Wydania FK: 181,
publikacje: 9609,
wydarzenia: 2237,
opisy i testy: 2178,
galerie zdjęć: 314004,
użytkownicy: 10085
Trwa wyszukiwanie informacji - proszę czekać ...
Wyniki wyszukiwania dla podświetlonej kategorii
Wydania specjalne
Wydanie Specjalne Foto-Kuriera Obiektywy 1/25
Wymiary: 190 mm x 270 mm
Stron: 116 Cena: 28.90 zł Dostępność: tak
Obiektywy bez tajemnic... Diabelskie Wybory
Z przyjemnościa oddajemy w Państwa ręce już 43 wydanie specjalne Foto-Kuriera. Tym razem jest to 13-te i nadal liczne zestawienie obiektywów do aparatów z wymienną optyką.
W wydaniu przedstawiamy obiektywy warte ponad diabelskie 666 tysięcy złotych. Kwota nadal robi wrażenie, choć jest o ok. 50 tysięcy niższa niż przed rokiem. Średnia wartość obiektywu wśród modeli APS-C wynosi 3205 zł, a przy pełnej klatce jest to ok. 6920 zł (vs. 6500 zł przed rokiem) i nadal jest to wartość bardzo bliska kwoty jaką zwykle przeznaczamy na zaawansowany technologicznie obiektyw lub obiektywy. Na szczęście zmiany inflacyjne nie sprawiły, że ceny obiektywów znacznie wzrosły. W wielu przypadkach oferowane są w tych samych cenach co przed rokiem, albo w niższych.
W wydaniu przybliżamy poszczególne konstrukcje obiektywów, wskazując, w miarę możliwości, ich największe zalety i wady. Jesteśmy pewni, że specyfikacje zawierające podstawowe dane aż 111 obiektywów 9 wiodących marek umożliwią efektywne ich porównanie i podjęcie właściwych decyzji. W publikacji znajdą Państwo aż 61 obiektywów, które nie wystąpiły w poprzednim wydaniu. Wszystkie te modele oznaczyliśmy etykietą „NOWY w WYDANIU”.
Jak wiadomo, wybierając obiektyw, kierujemy się nie tylko jego możliwościami, ale również ceną. Publikujemy obiektywy z zakresu od 360 zł, aż do 54 000 zł. Tym razem najtańszym jest Viltrox AF 28 mm f/4,5, a najdroższym Canon RF 100-300 f/2,8. Najtańszym pełnoklatkowym jest Nikkor Z 40 mm f/2 (890 zł).
Przegląd istniejących rozwiązań poprzedzony jest obszernym opracowaniem, w którym wyjaśniamy podstawowe pojęcia związane z obiektywamiź
i z technologiami w nich zastosowanymi. Ponadto omawiamy niektóre konstrukcje optyczne, krzywe MTF oraz opisujemy też systemy mocowań obiektywów, a także pokazujemy schematy zależności między nimi.
Opracowanie podzielone jest na 2 główne części. Uporządkowania obiektywów, wzorem poprzedniego wydania, dokonano ze względu na rodzaj matrycy, do której obiektyw jest dedykowany. I tak pierwszą grupę stanowi 20 obiektywów dedykowanych do aparatów APS-C (tzw. cropy). Co ciekawe nie ma w tej grupie ani jednego obiektywu z mocowaniem 4/3. Wygląda na to, że w tym momencie, świat jeszcze mocniej koncentruje się na obiektywach do matryc nie mniejszych niż APS-C o czym świadczy druga, zdecydowanie większa grupa, aż 91 obiektywów przeznaczonych do aparatów z matrycą 35 mm i większą.
Tym razem w zesatwieniu nie ma ani jednego obiektywu do lustrzanki co odzwierciedla sytuację na rynku obiektywowych nowości. Producenci zdecydowanie koncentrują się głównie na konstrukcjach przeznaczonych do bezlusterkowców. W opracowaniu symbol B – oznacza bezlusterkowce, symbol L- oznaczjący lustrzanki odkładamy tym razem na półki historii. Tak jak i przed rokiem nie dzieliliśmy pełnoklatkowców na grupy. Obiektywy stałoogniskowe i zmiennoogniskowe (tzw. zoomy) są w jednej grupie z obiektywami średnioformatowymi Fujifilm i uporządkowane są najpierw według początkowej ogniskowej, potem według jasności, a następnie według marek.
Dzięki temu możemy łatwo dotrzeć np. do 11 obiektywów mających lub zaczynających się ogniskową 28 mm stworzonych przez najważniejszych producentów optyki fotograficznej na świecie. To uporządkowanie ułatwi odnalezienie się w obiektywowym gąszczu. W wydaniu są też obiektywy rodzynki dedykowane wyłącznie do filmowania, ale pamiętajmy, że dzisiaj, dzięki bezlusterkowcom, możemy powiedzieć, że każdy z obiektywów w tym wydaniu może być wykorzystywany też do nagrywania filmów.
W doborze obiektywów pomogli nam przedstawiciele poszczególnych marek w Polsce, dzięki czemu piszemy tylko o tych produktach, które są dostępne na polskim rynku, bądź też wkrótce na nim zagoszczą.
Wydanie zawiera informacje o obiektywach marek: Canon, Fujifilm, Nikon, Panasonic, Samyang, Sigma, Sony, Tamron i po raz pierwszy marki Viltrox. Przegląd i opisy poprzedziliśmy artykułami, w których wyjaśniamy oznaczenia i technologie zastosowane w obiektywach w ostatnim czasie. Zaproponowana przez nas idea ułożenia obiektywów umożliwi Państwu łatwiejszy wybór tego, którym jesteście zainteresowani. Zamieszczamy również tabele porównawcze wybranych „szkieł”, które ułatwią dotarcie do poszukiwanego celu.
Jesteśmy pewni, że to niecodzienne, jedyne na polskim rynku i na świecie, kompendium praktycznej wiedzy o obiektywach, będzie przydatne zarówno dla tych, którzy je kupują, jak i dla tych, którzy je sprzedają. *
Redaktor Naczelny
Krzysztof Patrycy
* W powyższym tekście słowo obiektyw, w różnej formie, pojawiło się aż 33 razy. :)
złap lub kliknij na róg strony
Index obiektywów:
Canon RF FF
10–20 mm f/4 IS STM... 66
14–35 mm f/4 L IS USM... 67
15–35 mm f/2,8L IS USM... 67
16 mm f/2,8 STM... 69
16–28 mm f/2,8 IS STM... 69
20 mm f/1,4L VCM... 72
24 mm f/1,4L VCM... 74
24 mm f/1,8 MACRO IS STM... 75
24–70 mm f/2,8 L IS USM... 76
24–105 f/2,8 L IS SM Z... 78
24–105 mm f/4L IS USM... 79
28 mm f/2,8... 80
28–70 mm f/2,8 IS STM... 82
35 mm f/1,4 L VCM... 87
35 mm f/1,8 Macro IS STM... 89
50 mm f/1,4L VCM... 93
70–200 mm f/2,8L IS USM Z +PZA... 99
70–200 mm f/4L IS USM... 101
100–300 f/2,8 L IS USM... 107
Fujinon APS-C
XF 18–120 mm f/4 LM PZ WR... 55
XF 33 mm f/1,4 R LM WR... 57
XF 50–140 mm f/2,8 R LM OIS WR... 58
XF 70–300 mm f/4–5,6 R LM OIS WR... 59
XF 90 mm f/2 R LM WR... 61
XF 500 mm f/5,6 R LM OIS WR... 61
Fujinon Średni format
GF 23 mm f/4 R LM WR... 74
GF 30 mm f/5,6 T/S... 86
GF 35–70 mm f/4,5–5,6 WR... 90
GF 45 mm f/2,8 R WR... 92
GF 110 mm f/2 R LM WR... 108
Nikkor Z APS-C
DX 12–28 mm f/3,5–5,6 PZ VR... 53
DX 24 mm f/1,7... 55
Nikkor Z FF
17–28 mm f/2,8... 71
24–120 mm f/4 S... 80
28–75 mm f/2,8... 82
28–135 mm f/4 PZ... 84
28–400 mm f/4–8 VR... 85
35 mm f/1,2 S... 86
35 mm f/1,4... 88
40 mm f/2... 91
50 mm f/1,4... 93
50 mm f/1,8 S... 95
70–180 mm f/2,8... 98
70–200 mm f/2,8 VR S... 99
85 mm f/1,8 S... 104
100–400 mm f/4,5–5,6 VR S... 107
180–600 mm f/5,6–6,3... 110
Panasonic Lumix S FF
18–40 mm f/4,5–6,3... 71
24 mm f/1,8... 75
PRO 24–60 mm f/2,8... 76
PRO 24–70 mm f/2,8... 77
24–105 mm f/4 Macro O.I.S.... 79
28–200 mm f/4–7,1 MACRO O.I.S.... 84
35 mm f/1,8... 90
PRO 50 mm f/1,4... 94
PRO 70–200 mm f/2,8... 100
85 mm f/1,8... 105
100 mm f/2,8 MACRO... 106
Samyang APS-C
12 mm f/2 RF-S... 52
Samyang FF (do Sony E)
Schneider-Kreuznach 14–24 mm f/2,8... 66
V-AF 20 mm T1,9... 72
Remaster Slim
21 mm f/3,5 + 28 mm f/3,5 + 32 mm f/2,8... 73
35 mm f/1,4 II... 88
AF 35–150 mm f/2–2,8... 91
AF 85 mm f/1,8 P FE... 104
AF 135 mm f/1,8... 109
Sigma APS-C
16–300 mm f/3,5–6,7 DC OS Contemporary... 53
17–40 mm f/1,8 DC | ART... 54
18–50 mm f/2,8 C DC DN | Contemporary... 54
Sigma FF
24–70 mm f/2,8 DG DN II |Art... 77
28–45 mm f/1,8 DG DN | Art... 81
28–105 mm f/2,8 DG DN Art... 83
35 mm f/1,4 DG DN |Art... 89
50 mm f/1,2 DG DN | Art... 92
50 mm f/1,4 DG DN | Art... 94
70–200 mm f/2,8 DG DN OS | Sports... 100
85 mm f/1,4 DG DN | Art... 102
300–600 mm f/4 DG OS Sports... 111
Sony APS-C
70–350 mm f/4,5–6,3 G OSS... 60
Sony FF
16 mm f/1,8 G... 68
16–35 mm f/2,8 GM II... 70
20–70 mm f/4 G... 73
24–70 mm f/2,8 GM II... 78
28–70 mm f/2 GM... 81
50 mm f/1,4 GM... 95
50–150 mm f/2... 96
70–200 mm f/2,8 GM OSS II... 101
70–200 mm f/4 Macro G OSS II... 102
85 mm f/1,4 GM II... 103
90 mm f/2,8 Macro G OSS... 105
100–400 mm f/4,5–5,6 GM OSS... 108
200–600 mm f/5,6–6,3 G OSS... 110
400–800 mm f/6,3–8 G OSS... 111
Tamron APS-C
11–20 mm f/2,8 Di III-A RXD... 52
Tamron FF
16–30 mm f/2,8 Di III VXD G2 Sony E... 70
28–75 mm f/2,8 Di III VXD G2... 83
28–300 mm f/4–7,1 Di III VC VXD... 85
50–300 mm f/4,5–6,3 DI III VC VXD... 96
50–400 mm f/4,5–6,3 DI III VC VXD... 97
70–180 mm f/2,8 Di III VXD... 98
90 mm f/2,8 Di III Macro VXD... 106
Viltrox APS-C
AF 25 mm f/1,7 XF... 56
AF 27 mm f/1,2 XF... 56
AF 28 mm f/4,5 XF... 57
AF 35 mm f/1,7 Z... 58
AF 56 mm f/1,7 XF... 59
AF 75 mm f/1,2 XF... 60
Viltrox FF
AF16 mm f/1,8 Nikon Z... 68
AF 35 mm f/1,2 LAB FE... 87
AF 85 mm f/1,4 PRO FE... 103
AF 135 mm f/1,8 Nikon Z... 109
Wersja elektroniczna tego wydania dostępna
jest w naszym e-kiosku>>>
Montaż powstał ze zdjęć następujących osób: Andrzej Bocheński, Piotr
Dras, Patrycja Grochowska-Mejer, Pat Kos, Patrycja Łabędzka, Bogusław
Wójcikiewicz. Oni
już wgrali swoje
zdjęcia. Zainspiruj się. Przedłużyliśmy termin przyjmowania zgłoszeń na ten etap Ligi Foto-Kuriera 2025 do końca 22 października 2025 r. Wiemy, że dobry portret w pionie w kolorze to wyzwanie, ale kto jeśli nie TY da radę. Zapraszamy do rywalizacji. Do wygrania, poza satysfakcją, między innymi prompter firmy Ulanzi, kupony rabatowe na wydruki wielkoformatowe na WydrukujFotografie.pl oraz...
Foto-Kurier 10/25 jest już dostępny on-line - w naszym e-kiosku. Okładkę wydania ozdobiło zdjęcie Jana Jaskuły, które w pełnej formie prezentujemy w dziale Najlepsze z Najlepszych w środku numeru. W Foto-Kurierze, oprócz nagrodzonych prac na Grand Press Photo 2025, są też testy Nikkora Z 24-70 mm f/2,8 SII oraz Panasonica Lumix S1 II.
Jak zwykle jest co
poczytać i czym się
zainspirować. Nadal zachęcamy do lektury Foto-Kuriera 8-9/25,
który jeszcze przez kilka dni będzie królował w salonach prasowych.
8 lutego 2023 r. Canon Europe, w blisko cztery lata po premierze Canona RP (patrz test w FK 5/19, nagroda EISA 2019-2020), zaprezentował Canona EOS R8, pełnoklatkowy aparat bezlusterkowy, najlżejszy w rodzinie Canon EOS R, który odziedziczył wiele technologicznych rozwiązań po bogato wyposażonym modelu Canon EOS R6 Mark II. W publikowanym teście, tam gdzie to ma sens porównujemy testowany model z Canonem EOS RP i Canonem EOS R6 Mark II.
Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024