testowe PARIS PHOTO 2025 - światowe święto fotografii
PARIS PHOTO 2025 Światowe święto fotografii
Targi Paris Photo cieszą się nieustającą popularnością, a zwiedzający opanowują przestrzeń Grand Palais przez cały okres trwania wydarzenia, od wernisażu w środowe popołudnie do zamknięcia bram w niedzielny wieczór. W tym roku targi odbyły się w dniach od 12 do 16 listopada i zgromadziły 222 wystawców (179 galerii i 43 wydawców) z 33 krajów. Odnotowano aż 60 nowych lub powracających po przerwie uczestników.
Warto podkreślić, że reprezentowane są wszystkie kontynenty, wprawdzie nie w takim samym stopniu liczebnym, niemniej jednak biorąc pod uwagę koszty udziału, ich obecność wskazuje na ogólnoświatowe rosnące zainteresowanie medium fotograficznym. Grand Palais odwiedziło 75 tysięcy zwiedzających i co podkreślają organizatorzy spośród VIP’ów i kolekcjonerów 40% to goście zagraniczni. Interesujące są również informacje o wynikach sprzedaży jakie zanotowało wiele galerii. Jedna z ważniejszych prac Zofii Kulik wystawiona w galerii Persons Projects osiągnęła sumę 200 000€, a galeria Jecza z Rumunii sprzedała zestaw 768 prac za cenę, która nie została zakomunikowana, ale przekroczyła kwotę sześciocyfrową.
W 2025 roku, Paris Photo świętowało swoją 28 edycję. Przechadzając się po wystawowym labiryncie nietrudno było zauważyć, że targi nadal wypełniają swoją misję i sprzyjają konfrontacji fotografii dawnej ze współczesną . Dzieła fotografów, którzy już odeszli, a wpisali się
Wielu sięga do technik dawnych, rzadkich lub do rozwiązań nowatorskich, adaptując je do osobistego przekazu. Idealnym przykładem okazała się tegoroczna propozycja polsko-francuskiego artysty Nicolas Grospierre reprezentowanego przez galerię Alarcon Criado z Sewilli. Nicolas Grospierre obserwuje, poszukuje i sam zadaje pytanie czy stworzone przez niego kolejne kompozycje można uznać jeszcze za fotografię? Wątpliwości rozwiewają się jednak, kiedy poznajemy autorską technikę pozwalającą uzyskać efekty zawarte w cyklu „Heliogramy” . Subiektywna akcja twórcza rozwijająca się w czasie, przy wykorzystaniu promieni słonecznych jako naturalnego środka naświetlającego i wręcz wypalającego aksamit wybrany jako podłoże, prowadzą do powstania abstrakcyjnych, geometrycznych form, ożywionych subtelnym modelunkiem barwnym.
Zwiedzający mają możliwość odkrywania debiutów, ale także rzadką okazję spotkania z międzynarodową czołówką twórców. Wśród nich są fotografowie, którzy regularnie goszczą czy to w galeriach czy u wydawców, są też tacy, którzy pojawiają się tylko raz, a wówczas ich obecność wzbudza szczególne zainteresowanie.
W tym roku obok Joel’a Meyerowitz’a, Harry’ego Gruyaert’a , Susan Meiselas , Steve’a McCurry, Jane Evelyn Atwood i Paolo Roversie’go mieliśmy przyjemność poznać szkockiego portrecistę i fotografa mody, działającego od lat 70tch w Stanach Zjednoczonych, 83 letniego Albert’a Watson’a. Albert Watson (na okładce tego wydania) powraca do 50 lat swojej kariery w książce “Albert Watson. Kaos” wydanej przez Taschen i będącej zbiorem jego najwspanialszych prac. Poetyckie krajobrazy szkockich wrzosowisk, graficzne zdjęcia wykonane w Rzymie w 2024 roku, fotografie filmowe oraz słynne portrety celebrytów – Micka Jaggera...
Dalszych 8 stron relacji z wydarzenia znajdziecie w FK 12/25 - warto dowiedzieć się czegoś więcej o tym ważnym elemencie fotograficznego rynku.
więcej Foto-Kurier 12/2025 str. 22
powrót na stronę główną »
Zobacz także:
Foto-Kuriera - FK 12/25 on-line - od jutra w salonach prasowych i najlepszych sklepach fotograficznych
Zobacz także:
Laowa 10 mm f/2,8 Zero-D FF - zerowa dystorsja z autofocusem do Sony FE i Nikona Z - dostępność i cena
Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |
||||||||