testowe Głębia przezroczystości
Autor wystawy: Remigiusz Koniecko
Do kiedy: 20.09.2010 Miejsce prezentacji: Galeria Żak Ulica: Aleja Grunwaldzka 195/197 , Miasto: Gdańsk, Telefon: 58 345 15 90, strona www: www.klubzak.com.pl Przyglądając się problematyce przezroczystości w przestrzeni miasta z jednej strony wydaje się ona czymś prostym i zrozumiałym, z drugiej czymś skomplikowanym i trudnym do wyjaśnienia. Żyjemy na co dzień w przestrzeni, w której mamy do czynienia z fizyczną transparencją usytuowaną niemal na każdym kroku i wydaje się nam ona oczywista i łatwa do uchwycenia. Teoretyczne trudności pojawiają się, gdy zaczynamy się zastanawiać, w jaki sposób, ta nieskończenie multiplikowana przestrzeń w architektonicznych projektach, zaczyna oddziaływać na nasz umysł. W jaki sposób dokonuje się ujednolicenie tak wielu fragmentarycznych odbić i przekształceń otoczenia? ![]() Czy mówi nam to o trójwymiarowości przestrzeni, czy może informuje nas o jej wielokrotności? Możemy pytać dalej: jak dochodzimy do naszego postrzegania przestrzeni – jaka jest jej relacja z naszą percepcją? Zastanawiający jest fakt, że dla wielu artystów takie pytania rodzą się w ich umysłach w wyniku obcowania ze szklaną architekturą. Zaobserwowana przez nich przezroczystość w architekturze stanowi punkt wyjścia do dalszych rozważań nad tą problematyką. Widziany w fasadach świat, staje się wielofunkcyjnym językiem, będącym kompilacją różnych znaczeń. W zależności od tego, na co zwrócimy uwagę, w wszechobecnych taflach szyb możemy ujrzeć obrazy, odbicia i ich ślady, będące ciągłą projekcją życia miasta. Podążając ulicami i pasażami, przechodzimy obok wielokrotnie odbijających się i przenikających wzajemnie kształtów, które dają nam możliwość konstruowania i obserwowania otoczenia w całkowicie odmienny sposób. Jest to nieco odrealniony świat, gdyż powstają obrazy-hybrydy, będące inspiracją dla naszej wyobraźni – myśli, które przenikając się wzajemnie wyzwalają w nas potrzebę wejrzenia głębiej: w przestrzeń, w konstrukcję, w nas samych. Transparentność, której doświadczamy dziś w architekturze pozwala na patrzenie w to, co wewnętrzne i zewnętrzne, tworząc jednocześnie relację z tym, co pomiędzy. Bariery w postrzeganiu fasady, jakie niegdyś stanowiły betonowe ściany, zniknęły na rzecz gładkiej szklistej powierzchni, która daje możliwość zaobserwowania takich zjawisk jak: spajanie, odgraniczanie, niwelowanie, oddzielanie, a co za tym idzie wszelkich możliwości postrzegania. Przezroczystość, to także przede wszystkim możliwość wglądu, przenikania w głąb konstrukcji naszego świata, a tym samym zadamawiania się w nim. W tym rozumieniu my również jesteśmy przezroczyści, gdyż jest w nas potrzeba poznania swojego wnętrza i zewnętrza na wielu płaszczyznach: biologicznych czy psychologicznych. Warto zaznaczyć, że tym co najbardziej predysponuje przezroczystość to fakt, że nie jesteśmy w stanie odebrać całościowego obrazu, co według mojej oceny jest najbardziej interesującym zjawiskiem w dzisiejszej kulturze, która produkując niezliczoną ilość obrazów, znaków czy pozostawionych po sobie śladów codzienności, stwarza wiele możliwości interpretacji. Tu rodzą się pomysły i idee, które są inspiracją dla sztuki, filozofii i zjawisk artystycznych. Remigiusz Koniecko Wernisaż: 12.08.2010, godz. 19 Remigiusz Koniecko. Absolwent Katedry Fotografii w Gdańsku i Wydziału Komunikacji Multimedialnej w Poznaniu. Podczas studiów tworzył autorski cykl „Przestrzenie formalne”, który wynikał z jego zainteresowań przestrzenią egzystencjalną. W swoich fotografiach odwołuje się zarówno do formy jak i funkcji architektury, próbując stworzyć swój własny model widzenia przestrzeni. Obecnie zajmuje się fotografią od strony twórczej i dydaktycznej. Ważniejsze wystawy: Q-BIS-M/zbiorowa wystawa fotografii, Kłodzki Ośrodek Kultury – Foto Medium Art., Kłodzko 2003 Q-BIS-M II /Festiwal Sztuki Fotograficznej w Nantes, Francja 2004 5+1 / Wystawa fotografii w ramach czesko-polskiej wymiany artystycznej, Kłodzki Ośrodek Kultury 2004 Miasto zmysłowe / pokonkursowa wystawa zbiorowa, Mediateca Wrocław 2005 Czarne i białe / Dialog artystyczny Remigiusz Koniecko-Janusz Musiał, Galeria GM, Pardubice, Czechy 2006 Przestrzenie egzystencji / zbiorowa wystawa fotografii, Galeria Katowice 2,ZPAF, Katowice 2006 Obszary medium / zbiorowa wystawa absolwentów ASP Gdańsk, PGS Sopot Przygoda IV / wystawa fotografii w Gdańskiej ASP, Łódzki Dom Kultury, Galeria FF, Łódź 2006 Pixelandia / zbiorowa wystawa fotografii , Kłodzki Ośrodek Kultury, Kłodzko 2006 Pixelandia II / zbiorowa wystawa fotografii, Nive mesto nad Metujl, Czechy 2006 Przestrzenie formalne / indywidualna wystawa fotografii, Galeria Okno, Słubice 2007 Przestrzenie formalne – Nieskończoność iluzji / zbiorowa wystawa fotografii, Galeria Zazvorka, Nove Mesto nad Metujl, Czechy 2008 Przestrzenie formalne – Oszukiwanie oka / indywidualna wystawa fotografii, „10 Labirynt” Ośrodek Kultury, Kłodzko 2008 data dodania: 12-08-2010
godzina dodania: 00:00
powrót na stronę główną »
Zobacz także:
Foto-Kurier 12/25 wysłany do prenumeratorów, w salonach prasowych, sklepach fotograficznych i on-line
Foto-Kuriera - FK 12/25 on-line - od jutra w salonach prasowych i najlepszych sklepach fotograficznych
Canon Solution - CEZAMAT Politechniki Warszawskiej - Tarcza Wschód i najnowsze technologie w służbie ludności
![]() Test obiektywu Canon RF 45 mm f/1,2 STM - jasny standard w bardzo dobrej cenie 6 listopada 2025 r. Canon wprowadził na rynek, wraz z opisywanym w FK 11/25 Canonem EOS R6 MIII, bardzo jasny obiektyw standardowy Canon RF 45 mm f/1,2 STM – kompaktowy, lekki i w bardzo atrakcyjnej cenie. Na kilka dni przed premierą i w kilka dni po niej mieliśmy go w redakcji nieco dłużej, dzięki czemu powstał jego test. ![]() Autoportret świąteczny od kuchni - PRO STUFF i Łukasz Pietrzak - przerwa wakacyjna do 15 stycznia Wraz z Foto-Kurierem 12/25 rozpoczynamy kolejny cykl porad fotograficznych pt. "Kulisy jednego zdjęcia" przygotowany wraz z firmą PRO STUFF. Tym razem będzie to autoportret świąteczny od kuchni w wykonaniu Łukasza Pietrzaka, który wraz z nami i marką PRO STUFF życzy Państwu zdrowych, spokojnych, rodzinnych i zawsze ostrych w kadrze Świąt Bożego Narodzenia oraz samych udanych kadrów w 2026 r. Przy okazji informujemy, że w tym roku przerwa Świąteczna w Foto-Kurierze zakończy się 15 stycznia 2026 r. Wszelkie zamówienia będziemy realizować sukcesywnie. Dziękujemy za cierpliwość. DO SIEGO ROKU. ![]() Wydanie specjalne Foto-Kuriera 2/25 Aparaty - dostępne on-line Wydanie Specjalne Foto-Kuriera 2/25 (numer 43) poświęcone aparatom dostępne jest on-line. Od 23 grudnia powinno być obecne w salonach prasowych, do niektórych zostało już wysłane, ale póki co króluje poprzednie, nadal dostępne w naszym e-kiosku. Można je też zamówić bezpośrednio w redakcji (redakcja pokrywa koszt wysyłki w Polsce - realizacja po 15 stycznia), a także na stronie fotoforma.pl oraz w salonach Fotoforma w Warszawie i Foto-Plus w Krakowie (po 15 stycznia). Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |
||||||||