziałem obrazów. Brałem np. do ręki tygodnik Kultura, gdzie na okładce publikował ogromne powiększenia, późniejszy mój bardzo dobry znajomy Olek Jałosiński i potrafiłem przeczytać wywiad i nie zauważyć tego, że wywiad jest ilustrowany wielką fotografią. Doznałem szoku i wróciłem do domu zastanawiając się na czym polega ta moja szczególna ułomność. Popytałem się wśród znajomych, a ci polecili mi skontaktowanie się z kimś, kto był nie tylko świetnym fotografem, ale miał też olbrzymią wiedzę. I rzeczywiście miałem ogromne szczęście, bo zapukałem do drzwi Janka Michlewskiego, który w ciągu 3 miesięcy, wytłumaczył mi to, na czym fotografia polega, czym może być. Nie wykonując ani jednego zdjęcia nabyłem pewnej świadomości, aż w końcu poczułem, że zrozumiałem nie tylko to co chciałbym robić, ale przede wszystkich czym w fotografii zajmować się nie będę.

 

więcej Foto-Kurier 3/2019 str. 28

zamów powrót na stronę główną »

Zobacz także:

fotografia
Intuos PRO S - narzędzie, bez którego nie obejdzie się żaden retuszer1
fotografia
Wydanie Specjalne Foto-Kurier 1/2019 "Obiektywy" dostępne on-line i w salonach prasowych


powrót na stronę główną »

Zobacz także:



fotografia fotografia
 

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |