testowe TEST: Jasne pięćdziesiątki Canon 50 mm, Nikkor 50 mm, Sigma 50 mm, Sony 50 mm - test z Foto-Kuriera 7/13„Pięćdziesiątka” to standardowy obiektyw wybierany przez bardzo wiele osób nie tylko korzystających z lustrzanek pełnoklatkowych, ale także i z „cropów”. Z tego powodu postanowiliśmy wykonać test porównawczy 4 obiektywów ze światłem f/1,4 – Canon EF 50 mm f/1,4 USM , AF-S Nikkor 50 mm f/1,4G, Sigma 50 mm f/1,4 EX DG HSM i Sony Zeiss Planar T* 50 mm, f/1,4, ZA SSM – oraz jednego Nikkor AF-S 50 mm f/1,8G. Zapraszamy do lektury.
Wygląd zewnętrzny, mechanika i ergonomia
Standardowe obiektywy (z ogniskową 50 mm), tak jak
napisaliśmy we wstępie, to bardzo popularne „szkła” nie tylko wśród
posiadaczy „pełnych klatek”. Dzieje się tak dlatego, bo oprócz tego,
że konstrukcje te są przeważnie bardzo solidne i zwarte (niezależnie
od producenta), to po podpięciu ich do aparatów z matrycami typu crop
kąt widzenia zawęża się. Tworzy się wtedy standardowy portretowy zestaw.
Przetestowaliśmy je z pełnoklatkowymi aparatami biorąc pod uwagę
zachowanie ich po podpięciu do „cropów”.
Przednia soczewka w Canonie 50 mm f/1,4, podczas ustawiania ostrości, zmienia swoje położenie zmieniając jednocześnie wymiary obiektywu. Przy minimalnej odległości ustawiania ostrości obiektyw powiększa swoją wysokość o ok. 8 mm.
W „pięćdziesiątce”
f/1,4 zastosowano ultradźwiękowy silnik autofocusu USM. Dzięki temu
ustawianie ostrości nie zabiera czasu, a do tego odbywa się to niemal
bezgłośnie.
AF-S Nikkor 50 mm f/1,4G to pierwsza „pięćdziesiątka”
Nikkora z silnikiem autofocusu AF-S. Konstrukcja ta miała premierę
we wrześniu 2008 r. Niewielkie wymiary, 73,5×54,2 mm, sprawiają,
że zaliczamy go obok testowanych Canona i Nikkora f/1,8 do kompaktowych
konstrukcji. Waga obiektywu jest identyczna jak Canona – 290 g.
Z pełnoklatkowym Nikonem D600 waży poniżej 1,2 kg. Tak więc, jeśli dla
kogoś zestaw ten może być zbyt ciężki, do dłuższej pracy to pretensje
trzeba mieć do wagi „puszki”, a nie „szkła”.
Podczas ustawiania ostrości przednia soczewka Nikkora
50 mm f/1,4 zmienia swoje położenie. Nie wysuwa się jednak poza obręb
tubusu, przez co nie zmienia przy tym wysokości obiektywu. Reasumując, AF-S Nikkor 50 mm f/1,4G to zwarta konstrukcja, przyjemnie się z nią pracuje. Za mechanikę i ergonomię otrzymuje, tak jak Canon 50 mm f/1,4, 5,25 punktu.
data dodania: 27-03-2019
godzina dodania: 15:06
odsłon: 11598
powrót na stronę główną »
Komentarzesortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:TEST Sony A7R V - dążenie do doskonałości, czyli w znanym ciele nowy duch - artykuł z Foto-Kuriera 11/22
Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i prawie jak R6 Mark II
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
Samyang AF 24 mm f/2,8 FE - budżetowy, kompaktowy, jasny, szeroki kąt z mocowaniem Sony - test z Foto-Kuriera 3/23
Panasonic LUMIX S5 II X, wzmocniony i pełnoklatkowy, jeszcze lepiej filmujący brat S5 II, Foto-Kurier na weekend
Test Samsunga ViewFinity S8 - 32" dla kreatywnych i wymagających, w dobrej cenie - test z Foto-Kuriera 4/23
Konkurs FOTO-EKO 2024 rozstrzygnięty 2 września 2024 roku odbyły się obrady jury konkursu FOTO-EKO 2024,którego partnerem medialnym był Foto-Kurier. Wszystkie prace, na ten bezpłatny konkurs, przyjmowane były za pośrednictwem naszego portalu,dzięki czemu przez kilka miesięcy użytkownicy foto-kurier.pl mogli na bieżąco oglądać wgrywane, poprzez zakładkę FOTO-EKO’24, konkursowe prace. Jury Ogólnopolskiego Konkursu Fotografii Przyrodniczej FOTO-EKO 2024, w składzie: Adriana Bogdanowska, Michał Michlewicz, Ewa Olejnik zdecydowało się nagrodzić następujące prace... Test Canona EOS R5 II 17 lipca 2024 r to dzień debiutu Canona EOS R5 Mark II. Na tydzień przed premierą mieliśmy możliwość testować przedprodukcyjny aparat na specjalnej europejskiej konferencji w Monachium, dzięki czemu w dalszej części dzielimy się naszymi pierwszymi... Sigma 28-105 mm f/2,8 DG DN | Art – uniwersalny zoom, ze stałą jasnością - dostępność i cena 5 września 2024 r. firma SIGMA Corporation zaprezentowała nowy obiektyw 28-105 mm f/2,8 DG DN | Art – niezwykle uniwersalny zoom ze stałą jasnością f/2,8, dedykowany do pełnoklatkowych aparatów bezlusterkowych z mocowaniem Sony E i Panasonic L-mount. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |