testowe ![]() Zenitar 16 mm f/2,8 FISH EYE - artykuł opublikowany w Foto-Kurierze 2/1999![]() Obiektywy typu „rybie oko” należą z pewnością do jednych z najmniej popularnych. Powodem tego jest ich specyfika wynikająca z ogromnego kąta widzenia (od 170 do 220 stopni). Wiele osób nigdy nie próbowało nimi fotografować.
Każdy producent posiada, lub posiadał w swojej ofercie co najmniej jeden obiektyw typu „rybie oko”. W wyjątkowo korzystnej sytuacji są „nikonowcy” - mając do dyspozycji „szkła” o różnych ogniskowych: 6 mm, 7,5 mm, 8 mm, 10 mm i 16 mm. Wybór nie jest prosty, tym bardziej, że ceny niektórych są, delikatnie mówiąc, mało zachęcające. Tym wszystkim, którzy wahają się nad wyborem „rybiego oka” warto polecić Zenitara 16 mm f/2,8. Za niewieką cenę osiągane nim rezultaty są znakomite. ![]()
Swoimi wymiarami zbliżony jest do „85-tki” f/2, z pewnością znajdzie się więc dla niego miejsce nawet w małej torbie fotograficznej. Jak przystało na obiektyw specjalistyczny, filtry mocowane są z tyłu. Wraz z Zenitarem sprzedawane są cztery: żółty, żółto-zielony, czerwony i fabrycznie założony na obiektyw UV. Jeśli ktoś potrzebuje inne filtry, może samodzielnie oprawić je w oryginalnych mocowaniach. Ważne jest, by jeden z filtrów zawsze był założony za obiektywem - został on uwzględniony w obliczeniu obiektywu i tylko z nim można uzyskać pełną jakość obrazu. ![]() Skala przysłon zawiera wartości do f/22, co umożliwia uzyskanie maksymalnej głębi ostrości od 0,30 m do nieskończoności. Nawet na pełnym otworze przysłony głębia pokrywa znaczny zakres od 3,0 m. Minimalny dystans ostrości wynosi 0,30 m. Niestety nie wiadomo czy obiektyw ten ma korekcję typu CRC, lub „floating element”, jak to nazywają inni producenci. W wersji do Kieva / Nikona pierścień przysłon ma tradycyjnie podwójną skalę. ![]()
Cóż, obiektyw ten oficjalnie produkowany jest przecież do Kieva, a nie do Nikona. Samodzielny montaż widełek jest oczywiście zawsze możliwy. Rzut oka na bagnet pozwala jednoznacznie stwierdzić, że jest to obiektyw serii „AI-S”. Poza tym Zenitar pod względem mechanicznym wykonany jest zupełnie nieźle. Początkowo pierścień ostrości obraca się dość ciężko (choć pewnie), z biegiem czasu rozchodzi się, trzeba mu przy tym nieco pomóc, bo ustawianie ostrości w obiektywach „rybie oko” to czynność nader rzadka. ![]()
Z przyczyn konstrukcyjnych „rybie oka” (chciałoby się napisać „rybie oczy”) po prostu nie winietują. Zdjęcia wykonane tym „szkłem” (na pełnym otworze) pokazują, że brzegi fotografii nie wykazują żadnego spadku jasności. Inne dowodzi (12x powiększony fragmentem narożnika kadru) że ostrość na brzegu przy pełnym otworze jest zaledwie przyzwoita. Jak się tego należało spodziewać, zamknięcie przysłony o kilka stopni podnosi ostrość, zwłaszcza na brzegu.
Natomiast jest jeszcze jeden ważny powód, dla którego fotografując Zenitarem, należy zamykać przysłonę. Chodzi o refleksy. Mimo, że Zenitar ma dobre, zielonkawe powłoki MC, to przy kącie widzenia równym 180 stopni Słońce może być częstym gościem w kadrze, i o refleksy nie trudno. Można ich się pozbyć zamykając dość mocno przysłonę.
data dodania: 08-06-2012
godzina dodania: 19:40
odsłon: 17197
powrót na stronę główną »
![]() Komentarze![]() sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:![]() Test Canona RF 24-105 mm f/2,8 L IS USM Z - pierwszy obiektyw z pierścieniem płynnej regulacji przysłony
![]() TEST Sony A7R V - dążenie do doskonałości, czyli w znanym ciele nowy duch - artykuł z Foto-Kuriera 11/22
![]() Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
![]() Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
![]() Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i prawie jak R6 Mark II
![]() Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
![]() Samyang AF 24 mm f/2,8 FE - budżetowy, kompaktowy, jasny, szeroki kąt z mocowaniem Sony - test z Foto-Kuriera 3/23
![]() Panasonic LUMIX S5 II X, wzmocniony i pełnoklatkowy, jeszcze lepiej filmujący brat S5 II, Foto-Kurier na weekend
![]() Poznaj tematy Ligi Foto-Kuriera 2025 - pula nagród przekroczyła już 13,5 tys. złotych Dołącz do konkursu na dowolnym jego etapie. LIGA Foto-Kuriera 2025 ma 9 -etapów. Zdjęcia jpg (RGB) mieszczące się w kwadracie 1200 x 1200 (mniejsze niż 2 MB) pikseli można wgrywać do serwisu zgdonie z terminarzem podanym dalej. Zapoznaj się z regulaminem konkursu i pulą nagród comiesięcznych i finałowych. Wartość nagród przekroczyła już 13 tysięcy zł. ![]() OKIEM EKSPERTÓW ocena zdjęć użytkowników portalu - Foto-Kurier 1-2/25 Marta Darowska i Tadeusz Koniarz, eksperci nie tylko w dziedzinie fotografii, poddają swojej opinii wybrane zdjęcia użytkowników galerii foto-kurier.pl. Wgrywaj zdjęcia do serwisu jeśli chcesz, żeby nasi eksperci omówili je na łamach Foto-Kuriera. Tym razem swoją uwage skupili między innymi na zdjęciu, którego autorem jest Daniel Mopert, następnym razem może to być seria lub pojedyncze zdjęcie wgrane przez Ciebie. ![]() Nikkor Z 28-135 mm f/4 PZ ujrzał światło dzienne - znamy cenę 13 lutego 2025 r. Nikon wprowadził na rynek obiektyw do filmowania Nikkor Z 28-135mm f/4 PZ. Obiektyw powstał z myślą o filmowcach pracujących w pojedynkę lub z małymi ekipami. Umożliwia nagrywanie materiałów w rozdzielczości do 8K bezpośrednio z aparatu i jest wystarczająco lekki, aby filmować z ręki. Został zaprojektowany z myślą o zapewnieniu wyjątkowych możliwości filmowcom korzystającym z pełnoklatkowych aparatów Nikon z serii Z, takich jak Nikon Z9 czy Nikon Z8. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |