Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydrukuj
zdjęcie

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

Tryby fotografowania

Tryby fotografowania, program tematyczny, możliwości edycyjne.

Utarło się przekonanie, że fotoamatorom niepotrzebne są zaawansowane funkcje kontroli ekspozycji. W prostych kompaktach nie znajdziemy ręcznych (M) i półautomatycznych (A, S) trybów pracy. Programów tematycznych z kolei zazwyczaj jest tyle, że nie sposób wszystkich spamiętać. Zamysłem producenta jest oczywiście maksymalne ułatwienie życia wystraszonemu fotoamatorowi. Z pomocą przychodzą mu tryby „inteligentne” i automatyczne, które same ustawią optymalne parametry. Wśród trybów scen, których nierzadko mamy już grubo ponad 20, obok tych klasycznych, jak krajobraz, portret czy zdjęcia nocne, znajdziemy bardziej wyszukane, jak „muzeum”, „zdjęcia podwodne”, „światło świecy”, „żywność”, czy specjalny tryb ułatwiający fotografowanie dokumentów. W zaawansowanych kompaktach proporcje są na ogół odwrotne. Amatorskie tryby okrojone są do minimum, ale dają za to możliwość pełnej kontroli nad ekspozycją. Aparaty kompaktowe często mają też szeroki wachlarz funkcji umożliwiających edycję zdjęć już z poziomu aparatu. I tak, zanim jeszcze skopiujemy zdjęcia do komputera, możemy je wyostrzyć, wykadrować, poprawić balans bieli, skonwertować do czerni i bieli, sepii czy negatywu, połączyć w panoramę, dowolnie na siebie nakładać, korygować kontrast, nasycenie, jasność, wybierać selektywnie kolor , korygować efekt czerwonych oczu, symulować efekty użycia filtrów optycznych czy fotografii otworkowej, a nawet poprawiać niedoskonałości skóry fotografowanej osoby (funkcje retuszu ma np. większość aparatów ­Olympusa).  W kompaktach najczęściej możemy wybrać jedną z czterech funkcji wyzwalania lampy błyskowej: auto – lampa włącza się automatycznie, gdy mamy niewystarczające warunki oświetleniowe), fill-in (lampa włączona na stałe, tak zwany błysk wymuszony, mający na celu rozświetlenie pierwszego planu zdjęciowego; przykład zastosowania tego trybu przedstawiają powyższe zdjęcia), synchronizacja z długimi czasami otwarcia migawki (aparat dobiera długi czas naświetlania w celu rejestracji tła przy fotografowaniu w nocy, a następnie wyzwala błysk doświetlający przedni plan), lampa wyłączona.  Filtr „selektywny kolor” umożliwia wyselekcjonowanie jednej barwy. W tym przypadku były to odcienie zieleni. Zdjęcie wykonane w górach w okolicach Marakeszu.  Producenci stosują różne oznaczenia dla trybów pracy aparatu. Po lewej stronie widzimy oznaczenia typowe dla Canona i Pentaksa. Pozostali ­producenci stosują systematykę jak po prawej. M oznacza tryb ręczny, Tv i S – preselekcję czasu, A i Av – preselekcję przysłony, a symbol P automatykę programową. W Pentaksie mamy jeszcze tryb TAv, czyli preselekcja czasu i przysłony.

 

Utarło się przekonanie, że fotoamatorom niepotrzebne są zaawansowane funkcje kontroli ekspozycji. W prostych kompaktach nie znajdziemy ręcznych (M) i półautomatycznych (A, S) trybów pracy. Programów tematycznych z kolei zazwyczaj jest tyle, że nie sposób wszystkich spamiętać. Zamysłem producenta jest oczywiście maksymalne ułatwienie życia wystraszonemu fotoamatorowi. Z pomocą przychodzą mu tryby „inteligentne” i automatyczne, które same ustawią optymalne parametry. Wśród trybów scen, których nierzadko mamy już grubo ponad 20, obok tych klasycznych, jak krajobraz, portret czy zdjęcia nocne, znajdziemy bardziej wyszukane, jak „muzeum”, „zdjęcia podwodne”, „światło świecy”, „żywność”, czy specjalny tryb ułatwiający fotografowanie dokumentów. W zaawansowanych kompaktach proporcje są na ogół odwrotne. Amatorskie tryby okrojone są do minimum, ale dają za to możliwość pełnej kontroli nad ekspozycją.

 

Producenci stosują różne oznaczenia dla trybów pracy aparatu. Po lewej stronie widzimy oznaczenia typowe dla Canona i Pentaksa. Pozostali ­producenci stosują systematykę jak po prawej. M oznacza tryb ręczny, Tv i S – preselekcję czasu, A i Av – preselekcję przysłony, a symbol P automatykę programową. W Pentaksie mamy jeszcze tryb TAv, czyli preselekcja czasu i przysłony.

Producenci stosują różne oznaczenia dla trybów pracy aparatu. Po lewej stronie widzimy oznaczenia typowe dla Canona i Pentaksa. Pozostali ­producenci stosują systematykę jak po prawej. M oznacza tryb ręczny, Tv i S – preselekcję czasu, A i Av – preselekcję przysłony, a symbol P automatykę programową. W Pentaksie mamy jeszcze tryb TAv, czyli preselekcja czasu i przysłony.

 

Aparaty kompaktowe często mają też szeroki wachlarz funkcji umożliwiających edycję zdjęć już z poziomu aparatu. I tak, zanim jeszcze skopiujemy zdjęcia do komputera, możemy je wyostrzyć, wykadrować, poprawić balans bieli, skonwertować do czerni i bieli, sepii czy negatywu, połączyć w panoramę, dowolnie na siebie nakładać, korygować kontrast, nasycenie, jasność, wybierać selektywnie kolor,

 

Filtr „selektywny kolor” umożliwia wyselekcjonowanie jednej barwy. W tym przypadku były to odcienie zieleni. Zdjęcie wykonane w górach w okolicach Marakeszu.

Filtr „selektywny kolor” umożliwia wyselekcjonowanie jednej barwy. W tym przypadku były to odcienie zieleni. Zdjęcie wykonane w górach w okolicach Marakeszu.

Filtr „selektywny kolor” umożliwia wyselekcjonowanie jednej barwy. W tym przypadku były to odcienie zieleni. Zdjęcie wykonane w górach w okolicach Marakeszu.

 

korygować efekt czerwonych oczu, symulować efekty użycia filtrów optycznych czy fotografii otworkowej, a nawet poprawiać niedoskonałości skóry fotografowanej osoby (funkcje retuszu ma np. większość aparatów ­Olympusa).

 

 W kompaktach najczęściej możemy wybrać jedną z czterech funkcji wyzwalania lampy błyskowej: auto – lampa włącza się automatycznie, gdy mamy niewystarczające warunki oświetleniowe), fill-in (lampa włączona na stałe, tak zwany błysk wymuszony, mający na celu rozświetlenie pierwszego planu zdjęciowego; przykład zastosowania tego trybu przedstawiają powyższe zdjęcia), synchronizacja z długimi czasami otwarcia migawki (aparat dobiera długi czas naświetlania w celu rejestracji tła przy fotografowaniu w nocy, a następnie wyzwala błysk doświetlający przedni plan), lampa wyłączona.

 W kompaktach najczęściej możemy wybrać jedną z czterech funkcji wyzwalania lampy błyskowej: auto – lampa włącza się automatycznie, gdy mamy niewystarczające warunki oświetleniowe), fill-in (lampa włączona na stałe, tak zwany błysk wymuszony, mający na celu rozświetlenie pierwszego planu zdjęciowego; przykład zastosowania tego trybu przedstawiają powyższe zdjęcia), synchronizacja z długimi czasami otwarcia migawki (aparat dobiera długi czas naświetlania w celu rejestracji tła przy fotografowaniu w nocy, a następnie wyzwala błysk doświetlający przedni plan), lampa wyłączona.

W kompaktach najczęściej możemy wybrać jedną z czterech funkcji wyzwalania lampy błyskowej: auto – lampa włącza się automatycznie, gdy mamy niewystarczające warunki oświetleniowe), fill-in (lampa włączona na stałe, tak zwany błysk wymuszony, mający na celu rozświetlenie pierwszego planu zdjęciowego; przykład zastosowania tego trybu przedstawiają powyższe zdjęcia), synchronizacja z długimi czasami otwarcia migawki (aparat dobiera długi czas naświetlania w celu rejestracji tła przy fotografowaniu w nocy, a następnie wyzwala błysk doświetlający przedni plan), lampa wyłączona.

 

ARW.

 



 
data dodania: 21-12-2015
 
godzina dodania: 14:06
 
odsłon: 5264
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Prawo w fotografii: Ochrona wizerunku i zasady jego rozpowszechniania - artykuł z Foto-Kuriera 6/14
fotografia
Prawo w fotografii: Dozwolony użytek czyli co i gdzie wolno wieszać - artykuł z Foto-Kuriera 5/14
fotografia
Warsztaty Photoshopa: Wyrównujemy oświetlenie - artykuł z Foto-Kuriera 3/16
fotografia
Znak wodny, czyli fotografowanie zabezpieczeń banknotów - artykuł z Foto-Kuriera 3/99
fotografia
CEWE Fotoksiążka jako Kronika Roczna - kupon promocyjny dla Czytelników Foto-Kuriera!
fotografia
Licencje oraz wykorzystanie zdjęć z banków fotografii - artykuł z Foto-Kuriera 12/12
fotografia
Foto-Kurier na weekend: Perfekcyjne makro tanim kosztem – światło zastane – artykuł z FK 10/13
fotografia
Klauzule informacyjne na gruncie RODO - zakres i przykładowa treść klauzuli - artykuł z Foto-Kuriera 10/18
fotografia
Foto-Kurier na weekend: Sposób na „zimowe safari” - pełny artykuł z Foto-Kuriera 3/10
fotografia
Internetowe banki zdjęć - między nami a regulaminem - artykuł z Foto-Kuriera 4/15
fotografia
Najczęstsze błędy w umowach związanych z prawem autorskim - artykuł z Foto-Kuriera 3/15
fotografia
Mem internetowy fenomen, a zarazem przedmiot prawa autorskiego - artykuł Foto-Kurier 1-2/19
fotografia
Przebieranki na stadionie czyli kilka słów o statusie fotoreporterów - artykuł Foto-Kurier 8-9/17


Zdjęcie miesiąca
Kwiecień 2024
zdjęcie miesiąca
© fot. Zbigniew Nojek
 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2024. (0.120) / 0.103

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |