testowe Carceri/ Więzienia
Autor wystawy: Martin Pover
Do kiedy: 29.08.2010 Miejsce prezentacji: Galeria Camelot & Fundacja Imago Mundi Ulica: św. Tomasza 17 , Miasto: 31-022 Kraków, strona www: www.camelotgaleria.pl Zgromadzone na wystawie prace pochodzą z cyklu Więzienia (Carceri) powstałego w latach 2003-2009. Tytuł wziął się od serii rysunków włoskiego rysownika Giovanni Battisty Piranesiego, z 1750 roku przedstawiającego więzienia będące wytworem wyobraźni artysty. Piranesi zgłębiał zagadnienia z obszaru dynamiki społecznej kontroli badając je z perspektywy psychologicznej. ![]() Projekt zawiera fotografie pustych klatek, przestrzeni, które swą atmosferą niepewności i napięcia przywołują na myśl scenę teatru. Opuszczone pomieszczenia przepełnione są atmosferą nieuniknionej skończonością. Przykuwająca uwagę architektura zoo, decyduje o punkcie oglądania, iluzja udającą rzeczywistość zostaje obnażona. Artysta w swoich pracach ujawnia, że współczesne zoo, zamiast dostarczać subtelnych doświadczeń obcowania z dziką naturą, nieudolnie imituje rzeczywistość. Fotografie pochodzą z: Paryża, Londynu, Edynburga, Colchester, Pekinu, Szanghaju, Tiencin. Lizbony, Berlina, Rzymu, Pragi, Budapesztu, Waszyngtonu, Los Angeles i San Diego. „W Carceri („więzienia”), Martin Pover pokazuje serię zdjęć pochodzących z Europy, Ameryki i Chin, gdzie autor śledzi scenerie współczesnych ogrodów zoologicznych. Pomimo złudnego wrażenia, że zoo dają wyobrażenie żywej przyrody, w rzeczywistości odizolowywują gatunki od siebie, uniemożliwiając jakąkolwiek naturalną interakcję pomiędzy odmiennymi grupami zwierząt, gadów, ryb i ptaków. Zwierzęta są zamknięte w klatkach, zduszone w szklarniach czy na wybiegach – uwięzione, pozbawione praw i nadanej im siły.(..) Metoda topograficzna i formalna geometria wizualna (typowa dla punktu widzenia Povera), podkreślają i eksponują uczucie lęku przed odosobnieniem. W konsekwencji, jesteśmy wystawieni na działanie podwójnej warstwy zachodniej estetyki – tej widocznej w pracy aparatu, jak i tej oddanej w ostatecznym ujęciu. Zdjęcia o powierzchni 40 cali kwadratowych (260 cm2), prezentowane w galerii nie są oprawione, a jedynie przymocowane do aluminium, dzięki czemu możliwy jest ich niezakłócony odbiór. W fotografii istnieje paradoksalna słuszność, która przykuwa uwagę do tak zainscenizowanych urojeń. W związku z tym, że są to surowe ujęcia, niepoddane obróbce cyfrowej, dają wrażenie realistycznej wiarygodności i wzbudzają empiryczne zainteresowanie, które odnajdziemy zarówno w idei powstania zoo, jak i w możliwościach, jakie daje fotografia.” ( Liz Wells) Wernisaż: 05.06.2010, godz. 20 Martin Pover – angielski fotograf, studia magisterskie w zakresie sztuki ukończył na University of East London. Jego prace pokazywane były podczas wystaw indywidualnych i zbiorowych, w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Szwecji, USA, Kanadzie. W 2007 roku wziął udział w zbiorowej wystawie „Jacy jesteśmy. Fotografując Wielką Brytanię, 1840–2007”, w londyńskiej galerii Tate Britain. Jego artykuły z dziedziny sztuki były publikowane przez Portfolio i London Independent Photography Od wielu lat naucza, wykładał na kilkunastu uczelniach, m.in. w Wielkiej Brytanii, Malezji, Australii, Grecji i Kanadzie. Obecnie jest starszym wykładowcą na University College for the Creative Arts. data dodania: 05-06-2010
godzina dodania: 00:00
powrót na stronę główną »
Zobacz także:
Foto-Kurier 12/25 wysłany do prenumeratorów, w salonach prasowych, sklepach fotograficznych i on-line
Foto-Kuriera - FK 12/25 on-line - od jutra w salonach prasowych i najlepszych sklepach fotograficznych
Canon Solution - CEZAMAT Politechniki Warszawskiej - Tarcza Wschód i najnowsze technologie w służbie ludności
![]() Test obiektywu Canon RF 45 mm f/1,2 STM - jasny standard w bardzo dobrej cenie 6 listopada 2025 r. Canon wprowadził na rynek, wraz z opisywanym w FK 11/25 Canonem EOS R6 MIII, bardzo jasny obiektyw standardowy Canon RF 45 mm f/1,2 STM – kompaktowy, lekki i w bardzo atrakcyjnej cenie. Na kilka dni przed premierą i w kilka dni po niej mieliśmy go w redakcji nieco dłużej, dzięki czemu powstał jego test. ![]() Autoportret świąteczny od kuchni - PRO STUFF i Łukasz Pietrzak - przerwa wakacyjna do 15 stycznia Wraz z Foto-Kurierem 12/25 rozpoczynamy kolejny cykl porad fotograficznych pt. "Kulisy jednego zdjęcia" przygotowany wraz z firmą PRO STUFF. Tym razem będzie to autoportret świąteczny od kuchni w wykonaniu Łukasza Pietrzaka, który wraz z nami i marką PRO STUFF życzy Państwu zdrowych, spokojnych, rodzinnych i zawsze ostrych w kadrze Świąt Bożego Narodzenia oraz samych udanych kadrów w 2026 r. Przy okazji informujemy, że w tym roku przerwa Świąteczna w Foto-Kurierze zakończy się 15 stycznia 2026 r. Wszelkie zamówienia będziemy realizować sukcesywnie. Dziękujemy za cierpliwość. DO SIEGO ROKU. ![]() Wydanie specjalne Foto-Kuriera 2/25 Aparaty - dostępne on-line Wydanie Specjalne Foto-Kuriera 2/25 (numer 43) poświęcone aparatom dostępne jest on-line. Od 23 grudnia powinno być obecne w salonach prasowych, do niektórych zostało już wysłane, ale póki co króluje poprzednie, nadal dostępne w naszym e-kiosku. Można je też zamówić bezpośrednio w redakcji (redakcja pokrywa koszt wysyłki w Polsce - realizacja po 15 stycznia), a także na stronie fotoforma.pl oraz w salonach Fotoforma w Warszawie i Foto-Plus w Krakowie (po 15 stycznia). Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |
||||||||