testowe Olympus E-30 - młodszy brat Olympusa E-3 / PEŁNA WERSJA z Foto-Kuriera 11/20085 listopada 2008 r. Olympus przedstawił swoją najnowszą lustrzankę systemu 4/3 o oznaczeniu E-30, której mokap prezentowano na Photokinie pod hasłem model 2009..
E-30 co to takiego?
Model E-30 stylistyką nawiązuje do E-3, nagrodzonej przez EISA tytułem Europejskiej zaawansowanej lustrzanki 2008/09. Wypełnia on lukę pomiędzy modelem E-3 a E-520. Nowy model jest trochę lżejszy w formie – zachowując całą wygodę i poręczność tego najbardziej zaawansowanego modelu Olympusa. Zastosowano w nim wszystkie technologie znane z E-3 i E-520, dodatkowo wzbogacając o najnowsze rozwiązania, często niedostępne w modelach konkurencji. Korpus wykonany z wysokiej jakości materiałów, jak przystało na tego producenta, ma wymiary 141,5×107,5×75 mm i masę 655 g. Ma on dodatkowy wyświetlacz na górze po prawej stronie, na którym wyświetlane są podstawowe funkcje aparatu, natomiast pokrętło zmiany trybów ekspozycji znajduje się po lewej stronie. Niestety E-30 nie jest tak odporny na warunki zewnętrzne jak jego starszy brat. Przyjrzyjmy się teraz bliżej jego podstawowym funkcjom i możliwościom.
E-30 odziedziczył po swoim starszym bracie obracany ekran LCD, o przekątnej powiększonej do 2,7 cala. Brak jest w nim jednak blokady klapki osłaniającej gniazdo kart pamięci przed przypadkowym otwarciem.
Przetwornik i rejestracja zdjęć Ciągła walka rynkowa wymusiła również na Olympusie zwiększenie rozdzielczości nowego przetwornika, co nie jest sprawą prostą, wziąwszy pod uwagę małe wymiary przetwornika systemu 4/3. Najnowszy korpus otrzymał nowo opracowany przetwornik High Speed Live MOS o całkowitej rozdzielczości 13,1 mln pikseli z efektywną rozdzielczością 12,3 mln pikseli. Łączy on zaawansowane możliwości sensora Full Frame Transfer (FFT) CCD z niskimi wymaganiami energetycznymi, charakterystycznymi dla przetworników CMOS. Głęboko osadzone w sensorze fotodiody zwiększają efektywność tłumienia szumów obrazu. Jego sterowaniem zajmuje się najnowszej generacji procesor obrazowy TruePic III+, wzbogacający jakość obrazu w zakresie odwzorowania kolorów i jego ostrości, jak również zwiększający szybkość wykonywanych operacji. Dodatkowo nowy przetwornik ma charakteryzować się szerokim zakresem dynamiki w jasnych partiach kadru. Przy rejestracji zdjęć z maksymalną rozdzielczością w proporcjach 4:3 otrzymujemy pliki o wymiarach 4032×3024 pikseli, co umożliwia uzyskanie wydruków o wymiarach 25,6×34,1 cm, przy 300 dpi. I tutaj mamy kolejną nowość – możliwość wyboru proporcji kadru, i to aż dziewięciu. Takich możliwości nie daje żadna inna lustrzanka. Teraz już na etapie fotografowania możemy wybrać jedną z następujących proporcji boków naszego obrazu: oprócz klasycznego dla tego systemu układu boków 4:3 mamy do wyboru 3:2, 16:9, 7:5, 5:4, 6:5, 7:6, 3:4 ( w pionie), oraz dla zwolenników kwadratowych kadrów 6:6. Zmiana proporcji wiąże sie ze zmniejszeniem rozdzielczości zapisywanego pliku. Ziszcza się powoli nasz redakcyjny primaaprilisowy żart zamieszczony w F•K 4/06 o aparacie z kwadratową matrycą i zmienną proporcją boków, który umożliwiałby fotografowanie w pionie bez konieczności przekręcania aparatu. Zakres ekwiwalentów czułości pozostał niezmieniony (w porównaniu z E-3) i wynosi 100–3200 ISO. Niezmiennie Olympus w swoich lustrzankach oferuje dwa gniazda kart pamięci: CF i xD, co daje możliwość zastosowania przejściówek CF/SD, CF/MS PRO Duo i używania prawie każdej karty pamięci. Zdjęcia seryjne możemy wykonywać z częstotliwością 5 kl./s w serii do 12 zdjęć (RAW) lub do zapełnienia karty w przypadku rejestracji plików JPEG. Aparat realizuje czasy ekspozycji w przedziale 1/8000–60 s plus B, do 30 min.
Na górze korpusu, tak jak w modelu E-3, zastosowano duży panel LCD z podstawowymi parametrami. Po lewej stronie wstawiono pokrętło zmiany trybu ekspozycji, znane z modeli konsumenckich.
System AF W E-30 zastosowano w pełni dwuosiowy 11-punktowy system AF (ten sam co w E-3), działający w bardzo szerokim zakresie detekcji od –2 do 19 EV. Jego działanie oparte jest na detekcji różnic fazowych oraz na detekcji kontrastu przy zastosowaniu nowszych obiektywów. Dzięki takim rozwiązaniom ustawianie ostrości tym aparatem jest bardzo precyzyjne i szybkie. Efekty pracy systemu możemy obserwować na wyświetlaczu przy pracy z funkcją Live View.
Wizjer, ekran LCD i Live View
Aparat wyposażono w wizjer optyczny z pryzmatem pentagonalnym ze szkła o właściwościach minimalizujących straty powstałe na skutek odbicia światła wewnątrz pryzmatu, pokrywający 98% pola kadru i dający powiększenie 1,02×. W celowniku mamy podgląd wielu ustawień aparatu, m.in. tryb ekspozycji, przysłonę, czas otwarcia migawki, balans bieli, korekcję, pomiar ekspozycji, czułość ISO, lampę błyskową. Możemy skorygować ustawienie celownika w zakresie od –3 do +1 dioptrii. Matówka Neo Lumi-Micro jest niewymienna. Uchylny i obracany ekran LCD HyperCristal II (rozwiązanie stosowane tylko w lustrzankach systemu 4/3) większy niż w E-3 (2,5 cala), umożliwiający bardzo wygodną obsługę i podgląd obrazu w ekstremalnych sytuacjach, ma przekątną 2,7 cala, czyli 6,9 cm, i rozdzielczość 230 tys. pikseli. Pokrywa on 100% pola kadru a użytkownik ma możliwość regulacji jego jasności i kolorystyki w zakresie 15 pozycji. Przy odtwarzaniu obrazów mamy możliwość jednoczesnego podglądu i powiększania dwóch wykonanych zdjęć.
Lampa błyskowa
Aparat ma wbudowaną lampę błyskową o liczbie przewodniej 13 (przy ISO 100). Systemowe lampy zewnętrzne możemy mocować w sankach aparatu, jak również sterować nimi bezprzewodowo z korpusu aparatu (dotyczy to lamp FL-50R i FL-36R). Do dyspozycji mamy też standardowe gniazdo wężyka synchronizacyjnego, znajdujące się z przodu pod zakręcaną przykrywką.
E-30 umożliwia wybór jednej z 9 proporcji boków kadru
data dodania: 08-04-2009
godzina dodania: 10:38
odsłon: 15386
powrót na stronę główną »
Komentarzesortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:LIGA FOTO-KURIERA 2024 - II etap pt. "Różowy" - zwycięskie prace i kolejny etap - tylko do 6 maja Temat drugiego etapu Ligi Foto-Kuriera 2024 "Różowy" okazał się jeszcze większą inspiracją dla wielu osób do wykonaniaoryginalnych zdjęć. Do rywalizacji dołączyło wiele nowych osób wraz z niesamowitymi zdjęciami. Łączna pula nagród w konkursie przekracza 16 tys. zł. Cały czas zaskakuje nas kreatywność autorów. Wybór najlepszych 30-tu zdjęć nie jest łatwy. Zapraszamy do udziału w kolejnym czwartym już etapie Ligi Foto-Kuriera pt. "Brzeg", do którego prace można wgrywać do 6 maja 2024 r. Czwarty etap Ligi Foto-Kuriera 2024 pt. "Brzeg" - zgłoszenia tylko do 6 maja Montaż powstał ze zdjęć następujących osób: Andrzej Bocheński, Kamil Górawski, Mariusz Kulesza, Piotr Dras, Robert Sic i Sylwia Tylkowska. Autorzy zdjęć wykorzystanych w montażu, wysłali już swoje prace. Zainspiruj się nimi i w dowolnym momencie dołącz do zabawy. Do wygrania ponad 16 tys. złotych. Zgłoszenia tylko do 6 maja 2024 r. LIGA Foto-Kuriera 2024 - poznaj tematy - do wygrania nagrody za ponad 16 tys. zł Dołącz do konkursu na dowolnym jego etapie. LIGA Foto-Kuriera 2024 ma 9 -etapów. Zdjęcia jpg (RGB) mieszczące się w kwadracie 1200 x 1200 (mniejsze niż 2 MB) pikseli można wgrywać do serwisu zgdonie z terminarzem podanym dalej. Zapoznaj się z regulaminem konkursu i pulą nagród comiesięcznych i finałowych. Wartość nagród przekracza 16 tysięcy zł. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |