Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydrukuj
zdjęcie

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

Portret Pewnej Rodziny w Czasie

Autor wystawy: Ryszard Waśko
Do kiedy: 17.10.2010
Miejsce prezentacji: Muzeum Kinematografii w Łodzi

Ulica: plac Zwycięstwa 1 ,
Miasto: Łódź,
strona www: www.kinomuzeum.pl

Ryszard Waśko odwołuje się do mechanizmów funkcjonowania ludzkiej pamięci. Artysta posługuje się techniką found footage, operuje na cudzym materiale, prywatnych archiwalnych zdjęciach rodzinnych, wykonanych przez nieznanych fotografów, ingerując weń manualnie. Wyblakłe czarno-białe i sepiowane fotografie powiększa, barwi, zamalowuje twarze i inne szczegóły wyglądu widniejących na nich postaci aż po kontury lub dodaje elementy, które wcześniej na nich nie istniały. Multiplikuje pojedyncze zdjęcia, zmieniając w kolejnych egzemplarzach detale albo zacierając coraz bardziej obraz, czyniąc go coraz mniej ostrym, mniej czytelnym, ledwo uchwytnym, do całkowitego zaniku. Uwiecznieni bohaterowie fotografii na skutek zabiegów artysty trwają między istnieniem i nieistnieniem. 



Powiada się często, że fotografia to pamięć zamrożona w obrazie. I zdjęcie, i pamięć są emanacją minionej rzeczywistości. Lecz poddane działaniu światła obrazy fotograficzne blakną, wyczerpują się, powoli zanikają. Wspomnienia również nie są nieśmiertelne. Bledną, zacierają się i w końcu zamieniają w niepamięć. Siła czasu jest niszcząca. Pamięć nie rejestruje dokładnych kopii minionych zdarzeń, lecz je odtwarza, rekonstruuje, czyli tworzy na nowo z ulotnych okruchów prawdziwych widoków i naszych wyobrażeń, myśli i oczekiwań. Taka jest rzeczywistość w pracach Waśki – jak niematerialne wspomnienia – nieostra, zamazana, zmodyfikowana, przekształcona. Artysta próbuje zrekonstruować obraz pewnej rodziny. Czyni to tak, jakby sam był jej członkiem (o czym przekonany jest zresztą odbiorca, nieświadomy gry, w jaką zostaje wciągnięty). Oglądanie rodzinnych fotografii z reguły staje się impulsem dla spontanicznych wspomnień, pamięci mimowolnej. Bodźcem procesu anamnezy, czyli przypominania sobie obrazów zepchniętych w podświadomość, by mogły wypełznąć na płaszczyznę świadomości. W każdym zdjęciu są zakodowane rozmaite informacje, znaki do odczytania. Trzeba je zwerbalizować, by wskrzesić zapomniany świat. Waśko robi to dosłownie, interpretując fotografie w szczególny sposób. Buduje narrację, kilka wariantów opowieści związanych z każdym zdjęciem. Zestawia te krótkie – na poły realne, na poły fikcyjne (bo oparte na domysłach) – historie z odpowiadającymi im obrazami. Pisze w pierwszej osobie, stosując często tryb przypuszczający, manipulując pozorami prawdy. Wyobraża sobie, że tak mogło być, mogło tak wyglądać. Projektuje na oglądane zdjęcia swoją imaginację, być może także własne wspomnienia. Czasem opisuje rzeczywistość „zamrożoną” na fotografii, czasem snuje szersze refleksje o świecie minionego dzieciństwa. Nasza pamięć, oparta o to, co wzrokowe, jest wypadkową tego, co sami widzieliśmy i przeżyliśmy oraz tego, co – często uważając za własne doświadczenie – jedynie sobie wyobraziliśmy, na przykład pod wpływem czyichś opowiadań, obejrzanych filmów, przeczytanych książek.


Sam sposób prezentacji prac Waśki przypomina zresztą awangardowy niemy film z narracją w formie osobnych plansz z napisami lub podzieloną na rozdziały o poszczególnych członkach rodziny (rodzice, matka, ojciec, siostry, kuzyn) ilustrowaną powieść. Szukając tożsamości przedstawionych postaci, a przy okazji swojej własnej, artysta tworzy zawiłą relację złożoną z prawdy i zmyślenia. Zestawiając fotografie z różnych miejsc i czasów, szeroko je komentując, kreuje prywatny rodzinny mit. Na mityczność tę wskazuje nie tylko użycie cudzych zdjęć. Także nielinearny – wyrywkowy – sposób ukazywania historii rodziny oraz powtarzanie się tych samych, różnie modyfikowanych fotografii, powodujące zburzenie diachroniczności opowieści, jej aczasowość. Wreszcie, zabieg najbardziej widoczny – maskowanie rysów twarzy i innych detali wyglądu pokazywanych postaci. Stworzenie tych – jak je nazywa artysta – anty-portretów nie służy z pewnością ochronie zawartych w zdjęciach sekretów, lecz symbolizacji sensu „zamrożonych” obrazów, ich mityzacji właśnie. Podobnie jak ubarwione wymyślonymi szczegółami snute przez Waśkę historie. Mity bowiem, według Josepha Campbella, „to opowieści o naszych (...) poszukiwaniach prawdy, sensu, znaczeń. Wszyscy odczuwamy potrzebę opowiedzenia i zrozumienia naszej historii, dowiedzieć się, kim jesteśmy”. Artysta zaś – zdaniem myśliciela – to człowiek, którego funkcją „jest mitologizacja otoczenia i świata”.

Alicja Cichowicz

Wernisaż: 9.09.2010, godz. 18

Ryszard Waśko, jeden z najważniejszych polskich konceptualnych twórców współczesnych. Artysta multimedialny (fotografia, film, wideo, instalacja, malarstwo, rysunek), zawsze poszukujący niekonwencjonalnych środków wypowiedzi i metod tworzenia. Absolwent łódzkiej Szkoły Filmowej, w której współtworzył legendarny dziś Warsztat Formy Filmowej – neoawangardową grupę artystyczną zajmującą się analizą języka wypowiedzi sztuk audiowizualnych.Inicjator wielu przedsięwzięć twórczych. Pomysłodawca i założyciel Archiwum Myśli Współczesnej – swoistego forum sztuki, stworzonego dla artystów. Inicjator i organizator siedmiu edycji “Konstrukcji w Procesie” (1981 - 2000) – cyklu międzynarodowych wystaw sztuki współczesnej, odbywających się w kraju i za granicą. Założyciel i prezes Międzynarodowego Muzeum Artystów (z kilkoma zagranicznymi filiami). Inspirator międzynarodowej wystawy Łódź Biennale (2004), wydarzenia będącego kontynuacją “Konstrukcji w Procesie”. W latach 90. pełnił funkcję dyrektora artystycznego P.S.1 Contemporary Art Center (obecnie oddział Museum of Modern Art) w Nowym Jorku. Wystawiał swoje dzieła w wielu światowej rangi galeriach i ekspozycjach, m.in. : Centre Georges Pompidou w Paryżu, Kunsthalle w Hamburgu, Tate Modern Gallery w Londynie, Museum of Modern Art w Nowym Jorku, Biennale w Wenecji (4 edycje), Biennale w Saõ Paulo. Wykładał na wielu renomowanych uczelniach w Londynie, Berlinie, Essen, Bostonie. W 2004 roku został profesorem Valand School of Fine Arts w Göteborgu. Trzykrotnie nagrodzony prez fundację Pollock-Krasner Foundation.Od 2008 roku mieszka i pracuje w Berlinie.  
 
data dodania: 08-09-2010
 
godzina dodania: 00:00
powrót na stronę główną »

Zobacz także:

fotografia
Autoportret świąteczny od kuchni - PRO STUFF i Łukasz Pietrzak - przerwa wakacyjna do 15 stycznia
fotografia
Foto-Kurier 12/25 wysłany do prenumeratorów, w salonach prasowych, sklepach fotograficznych i on-line
fotografia
Foto-Kuriera - FK 12/25 on-line - od jutra w salonach prasowych i najlepszych sklepach fotograficznych
fotografia
Foto-Kurier 11/25 w najlepszych salonach prasowych i on-line - przed zakupem zajrzyj do e-kiosku
fotografia
Prezentujemy okładkę Foto-Kuriera - FK 12/25 wkrótce on-line
fotografia
Foto-Kurier w Fotoformie - wracamy do najlepszych sklepów fotograficznych
fotografia
Foto-Kurier 11/25 wysłany do prenumeratorów
fotografia
Prezentujemy okładkę Foto-Kuriera - FK 11/25 wkrótce on-line
fotografia
Foto-Kurier 10/25 dostępny on-line - wkrótce w najlepszych salonach prasowych
fotografia
Foto-Kurier 10/2025 wysłany do prenumeratorów, dostępny w salonach prasowych i on-line
fotografia
Przenosimy poczty firmowej - mogą być chwilowe przerwy/opóźnienia w wysyłce maili
fotografia
Prezentujemy okładkę Foto-Kuriera - FK 10/25 wkrótce on-line
fotografia
Foto-Kurier 8-9/25 wysłany do prenumeratorów - od 29 sierpnia w najlepszych salonach prasowych
fotografia
Foto-Kurier 8-9/25 dostępny on-line - wkrótce w salonach prasowych
fotografia
Prezentujemy okładkę Foto-Kuriera - FK 8-9/25 wkrótce on-line
fotografia
Światowy Dzień Fotografii - 186 lat temu, 19 sierpnia 1839 roku urodziła się fotografia
fotografia
Canon Solution - CEZAMAT Politechniki Warszawskiej - Tarcza Wschód i najnowsze technologie w służbie ludności


Zdjęcie miesiąca
Grudzień 2025
zdjęcie miesiąca
© fot. Wiesław Jucha
 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2025. (0.108) / 0.093

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |