Wydania FK: 183,
publikacje: 9678,
wydarzenia: 2237,
opisy i testy: 2192,
galerie zdjęć: 317224,
użytkownicy: 10108
Trwa wyszukiwanie informacji - proszę czekać ...
Wyniki wyszukiwania dla podświetlonej kategorii
Sony World Photography Awards rozstrzygnięty
Dzisiaj, 16 kwietnia 2025 roku, ogłoszono nazwiska zwycięzców 18. edycji konkursu Sony World Photography Awards. Tegorocznych laureatów uhonorowano podczas wieczoru galowego w Londynie, w obecności wielu czołowych postaci z branży.
I miejsce: Zed Nelson (Wielka Brytania) za cykl The Anthropocene Illusion (Złudzenie antropocenu)
Prestiżowy tytuł Fotografa Roku 2025 przyznano znanemu brytyjskiemu fotografowi Zedowi Nelsonowi za cykl The Anthropocene Illusion (Złudzenie antropocenu). Zwycięzca otrzymał nagrodę pieniężną w wysokości 25 000 dolarów, cyfrowy sprzęt fotograficzny firmy Sony oraz możliwość zaprezentowania dodatkowych prac na wystawie Sony World Photography Awards 2026.
Nelson został wybrany spośród zwycięzców 10 kategorii konkursu profesjonalnego, których nazwiska ogłoszono razem ze zdobywcami drugich i trzecich miejsc w każdej kategorii. Podczas gali uhonorowano ponadto zwycięzców konkursów otwartego, studenckiego i młodzieżowego, jak również tegoroczną zdobywczynię nagrody za wybitny wkład w fotografię — znaną dokumentalistkę Susan Meiselas.
Na przestrzeni prawie dwóch dekad konkurs stał się ważną okazją do odkrywania i promowania współczesnej fotografii. Każdego roku wyróżniane są na nim historie i obrazy, które kształtują nasz język wizualny i pobudzają wyobraźnię, a także dają globalne spojrzenie na stale rozwijającą się fotografię. Na wystawie Sony World Photography Awards 2025, czynnej w londyńskim Somerset House od 17 kwietnia do 5 maja, znalazło się ponad 300 odbitek, setki zdjęć w formie cyfrowej, a dodatkowo specjalna prezentacja dorobku Susan Meiselas.
I miejsce: Zed Nelson (Wielka Brytania) za cykl The Anthropocene Illusion (Złudzenie antropocenu)
FOTOGRAF ROKU
The Anthropocene Illusion (Złudzenie antropocenu) to realizowany przez sześć lat na czterech kontynentach projekt dokumentalny, który bada głęboki rozłam relacji między ludźmi a światem przyrody. Bazując na pojęciu „antropocenu” — określającego obecny okres w historii Ziemi, który charakteryzuje się dominującym wpływem człowieka na środowisko — Nelson koncentruje się na reakcji ludzkości na wpływ, jaki sama wywiera na planetę. Przedstawia sztuczne przestrzenie stworzone przez ludzi jako sposób na „doświadczanie” i interakcję z naturą — od parków safari, rezerwatów przyrody i ośrodków wypoczynkowych po muzea historii naturalnej, ogrody zoologiczne i zielone miasta. Wytwory te służą mu za soczewkę, przez którą ukazuje dysonans między ludzkim pragnieniem pozostania w kontakcie z naturą a ciągłym niszczeniem środowiska spowodowanym działalnością człowieka.
I miejsce: Zed Nelson (Wielka Brytania) za cykl The Anthropocene Illusion (Złudzenie antropocenu)
— Jury nagrodziło Nelsona za prezentację palącego tematu i zdolność do przekładania złożonych kwestii środowiskowych na nieszablonowe narracje wizualne — komentuje zwycięski projekt Zeda Nelsona Monica Allende, przewodnicząca jury edycji 2025. — Cykl The Anthropocene Illusion ukazuje świat, w którym zacierają się granice między tym, co rzeczywiste, a tym, co sztuczne, gdzie dzikość przetrwała w kontrolowanych zagrodach, a wyrazem ludzkiej nostalgii za naturą jest bardziej pokaz niż działanie. Cykl Nelsona zmusza widza do refleksji nad jego własną rolą w tym paradoksie i nad skutkami coraz większego oddalania się społeczeństwa od świata natury. To niezwykle aktualne dzieło opowiada jedną z najważniejszych historii naszych czasów, a jego znaczenie jest teraz większe niż kiedykolwiek.
ZWYCIĘZCY KATEGORII PROFESJONALNYCH
Wyboru zwycięskich serii w konkursie profesjonalnym 2025 dokonało jury złożone z ekspertów w branży. Wszyscy nagrodzeni fotografowie wykazali się oryginalnym podejściem do narracji i wyjątkową techniką.
Nowym, wprowadzonym w tym roku elementem nagrody dla zwycięzców kategorii profesjonalnych jest zaproszenie do udziału w jednodniowych specjalistycznych warsztatach Insights w Londynie. Poprowadzą je eksperci z branży wywodzący się z różnych środowisk komercyjnych i instytucjonalnych. Uczestnicy sesji dowiedzą się, jak mogą rozwijać swoje platformy i zwiększać zasięg. Wszyscy zwycięzcy kategorii otrzymają ponadto cyfrowy sprzęt fotograficzny Sony. Dalsze informacje o zwycięzcach i finalistach tegorocznego konkursu profesjonalnego można znaleźć na stronie worldphoto.org.
Zwycięzcami tegorocznej edycji są:
ARCHITEKTURA I DESIGN
I miejsce: Ulana Switucha (Kanada) za cykl The Tokyo Toilet Project (Projekt „Toaleta w Tokio”)
Foto-Kurier 12/25 jest
już w drukarni, a wkrótce będzie również on-line - w naszym e-kiosku. Tym razem okładkę ozdobiło zdjęcie przedstawiające Alberta Watsona, a wykonane na targach Paris Photo przez Tadeusza Koniarza. W wydaniu prezentujemy między innymi, jedyną w Polsce tego typu, obszerną relację z tego wydarzenia. W środku są też testy, opisy Canona RF 45 mm f/1,2 STM, Sony A7 V, Nikkora Z DX MC 35 mm f/1,7, Panasonica Lumix S 100-500 mm f/5-7,1 oraz procesora do filmów firmy AGO, o którym opowiada między innymi Marta Dębska w wywiadze o fotografii analogowej. Z przyjemnością prezentujemy też nowy cykl artykułów pt. "Kulisy jednego zdjęcia", który będziemy kontynuować przy współpracy z marką PRO STUFF, a do spotkania w pierszym odcinku zapraszamy razem z Łukaszem Pietrzakiem, który na potrzeby wydania zamienia się w Mikołaja. Jest też ogrom wspaniałych zdjęć naszych Czytleników prezentowanych w ramach działów Najlepsze z Najlepszych, Internetowego konkursu miesiąca oraz Oka Ekspertów. Jest też kolejny etap LIGI Foto-Kuriera. Jednym słowem będzie co czytać w zimowe wieczory. Tymczasem zapraszamy do lektury Foto-Kuriera 11/25,
który jeszcze przez tydzień będzie królował w salonach prasowych.
Zaprezentowany 2 grudnia 2025 r. Sony A7 V, będący piątą generacją popularnej serii pełnoklatkowych aparatów bezlustrowych Sony A7, jest w naszej porównywarce. Zobacz dane techniczne aparatu.
Zaprezentowany 15 lipca 2025 r. pelnoklatkowy kompakt Sony RX1R III z 61-milionowym przetwornikiem obrazu CMOS Exmor R jest w naszej porównywarce. Zobacz dane techniczne aparatu.
Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024