testowe Fotografia wielkoformatowaNa rynku wydawniczym ukazał się reprint książki Leonarda Karpiłowskiego „Fotografia wielkoformatowa”. Dotychczas pozycje omawiające posługiwanie się kamerą wielkoformatową stanowią w Polsce jedną z najsłabiej opracowanych gałęzi fotografii. W księgarniach można kupić pięknie wydane podręczniki przeznaczone dla początkującego, lub bardziej zaawansowanego amatora. Niestety, osoba która pragnie wykonywać zawodowo zdjęcia Sinarem bądź Cambo miała problemy ze zdobyciem wiedzy. Ta publikacja może tę lukę częściowo wypełnić.
Wykorzystanie wszystkich możliwości aparatu wielkoformatowego wymaga innej techniki niż praca z kamerami sztywnymi. Ponieważ opiera sie ona głównie na możliwościach wynikających z ruchów elementów kamery, pozwalających kształtować perpektywę i rozkład ostrości w oparciu o wykorzystanie reguły trzech płaszczyzn. O ile w aparatach o konstrukcji sztywnej na perspektywę możemy wpływać jedynie poprzez zmianę punktu widzenia kamery i kąta widzenia obiektywu, to w kamerach wielkoformatowych zmianę perpektywy uzyskujemy również poprzez zmianę położenia osi optycznej obiektywu. Praktycznie realizujemy to przez przesunięcia i pokłony obiektywu, jak również dzięki pokłonom i obrotom matówki.
Istota fotografowania kamerami wielkoformatowymi pozostaje niezmienna, chociaż technika informacji cyfrowej i te kamery zaprzęgła do swojej służby. Zmienia się nośnik, na której rejestrowany jest obraz optyczny utworzony przez soczewkę kamery, ale nie zmienia się obraz tworzony przez tę soczewkę. Do większości zawodowych kamer produkowane są przystawki tworzące obraz nie na matówce aparatu, lecz na ekranie komputera. Ale nadal wszystko, co jest z przodu przed tą przystawką pozostaje bez zmian. Od autora: To opracowanie tworzyłem z myślą o młodych adeptach fotografii, którzy już wiele potrafią posługując się kamerami małoobrazkowymi, a pragnęliby rozszerzyć swoje możliwości twórcze sięgając po większy format. Dlatego całkowicie pominąłem w opracowaniu wiele najnowszych wynalazków, przeznaczonych i dostępnych dla fotograficznej elity fotografów reklamowych. Leonard Karpiłowski data dodania: 03-05-2011
godzina dodania: 09:59
odsłon: 5221 powrót na stronę główną »
Komentarzesortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:Nastąpi nieznaczne opóźnienie we wprowadzeniu na rynek aparatu Fujifilm FinePix X100 ( test X100 w FK 4/2011)
LIGA FOTO-KURIERA 2024 - II etap pt. "Różowy" - zwycięskie prace i kolejny etap - tylko do 6 maja Temat drugiego etapu Ligi Foto-Kuriera 2024 "Różowy" okazał się jeszcze większą inspiracją dla wielu osób do wykonaniaoryginalnych zdjęć. Do rywalizacji dołączyło wiele nowych osób wraz z niesamowitymi zdjęciami. Łączna pula nagród w konkursie przekracza 16 tys. zł. Cały czas zaskakuje nas kreatywność autorów. Wybór najlepszych 30-tu zdjęć nie jest łatwy. Zapraszamy do udziału w kolejnym czwartym już etapie Ligi Foto-Kuriera pt. "Brzeg", do którego prace można wgrywać do 6 maja 2024 r. Czwarty etap Ligi Foto-Kuriera 2024 pt. "Brzeg" - zgłoszenia tylko do 6 maja Montaż powstał ze zdjęć następujących osób: Andrzej Bocheński, Kamil Górawski, Mariusz Kulesza, Piotr Dras, Robert Sic i Sylwia Tylkowska. Autorzy zdjęć wykorzystanych w montażu, wysłali już swoje prace. Zainspiruj się nimi i w dowolnym momencie dołącz do zabawy. Do wygrania ponad 16 tys. złotych. Zgłoszenia tylko do 6 maja 2024 r. LIGA Foto-Kuriera 2024 - poznaj tematy - do wygrania nagrody za ponad 16 tys. zł Dołącz do konkursu na dowolnym jego etapie. LIGA Foto-Kuriera 2024 ma 9 -etapów. Zdjęcia jpg (RGB) mieszczące się w kwadracie 1200 x 1200 (mniejsze niż 2 MB) pikseli można wgrywać do serwisu zgdonie z terminarzem podanym dalej. Zapoznaj się z regulaminem konkursu i pulą nagród comiesięcznych i finałowych. Wartość nagród przekracza 16 tysięcy zł. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |