Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydrukuj
zdjęcie

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

TEST Nikon Z 5 - najtańsza pełna klatka Nikona - test z Foto-Kuriera 10/20

ciąg dalszy...


Możliwości fotograficzne

 

Pełnoklatkowy Nikon Z 5 i jasny Nikkor Z 70–200 mm f/2,8 VR S ułatwiają zabawę z głębią ostrości.

Pełnoklatkowy Nikon Z 5 i jasny Nikkor Z 70–200 mm f/2,8 VR S ułatwiają zabawę z głębią ostrości.

Pełnoklatkowy Nikon Z 5 i jasny Nikkor Z 70–200 mm f/2,8 VR S ułatwiają zabawę z głębią ostrości; fot. K. Patrycy

 

Matryca
Nikon Z 5 ma procesor EXPEED 6 i 24,3-milionową matrycy CMOS, która w pełni wykorzystuje dużą ilość światła wpuszczanego przez mocowanie Z o dużej średnicy. Matryca jest prawdopodobnie nieco zmodyfikowana w stosunku do tej, którą zastosowano w modelu Z 6, ale różnice w rozdzielczości są na poziomie aptekarskim (patrz tabela na str. 66). Z 5 ma dwa tryby zdjęć seryjnych: wolne – częstotliwość ok. do 4 kl./s; szybkie do 4,5 kl./s. To też wyraźna różnica w stosunku do Z 6, który osiągał do 12 kl./s. Czasy otwarcia migawki można regulować w zakresie 1/8000 s – 30 s (w krokach co 1/3 lub 1/2 EV).

Czułość ISO
Zakres natywnej czułości w testowanym modelu należy do przedziału ISO 100-ISO 51200. Można go rozszerzyć do odpowiednika ISO 50 (L1.0) i 102 400 (H 1.0), czyli nieco mniej niż w Z 6.

Ustawienia Picture Control

Ustawienia Picture Control

 

Nikon Z 5 ma taki sam jak w Z 6 system Picture Control [2], który umożliwia skorzystanie z całego szeregu gotowych lub niestandardowych ustawień w zależności od fotografowanych obiektów i scen. Aparat ma też 20 opcji Creative Picture Control (Kreatywnych ustawień Picture Control) gdzie poziom efektu można regulować w skali od 0 do 100. System umożliwia łatwe dostosowanie parametrów ostrości, nasycenia czy odcieni podczas fotografowania oraz nagrywania filmów.

System AF
Ustawianie ostrości w Nikonie Z 5 oparte jest na 273-polowym, hybrydowym systemie AF analogicznym do tego z Nikona Z 6, co ma zapewnić idealną ostrość w całym kadrze. Autofocus ma funkcję wykrywania oczu co umożliwia wykonanie idealnych portretów poprzez ustawianie i utrzymywanie ostrości na oczach fotografowanej osoby (Eye AF). Pola AF, pokrywają około 90% kadru w pionie i poziomie. System AF standardowo przystosowany jest do pracy w zakresie od –3 do +19 EV (nieco szerszym niż przy Z 6), ale bez AF w słabym oświetleniu zakres ten spada do od –2 EV do +19 EV.

 

Duża matryca Z 5 w połączeniu z jasnym obiektywem Nikkor Z 20 mm f/1,8 tworzy niemal papierową głębię ostrości. Nikon Z 5 + Nikkor Z 20 mm f/1,8 S; par. eksp.: 1/1000 s; ISO 640; f/1,8; f=20 mm

Duża matryca Z 5 w połączeniu z jasnym obiektywem Nikkor Z 20 mm f/1,8 tworzy niemal papierową głębię ostrości. Nikon Z 5 + Nikkor Z 20 mm f/1,8 S; par. eksp.: 1/1000 s; ISO 640; f/1,8; f=20 mm; fot. K. Patrycy

 

Stabilizacja drgań
Nikon Z 5 ma wbudowany, skuteczny, 5-osiowy mechanizm stabilizacji VR, który umożliwia wykonywanie nieporuszonych ujęć z czasami otwarcia migawki dłuższymi nawet o 5 stopni EV. Stabilizacja działa skutecznie zarówno podczas fotografowania jak i filmowania.
Focus Stacking
Nikon Z 5 to kolejny aparat wyposażony w cyfrowy tryb focus stacking, który umożliwia rejestrowanie zdjęć o dużej głębi ostrości. Aparat rejestruje do 100 zdjęć w określanych odstępach czasowych i z regulowanym skokiem ostrości, które mogą byc zapisywane w oddzielnym folderze, a które łączone w procesie post produkcji stwarzają nam obrazu o unikalnej głębi ostrości. Świetne rozwiązanie dla miłośników makrofotografii i fotografii produktowej.
Pliki RAW (NEF) i JPEG
Rejestrowane pliki zdjęciowe są dość duże. Największy JPEG, najmniej skompresowany plik, ma ok. 7 MB i rozdzielczość 6016 × 4016 pikseli, co umożliwia wykonanie zdjęcia mającego wymiar 34 × 50,9 cm dla 300 dpi. Nikon Z 5, podobnie jak Nikon Z 6, umożliwia nam fotografowanie w formacie RAW czyli nikonowskim NEF o dużej, średniej lub małej wielkości zdjęć z tym, że o odpowiednio trzech mniejszych rozdzielczościach: 24,2 mln pikseli (duże), 13,6 mln (4512×3008) pikseli (średnie) lub 6 mln (3008 × 2008) pikseli (małe). W Nikonie Z 5 pliki RAW mogą być, tak jak w Z 6, również rejestrowane z głębią kolorów 12 lub 14-bitową. Mogą to być pliki nieskompresowane jak też skompresowane bezstratnie lub skompresowane. Nieskompresowany plik RAW ma ok. 26 MB.
Za możliwości fotograficzne przyznajemy 5,4 pkt.

Wizjer elektroniczny

W aparacie jest znany z modeli Z 6 i Z 7 elektroniczny wizjer, wykonany w technologii OLED, o przekątnej 0,5" i rozdzielczości 3690 tys. punktów, który pokrywa kadr w 100% w pionie i w poziomie. Ma on aż 0,8-krotne powiększenie oraz 37-stopniowy kąt oglądania po przekątnej. Wizjer sprawia wrażenie nieco wyraźniejszego od tego zastosowanego w Sony A7 III, który ma mniejszą rozdzielczość, wynoszącą 2,39 mln punktów. Niestety, tak jak w każdym innym wizjerze elektronicznym tak i w Z 6 (i w Z7) możemy sporadycznie zaobserwować delikatne „mrowienie”, kaszkę aberracji chromatycznej na ekranie np. przy fotografowaniu w ciemnych pomieszczeniach. Przy fotografowaniu skomplikowanych drobnych detali sporadycznie mogą się pojawić w wizjerze różne artefakty tj. mora. Wizjer EVF oceniamy bardzo wysoko na 5,85 punktu.

 

ciąg dalszy artykułu na następnej stronie...


 
data dodania: 23-02-2021
 
godzina dodania: 11:31
 
odsłon: 11793
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
fotografia
Test Tamrona 50-400 mm f/4,5-6,3 Di III VC VXD - super telezoom - pełny test z Foto-Kuriera 8-9/23
fotografia
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
fotografia
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i  prawie jak R6 Mark II
fotografia
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
fotografia
Samyang AF 24 mm f/2,8 FE - budżetowy, kompaktowy, jasny, szeroki kąt z mocowaniem Sony - test z Foto-Kuriera 3/23
fotografia
Panasonic LUMIX S5 II X, wzmocniony i  pełnoklatkowy, jeszcze lepiej filmujący brat S5 II, Foto-Kurier na weekend
fotografia
Test Samsunga ViewFinity S8 - 32" dla kreatywnych i wymagających, w dobrej cenie - test z Foto-Kuriera 4/23
fotografia
Test drukarki Canon SELPHY CP1500 - do szybkich wydruków fotograficznych, artykuł z Foto-Kuriera 1-2/23
fotografia
Panasonic LUMIX S5 II - test, szybszy, skuteczniejszy, z hybrydowym AF z detekcją fazy
fotografia
Nikon Z 30 test, z matrycą APS-C dla vlogujących i fotografujących - test z Foto-Kuriera 10/22
fotografia
Street, portret, reportaż i dzikie zwierzęta, uniwersalny Nikkor Z 24–70 mm f/4 S, test z Foto-Kuriera 5/21
fotografia
Tamron 11–20 mm f/2,8 Di III-A RXD,105 stopni w jasnym obiektywie do Sony, test z Foto-Kuriera 6-7/21


Zdjęcie miesiąca
Kwiecień 2024
zdjęcie miesiąca
© fot. Wioleta Pawlak
 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2024. (0.123) / 0.106

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |