Wydania FK: 169,
publikacje: 9009,
wydarzenia: 2235,
opisy i testy: 2073,
galerie zdjęć: 286821,
użytkownicy: 9684
Trwa wyszukiwanie informacji - proszę czekać ...
Wyniki wyszukiwania dla podświetlonej kategorii
Okiem Leonarda - czy ocena zdjęcia może być obiektywna? Artykuł Foto-Kurier 10/13
ciąg dalszy...
Leonard Karpiłowski
Był z nami od 1995 r. Jego pierwszym artykułem na łamach Foto-Kuriera był napisany wspólnie z Wojciechem Tuszko tekst o fotograficznej chemii pt.: „Zestawy do procesu czarno-białego firmy Paterson” (Foto-Kurier 2/95).
Następnym cyklem artykułów była „Technika zdjęć”, w których były omówione kamery wielkoformatowe i sposób ich wykorzystania w studiu i w plenerze. Na ich podstawie powstało opracowanie książkowe „Fotografia wielkoformatowa” (2000). Było to pierwsze opracowanie tej problematyki w języku polskim.
Innym cyklem artykułów, pisanych także z Wojciechem Tuszko i publikowanych na łamach FK było Fotograficzne ABC (od nr 12/2001). Cykl artykułów o konstrukcjach średniofomatowych, to także materiał do późniejszej książki pt. „Aparaty średnioformatowe” (2004). Na łamach FK pojawiły się również artykuły poświęcone studyjnemu oświetleniu błyskowemu. Doświadczenia, zebrane przy ich opracowaniu, oraz wieloletnia praktyka studyjna zostały wykorzystane przez Leonarda w książce „Światła i cienie w fotografii” (2008).
Jego pierwszym aparatem był Penti II, formatu połówkowego z obiektywem Carl Zeiss Jena, który jednak nie był w stanie spełnić oczekiwań Leonarda. Wkrótce pojawiła się Praktica Super TL, później przyszedł czas na średni format (Pentacon Six). Pierwszym aparatem wielkoformatowym był Mentor Panorama o formacie zdjęciowym 13×18 cm. Potem Leonard wykonywał zdjęcia wielkoformatowe 4×5 cali. Perfekcyjnie opanowana obróbka materiałów zdjęciowych zwalniała go od kłopotów związanych z wyborem laboratorium usługowego.
Zawodowo zaczął fotografować w 1975 r. na torze wyścigów konnych na Służewcu w Warszawie. Jako pracownik Państwowych Torów Wyścigów Konnych miał swobodny dostęp do wyścigowych zakamarków. Zdjęcia, które wówczas powstały były prezentowane w galerii Jerzego Olka we wrocławskim Domku Romańskim w ramach cyklu „Foto-Medium-Art”. Od roku 1986 pracował jako fotograf niezależny, prowadząc jednocześnie działalność dydaktyczną w mokotowskich placówkach kultury. Był instruktorem kategorii S. W ostatnim czasie wykładał w Warszawskiej Szkole Reklamy, gdzie m.in. prowadził zajęcia z laboratorium fotografii czarno-białej i barwnej, oraz techniki zdjęć.
Od kilku lat prowadził w „Foto-Kurierze” cykl artykułów poradnikowych pt. „Okiem Leonarda”.
Artykuł ukazał się w Foto-Kurierze 10/2013
Całe wydanie można przejrzeć tutaj
Szkoda, że nikt nie przejął cyklu p. Leonarda i jak dotąd nie spróbował swych sił, by równie wnikliwie podjąć się przeanalizowywania przedstawianych pod ocenę Internautów różnych fotograficznych propozycji. Obserwując "sześciogwiazdkowe" oraz od czasu do czasu "czterogwiazdkowe" kliknięcia, oceniające fotografie w Galerii Internetowej, jestem przekonany, że warto by wznowić podobny cykl. Nawet z uwagi na pamięć o p. Leonardzie Karpiłowskim.
Z poważaniem
Krzysztof Firkowski
Montaż powstał ze zdjęć następujących osób: Andrzej Bocheński, Kamil Górawski, Mariusz Kulesza, Piotr Dras, Robert Sic i Sylwia Tylkowska. Autorzy zdjęć wykorzystanych w montażu, wysłali już swoje prace. Zainspiruj się nimi i w dowolnym momencie dołącz do zabawy. Do wygrania ponad 16 tys. złotych. Zgłoszenia tylko do 6 maja 2024 r.
Dołącz do konkursu na dowolnym jego etapie. LIGA Foto-Kuriera 2024 ma 9 -etapów. Zdjęcia jpg (RGB) mieszczące się w kwadracie 1200 x 1200 (mniejsze niż 2 MB) pikseli można wgrywać do serwisu zgdonie z terminarzem podanym dalej. Zapoznaj się z regulaminem konkursu i pulą nagród comiesięcznych i finałowych. Wartość nagród przekracza 16 tysięcy zł.
29 czerwca 2021 r. to dzień premiery obiektywu Canon RF 14-35 mm f/4L IS USM. Ten pełnoklatkowy zoom jest uzupełnieniem dwóch lekkich, kompaktowych obiektywów tej marki o świetle f/4, które łącznie umożliwiają entuzjastom i profesjonalnym fotografom korzystanie z wszechstronnego zakresu ogniskowych 14-200 mm. W marcu obiektyw trafił do naszej redakcji, dzięki czemu...
Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024