Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydrukuj
zdjęcie

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

Wydania specjalne

Wydanie Specjalne Foto-Kuriera Obiektywy 1/25

fotografia
Wymiary: 190 mm x 270 mm
Stron: 116
Cena: 28.90 zł
Dostępność: tak

 

Obiektywy bez tajemnic...
Diabelskie Wybory

 

Z przyjemnościa oddajemy w Państwa ręce już 43 wydanie specjalne Foto-Kuriera. Tym razem jest to 13-te i nadal liczne zestawienie obiektywów do aparatów z wymienną optyką. 
W wydaniu przedstawiamy obiektywy warte ponad diabelskie 666 tysięcy złotych. Kwota nadal robi wrażenie, choć jest o ok. 50 tysięcy niższa niż przed rokiem. Średnia wartość obiektywu wśród modeli APS-C wynosi 3205 zł, a przy pełnej klatce jest to ok. 6920 zł (vs. 6500 zł przed rokiem) i nadal jest to wartość bardzo bliska kwoty jaką zwykle przeznaczamy na zaawansowany technologicznie obiektyw lub obiektywy. Na szczęście zmiany inflacyjne nie sprawiły, że ceny obiektywów znacznie wzrosły. W wielu przypadkach oferowane są w tych samych cenach co przed rokiem, albo w niższych.

 

W wydaniu przybliżamy poszczególne konstrukcje Nowy W wydaniuobiektywów, wskazując, w miarę możliwości, ich największe zalety i wady. Jesteśmy pewni, że specyfikacje zawierające podstawowe dane aż 111 obiektywów 9 wiodących marek umożliwią efektywne ich porównanie i podjęcie właściwych decyzji. W publikacji znajdą Państwo aż 61 obiektywów, które nie wystąpiły w poprzednim wydaniu. Wszystkie te modele oznaczyliśmy etykietą „NOWY w WYDANIU”

 

Jak ­wiadomo, wybierając obiektyw, kierujemy się nie tylko jego możliwościami, ale również ceną. Publikujemy obiektywy z zakresu od 360 zł, aż do 54 000 zł. Tym razem najtańszym jest Viltrox AF 28 mm f/4,5, a najdroższym Canon RF 100-300 f/2,8. Najtańszym pełnoklatkowym jest Nikkor Z 40 mm f/2 (890 zł). 

 

Przegląd istniejących rozwiązań poprzedzony jest obszernym opracowaniem, w którym wyjaśniamy podstawowe pojęcia związane z obiektywamiź
i z technologiami w nich zastosowanymi. Ponadto omawiamy niektóre konstrukcje optyczne, krzywe MTF oraz opisujemy też systemy mocowań obiektywów, a także pokazujemy schematy zależności między nimi.

 

Opracowanie podzielone jest na 2 główne części. Uporządkowania obiektywów, wzorem poprzedniego wydania, dokonano ze względu na rodzaj matrycy, do której obiektyw jest dedykowany. I tak pierwszą  grupę stanowi 20 obiektywów dedykowanych do aparatów APS-C (tzw. cropy). Co ciekawe nie ma w tej grupie ani jednego obiektywu z mocowaniem 4/3. Wygląda na to, że w tym momencie, świat jeszcze mocniej koncentruje się na obiektywach do matryc nie mniejszych niż APS-C o czym świadczy druga, zdecydowanie większa grupa, aż 91 obiektywów przeznaczonych do aparatów z matrycą 35 mm i większą.

 

Tym razem w zesatwieniu nie ma ani jednego obiektywu do lustrzanki co odzwierciedla sytuację na rynku obiektywowych nowości. Producenci zdecydowanie koncentrują się głównie na konstrukcjach przeznaczonych do bezlusterkowców. W opracowaniu symbol B – oznacza bezlusterkowce, symbol LŚredni formatoznaczjący lustrzanki odkładamy tym razem na półki historii. Tak jak i przed rokiem nie dzieliliśmy pełnoklatkowców na grupy. Obiektywy stałoogniskowe i zmiennoogniskowe (tzw. zoomy) są w jednej grupie z obiektywami średnioformatowymi Fujifilm i uporządkowane są najpierw według początkowej ogniskowej, potem według jasności, a następnie według marek.

 

Dzięki temu możemy łatwo dotrzeć np. do 11 obiektywów mających lub zaczynających się  ogniskową 28 mm stworzonych przez najważniejszych producentów optyki fotograficznej na świecie. To uporządkowanie ułatwi odnalezienie się w obiektywowym gąszczu. W wydaniu są też obiektywy rodzynki dedykowane wyłącznie do filmowania, ale pamiętajmy, że dzisiaj, dzięki bezlusterkowcom, możemy powiedzieć, że każdy z obiektywów w tym wydaniu może być wykorzystywany też do nagrywania filmów. 

 
W doborze obiektywów pomogli nam przedstawiciele poszczególnych marek w Polsce, dzięki czemu piszemy tylko o tych produktach, które są dostępne na polskim rynku, bądź też wkrótce na nim zagoszczą.

 

Wydanie zawiera informacje o obiektywach marek: Canon, Fujifilm, Nikon, Panasonic, Samyang, Sigma, Sony, Tamron i po raz pierwszy marki Viltrox. Przegląd i opisy poprzedziliśmy artykułami, w których wyjaśniamy oznaczenia i technologie zastosowane w obiektywach w ostatnim czasie. Zaproponowana przez nas idea ułożenia obiektywów umożliwi Państwu łatwiejszy wybór tego, którym jesteście zainteresowani. Zamieszczamy również tabele porównawcze wybranych „szkieł”, które ułatwią dotarcie do poszukiwanego celu.


  
Jesteśmy pewni, że to niecodzienne, jedyne na polskim rynku i na świecie, kompendium praktycznej wiedzy o obiektywach, będzie przydatne zarówno dla tych, którzy je kupują, jak i dla tych, którzy je sprzedają. * 

 

Redaktor Naczelny
Krzysztof Patrycy

 

* W powyższym tekście słowo obiektyw, w różnej formie, pojawiło się aż 33 razy. :)  

złap lub kliknij na róg strony

 

 

Index obiektywów:

 

 


Canon RF FF 

10–20 mm f/4 IS STM... 66
14–35 mm f/4 L IS USM... 67
15–35 mm f/2,8L IS USM... 67
16 mm f/2,8 STM... 69
16–28 mm f/2,8 IS STM... 69
20 mm f/1,4L VCM... 72
24 mm f/1,4L VCM... 74
24 mm f/1,8 MACRO IS STM... 75
24–70 mm f/2,8 L IS USM... 76
24–105 f/2,8 L IS SM Z... 78
24–105 mm f/4L IS USM... 79
28 mm f/2,8... 80
28–70 mm f/2,8 IS STM... 82
35 mm f/1,4 L VCM... 87
35 mm f/1,8 Macro IS STM... 89
50 mm f/1,4L VCM... 93
70–200 mm f/2,8L IS USM Z +PZA... 99
70–200 mm f/4L IS USM... 101
100–300 f/2,8 L IS USM... 107



Fujifilm

 

Fujinon APS-C

XF 18–120 mm f/4 LM PZ WR... 55
XF 33 mm f/1,4 R LM WR
... 57
XF 50–140 mm f/2,8 R LM OIS WR
... 58
XF 70–300 mm f/4–5,6 R LM OIS WR
... 59
XF 90 mm f/2 R LM WR
... 61
XF 500 mm f/5,6 R LM OIS WR
... 61

Fujinon Średni format

GF 23 mm f/4 R LM WR
... 74
GF 30 mm f/5,6 T/S
... 86
GF 35–70 mm f/4,5–5,6 WR
... 90
GF 45 mm f/2,8 R WR
... 92
GF 110 mm f/2 R LM WR
... 108


 


Nikkor Z APS-C

DX 12–28 mm f/3,5–5,6 PZ VR... 53
DX 24 mm f/1,7
... 55


Nikkor Z FF
 
17–28 mm f/2,8... 71
24–120 mm f/4 S
... 80
28–75 mm f/2,8
... 82
28–135 mm f/4 PZ
... 84
28–400 mm f/4–8 VR
... 85
35 mm f/1,2 S
... 86
35 mm f/1,4
... 88
40 mm f/2
... 91
50 mm f/1,4
... 93
50 mm f/1,8 S
... 95
70–180 mm f/2,8
... 98
70–200 mm f/2,8 VR S
... 99
85 mm f/1,8 S
... 104
100–400 mm f/4,5–5,6 VR S
... 107
180–600 mm f/5,6–6,3
... 110



 Panasonic

 

Panasonic Lumix S FF

18–40  mm f/4,5–6,3... 71
24 mm f/1,8
... 75
PRO 24–60 mm f/2,8
... 76
PRO 24–70 mm f/2,8
... 77
24–105 mm f/4 Macro O.I.S.
... 79
28–200 mm f/4–7,1 MACRO O.I.S.
... 84
35 mm f/1,8
... 90
PRO 50 mm f/1,4
... 94
PRO 70–200 mm f/2,8
... 100
85 mm f/1,8
... 105
100 mm f/2,8 MACRO
... 106



Panasonic

 

Samyang APS-C

12 mm f/2 RF-S... 52

Samyang FF (do Sony E)

Schneider-Kreuznach 14–24 mm f/2,8... 66 
V-AF 20 mm T1,9
... 72
Remaster Slim
21 mm  f/3,5 + 28 mm f/3,5 + 32 mm f/2,8
... 73
35 mm f/1,4 II
... 88
AF 35–150 mm f/2–2,8
... 91
AF 85 mm f/1,8 P FE
... 104
AF 135 mm f/1,8
... 109



 Sigma Logotyp_2025

 

Sigma APS-C

16–300 mm f/3,5–6,7 DC OS Contemporary... 53
17–40 mm f/1,8 DC | ART
... 54
18–50 mm f/2,8 C DC DN | Contemporary
... 54

Sigma FF

24–70 mm f/2,8 DG DN II |Art... 77
28–45 mm f/1,8 DG DN | Art
... 81
28–105 mm f/2,8 DG DN Art
... 83
35 mm f/1,4 DG DN |Art
... 89
50 mm f/1,2 DG DN | Art
... 92
50 mm f/1,4 DG DN | Art
... 94
70–200 mm f/2,8 DG DN OS | Sports
... 100
85 mm f/1,4 DG DN | Art
... 102
300–600 mm f/4 DG OS Sports
... 111


  Panasonic

 

Sony APS-C

70–350 mm f/4,5–6,3 G OSS... 60

 

Sony FF

16 mm f/1,8 G... 68
16–35 mm f/2,8 GM II
... 70
20–70 mm f/4 G
... 73
24–70 mm f/2,8 GM II
... 78
28–70 mm f/2 GM
... 81
50 mm f/1,4 GM
... 95
50–150 mm f/2
... 96
70–200 mm f/2,8 GM OSS II
... 101
70–200 mm f/4 Macro G OSS II
... 102
85 mm f/1,4 GM II
... 103
90 mm f/2,8 Macro G OSS
... 105
100–400 mm f/4,5–5,6 GM OSS
... 108
200–600 mm f/5,6–6,3 G OSS
... 110
400–800 mm f/6,3–8 G OSS
... 111



 Panasonic

Tamron APS-C

11–20 mm f/2,8 Di III-A RXD... 52

Tamron FF

16–30 mm f/2,8 Di III VXD G2 Sony E... 70
28–75 mm f/2,8 Di III VXD G2
... 83
28–300 mm f/4–7,1 Di III VC VXD
... 85
50–300 mm f/4,5–6,3 DI III VC VXD
... 96
50–400 mm f/4,5–6,3 DI III VC VXD
... 97
70–180 mm f/2,8 Di III VXD
... 98
90 mm f/2,8 Di III Macro VXD
... 106


 

Viltrox

 

Viltrox APS-C

AF 25 mm f/1,7 XF... 56
AF 27 mm f/1,2 XF
... 56
AF 28 mm f/4,5 XF
... 57
AF 35 mm f/1,7 Z
... 58
AF 56 mm f/1,7 XF
... 59
AF 75 mm f/1,2 XF
... 60

Viltrox FF


AF16 mm f/1,8 Nikon Z... 68
AF 35 mm f/1,2 LAB FE
... 87 
AF 85 mm f/1,4 PRO FE
... 103
AF 135 mm f/1,8 Nikon Z
... 109



 

 

 

 

Wersja elektroniczna tego wydania dostępna
jest w naszym

e-kiosku >>>

 

Wydanie to można zamawiać przez naszą stronę

redakcja pokrywa koszt przesyłki na terenie Polski!

 


 
fotografia
fotografia
 
 
powrót na wydania specjalne » powrót na stronę główną »
Zdjęcie miesiąca
Październik 2025
zdjęcie miesiąca
© fot. Wioleta Pawlak
 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2025. (0.077) / 0.065

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |