testowe Test aparatów SONY NEX-5 i NEX-3 - najmniejszych aparatów w systemie alfa
W Foto-Kurierze 5/2010 przedstawiliśmy szczegółowy opis testowanych modeli. Dlatego też w teście skupimy się jedynie na właściwościach użytkowych minialf.
![]() Ergonomia, estetyka i intuicyjność obsługi
NEX-5
![]() Zarówno testowany Sony NEX-3 jak i Sony NEX-5 wyposażono w uchylny ekran LCDS (80° do góry i 45° w dół), co poprawia możliwości kreatywne fotografującego. Szkoda, że ekranów nie umieszczono na przegubie. Oczywiście jeśli wykonujemy tę czynność sporadycznie to to rozwiązanie jest do zaakceptowania. Jednak gdy zechcemy ten parametr zmieniać często to nie wpadniemy w euforię radości. Dodatkowo należy się zastanowić, czy szukanie zmiany wartości czułości ISO powinno być przypisane do zakładki „Jasność/kolor”. Dziwne jest też to, że w tej samej zakładce znajdziemy takie funkcje jak: tryb pomiaru, funkcję DRO, HDR itp. Może warto byłoby to nazwać np. „funkcje/parametry ekspozycji” itp.- generalnie inaczej, bardziej intuicyjnie. Obserwując wnikliwie korpusy testowanych aparatów zauważymy, że testowany Sony NEX-5 (model bardziej zaawansowany) ma znacznik płaszczyzny matrycy położony w dolnej części aparatu, a Sony NEX-3 na górze korpusu.
![]() W Sony NEX-5 znacznik płaszczyzny matrycy umieszczono na spodzie korpusu aparatu Tak więc mówiąc o intuicyjności obsługi tych aparatów nie można wydać jednoznacznego osądu. Jeśli nie jesteś skażony obsługą kompaktu czy też lustrzanki i zamierzasz ograniczyć się jedynie do fotografowania w trybie zielonym tzw. inteligentnej automatyki to system sterowania aparatem się sprawdzi. Jest przyjazny i intuicyjny w obsłudze. Gdy jednak podejdziemy do aparatu jako dotychczasowy użytkownik lustrzanki to systematykę ich obsługi i związanej z nią intuicyjności nie można ocenić na więcej niż 4, co nam daje uśrednioną ocenę tego parametru na poziomie 4,5 punktu.
NEX-5
![]()
Sony NEX-5 jest znacznie mniejszy niż Sony NEX-3. Ma też inaczej ukształtowany uchwyt, który przypomina ten zastosowany w modelu Sony F717
![]() NEX-3
![]() Sony F717 Estetyka często wiąże się z ergonomią obsługi. Tutaj też jest podobnie. Weźmy np. pod uwagę system mocowania akcesoriów dodatkowych tj. mikrofon, wizjer optyczny, czy też lampa błyskowa. Szybka ich zmiana jest wręcz niemożliwa. Długotrwałe przykręcanie śrubki mocującej B jest tym bardziej irytujące im szybciej chcemy to zrobić. Inżynierowie i konstruktorzy firmy Sony, rozumiemy, że szybko chcieliście wprowadzić ten model na rynek. Przecież w kraju kwitnącej wiśni tego typu aparaty stanowią ok. 20% rynku, a firma Sony nie może odpuścić tak lukratywnego kawałka rynkowego tortu, ale to rozwiązanie nie jest godne tej firmy.
![]() Pod klapką w górnej części aparatu ukryto styki i gwint (A) do mocowania akcesoriów
![]()
data dodania: 07-12-2010
godzina dodania: 08:59
odsłon: 133119
powrót na stronę główną »
Komentarze
sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:
Laowa 10 mm f/2,8 Zero-D FF - zerowa dystorsja z autofocusem do Sony FE i Nikona Z - dostępność i cena
Test Canona RF 24-105 mm f/2,8 L IS USM Z - pierwszy obiektyw z pierścieniem płynnej regulacji przysłony
TEST Sony A7R V - dążenie do doskonałości, czyli w znanym ciele nowy duch - artykuł z Foto-Kuriera 11/22
Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i prawie jak R6 Mark II
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
![]() Prezentujemy okładkę Foto-Kuriera - FK 12/25 wkrótce on-line Foto-Kurier 12/25 jest już w drukarni, a wkrótce będzie również on-line - w naszym e-kiosku. Tym razem okładkę ozdobiło zdjęcie przedstawiające Alberta Watsona, a wykonane na targach Paris Photo przez Tadeusza Koniarza. W wydaniu prezentujemy między innymi, jedyną w Polsce tego typu, obszerną relację z tego wydarzenia. W środku są też testy, opisy Canona RF 45 mm f/1,2 STM, Sony A7 V, Nikkora Z DX MC 35 mm f/1,7, Panasonica Lumix S 100-500 mm f/5-7,1 oraz procesora do filmów firmy AGO, o którym opowiada między innymi Marta Dębska w wywiadze o fotografii analogowej. Z przyjemnością prezentujemy też nowy cykl artykułów pt. "Kulisy jednego zdjęcia", który będziemy kontynuować przy współpracy z marką PRO STUFF, a do spotkania w pierszym odcinku zapraszamy razem z Łukaszem Pietrzakiem, który na potrzeby wydania zamienia się w Mikołaja. Jest też ogrom wspaniałych zdjęć naszych Czytleników prezentowanych w ramach działów Najlepsze z Najlepszych, Internetowego konkursu miesiąca oraz Oka Ekspertów. Jest też kolejny etap LIGI Foto-Kuriera. Jednym słowem będzie co czytać w zimowe wieczory. Tymczasem zapraszamy do lektury Foto-Kuriera 11/25, który jeszcze przez tydzień będzie królował w salonach prasowych. ![]() Sony A7V w porównywarce Zaprezentowany 2 grudnia 2025 r. Sony A7 V, będący piątą generacją popularnej serii pełnoklatkowych aparatów bezlustrowych Sony A7, jest w naszej porównywarce. Zobacz dane techniczne aparatu. ![]() Sony DSC-RX1R III w porównywarce Zaprezentowany 15 lipca 2025 r. pelnoklatkowy kompakt Sony RX1R III z 61-milionowym przetwornikiem obrazu CMOS Exmor R jest w naszej porównywarce. Zobacz dane techniczne aparatu. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |
|||||||||