testowe Fabryka i forma. Fotografie zakładów przemysłowych
Autor wystawy: Tadeusz Sumiński
Do kiedy: 15.05.2010 Miejsce prezentacji: Galeria Asymetria - Fundacja Archeologia Fotografii Ulica: Nowogrodzka 18a lok. 8 a , Miasto: Warszawa, Telefon: 22 628 14 64, strona www: www.asymetria.eu, www.archeologiafotografii.pl „Byłem fotoreporterem, a nawet fotografem mody, ale w mojej działalności fotograficznej jedynym konsekwentnym zjawiskiem jest wierność ulubionemu tematowi, jakim jest krajobraz.” – tak pisał kilka lat temu w swoim credo twórczym Tadeusz Sumiński. Fotograf dość wcześnie kierując swoje upodobanie w stronę fotografii pejzażowej, zdawał się nie przywiązywać dużej wagi do zdjęć powstałych w okresie swojej działalności reporterskiej, którą szczególnie intensywnie uprawiał na początku lat 60-tych. Zdjęcia z tamtego okresu, odnalezione w ogromnym archiwum fotografa, stanowią niezwykle ciekawy i zaskakujący kontrast w stosunku do jego znanej i prezentowanej na wystawach twórczości krajobrazowej. Pokaz w galerii Asymetria ma na celu prezentację tego zapomnianego materiału.Jako etatowy fotograf w edycji miesięcznika „Polska” („La Revue Polonaise”, „The Polish Review”) skierowanej do krajów afrykańskich i azjatyckich, Sumiński realizował wiele różnych tematów – od zdjęć z wystaw, przez tematykę rolniczą i przyrodniczą, po dokumentacje spotkań z dyplomatami i gośćmi z Afryki i Azji. Wiodącym jednak zagadnieniem, zarówno na łamach pisma, jak i w archiwum fotografa z tego okresu, była tematyka przemysłowa - ówczesny priorytet polityki gospodarczej państwa. Następująca w konsekwencji wprowadzenia planu 6-letniego (1950-1955) szybka i gwałtowana industrializacja kraju, koncentrowała się przede wszystkim na rozwój przemysłu ciężkiego. Na przestrzeni trzech lat - 1962-1964, na łamach „afrykańskiej” „Polski”, ukazały się liczne reportaże z fotografiami Sumińskiego z zakładów przemysłowych, w tym m.in.: Zamech-u w Elblągu, Fabryki Zegarków w Błoniach, Polfy w Warszawie, czy Zakładów Azotowych w Mościcach. Były to zarówno serie zdjęć czarno-białych jak i kolorowych, bardzo często również zestawy „mieszane”. Obok Sumińskiego w tej edycji „Polski”, tematyką przemysłową zajmował się w tym samym okresie Leonard Dudley, a także w mniejszym stopniu Jan Jastrzębski, Marek Holzman, Wiesław Prażuch, Jan Kosidowski, Aleksander Jałosiński, a po odejściu Sumińskiego Antoni Ulikowski. Na wystawie, która jest wynikiem pracy Fundacji nad pierwszym fragmentem archiwum fotografa zostały zaprezentowane wyłącznie autorskie odbitki. Wybór zdjęć jest, po części prezentacją wyboru samego autora, który z obszernych fotoreportaży – powiększał od kilku do kilkunastu klatek, prawdopodobnie na własny użytek, lub być może z myślą o konkursach czy wystawach. Wybór ten był w dużym stopniu odmienny od selekcji dokonywanej przez redakcję miesięcznika, która najchętniej wykorzystywała ujęcia ogólne – prezentujące ludzi pracujących przy maszynach lub hale produkcyjne, a w mniejszym stopniu detale, czy fragmenty. Wśród odbitek robionych przez Sumińskiego przeważają z kolei zdjęcia mające charakter formalnych poszukiwań. Fotografie te cechuje precyzyjna kompozycja, rejestrowanie rzeczywistości „z bliska”, wyłapywanie fascynujących detali – fragmentów maszyn, czy produktów przemysłowych. Przypominające plaster miodu zdjęcie papierosów w Czyżynach, stalowe elementy w zakładzie Pafawag, czy zbliżenia części zegarków w fabryce w Błoniach, to kompozycje, oscylujące na granicy abstrakcji. Sumiński fotografował również wycinki architektury, podkreślając sposobem kadrowania grę kształtów stalowych rur, elementów z betonu czy metalowych konstrukcji, wydobywając graficzne aspekty kompozycji kontrastami czerni i bieli. Zdjęcia zamkniętych przestrzeni, a często także ich niewielkie „wycinki”, znacznie odbiegają od sposobu fotografowania Sumińskiego znanego z „romantycznych” pejzaży Suwalszczyzny, czy późniejszych studiów nieba tak charakterystycznych dla jego twórczości. Autor, który uważał się za tradycjonalistę i nie odżegnywał od bułhakowskich korzeni, we wnętrzu fabryki, z wykorzystaniem swojego klasycznego warsztatu, wykonał materiał niezwykle ciekawy, będący nie tylko dziś ważnym dokumentem, ale także przykładem twórczych poszukiwań – „ćwiczeń” formalnych fotografa. Na wystawie obok wyboru prac z różnych wytwórni przemysłowych w Polsce, zostaną pokazane dwie większe serie zdjęć – z Zakładu Tytoniowego w Czyżynach oraz z Raciborskiej Fabryki Kotłów. Zaprezentowany zostanie również niewielki wybór autorskich stykówek, dający nie tylko szansę wglądu w warsztat Sumińskiego, ale także odsłaniający obok wybranych przez autora prac, szerszą partię materiału wykonywanego na potrzeby „La Revue Polonaise”.
Kurator: Marta Przybyło-Ibadullajev data dodania: 19-03-2010
godzina dodania: 23:03
powrót na stronę główną »
Zobacz także:
Foto-Kurier 12/25 wysłany do prenumeratorów, w salonach prasowych, sklepach fotograficznych i on-line
Foto-Kuriera - FK 12/25 on-line - od jutra w salonach prasowych i najlepszych sklepach fotograficznych
Canon Solution - CEZAMAT Politechniki Warszawskiej - Tarcza Wschód i najnowsze technologie w służbie ludności
![]() Sztuka Fotografii - konkurs w ramach XIII Jurajskiego Festiwalu Fotograficzego - pula nagród ok. 10 tys. zł Wraz z zapisami na XIII Jurajski Festiwal Fotograficzny (27.02-1.03.2026) ogłoszono ogólnopolski konkurs fotograficzny (przyjmowanie prac do 1 lutego 2026 r. do godziny 23.59), którego tematem jest: „SZTUKA FOTOGRAFII”. Zgłoszenia na konkurs są bezpłatne, a do wygrania jest pula nagród w wysokości ok. 10 tys. zł. Foto-Kurier został jednym z partnerów medialnych wydarzenia i wrzystkie zgłoszenia będą przyjmowane przez nasz serwis przez zakładkę "Sztuka Fotografii". ![]() LIGA FOTO-KURIERA 2025 - 8 etap pt. "Portret w pionie" Liga Foto-Kuriera 2025 to atrakcyjne nagrody o łącznej wartości ponad 21 tys. zł. Zobacz kto wygrał 8. etap Ligi Foto-Kuriera 2025 i dołącz do koljenego etapu rywalizacji na dowolnym jej etapie. 8 etap miał tytuł "Portret w pionie" (w kolorze). ![]() Test obiektywu Canon RF 45 mm f/1,2 STM - jasny standard w bardzo dobrej cenie 6 listopada 2025 r. Canon wprowadził na rynek, wraz z opisywanym w FK 11/25 Canonem EOS R6 MIII, bardzo jasny obiektyw standardowy Canon RF 45 mm f/1,2 STM – kompaktowy, lekki i w bardzo atrakcyjnej cenie. Na kilka dni przed premierą i w kilka dni po niej mieliśmy go w redakcji nieco dłużej, dzięki czemu powstał jego test. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |
||||||||