testowe Fotografia i gobelin
Autor wystawy: wystawa zbiorowa
Do kiedy: 31.08.2009 Miejsce prezentacji: Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi Ulica: Piotrkowska 282 , Miasto: Łódź, zdj. Anna Bednarczuk Informacje od organizatora: Wernisaż wystawy: 30 kwietnia 2009 r. o godz. 13.00. Wystawa potrwa do 31 sierpnia.
zdj. Urszula-Plewka-Schmidt-Stary-król-gobelin-z-cyklu-Podróż-do-źródeł-czasu-(fragment),-1981 Fotografia, już od chwili jej wynalezienia w 1839 roku, stała się medium chętnie wykorzystywanym w innych działaniach plastycznych, takich jak malarstwo, grafika, rysunek, rzeźba - początkowo jako zdjęta z natury „notatka", szkic pomocniczy do realizacji ostatecznego dzieła, z czasem jako punkt odniesienia i niezależne źródło inspiracji. Walory, nie tylko dokumentacyjne, odbitki zdjęciowej dostrzegli twórcy awangardy pierwszej polowy XX wieku: futuryści, dadaiści, kubiści, konstruktywiści i surrealiści chętnie korzystali z możliwości, jakie dawała fotografia - zarówno jeśli chodzi o generowane przez nią treści, jak i możliwości formalne: retusze, montaże, kolaże. W latach 60. XX stulecia fotografia stała się elementem budowania wyobraźni, gromadzenia doświadczeń indywidualnych a zarazem kształtowania oglądu rzeczywistości przez zjawiska masowe, w które doskonale wpisywał sie pop-art, czerpiący motywy z fotografii prasowej, reklamowej. Z drugiej strony artyści silniej zainteresowali się możliwościami samej technologii i techniki tego medium. Zwłaszcza wpisujący się w nurt nowej figuracji fotorealizm lat 70. ukazał nowe możliwości, jakie daje inspiracja klatką zdjęciową - także w sztuce włókna. Z nowym medium zaczęli eksperymentować twórcy specjalizujący się w tkaninie: Stefan Popławski, Magdalena Abakanowicz, Urszula Plewka-Schmidt, Anna Bednarczuk, Grażyna Brylwska, Katarzyna Paszkowska, Ewa Korczak-Tomaszewska. Nowe, fotograficzne spojrzenie, zrywało z dotychczasowymi nawykami komponowania w tkaninie, podważało prymat biologiczności materii i abstrakcyjności kształtów na rzecz graficzności i świadomego komponowania poszczególnych motywów, zaczerpniętych wprost z rzeczywistości, ale i z wyobraźni twórcy. Eksperymenty lat 70., zainicjowane przez środowisko poznańskie, były kontynuowane i pogłębiane w latach 80. przez nowych adeptów zjawiska określanego jako „foto-medium-art.": Andrzeja Banachowicza, Alicję Biegaj, Małgorzatę Hubert, Annę Nowak-Jóźwiak, Dorotę Wróbel. Do fotografii odwoływały się także tkackie działania artystów spoza Wielkopolski: środowisko krakowskie reprezentowali Małgorzata Buczek i Wojciech Jaskółka, Zakopane - Marta Gąsienica-Szostak, Łódź - Aleksandra Mańczak, Ryszard Kaczmarek, Wojciech Holcgreber, Małgorzata Ćwiek-Ugarenko i zmarły niedawno profesor łódzkiej ASP, Andrzej Rajch. Charakterystyczne dla prac tkackich z tego okresu są efekty nakładania na siebie obrazów, szparowanie pojedynczych motywów, ich zestawianie lub transponowanie kształtów, optyka „rybiego oka" - zaczerpnięte z procesów obróbki zdjęć. Techniką, w której najlepiej objawiły się inspiracje fotografią okazał się tradycyjny, wielkoformatowy gobelin - najczęściej o oszczędnej, ograniczonej do dwóch-trzech barw kolorystyce - choć sięgano też po aplikacje i kompozycje przestrzenne, łącząc w nich różne materiały i technologie.
zdj. Ryszard-Kaczmarek-Moja-Liza,-gobelin,-1980
Punktem wyjścia dla tych prac były zdjęcia: archiwalne, jak np. pierwsza dokumentacja faz ruchu galopującego konie z 1872 roku utrwalona na kliszy przez Eadwearda Muybridge'a - przetransportowana na tkaninę przez Annę Bednarczuk; fotografie prasowe z lat 70. i 80.; zdjęcia znanych dzieł sztuki, takich jak Mona Liza Leonarda da Vinci (gobelin „Moja Liza" Ryszarda Kaczmarka), ale i współczesne pejzaże, architektura, sceny rodzajowe, portrety, pojedyncze kadry. Fotografia towarzyszyła poszukiwaniom tkackim również w latach 90. - choć jest już jednym z wielu nurtów dostarczających inspiracji sztuce włókna - i współcześnie, wpisując się w intermedialność wszelkich działań wizualnych.
zdj. Stefan-Popławski,-Lozanna-Łódź-Londyn---Artyści,-1979,-gobelin-własność-CMW „Fotografia i gobelin". Zgromadzono na niej ponad 40 prac autorstwa wyżej wspomnianych artystów (poza Magdaleną Abakanowicz), którzy wyciągnęli własne, często odkrywcze wnioski z możliwości, jakie dawało i wciąż daje artyście fotograficzne medium.
data dodania: 21-04-2009
godzina dodania: 18:04
powrót na stronę główną »
Zobacz także:
Foto-Kurier 12/25 wysłany do prenumeratorów, w salonach prasowych, sklepach fotograficznych i on-line
Foto-Kuriera - FK 12/25 on-line - od jutra w salonach prasowych i najlepszych sklepach fotograficznych
Canon Solution - CEZAMAT Politechniki Warszawskiej - Tarcza Wschód i najnowsze technologie w służbie ludności
![]() Sztuka Fotografii - konkurs w ramach XIII Jurajskiego Festiwalu Fotograficzego - pula nagród ok. 10 tys. zł Wraz z zapisami na XIII Jurajski Festiwal Fotograficzny (27.02-1.03.2026) ogłoszono ogólnopolski konkurs fotograficzny (przyjmowanie prac do 1 lutego 2026 r. do godziny 23.59), którego tematem jest: „SZTUKA FOTOGRAFII”. Zgłoszenia na konkurs są bezpłatne, a do wygrania jest pula nagród w wysokości ok. 10 tys. zł. Foto-Kurier został jednym z partnerów medialnych wydarzenia i wrzystkie zgłoszenia będą przyjmowane przez nasz serwis przez zakładkę "Sztuka Fotografii". ![]() LIGA FOTO-KURIERA 2025 - 8 etap pt. "Portret w pionie" Liga Foto-Kuriera 2025 to atrakcyjne nagrody o łącznej wartości ponad 21 tys. zł. Zobacz kto wygrał 8. etap Ligi Foto-Kuriera 2025 i dołącz do koljenego etapu rywalizacji na dowolnym jej etapie. 8 etap miał tytuł "Portret w pionie" (w kolorze). ![]() Test obiektywu Canon RF 45 mm f/1,2 STM - jasny standard w bardzo dobrej cenie 6 listopada 2025 r. Canon wprowadził na rynek, wraz z opisywanym w FK 11/25 Canonem EOS R6 MIII, bardzo jasny obiektyw standardowy Canon RF 45 mm f/1,2 STM – kompaktowy, lekki i w bardzo atrakcyjnej cenie. Na kilka dni przed premierą i w kilka dni po niej mieliśmy go w redakcji nieco dłużej, dzięki czemu powstał jego test. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |
||||||||