testowe Rzeczywistość jest płaska
Autor wystawy: Zbigniew Libera
Do kiedy: 19.02.2011 Miejsce prezentacji: Galeria Fundacja Profile Ulica: Hoża 41/22 , Miasto: 00-681 Warszawa, Telefon: 22/628 31 66, strona www: fundacjaprofile.pl e-mail: profile@fundacjaprofile.pl Widzenie świata płaskim i niespójnym przeciwstawiał „staremu mitowi głębi” współtwórca Nowej powieści. Oczyszczające widzenie Allain Robbe-Grillet, przywracające przedmiotom „podstawową płaskość” miało się okazać nadto zgodne z duchem powojennej modernizacji zbyt wiele usuwającej z pola swego nowego widzenia. ![]() Zbigniew Libera w najnowszym projekcie ów spłaszczony świat rekonstruuje w trzecim wymiarze, przywracając widzeniu jego niewidoczne obszary. Realizacja projektu polega na zbudowaniu prototypu samochodu, będącego wizualno-przestrzenną hybrydą przenoszącą w trzeci wymiar perspektywiczne deformacje i skróty widzenia, którymi operują fotograficzne i filmowe rejestracje. Współczesne przedstawienia, które nakładają się na rzeczywistość doświadczaną i konsumowaną w obrazach. ![]() Wywiedzione ze zdjęć kształty samochodu okazują się być dalekie od jego rzeczywistych form i proporcji. W przewrotny sposób artysta demonstruje metody wizualnego łudzenia i pozbawia je „hipnotycznego czaru”. Zaskakujące formy jego samochodu wizualizują pułapki widzenia kształtowanego medialnymi wyobrażeniami. Podobny zabieg stosuje w modelu i szkicach przedstawiających zdeformowane widzeniem kształty roweru. Wydobywając je spod władzy spojrzenia pokazuje wpływ obrazów kultury konsumpcyjnej na percepcje rzeczywistości i kreowanie jej mitów. W prezentowanym projekcie Libera rozwija wątki, które podejmował w swoich wcześniejszych realizacjach dotyczących kultury konsumpcyjnej (seria Urządzeń korekcyjnych 1994-1997, Lego. Obóz koncentracyjny 1996) oraz mechanizmów widzenia i sposobów percepcji otaczającej nas kultury wizualnej (Pozytywy 2002-2003, La vue 2004-2006, bez tytułu (2007). Tym razem artysta sięga po jeden z najbardziej zmitologizowanych przedmiotów kultury konsumpcyjnej - samochód, który stał się przedmiotem kultu, elementem kształtowania masowych gustów, który był atrybutem formułowanych w XX wieku utopii i centralnym motywem modernizacyjnych ideologii, jako forma mitotwórcza na masową skalę wielokrotnie opisywany przez wybitnych badaczy kultury (Roland Barthes, Jean Baudrillard, Gillo Dorfles). W pracach Libery mamy do czynienia z wizją samochodu użytkowanego nie tyle w praktyce, co przede wszystkim w spojrzeniu, któremu dostarcza urzeczywistnienia tego, czym spojrzenie jest karmione w reklamowych i medialnych wyobrażeniach. „Płaska rzeczywistość” Libery powstrzymuje spojrzenie zatracające się w obrazach współczesnego designu, z jego ambicjami totalnego projektowania stylów życia. Prezentowany projekt jest w trakcie realizacji, na wystawie będzie można zobaczyć szkice, modele, zdjęcia i film rejestrujący proces konstruowania samochodu. Kurator Bożena Czubak +++++++++ Wystawa ta jest kontynuacją działań artystycznych Zbigniewa Libery związanych z kulturą konsumpcyjną i sposobem patrzenia narzucanym nam przez media. Na prawie wszystkich zdjęciach reklamowych samochodu widzimy ten przedmiot sfotografowany z przodu i z ukosa – maska i bok samochodu. Ale zdjęcie to jest płaskie. Na wystawie Zbigniew Libera pokazuje model „samochodu”, w którym maska i bok są płaszczyzną. Pokazuje zdjęcia takiego hybrydowego samochodu. Wystawę uzupełniają rysunki i szkice samochodu-hybrydy, rysunki zdeformowanego roweru, oraz film pokazujący powstawanie w warsztacie samochodu-hybrydy. Zbigniew Libera odwraca normalny tok zdarzeń: bryła samochodu na zdjęciu dwuwymiarowym jest płaska, więc wychodząc z płaskiego obrazu samochodu autor tworzy jego „płaską bryłę”. Wystawa zdaje się mówić, żer zwykłe widzenie może stanowić swoistą pułapkę. Wojciech Tuszko data dodania: 30-12-2010
godzina dodania: 00:00
powrót na stronę główną »
Zobacz także:
Foto-Kurier 12/25 wysłany do prenumeratorów, w salonach prasowych, sklepach fotograficznych i on-line
Foto-Kuriera - FK 12/25 on-line - od jutra w salonach prasowych i najlepszych sklepach fotograficznych
Canon Solution - CEZAMAT Politechniki Warszawskiej - Tarcza Wschód i najnowsze technologie w służbie ludności
![]() Sztuka Fotografii - konkurs w ramach XIII Jurajskiego Festiwalu Fotograficzego - pula nagród ok. 10 tys. zł Wraz z zapisami na XIII Jurajski Festiwal Fotograficzny (27.02-1.03.2026) ogłoszono ogólnopolski konkurs fotograficzny (przyjmowanie prac do 1 lutego 2026 r. do godziny 23.59), którego tematem jest: „SZTUKA FOTOGRAFII”. Zgłoszenia na konkurs są bezpłatne, a do wygrania jest pula nagród w wysokości ok. 10 tys. zł. Foto-Kurier został jednym z partnerów medialnych wydarzenia i wrzystkie zgłoszenia będą przyjmowane przez nasz serwis przez zakładkę "Sztuka Fotografii". ![]() LIGA FOTO-KURIERA 2025 - 8 etap pt. "Portret w pionie" Liga Foto-Kuriera 2025 to atrakcyjne nagrody o łącznej wartości ponad 21 tys. zł. Zobacz kto wygrał 8. etap Ligi Foto-Kuriera 2025 i dołącz do koljenego etapu rywalizacji na dowolnym jej etapie. 8 etap miał tytuł "Portret w pionie" (w kolorze). ![]() Test obiektywu Canon RF 45 mm f/1,2 STM - jasny standard w bardzo dobrej cenie 6 listopada 2025 r. Canon wprowadził na rynek, wraz z opisywanym w FK 11/25 Canonem EOS R6 MIII, bardzo jasny obiektyw standardowy Canon RF 45 mm f/1,2 STM – kompaktowy, lekki i w bardzo atrakcyjnej cenie. Na kilka dni przed premierą i w kilka dni po niej mieliśmy go w redakcji nieco dłużej, dzięki czemu powstał jego test. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |
||||||||