testowe Szlachetny kolektyw
Autor wystawy: Zbiorowa
Do kiedy: 30.09.2011 Miejsce prezentacji: Muzeum Zamek Górków Ulica: Wroniecka 30 , Miasto: 64-500 Szamotuły, Wernisaż: 10.09.2011, godz. 17 ![]() Fot. Uwe Kolter „Szlachetny kolektyw” to wystawa następujących autorów: Günter Becker, Andreas Emmel, Ulrich Frewel, Grzegorz Gorczyński, Torsten Grüne, Ingo Günther, Rüdiger Horeis, Maciej Kastner, Uwe Kolter, Jürgen Königs, Georgia Krawiec, Albert Lindmeier, Wolfgang Maus, Tomasz Mościcki, Marek Noniewicz, Stanisław Pręgowski, Friedrich Saller, Wiesław Turno, Siegfried Utzig, Zbigniew Wielgosz. ![]() Fot. Siegfried Utzig Wszyscy są członkami Związku Polskich Artystów Fotografików lub Gesellschaft für Photografische Edeldruckverfahren. W sobotę począwszy od godziny 10 odbędzie się szereg spotkań autorskich oraz wykładów z dotyczących technik szlachetnych. +++++++++++++++++ „Szlachetny kolektyw” Erwin Axer, wielki artysta teatru zauważył kiedyś w jednym ze swoich felietonów, że pomysły i idee muszą się zestarzeć. Gdy tak się stanie – nagle stają się jak nowe. Spostrzeżenie to nie dotyczy przecie tylko teatru – dzieje się tak zapewne i z innymi obszarami artystycznej aktywności, a fotografia nie jest wyjątkiem. Jedna z najmłodszych dziedzin sztuki, licząca sobie mniej niż 200 lat także doczekała się powrotu. Jeszcze 40 lat temu zainteresowanie dawnymi procesami fotograficznymi ograniczało się do wąskiej grupy artystów, tworzących coś na kształt sekretnej konfraterni, samo zaś stosowanie gumy, bromoleju, pigmentu czy cyjanotypii, zabawy z drogą platyną, czy też powtórne zaintersowanie papierem solnym – a więc powrót do heroicznych początków techniki negatywowo-pozytywowej – wszystko to przez większość krytyków sztuki traktowane było jako dowód wstecznictwa albo – w najlepszym wypadku nieszkodliwe dziwactwo. Świat fascynował się możliwościami fotografii barwnej, fotoreportażem, sztuką komercyjną. ![]() Fot. Tomasz Mościcki W ciągu dwóch ostatnich dekad stała się jednak rzecz fascynująca – i paradoksalna. Gdy w fotografię wkroczyły komputery z nieograniczonymi możliwościami panowania nad obrazem, wydawało się że nowe media ześlą nieodwołalnie do muzeów fotografii nie tylko dawne techniki, nie wspominając już o klasycznej fotografii srebrowej – wraz z wciąż uprawiającymi je artystami. Stała się jednak rzecz paradoksalna. W dobie królującej technologii cyfrowej odżyło zainteresowanie wynalazkami sprzed 100 i więcej lat. To nagłe zainteresowanie przeszłością we współczesności nie jest zjawiskiem odosobnionym. To samo dokonało się i w muzyce – dawne instrumenty i zapomniane techniki gry na nich stały się ważną częścią kulturalnego obiegu. To, co zdawało się dawno pogrzebana przeszłością – nagle stało się jak nowe. Nasza wystawa pokazuje to w sposób dobitny. Autorzy prezentowanych zdjęć należący do dwóch kultur – choć świadomi osiągnięć swoich wielkich poprzedników często odeszli od piktorialistycznych kanonów przyporządkowanych niegdyś fotografiom wykonywanych w dawnych technikach. Łączą dziś historyczne procesy ze studiami przedmiotu rodem z Nowej Rzeczowości. Rewidują pojęcie tradycyjnego portretu czy estetyki aktu. Jeśli w ich pracach pojawiają się nawiązania do piktorializmu – to jest on przefiltrowany przez współczesne obrazowanie, perspektywiczne przerysowania, niedopuszczalne niegdyś „walące się linie”, a więc niewątpliwe wpływy współczesnego reportażu. Dawne są same techniki, zmienia się jednak technologia. W wielu obrazach dociekliwi widzowie domyślą się komputerowej ingerencji przy powstawaniu negatywu służącego do wykonania ostatecznej odbitki. Tak oto 19. stulecie spotkało się z XXI wiekiem... ![]() Fot. Zbigniew Wielgosz Czy jest to inny język fotografii, inny od stosowanego przez Steichena, Demachy’ego, Kühna i innych gigantów przełomu XIX i XX wieku? Chyba nie, to język, który nieustannie ewoluuje. Ale to wciąż ten sam język obrazu. Ta wspólna polsko-niemiecka prezentacja grupy artystów wykorzystujących w swojej twórczości dawne techniki fotograficzne to pierwsze bodaj spotkanie twórców należących do dwóch kultur, niegdyś często sobie przeciwstawianych. Dziś jest nam do siebie coraz bliżej – a jeśli nawet wciąż nieco różnimy się od siebie – to chyba dobrze. We współczesnym świecie produkującym coraz bardziej homogeniczną sztukę takie różnice cieszą. I ciekawią. Tak jak nikogo nie dziwią już dziś barokowe orkiestry, tak i coraz częściej goszczą w galeriach współcześnie wykonane gumy, bromoleje, pigmenty, cyjanotypie, fotografie otworkowe. Stare idee są znów jak nowe. Stosujący je artyści wyszli z nisz. Nie są już „magami” czy grupą wybranych – ich prace podlegają dziś ocenie bez stosowania ulgowych taryf . Tomasz Mościcki data dodania: 09-09-2011
godzina dodania: 12:00
powrót na stronę główną »
Zobacz także:
Foto-Kurier 12/25 wysłany do prenumeratorów, w salonach prasowych, sklepach fotograficznych i on-line
Foto-Kuriera - FK 12/25 on-line - od jutra w salonach prasowych i najlepszych sklepach fotograficznych
Canon Solution - CEZAMAT Politechniki Warszawskiej - Tarcza Wschód i najnowsze technologie w służbie ludności
![]() Sztuka Fotografii - konkurs w ramach XIII Jurajskiego Festiwalu Fotograficzego - pula nagród ok. 10 tys. zł Wraz z zapisami na XIII Jurajski Festiwal Fotograficzny (27.02-1.03.2026) ogłoszono ogólnopolski konkurs fotograficzny (przyjmowanie prac do 1 lutego 2026 r. do godziny 23.59), którego tematem jest: „SZTUKA FOTOGRAFII”. Zgłoszenia na konkurs są bezpłatne, a do wygrania jest pula nagród w wysokości ok. 10 tys. zł. Foto-Kurier został jednym z partnerów medialnych wydarzenia i wrzystkie zgłoszenia będą przyjmowane przez nasz serwis przez zakładkę "Sztuka Fotografii". ![]() LIGA FOTO-KURIERA 2025 - 8 etap pt. "Portret w pionie" Liga Foto-Kuriera 2025 to atrakcyjne nagrody o łącznej wartości ponad 21 tys. zł. Zobacz kto wygrał 8. etap Ligi Foto-Kuriera 2025 i dołącz do koljenego etapu rywalizacji na dowolnym jej etapie. 8 etap miał tytuł "Portret w pionie" (w kolorze). ![]() Test obiektywu Canon RF 45 mm f/1,2 STM - jasny standard w bardzo dobrej cenie 6 listopada 2025 r. Canon wprowadził na rynek, wraz z opisywanym w FK 11/25 Canonem EOS R6 MIII, bardzo jasny obiektyw standardowy Canon RF 45 mm f/1,2 STM – kompaktowy, lekki i w bardzo atrakcyjnej cenie. Na kilka dni przed premierą i w kilka dni po niej mieliśmy go w redakcji nieco dłużej, dzięki czemu powstał jego test. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |
||||||||