Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydrukuj
zdjęcie

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

TEST: Sony A7 II „drugie wcielenie pełnej klatki” - test z Foto-Kuriera 3/2015

ciąg dalszy...

 

Możliwości fotograficzne

Sony α7 II jest pierwszym na świecie korpusem, w którym zastosowano 5-kierunkowy system stabilizacji obrazu przeznaczony do współpracy z pełnoklatkowym przetwornikiem obrazu. Drgania aparatu są kompensowane odpowiednimi przemieszczeniami – w pięciu kierunkach – pełnoklatkowego przetwornika obrazu Exmor CMOS o efektywnej rozdzielczości 24,3 mln pikseli. Stworzona w ten sposób stabilizacja obrazu umożliwia fotografowanie z czasem migawki nawet o 4,5 stopnia dłuższym  niż w systemach bez stabilizacji.
W celu zapewnienia ostrości fotografii i stabilności filmów system ten wykrywa i koryguje różne ruchy korpusu: kątowe (obrót wokół osi pionowej i przechył w górę/w dół), typowe dla zdjęć z użyciem teleobiektywu; boczne (wzdłuż osi X i Y), zauważalne zwłaszcza przy znacznych współczynnikach powiększenia; oraz przekrzywienia (przechył na lewo / na prawo), charakterystyczne dla zdjęć w nocy i nagrywania filmów. Ruchy tego rodzaju są kompensowane odpowiednimi przemieszczeniami matrycy.

 

„Pena klatka”, delikatnie przymknięta  przysłona i osoba siedząca w środku została wyodrębniona z otoczenia. Sony A7 Mark II + FE 28-70 mm f/3,5-5,6 OSS. Par. eksp.: 1/60 s; ISO 100; f/4; f=28 mm

„Pena klatka”, delikatnie przymknięta  przysłona i osoba siedząca w środku została wyodrębniona z otoczenia. Sony A7 Mark II + FE 28-70 mm f/3,5-5,6 OSS. Par. eksp.: 1/60 s; ISO 100; f/4; f=28 mm

 

System AF testowanego aparatu tworzą dwa elementy: umieszczony w płaszczyźnie ogniskowej, 117-polowy czujnik AF oparty na detekcji fazy oraz 25 pól AF opartych na detekcji kontrastu. Pokrycie polami AF dużego fragmentu kadru umożliwia dokładne, oparte na wykrywaniu fazy, śledzenie ostrości ruchomych obiektów. Rozwiązanie to według danych producenta działa o 30% szybciej w odniesieniu do poprzednika. Niestety nie mogliśmy tego sprawdzić. Lepszą sprawność uzyskano dzięki udoskonalonemu, bardziej zaawansowanemu algorytmowi, który optymalizuje sterowanie silnikiem w obiektywie.
Według zapewnień firmy udoskonalony, firmowy algorytm Sony służący do przewidywania ruchu obiektów o połowę sprawniej śledzi teraz przemieszczanie się obiektu i skuteczniej przewiduje jego następny ruch. Co więcej, automatyka ostrości (AF) i ekspozycji (AE) działają nieprzerwanie nawet w trybie zdjęć seryjnych o dużej częstotliwości (do 5 kl./s). Sprawniejsze śledzenie obiektów to także efekt postępu w technologii analizy obrazu przez system utrzymywania ostrości „lock-on AF”, który dostosowuje sposób nastawiania ostrości do wymiarów obiektu. Nadal sercem aparatu jest pełnoklatkowy przetwornik obrazu Exmor CMOS o efektywnej rozdzielczości około 24,3 mln pikseli. Jednak większe wymiary jego pojedynczych pikseli przekładają się na większą czułość i mniejszy poziom szumu. Aparat rejestruje więc miły dla oka efekt bokeh. Szybkie, działanie Sony A7 II nie byłoby możliwe gdyby nie zaawansowany procesor BIONZ X. Jego użycie przyczyniło się do skrócenie o około 40% czasu startu aparatu. Za możliwości fotograficzne przyznajemy Sony A7 II 5,5 punktu.

 

Szpindlerowy Młyn. Przy ISO 4000 możemy jeszcze w miarę swobodnie fotografować „z ręki” po zachodzie słońca. Sony A7 Mark II + FE 28-70 mm f/3,5-5,6 OSS. Par. eksp.: 1/160 s; ISO 4000; f/4; f=36 mm

Szpindlerowy Młyn. Przy ISO 4000 możemy jeszcze w miarę swobodnie fotografować „z ręki” po zachodzie słońca. Sony A7 Mark II + FE 28-70 mm f/3,5-5,6 OSS. Par. eksp.: 1/160 s; ISO 4000; f/4; f=36 mm

 

Wizjer elektroniczny

Zastosowany w aparacie wizjer XGA OLED Tru-Finder ma 2,36 mln punktów rozdzielczości i umożliwia szybkie sprawdzanie wykonanych zdjęć bez konieczności odrywania oka od wizjera. Obraz w nim widziany nie opóźnia się przy przesuwaniu na boki i nie smuży. Po podpięciu do aparatu obiektywu dedykowanego do matryc APS-C obraz wypełnia całą powierzchnię wizjera. Można tę opcję wyłączyć, widzimy wtedy pełniejsze pole obrazowe obiektywu. Niestety są takie sytuacje, w których na części obrazu w wizjerze widzimy efekt mory, czego nie ma w wizjerze optycznym. Za wizjer elektroniczny przyznajemy 5,5 punktu, czyli tyle samo co w A7S (patrz FK 12/14).

Ekran LCD

Do podglądu ujęcia można użyć ekranu LCD z technologią White MagicTM, o przekątnej 7,5 cm (3").
Ma on rozdzielczość ok. 1,3 mln pktów, czyli większą niż w Sony A7 (921,6 mln pkt). Regulacja kąta w górę wynosi 107°, a w dół ok. 41°. Szkoda, że nie jest mocowany na przegubie i że nie jest to ekran dotykowy. Za ekran przyznajemy 5,6 punktu.

Pomiary

W redakcyjnym studiu sprawdziliśmy: dynamikę przetwornika, zaszumienie obrazu oraz odwzorowanie barwne (czyli sprawność dedykowanych ustawień balansu bieli). Pomiarów dokonaliśmy wykorzystując testową tablicę barwną X-rite, którą oświetlaliśmy światłem ciągłym żarowym oraz błyskowym. Pomiary testowe wykonane zostały na plikach JPEG o najmniejszej kompresji, czyli na największych. Temperatura barwowa i ekspozycja ustawiane były ręcznie według wskazań urządzeń pomiarowych: Gossen Digipro F i Minolta Color Meter III.

 

Więcej w Foto-Kurierze 3/2015

Całe wydanie można przejrzeć tutaj

Pełna treść artykułu jest również dostępna na zasadach przedstawionych poniżej

 

Osoby, które mają wykupioną prenumeratę z dostępem do e-wydań mają dostęp również do wszystkich płatnych artykułów na www.foto-kurier.pl


Wniesienie opłaty umożliwia Ci
pełny dostęp do danego artykułu przez 2 dni.
Zabrania się kopiowania i rozpowszechniania
tekstów i materiałów ilustracyjnych.

Zamawiany artykuł zawiera:
Liczba zdjęć: 24 ; Liczba tabel i ilustracji: 5 ;
Liczba znaków: 15473

Wybierz formę płatności



ciąg dalszy artykułu na następnej stronie...


 
data dodania: 11-04-2019
 
godzina dodania: 09:25
 
odsłon: 6212
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
fotografia
Test Tamrona 50-400 mm f/4,5-6,3 Di III VC VXD - super telezoom - pełny test z Foto-Kuriera 8-9/23
fotografia
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
fotografia
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i  prawie jak R6 Mark II
fotografia
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
fotografia
Samyang AF 24 mm f/2,8 FE - budżetowy, kompaktowy, jasny, szeroki kąt z mocowaniem Sony - test z Foto-Kuriera 3/23
fotografia
Panasonic LUMIX S5 II X, wzmocniony i  pełnoklatkowy, jeszcze lepiej filmujący brat S5 II, Foto-Kurier na weekend
fotografia
Test Samsunga ViewFinity S8 - 32" dla kreatywnych i wymagających, w dobrej cenie - test z Foto-Kuriera 4/23
fotografia
Test drukarki Canon SELPHY CP1500 - do szybkich wydruków fotograficznych, artykuł z Foto-Kuriera 1-2/23
fotografia
Panasonic LUMIX S5 II - test, szybszy, skuteczniejszy, z hybrydowym AF z detekcją fazy
fotografia
Nikon Z 30 test, z matrycą APS-C dla vlogujących i fotografujących - test z Foto-Kuriera 10/22
fotografia
Street, portret, reportaż i dzikie zwierzęta, uniwersalny Nikkor Z 24–70 mm f/4 S, test z Foto-Kuriera 5/21
fotografia
Tamron 11–20 mm f/2,8 Di III-A RXD,105 stopni w jasnym obiektywie do Sony, test z Foto-Kuriera 6-7/21


Zdjęcie miesiąca
Kwiecień 2024
zdjęcie miesiąca
© fot. Zbigniew Nojek
 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2024. (0.129) / 0.113

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |