testowe Od redakcji
16 kwietnia 2025 r. w Londynie odbyła się uroczysta gala Sony World Photography Awards 2025, w której ponownie mieliśmy przyjemność uczestniczyć. Obszerną relację z SWPA i najlepsze prace przedstawiamy w środku wydania.
Prawie jak w Hollywood
Po wiosennym wysypie nowości fotograficznych firmy naszej branży koncentrują się na wykorzystaniu marzeń o hollywoodzkim sukcesie filmowym i wprowadzają na rynek coraz więcej produktów hybrydowych - fotograficzno-filmowych, albo wręcz, tak jak Canon, filmowo-fotograficznych, których istotą powstania było stworzenie jak najłatwiejszej możliwości filmowania, a w drugiej kolejności fotografowania. W tego rodzaju narrację doskonale wpisuje się testowany Canon EOS R50 V, najbardziej zaawansowany przedstawiciej nowej lini produktowej tej marki. Stworzono ją z myślą o przechwyceniu jak największej grupy z zaawansowanych tzw. „twórców’, którym już nie wystarczają smartfony do tworzenia w pełni kontrolowanych produkcji filmowych.
Tego typu zjawisko daje się już zauważyć od pewnego czasu. Prawdopodobnie wydano pieniądze na kolejne badania i wyszło, że klienci chcą tańszych, zaawansowanych bardziej niż smartfony produktów do filmowania. W ten nurt wpisuje się również testowany w tym wydaniu Nikon Z5II, który poprawił znacznie swój wizerunek fotograficzny w stosunku do poprzednika i wzbogacił się o wiele nowych funkcji dla filmujących. Czy tych filmowych nowości jest w nim więcej niż fotograficznych? Między innymi na to pytanie staramy się odpowiedzieć w obszernym teście na str. 28, w którym przedstawiamy też zestawienie bezlusterkowców będących odpowiednikami Nikona Z5II.
W wydaniu nie mogło zabraknąć też testu obiektywu - tym razem nasz wybór padł na Sony FE 16 mm f/1,8 G, który idealnie sprawdzi się zarówno podczas filmowania, jak i fotografowania. Żeby przybliżyć świat filmowych możliwości zachęcamy również do lektury testu telepromptera Ulanzi RT02, który za niewielkie pieniądze może pomóc nam w realizacji naszych obszerniejszych relacji filmowych, wymagających wcześniejszego przygotowania tekstu. Warto zauważyć, że urządzenie to jest jedną z nagród w Lidze Foto-Kuriera 2025. Wyniki 3. etapu Ligi FK pt. Faktura/Makro przedstawiamy na 62 stronie tego wydania, a w której łączna pula nagród przekroczyła 21 tysięcy złotych.
Państwa uwagę kierujemy także na zdjęcia zwycięzców największego na świecie konkursu Sony World Photography Awards 2025, na który wpłynęło ponad 400 tysięcy prac i na relację z gali SWPA, w której mieliśmy przyjemność uczestniczyć.
Przypominamy ciekawsze chwile z krakowskiej EXPOzycji, której byliśmy partnerem medialnym w tym roku.
Optymizmem napawają wyniki sprzedaży wysyłkowej z Japonii, które w skali rok do roku (kwiecień’24 - marzec’25) są zdecydowanie lepsze od poprzedniego roku, choć dane za marzec’25 nie są już tak pikujące jak za luty. Są na niewielkim plusie. Dzieje się tak głównie za sprawą kompaktów, których sprzedaż wzrosła w lutym’25 vs ’24 o ponad 16%. Może to świadczyć o tym, że dotychczasowi posiadacze smatfonów, marzący o hollywoodzkim sukcesie szukają nowej alternatywy sprzętowej. Po inspirującej lekturze zapraszamy do dzielenia się z nami swoimi fotografiami oceniania prac innych na łamach portalu foto-kurier.pl. Z pewnością już wkrótce i Wasze zdjęcia zagoszczą na naszych łamach, a być może również na okładce Foto-Kuriera. Redaktor naczelny Krzysztof Patrycy ![]() Zobacz także:Zobacz także:![]() Laowa 10 mm f/2,8 Zero-D FF - zerowa dystorsja z autofocusem do Sony FE i Nikona Z - dostępność i cena
![]() Test Canona RF 24-105 mm f/2,8 L IS USM Z - pierwszy obiektyw z pierścieniem płynnej regulacji przysłony
![]() TEST Sony A7R V - dążenie do doskonałości, czyli w znanym ciele nowy duch - artykuł z Foto-Kuriera 11/22
![]() Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
![]() Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |