Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydrukuj
zdjęcie

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

Fujifilm FinePix S100FS - filmy fotograficzne w cyfrówce

O wysokiej jakości barwnych materiałów odwracalnych, a w szczególności Velvii firmy Fujifilm, nikogo nie trzeba przekonywać. Teraz konstruktorzy przenieśli ich symulację do nowego modelu aparatu spod znaku Fuji o nazwie FinePix S100FS. Firma ta brak w swojej ofercie lustrzanek konsumenckich rekompensuje silną pozycją w segmencie zaawansowanych aparatów kompaktowych z wizjerem elektronicznym (EVF). A ten model może tę pozycję umocnić.


 

Fujifilm FinePix S100FS

 

Przyjrzyjmy mu się bliżej


S100FS wyglądem przypomina niedużą lustrzankę. W zasadzie jedyną różnicą jest brak wymiennych obiektywów. W zamian niektórymi funkcjami często ją prześciga, oferując w standardzie możliwości tam dostępne dopiero jako opcje – często kosztowne. W tym przypadku głównymi zaletami nowego Finepiksa są wysokiej jakości 14,3-krotny obiektyw i unikatowa funkcja symulacji efektu filmu halogenosrebrowego, jak i inne zaawansowane funkcje zaczerpnięte z profesjonalnej „S5”.

 

S100FS

 

Aparat ten wykonany jest z dobrej jakości materiałów i wygodnie leży w dłoni, zarówno drobnej jak i większej, przy wymiarach zbliżonych do lustrzanki, tj. 133,4×93,6×150,4 mm, oraz ciężarze 918 g (bez baterii i karty).


Przetwornik i rejestracja zdjęć

Elementem rejestrującym FinePiksa S100FS jest nowo opracowany sensor Super CCD VIII HR  typu 2/3 cala z 11,1 mln efektywnych pikseli, sterowany najbardziej zaawansowanym procesorem Fujifilm RP (Real Photo) III. To połączenie zaowocowało poprawą zakresu dynamicznego o 400%, jak ma to miejsce w topowym S5Pro, umożliwiając uchwycenie każdego niuansu jasnych barw i cieni nawet przy bardzo kontrastowych motywach. Użytkownicy mogą wybierać zakres dynamiki z opcji Auto, 100%, 200% lub 400%. Przy maksymalnej rozdzielczości aparat rejestruje zdjęcia o wymiarach 3840×2880 pikseli, przy stosunku boków 4:3 i 4032×2688 pikseli, przy tradycyjnie stosowanym w fotografii stosunku boków 3:2. Pozwala to na wykonanie wydruków o wymiarach odpowiednio: 24,4×32,5 cm lub 22,8×34,1 cm przy 300 dpi. Aparat wyposażony jest w podstawowe tryby ekspozycji (Auto, P, S, A, M), 14 programów tematycznych, 2 własne ustawienia oraz możliwość wprowadzenia symulacji 4 filmów (Provia, Velvia, Soft, Portrait). Przy pełnej rozdzielczości ekwiwalent czułości możemy wybrać z zakresu ISO 100-3200. Możemy zwiększyć go, jednak dzieje się to kosztem rozdzielczości, i tak z rozdzielczością 6 mln otrzymujemy 6400 ISO, a przy 3 mln 10000 ISO. Nośnikiem pamięci są karty xD lub SD/SDHC, umieszczane w tym samym zmodyfikowanym gnieździe. Dodatkowo możemy korzystać z ok. 25 MB pamięci wewnętrznej. Zdjęcia seryjne z pełną rozdzielczością możemy wykonywać z częstością 3 kl./s w serii do 3 zdjęć (RAW) lub 7 (JPEG). Zmniejszenie rozdzielczości rejestrowanych plików do 3 MP umożliwia zapis do 50 kadrów z częstością 7 kl./s. Aparat realizuje czasy ekspozycji w przedziale 1/4000–1/4 s (w zależności od trybu ekspozycji).


Układ optyczny i stabilizacja obrazu

Model wyposażono w wysokiej jakości obiektyw Fujinon z 14,3-krotnym zoomem optycznym o zakresie ogniskowych 28-400 mm (ekwiwalent dla aparatu małoobrazkowego) o zmiennej wartości przysłony w zakresie 2,8-5,3. Przysłonę możemy przymknąć jedynie do wartości 11 dla całego zakresu ogniskowych. Obiektyw zbudowany jest z 13 soczewek skupionych w 10 grupach. Zawiera on element asferyczny i charakteryzuje się wysokim kontrastem i rozdzielczością. Zmiana ogniskowej odbywa się poprzez pierścień manualnego zooma, dzięki czemu kadrowanie jest bardzo precyzyjne i szybkie. Nie zużywa też sporej ilości energii. Aparat ma wbudowaną optyczną stabilizację obrazu, połączoną z wysokimi ekwiwalentami czułości. Minimalna odległość ostrzenia to ok. 50 cm przy szerokim kącie i ok. 2,5 m przy maksymalnej ogniskowej. Po włączeniu funkcji „Makro” odpowiednio 10 i 90 cm, a przy opcji „Super makro” możemy zbliżyć się do fotografowanego przedmiotu nawet na odległość 1 cm. Ogniskową możemy zwiększyć wykorzystując 2-krotny zoom cyfrowy. System autofocus w trudnych warunkach wspomagany jest diodą emitującą białe światło. Obiektyw wyposażono w bagnetową osłonę przeciwsłoneczną z okienkiem ułatwiającym regulację filtru polaryzacyjnego.


Ekran LCD i wizjer

Uchylny ekran LCD TFT tego modelu o przekątnej 2,5 cala, czyli 6,4 cm, i rozdzielczości 230 tys. pikseli, ułatwia fotografowanie od dołu i od góry. Pokrywa on ok. 100% pola kadru.

 

Odchylany wyświetlacz LCD
Odchylany wyświetlacz umożliwia wygodne fotografowanie z góry oraz z dołu.

 

Przy odtwarzaniu obrazów ekran umożliwia wyświetlanie mikrominiatur oraz przeglądanie zdjęć z częstością 10 kl./s. Wizjer elektroniczny LCD FLC – z możliwością korekcji dioptrycznej – ma przekątną 0,2 cala i rozdzielczości ok. 200 tys. punktów. Pokrywa on prawie 100% kadru.


Inne funkcje i możliwości

W nowym modelu Fujifilm zastosowano system Rozpoznawania Twarzy drugiej generacji. Wysoko podnosząca się wbudowana lampa błyskowa przy ustawieniu ISO 800 doświetla kadr nawet do 7 metrów. Nową ciekawą funkcją jest „Multi Bracketing”, umożliwiający wykonanie 3 zdjęć ze zmianą parametru: zakresu dynamiki, symulacji filmu oraz ekspozycji. Dodatkowo mamy możliwość podłączenia zewnętrznej lampy błyskowej poprzez sanki z gorącą stopką wyposażoną w jeden centralny styk. Daje to możliwość wykorzystania aparatu do pracy w studiu. Model ma menu w 17 wersjach językowych, w tym również polskiej.
Aparatem tym oprócz zdjęć możemy wykonywać krótkie filmy z dźwiękiem. Zapis odbywa się w formacie AVI Motion JPEG, przy rozdzielczości VGA, z częstością 30 kl./s.


Zasilanie i złącza komunikacyjne

S100FS zasilany jest akumulatorem Li-Ion NP-140 o pojemności 1150 mAh. Opcjonalnie dostępny jest zasilacz sieciowy AC-84.

 

Gniazdo kart pamięci

 Z lewej strony pod klapką znajdują się gniazda zasilania, wyjścia A/V oraz USB 2.0 High-Speed.

 

Gniazda zasilania

Z lewej strony pod klapką znajdują się gniazda zasilania, wyjścia A/V oraz USB 2.0 High-Speed.

 

Urządzenia zewnętrzne można podłączać przez wyjście AV (w standardzie NTSC/PAL) lub USB (2.0 High-Speed).


Podsumowanie

FinePix S100FS, dzięki nowym rozwiązaniom, polecany jest fotografom przyrodniczym, ale z pewnością również w innych dziedzinach się sprawdzi. Jest to produkt dla ludzi chcących mieć relatywnie duży aparat z dużymi możliwościami, ale z niewymienną optyką. Ponadto możliwość podłączenia przez gorącą stopkę zewnętrznej lampy otwiera przed użytkownikiem tego aparatu nowe perspektywy, m.in. pracy w studiu.
Niestety, za duże możliwości Finepiksa S100FS musimy „wyłożyć” 2495 zł, czyli dosyć sporo jak na aparat bez wymiennej optyki.

 

Wybrane dane techniczne

Piotr Hernik
zdjęcia pochodzą z mat. pras. Fujifilm

Artykuł opublikowano w Foto-Kurierze nr 5/2008 na str.51 







 
data dodania: 03-12-2008
 
godzina dodania: 12:12
 
odsłon: 3783
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Zoom-Nikkor Auto 43-86 mm f/3,5 – „Perła z lamusa” – artykuł opublikowany w F-K 12/2000
fotografia
Leica IIIb – „Perła z lamusa” – artykuł opublikowany w Foto-Kurierze 11/2000
fotografia
Nikon SP – „Perła z lamusa” – artykuł opublikowany w Foto-Kurierze 8/2000


Zdjęcie miesiąca
Marzec 2024
zdjęcie miesiąca
© fot. Halina Kubiak
 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2024. (0.127) / 0.116

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |