Wydania FK: 184,
publikacje: 9688,
wydarzenia: 2237,
opisy i testy: 2192,
galerie zdjęć: 317790,
użytkownicy: 10137
Trwa wyszukiwanie informacji - proszę czekać ...
Wyniki wyszukiwania dla podświetlonej kategorii
EIZO ColorEdge CG243W
W październiku, na rynku polskim pojawił się monitor Eizo ColorEdge CG243W. Urządzenie spełnia wymagania kryterium „Monitor PreCert” Class A, organizacji FOGRA, która określa normy w zakresie kątów widzenia i jednorodności odwzorowania. Odbiorcą monitora są firmy związane obróbka zdjęć, prepressem, montażem video i postprodukcją. Urządzenie posiada złącze DisplayPort, dzięki któremu możliwa jest m.in. praca z 10-bitowym sygnałem video.
Monitor sprawdzi się doskonale w pracy z obrazem – zarówno statycznym, jak i dynamicznym. Zastosowana w nim 24” matryca zbudowana w technologii IPS ma naturalną rozdzielczość 1920x1200 (przy proporcjach 16:10), czas reakcji 5 ms (przejście od szarości do szarości) i kąty widzenia 178°w poziomie i pionie, umożliwiając korzystanie z monitora w najbardziej dogodnej pozycji. Dzięki interfejsowi Display Port i podwójnym złączom cyfra/analog do monitora można podłączyć trzy komputery.
Maksymalna jasność panelu to 270 cd/m2, a współczynnik kontrastu 850:1. Urządzenie ma możliwość reprodukowania szerokiej gamy kolorów, obejmującej 98% przestrzeni AdobeRGB, wykorzystywanej często podczas wydruków i fotografii cyfrowej. Monitor wyświetla również w 100% przestrzenie kolorystyczne wykorzystywane przy produkcji broadcastowej, takie jak PAL/SECAM, SMPTE-C czy HDTV.
CG243W można kalibrować sprzętowo, dzięki czemu proces ten dokonuje się bezpośrednio na elektronice urządzenia, a nie na karcie graficznej, co jest charakterystyczne dla kalibracji programowej. Gwarantuje to, że podczas kalibracji żaden ton nie zostanie pominięty, co skutkuje jeszcze większą zgodnością kolorystyczną. Dołączone do monitora oprogramowanie ColorNavigator[2] wykorzystywane jest do ustawiania wartości docelowych jasności, punktu bieli i krzywej gamma. ColorNavigator współpracuje z wybranymi urządzeniami pomiarowymi[3], wykorzystując 12-bitową tablicę LUT monitora, a w efekcie umożliwiając dokładną kalibrację w przeciągu zaledwie 5 minut.
Dzięki 16-bitowemu przetwarzaniu kolorów, odcienie szarości wyświetlane są płynnie, bez widocznych gradientów. Powoduje to, że detale umieszczone nawet w ciemnych obszarach ekranu, będą wyraźne, co jest również problematyczne w panelach LCD.
Monitor może korzystać z siedmiu zdefiniowanych modeli kolorystycznych, włączając sRGB, Rec709, EBU, SMPTE-C czy DCI. Aby zniwelować rozbieżności kolorystyczne, będące zjawiskiem naturalnym, powstającym w skutek degradacji świetlówek w trakcie użytkowania monitora LCD, załączone oprogramowanie ColorNavigator oferuje funkcję „reset” (przywracania ustawień) – oznacza to powrót zdefiniowanych trybów do ustawień fabrycznych.
W modelu CG243W po raz pierwszy zastosowano czujnik temperatury, aby zapobiec wahaniom nasycenia barw i jasności. Narzędzie to wraz z opatentowaną przez Eizo technologią stabilizacji poziomu jasności monitora, gwarantuje poprawne wyświetlanie kolorów, niezależnie od zmieniających się warunków otoczenia, po włączeniu urządzenia czy wyjściu ze stanu czuwania.
Wszystkie modele monitorów graficznych EIZO ColorEdge wykorzystują zapisaną w elektronice tabelę kolorów LUT, z której podczas kalibracji dobierane są najbardziej odpowiednie do wyświetlenia odcienie. W modelu CG243W wykorzystano usprawniony mechanizm, o nazwie 3D LUT. Dotychczasowy dobór odcienia dokonywany był niezależnie dla każdej składowej RGB z oddzielnych tabel wzorcowych.
W nowym modelu, wszystkie wzorce umieszczone są w jednej przestrzennej tabeli, co pozwala na bardziej precyzyjny wybór żądanej składowej barwy.
Dodatkowe funkcje:
- wyświetlanie na ekranie monitora funkcje klawiszy, dla łatwiejszego poruszaniu się w menu OSD w zaciemnionych pomieszczeniach
- stopka typu HighAdjustable, umożliwiająca regulację wysokości w zakresie 82 mm, obrót w pionie o 40°, w poziomie o 70°oraz pracę w pozycji portretowej.
- funkcja symulująca dysfunkcję postrzegania kolorów (protanopia i deuteranopia), umożliwiająca weryfikację, w jaki sposób widziane będą określone modele kolorystyczne przez osoby cierpiące na te przypadłości.[4] Symulacja wykonywana jest w czasie rzeczywistym – dotyczy to zarówno obrazów statycznych, jak i ruchomych.
- hub USB z jednym portem upstream i dwoma downstream
- w zestawie kaptur ochronny oraz komplet to czyszczenia ekranu
Wraz z Foto-Kurierem 12/25 rozpoczynamy kolejny cykl porad fotograficznych pt. "Kulisy jednego zdjęcia" przygotowany wraz z firmą PRO STUFF. Tym razem będzie to autoportret świąteczny od kuchni w wykonaniu Łukasza Pietrzaka, który wraz z nami i marką PRO STUFF życzy Państwu zdrowych, spokojnych, rodzinnych i zawsze ostrych w kadrze Świąt Bożego Narodzenia oraz samych udanych kadrów w 2026 r. Przy okazji informujemy, że w tym roku przerwa Świąteczna w Foto-Kurierze zakończy się 15 stycznia 2026 r. Wszelkie zamówienia będziemy realizować sukcesywnie. Dziękujemy za cierpliwość.
Wydanie Specjalne Foto-Kuriera 2/25 (numer 43) poświęcone aparatom dostępne jest on-line. Od 23 grudnia powinno być obecne w salonach prasowych, do niektórych zostało już wysłane, ale póki co króluje poprzednie, nadal dostępne w naszym e-kiosku. Można je też zamówić bezpośrednio w redakcji (redakcja pokrywa koszt wysyłki w Polsce - realizacja po 15 stycznia), a także na stronie fotoforma.pl oraz w salonach Fotoforma w Warszawie i Foto-Plus w Krakowie (po 15 stycznia).
Foto-Kurier 12/25 wysłany do prenumeratorów, w salonach prasowych, sklepach fotograficznych (Fotoforma i Foto-Plus) oraz on-line w naszym e-kiosku. Zachęcamy do przejrzenia i zainspirowania się zdjęciami i pozostałymi tekstami. Polecamy też nowy dział "Kulisy jednej fotografii", w którym spotkają się państwo z historią powstania świątecznego autoportretu Łukasza Pietrzaka.
Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024