testowe Rudzielce
Autor wystawy: Jola Skóra
Do kiedy: 20.03.2011 Miejsce prezentacji: Galeria Refleksy Ulica: Narbutta 40 lok. 21 , Miasto: 02-541 Warszawa, Telefon kom.: 608-406-715 strona www: www.galeriarefleksy.pl Wystawa składa się z 5 portretowych dyptyków. Autorka świadomie sprawdza granice prawdy w fotografii i umiejętność jej odbioru przez widza. Portretowana twarz na jednym zdjęciu wydaje się nam jak najbardziej prawdziwa. W zestawieniu z drugim, na którym widzimy świadomie przekształcony i wymyślony wizerunek tej samej osoby, nie mamy wątpliwości. Jednak czy rzeczywiście tylko druga twarz jest kreacją? Jak daleko posuwa się współczesny fotograf, aby manipulować widzem. Wernisaż 22.02.2011, godz. 19 ![]() Czy jako odbiorcy tego obrazu jesteśmy w stanie to zauważyć? Jak łatwo dajemy się uwieść kreowanemu światu? Projekt ten jest nieznacznym odejściem od dotychczasowego stylu fotografii prezentowanego w galerii. Jola Skóra doskonale łączy fotografię artystyczną ze sposobem współczesnego obrazowania kojarzonego ze światem fotografii reklamowej. ![]() Cykl „Rudzielce” zdobył pierwsze miejsce w konkursie International Photography Awards 2010 (IPA2010), w kategorii Fine Art: Portrait. O projekcie „Rudzielce”: Portret fotograficzny określany jest często lustrem duszy. Zewnętrzne podobieństwo bywa mniej istotne. Portrety oceniamy często konfrontując je, nie z oryginałem, ale z naszą wizją. Obrazy naszych bliskich mamy ukryte głęboko, w naszej świadomości. Śmiem twierdzić, że jeszcze przed odkryciem fotografii nosiliśmy w sobie, w obrazach pamięci, nie uświadomione „zdjęcia rzeczywistości“. Z chwilą wynalezienia, fotografia wydobyła z nas te obrazy, bardzo skrywane i efemeryczne, dała nam możliwość ukazania naszego ukrytego „ja“. ![]() Portrety Joli Skóry z serii „Rudzielce“ nie dają się określić w jednoznaczny sposób. Nie zaliczają się do klasycznych, standardowych podobizn. Portret jednej osoby w dwóch obrazach (dyptykach) jest rzadką formą w fotografii portretowej. Ukazanie dwóch wizerunków tej samej osoby znamy z podwójnych portretów np. obrazy „Maja ubrana i Maja naga“ Francisco Goyi. Fotograf amerykański Greg Friedler wykonuje setki podwójnych portretów ludzi, najpierw ubranych i później nagich. W podwójnych portretach „Rudzielców“ Jola Skóra wybrała jeszcze inną metodę. Fotografuje stosunkowo wąską grupę ludzi, których wiąże wspólna cecha rudych włosów. ![]() Gdyby poprzestała na tym i poddała się modnym dzisiaj trendom w fotografii, stworzyłaby kolekcję portretów w stylu „nowego dokumentu“, bez jakichkolwiek ingerencji. Powstałyby portrety ludzi, jak to słusznie określił student szkoły filmowej Piotr Cielecki, „spoglądających w przestrzeń wzrokiem zamyślonego taboretu“. Wizja Joli na szczęście jest inna, sięga dalej, poza modne trendy, poza częste naśladowanie stylu fotografów, takich jak Stephen Shore, Valérie Belin, Rineke Dijkstra. Jola ma swoją wizję, swój własny świat fotografii. Bliżej jej jest do portretów Loretty Lux. Fotografie Joli transformują wizerunek człowieka. Transformacja dokonana w dwóch fotografiach „rudych“ w jeszcze bardziej „rudych“, można powiedzieć „pięknie rudych“, wydobywa z nas uczucie satysfakcji, ale zarazem niepokoju, wynikające z przyzwyczajeń do normalności i lęku przed odsłonięciem maski. Dyptyki Joli ukazują Rudych w pierwszym obrazie jako „normalnie wyglądających“ i w drugim, po transformacji już zmienionych. Można powiedzieć, że na pierwszym zdjęciu, oglądamy autentyczne twarze. Ale każdy z nas nosi w sobie swój własny obraz często daleki od autentycznego. „Powiedz jak siebie widzisz, to powiem kim jesteś.“ Właśnie dlatego drugi obraz Rudych po transformacji, ukazuje prawdziwszy portret ich charakterów, ich – może wymyślonej przez Jolę – wewnętrznej maski, którą chcieliby założyć lub którą noszą w swojej wyobraźni. To dlatego wizja, którą Jola ukazała w portretach po transformacji, jest nie tylko pozornie prawdziwsza. To lustro naszych charakterów i marzeń. Czy to jest fikcja? Z pewnością tak, ale w naszym utopijnym świecie wyidealizowanych obrazów tego, co pragniemy posiadać, nie ma w szarej realności. Fotografie Joli nie tylko spełniają nasze marzenia, ale ukazują ich realny obraz. Jola Skóra jest nie tylko profesjonalnym fotografem. Transformacje, która wykonała w portretach „Rudzielce“, wytyczyły jej przyszłą drogę twórczą i osobowość artystyczną. Ona sama przechodziła własną transformację jako profesjonalny fotograf i jako artysta. Od zakończenia studiów w poznańskiej ASP, do dyplomu magisterskiego w łódzkiej Szkole Filmowej, jako jej nauczyciel, mogłem obserwować jej przemianę. Odkryła w sobie fotografa-wizjonera, który ma własny cel, wykraczający poza standardy i modne trendy. Znalazła własną drogę w świecie młodego pokolenia artystów, którzy z pewnym zażenowaniem mówią: „W sztuce wszystko już było“. Ale przecież w sztuce nie chodzi o wyścig, wystarczy podążać własną, niepowtarzalną drogą. Grzegorz Przyborek Jola Skóra (1983) – studiowała fotografię na Akademii Sztuk pięknych w Poznaniu oraz w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi. Współpracuje jako fotograf z Fashion Magazine, Wysokie Obcasy, KIKIMORA, KISMET MAGAZINE, miesięcznikiem Weranda. data dodania: 21-02-2011
godzina dodania: 22:45
powrót na stronę główną »
Zobacz także:
Foto-Kurier 12/25 wysłany do prenumeratorów, w salonach prasowych, sklepach fotograficznych i on-line
Foto-Kuriera - FK 12/25 on-line - od jutra w salonach prasowych i najlepszych sklepach fotograficznych
Canon Solution - CEZAMAT Politechniki Warszawskiej - Tarcza Wschód i najnowsze technologie w służbie ludności
![]() Sztuka Fotografii - konkurs w ramach XIII Jurajskiego Festiwalu Fotograficzego - pula nagród ok. 10 tys. zł Wraz z zapisami na XIII Jurajski Festiwal Fotograficzny (27.02-1.03.2026) ogłoszono ogólnopolski konkurs fotograficzny (przyjmowanie prac do 1 lutego 2026 r. do godziny 23.59), którego tematem jest: „SZTUKA FOTOGRAFII”. Zgłoszenia na konkurs są bezpłatne, a do wygrania jest pula nagród w wysokości ok. 10 tys. zł. Foto-Kurier został jednym z partnerów medialnych wydarzenia i wrzystkie zgłoszenia będą przyjmowane przez nasz serwis przez zakładkę "Sztuka Fotografii". ![]() LIGA FOTO-KURIERA 2025 - 8 etap pt. "Portret w pionie" Liga Foto-Kuriera 2025 to atrakcyjne nagrody o łącznej wartości ponad 21 tys. zł. Zobacz kto wygrał 8. etap Ligi Foto-Kuriera 2025 i dołącz do koljenego etapu rywalizacji na dowolnym jej etapie. 8 etap miał tytuł "Portret w pionie" (w kolorze). ![]() Test obiektywu Canon RF 45 mm f/1,2 STM - jasny standard w bardzo dobrej cenie 6 listopada 2025 r. Canon wprowadził na rynek, wraz z opisywanym w FK 11/25 Canonem EOS R6 MIII, bardzo jasny obiektyw standardowy Canon RF 45 mm f/1,2 STM – kompaktowy, lekki i w bardzo atrakcyjnej cenie. Na kilka dni przed premierą i w kilka dni po niej mieliśmy go w redakcji nieco dłużej, dzięki czemu powstał jego test. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |
||||||||