Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydrukuj
zdjęcie

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

TEST Nikon Z 5 - najtańsza pełna klatka Nikona - test z Foto-Kuriera 10/20

ciąg dalszy...

 

Ekran

Nikon Z ma uchylny, dotykowy ekran LCD o przekątnej 3,2", czyli takiej samej jak w Z 6, ale o rozdzielczości mniejszej 1,04 mln punktów (Z 6 ma 2,1 mln pkt.). Dwukrotne stuknięcie w ekran palcem umożliwia wyświetlanie 100% obszaru zdjęcia. Ekran umożliwia przesuwanie i powiększanie zdjęć na zasadach zbliżonych do smatfonów. Pomimo zubożonych parametrów w stosunku do Z 6 ekran w Z 5, jako w pełni dotykowy i o większej rozdzielczości, jest wyżej pozycjonowany niż ten w Sony A7 III (3” i rozdz. ok. 921 tys. punktów). Szkoda, że ekranu nie osadzono na przegubie, jak to zrobiło chociażby Sony w pełnoklatkowym modelu 7C i tak jak to jest w niektórych modelach lustrzanek Canona i bezlusterkowcach Canona np. w EOS R6. Za ekran przyznajemy 5,3 punktu.

Pomiary

W redakcyjnym studiu sprawdziliśmy: dynamikę przetwornika, zaszumienie obrazu oraz odwzorowanie barwne (czyli sprawność dedykowanych ustawień balansu bieli). Pomiarów dokonaliśmy wykorzystując testową tablicę barwną X-rite, którą oświetlaliśmy światłem ciągłym żarowym oraz błyskowym. Pomiary testowe wykonane zostały na plikach JPEG o najmniejszej kompresji, czyli na największych. Temperatura barwowa i ekspozycja ustawiane były ręcznie według wskazań urządzeń pomiarowych: Gossen Digipro F i Minolta Color Meter III.

Odwzorowanie barwne

Odwzorowanie barwne sprawdzaliśmy przy oświetleniu żarowym (3000 K) i błyskowym (5000 K).

 

Odwzorowanie barwne

 

Nikon Z 5 dobrze radzi sobie z odwzorowaniem barw. Przy oświetleniu żarowym, w przypadku automatycznego balansu bieli, występuje mało widoczna żółto-magentowa dominanta. Przy ustawieniu dedykowanym i ręcznym (w kelwinach) kolory są prawidłowo odwzorowane. Przy świetle błyskowym lekko żółto-magentowa dominanta wystąpiła przy dedykowanym ustawieniu – na światło błyskowe, przy ustawieniu AWB zarejestrowaliśmy niebieski zafarb. W pozostałych przypadkach (ustawienia „Słońce” i ręczne) aparat poradził sobie bardzo dobrze.
Za odwzorowanie barwne przyznajemy 5,4 punktu.

Szumy

Pomiary wykonaliśmy przy wyłączonej redukcji szumów, redukcji na poziomie „normalnym” oraz „zwiększonym”. Światło błyskowe miało temperaturę 5000 K.

 

W porównaniu do Nikona Z 6 testowany model przy wyłączonej redukcji szumów wypadł nawet nieznacznie lepiej przy wartościach od ISO 800 do ISO 6400.

 

W porównaniu do Nikona Z 6 testowany model przy wyłączonej redukcji szumów wypadł nawet nieznacznie lepiej przy wartościach od ISO 800 do ISO 6400.

W porównaniu do Nikona Z 6 testowany model przy wyłączonej redukcji szumów wypadł nawet nieznacznie lepiej przy wartościach od ISO 800 do ISO 6400.

 

Nikon Z 5 ma 3 rodzaje odszumiania: słabe, normalne oraz zwiększone. W porównaniu do Nikona Z 6, Nikon  Z 5 przy wyłączonej redukcji szumów wypada podobnie, a nawet nieznacznie lepiej przy czułościach od ISO 800 do ISO 6400. Przy włączonej redukcji jest podobnie.
W świetle błyskowym ­Nikon Z 5 w całym zakresie ma nieznacznie lepsze osiągi niż model Z 6.

 

Szumy

Szumy

Szumy

Szumy

Szumy

Szumy

Szumy

Szumy

 

W praktyce użyteczna wartość czułości z wyłączoną redukcją to nawet ISO 6400. Do tego momentu rejestrowana jest bardzo duża ilość szczegółów przy zachowaniu niskiego zaszumienia. Trzeba przyznać, że przy czułościach ISO 25 600, a nawet ISO 51 200 ilość szczegółów spada, a zaszumienie rośnie, to obraz jest jeszcze akceptowalny. Za szumy przyznajemy 5,7 punktu.

 

ciąg dalszy artykułu na następnej stronie...


 
data dodania: 23-02-2021
 
godzina dodania: 11:31
 
odsłon: 11823
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Test Nikona Z f, stylizowanego na FM2 i przewyższającego wzorce - artykuł z Foto-Kuriera 12/23
fotografia
Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
fotografia
Test Tamrona 50-400 mm f/4,5-6,3 Di III VC VXD - super telezoom - pełny test z Foto-Kuriera 8-9/23
fotografia
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
fotografia
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i  prawie jak R6 Mark II
fotografia
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
fotografia
Samyang AF 24 mm f/2,8 FE - budżetowy, kompaktowy, jasny, szeroki kąt z mocowaniem Sony - test z Foto-Kuriera 3/23
fotografia
Panasonic LUMIX S5 II X, wzmocniony i  pełnoklatkowy, jeszcze lepiej filmujący brat S5 II, Foto-Kurier na weekend
fotografia
Test Samsunga ViewFinity S8 - 32" dla kreatywnych i wymagających, w dobrej cenie - test z Foto-Kuriera 4/23
fotografia
Test drukarki Canon SELPHY CP1500 - do szybkich wydruków fotograficznych, artykuł z Foto-Kuriera 1-2/23
fotografia
Panasonic LUMIX S5 II - test, szybszy, skuteczniejszy, z hybrydowym AF z detekcją fazy
fotografia
Nikon Z 30 test, z matrycą APS-C dla vlogujących i fotografujących - test z Foto-Kuriera 10/22
fotografia
Street, portret, reportaż i dzikie zwierzęta, uniwersalny Nikkor Z 24–70 mm f/4 S, test z Foto-Kuriera 5/21


Zdjęcie miesiąca
Kwiecień 2024
zdjęcie miesiąca
© fot. Zbigniew Nojek
 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2024. (0.129) / 0.113

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |