testowe Human – fotografia
Autor wystawy: Anna Bodnar
Do kiedy: 22.11.2010 Miejsce prezentacji: Galeria PAcamera, Regionalny Ośrodek Kultury i Sztuki Ulica: Noniewicza 71 , Miasto: 16-400 Suwałki, Ciało kobiety - niemal namacalne, erotyczne, ukazane z wnikliwą czułością i ostrością spojrzenia. Wymykające się fizycznym i społecznym ograniczeniom. Wychodzące z utartych ról. Niejednokrotnie storturowane, odrzucone, w dekonstrukcji. Zawsze surowe i autentyczne. ![]() Autoportret - introspekcja, ciągłe poszukiwanie tożsamości i prawdy. Wysnute z wnętrza emocje. Przestrzeń nieustannej metamorfozy. Bunt wobec śmierci - oswajanie nieuchronnego. Opowieść - istnienie w świecie bez-czasu, na pograniczu snu i wolnej gry imaginacji. Efemeryczne zdarzenie zawieszone między niepokojącym „przed” i niejasnym „po”. Druga strona lustra. Te trzy elementy budują obraz prawdziwie fascynujący, wielowymiarowy, którego artystycznym tworzywem jest kobiece ciało, obliczem - psychika artysty, a scenerią - nieskończona przestrzeń wyobraźni. W historii fotografii wielokrotnie sięgano po takie motywy oraz środki wyrazu. W latach 20 i 30. XX wieku pojawiły się w twórczości prekursora fotografii awangardowej, amerykańskiego dadaisty i surrealisty, Man Raya. Na gruncie polskim wystarczy wspomnieć twórców spod znaku „antyfotografii”, szczególnie Zdzisława Beksińskiego, który w latach 50. zajmował się problematyką aktu oraz portretu, eksplorując m.in. motyw dyscyplinowanego, kobiecego ciała. Z podobną problematyką zmagają się współcześnie, na różne sposoby, również tacy artyści jak: Jan Saudek, Joel Peter Witkin, Andrzej Dudek-Dürer czy Michal Macku. W tym kontekście prace Anny Bodnar pokazują, że „nadrealne” poszukiwania fotografii analogowej okazały się być adekwatne także dla medium cyfrowego. Artystkę wydają się inspirować nie tylko obrazy fotograficzne; swobodnie czerpie z ikonograficznych zasobów malarstwa, szczególnie symbolicznego, ekspresjonistycznego oraz surrealistycznego. Tutaj ponownie na myśl przychodzi dekadencka, wizyjna twórczość Zdzisława Beksińskiego. Można przywołać także orbitę bardziej „klasycznych” już odniesień, chociażby dokonania francuskich surrealistów: René Magritte’a, Paula Delvaux oraz niekwestionowanej ikony całego ruchu, Salvadora Dali. Surrealizm – jako sposób postrzegania rzeczywistości – jest wręcz osnową prezentowanych fotografii; w pracach Anny Bodnar pojawiają się bowiem reminiscencje freudowskiej teorii psychoanalizy, która wciąż fascynuje kolejne pokolenia artystów. Wspomniana malarskość dotyczy nie tylko motywu, przenika też sferę formalną prezentowanych fotografii. Staranność obróbki powoduje wrażenie kontaktu z gęstą, bogatą fakturą płótna lub rozedrganą, szkicową kreską graficznej, warsztatowej odbitki. Poszukiwania formalne Anny Bodnar są zresztą bardziej złożone, odwołują się do poetyki fotomontażu czy fotograficznego kolażu. Nie dziwi także literacka narracyjność. Anegdota zbudowana jest jednak w sposób subtelny, aluzyjny – wysmakowane kadry budzą potrzebę kontemplacji, pozostawiają pole dla indywidualnych odczytań. Fotografie Anny Bodnar zapraszają do konfrontacji nie tylko z samym dziełem, ale także z lękami, obsesjami, fascynacjami patrzącego... Anna Bodnar - z wykształcenia filolog oraz grafik komputerowy. Obecnie również współwłaścicielka agencji reklamowej. Fotografuje od paru lat. Od marca 2008 jest członkiem ZPAF. Strona internetowa: www.annabodnar.eu Artystka pisze o sobie: Odkąd pamiętam interesuje mnie sztuka wizualna, gdyż często przekazuje więcej niż słowa. Przez całe życie szukałam artystycznego sposobu wyrażenia siebie. To, co robię to moja pasja, to niechęć do "plastikowego" świata. Źródłem inspiracji jest dla mnie życie codzienne jak również literatura piękna. Do swoich prac mam bardzo emocjonalny stosunek, ponieważ w dużej mierze wyrażają mnie. W swojej twórczości posługuję się fotografią oraz różnymi programami do obróbki grafiki. W pracy bardzo często wykorzystuję najtańszą, zawsze punktualną modelkę, czyli siebie. Większość moich prac jest pewnego rodzaju dialogiem wewnętrznym. Dialogiem ze swoim ciałem i seksualnością. W większości zdjęć wykorzystuje swoje ciało, które jest dla mnie takim samym materiałem jak dla malarza farby. Fotografia bardzo często jest dla mnie materiałem wyjściowym i wykorzystuję ją do kreowania własnej rzeczywistości. Wybrane wystawy indywidualne 2009: Galeria Libra, Szczecin; Centrum Kultury “Zamek”, Wrocław; Tekov Museum, Levice, Galeria OBOK,-Warszawa, Slovacia; Santa Maria Church, Montenegro, Budva; Kamienica Attavantich, Jarosław; Galeria Atelier , Chełm; Pomorski Park Naukowo- Techn., Gdynia. Wybrane wystawy zbiorowe 2009: Mall Galleries, London,Photographer of the Year 2009, Best Entries Exhibition; Revel Galery, Mediolan, MakeHistory; Galeria Art.Photo, Częstochowa, Cyberfoto; OkiDoki Gallery, Berlin, Venus in Eco Furs; WDK Rzeszow, Foto Odlot. data dodania: 25-10-2010
godzina dodania: 00:00
powrót na stronę główną »
Zobacz także:
Foto-Kurier 12/25 wysłany do prenumeratorów, w salonach prasowych, sklepach fotograficznych i on-line
Foto-Kuriera - FK 12/25 on-line - od jutra w salonach prasowych i najlepszych sklepach fotograficznych
Canon Solution - CEZAMAT Politechniki Warszawskiej - Tarcza Wschód i najnowsze technologie w służbie ludności
![]() Sztuka Fotografii - konkurs w ramach XIII Jurajskiego Festiwalu Fotograficzego - pula nagród ok. 10 tys. zł Wraz z zapisami na XIII Jurajski Festiwal Fotograficzny (27.02-1.03.2026) ogłoszono ogólnopolski konkurs fotograficzny (przyjmowanie prac do 1 lutego 2026 r. do godziny 23.59), którego tematem jest: „SZTUKA FOTOGRAFII”. Zgłoszenia na konkurs są bezpłatne, a do wygrania jest pula nagród w wysokości ok. 10 tys. zł. Foto-Kurier został jednym z partnerów medialnych wydarzenia i wrzystkie zgłoszenia będą przyjmowane przez nasz serwis przez zakładkę "Sztuka Fotografii". ![]() LIGA FOTO-KURIERA 2025 - 8 etap pt. "Portret w pionie" Liga Foto-Kuriera 2025 to atrakcyjne nagrody o łącznej wartości ponad 21 tys. zł. Zobacz kto wygrał 8. etap Ligi Foto-Kuriera 2025 i dołącz do koljenego etapu rywalizacji na dowolnym jej etapie. 8 etap miał tytuł "Portret w pionie" (w kolorze). ![]() Test obiektywu Canon RF 45 mm f/1,2 STM - jasny standard w bardzo dobrej cenie 6 listopada 2025 r. Canon wprowadził na rynek, wraz z opisywanym w FK 11/25 Canonem EOS R6 MIII, bardzo jasny obiektyw standardowy Canon RF 45 mm f/1,2 STM – kompaktowy, lekki i w bardzo atrakcyjnej cenie. Na kilka dni przed premierą i w kilka dni po niej mieliśmy go w redakcji nieco dłużej, dzięki czemu powstał jego test. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |
||||||||